Ik heb nu een linux doos opgezet die als WLAN routertje moet fungeren. Nu kom ik nog niet helemaal uit de opzet van die routingtabel. Een standaardgateway voor één verbinding lukt nog wel, maar van de ene IF naar de andere forwarden lukt me nog niet echt. Een 1-floppy distro werkt niet omdat ik zelf gecompileerde drivers gebruik. Dan zou ik de initrd van de bootflop aan moeten passen. De kaart loopt nu nog in Ad-hoc mode (zie ook mijn http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/837596). Ik krijg het routen nog niet goed. Een NAT is misschien een oplossing, maar dat kan ik alsnog proberen. Het liefst heb ik geen NAT, dus dat het IP van m'n laptop ook geldig is in de rest van het LAN. Bridgen kan ook, maar op 't laatst, want ik wil 't MAC van mijn laptop alleen toelaten op de DHCP van mijn Wireless en dan zou ik de hoofdrouter grandioos moeten aanpassen.
Search heb ik al geprobeerd, maar ik kom er nog niet uit. Krijg met geëxperimenteer met 'route' maar krijg foutmeldingen als 'invalid argument', 'network is unreachable' e.d. Geen idee wat ik eraan kan doen.
Ik zal er nog even bij zeggen: De vaste netwerkkaart heeft een DHCP-adres met subnet 192.168.2.0. De WLAN heeft een vast IP op 192.168.3.1. Zitten allebei in hetzelfde netmask, dus op 255.255.255.0 (class C). Vanuit de vaste netwerkkaart loopt het naar de gateway 192.168.2.1 en vandaar uit naar het Internet.
Hoe stel je trouwens een routing tabel standaard in op boot-time?
Search heb ik al geprobeerd, maar ik kom er nog niet uit. Krijg met geëxperimenteer met 'route' maar krijg foutmeldingen als 'invalid argument', 'network is unreachable' e.d. Geen idee wat ik eraan kan doen.
Ik zal er nog even bij zeggen: De vaste netwerkkaart heeft een DHCP-adres met subnet 192.168.2.0. De WLAN heeft een vast IP op 192.168.3.1. Zitten allebei in hetzelfde netmask, dus op 255.255.255.0 (class C). Vanuit de vaste netwerkkaart loopt het naar de gateway 192.168.2.1 en vandaar uit naar het Internet.
Hoe stel je trouwens een routing tabel standaard in op boot-time?
[ Voor 15% gewijzigd door Stoney3K op 21-11-2003 22:05 ]
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud