Toon posts:

Nieuwe PC wil geen IP verkrijgen *

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wie kan mij helpen?
Ik heb thuis een netwerkje m.b.v. een router (tevens DHCP-server) en twee PC's met windows 98 (boven en beneden) . De router was verbonden met een kabel-modem voor het internet.
Nu heb ik de PC boven vervangen door een nieuwe PC met XP. Nu heb ik (waarschijnlijk niet zo slim) deze dezelfde naam gegeven als de oude PC.
Alhoewel allles goed aangesloten is, wil het maar niet lukken om een IP-adres te krijgen van de router. Ik heb geprobeerd te releasen/renewen, de naam van computer te veranderen, router gereset, etc..... UTP-kabel is ook goed (als ik mijn oude PC weer aansluit, doet ie-t wel). Onthoudt de PC de naam in combinatie met het MAC-adres ergens of iets dergelijks? Kan ik iets anders doen dan de boel opnieuw instaleren?
Bij voorbaat dank voor antwoorden. :*)

• Mathijs1
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
start een dos venster op de nieuwe xp pc en type het volgende

ipconfig /release_all
[enter]
ipconfig /renew_all

nu zou de computer een nieuw ip-adres moeten ontvangen van de dhcp server. Als dit niet werkt, probeer dan eens een andere netwerkkaart. De MAC-adressen worden misschien ook in het geheugen van de netwerkkaart geladen, maar na een reset van de router zou dit geen problemen moeten geven.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:49

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Zou bijna zeggen dat je NIC in de nieuwe PC niet helemaal jofel is.
Wat gebeurt er op die XP machine ?

Krijg je een APIPA IP adres ?
Krijg je network cable disconnected ?
Functioneert je NIC uberhaupt wel in die XP PC ?

HEt ergst wat er kan gebeuren op een DHCP server icm met MAC/NetBios naam (maar met name op basis van MAC) is dat hij hetzelfde IP adres geeft (maar meestal omdat de client dat zelf ook vermeld).

Oftewel .. more input.

Titel edit ook nog trouwens.

Braaikamer - Smoke&BBQ

Verwijderd

Welke lampjes branden er achter op je netwerkkaart?

• HyperioN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 24-05 20:06
k heb het ook gehad.k had zelfs in de nieuwe XP PC dezelfde netwerkkaart als daarvoor in de oude '98 bak...maar t wou niet werken...
oplossing: nieuwe netwerkkaart :+

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 21 november 2003 @ 20:05:
Welke lampjes branden er achter op je netwerkkaart?
Zowel de groene als de oranje.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 21 november 2003 @ 21:35:
[...]
Zowel de groene als de oranje.
Geef ook even antwoord op de vragen in de post van Koffie. Hij schreeuwt om meer informatie en ik ben het met hem eens dat dat nogal vitaal is in dit geval.

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Probeer ook eens een statisch adres zou ik zeggen..

Verwijderd

Topicstarter
Mathijs1 schreef op 21 november 2003 @ 19:57:
start een dos venster op de nieuwe xp pc en type het volgende

ipconfig /release_all
[enter]
ipconfig /renew_all

nu zou de computer een nieuw ip-adres moeten ontvangen van de dhcp server. Als dit niet werkt, probeer dan eens een andere netwerkkaart. De MAC-adressen worden misschien ook in het geheugen van de netwerkkaart geladen, maar na een reset van de router zou dit geen problemen moeten geven.
Dit heb ik allemaal al geprobeerd.

Verwijderd

Topicstarter
Gianni Rombios schreef op 21 november 2003 @ 21:43:
Probeer ook eens een statisch adres zou ik zeggen..
Ook dat heb ik geprobeerd.

Verwijderd

Topicstarter
Koffie schreef op 21 november 2003 @ 20:00:
Zou bijna zeggen dat je NIC in de nieuwe PC niet helemaal jofel is.
Wat gebeurt er op die XP machine ?

Krijg je een APIPA IP adres ?
Krijg je network cable disconnected ?
Functioneert je NIC uberhaupt wel in die XP PC ?

HEt ergst wat er kan gebeuren op een DHCP server icm met MAC/NetBios naam (maar met name op basis van MAC) is dat hij hetzelfde IP adres geeft (maar meestal omdat de client dat zelf ook vermeld).

Oftewel .. more input.

Titel edit ook nog trouwens.
Ik krijg een 169..... als IP-adres (subnet-mask 255.255.0.0). Volgens mij is dit een IP-adres wat windows zelf uitgeeft. Alle lampjes branden en "Netwerkverbindingen" geeft aan dat er connectie is (1oo bit) en je ziet dat er pakketjes verzonden worden maar niet ontvangen.
Het is een DELL-computer die net nieuw is!!

• avon
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-06-2025
Misschien moet je op de scope reactiveren, of de pc een andere naam geven o.i.d. kabel
getest ?

Gratis webwinkel beginnen? Met Onetoshop.com kunt u direct beginnen!

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
De ene reset is de andere niet bij die goedkope routertjes: zou het nog een paar keer proberen (ook met factory default en zonder factory default settings). Die van mij houdt stiekem verschillende dingen vast iig.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:49

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Verwijderd schreef op 21 november 2003 @ 22:31:
Ik krijg een 169..... als IP-adres (subnet-mask 255.255.0.0). Volgens mij is dit een IP-adres wat windows zelf uitgeeft. Alle lampjes branden en "Netwerkverbindingen" geeft aan dat er connectie is (1oo bit) en je ziet dat er pakketjes verzonden worden maar niet ontvangen.
Het is een DELL-computer die net nieuw is!!
Dat is dus een APIPA adres, windows ziet de NIC wel, maar kan geen DHCP server vinden, en 'verzint' dit adres.
Kabel niet helemaal in orde ?
IP Stack beetje gaar ?

Gooi de kaart eens weg en laat 'm opnieuw detecteren.

Verder vriendelijk verzoek om replys in 1 post te doen ipv onder elkaar zoals nu ;)

Braaikamer - Smoke&BBQ

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-08 11:31
XP IP gedoe kan ook gaar zijn, heb ik al vaker meegemaakt.

Oplossing: Installeer de volgende 2 regfiles op de XP pc:

http://www.djsmiley.com/wsock/wsock.reg
http://www.djsmiley.com/wsock/wsock2.reg

Reboot, en daarna werkt DHCP request wel weer. Vermoedelijk sloopt div spyware ofzo je tcp/ip gebeuren, heb op deze manier al meerdere XP kasten weer onlnie gekregen.

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-08 11:00

Swerfer

Hmm...

Ik zou inderdaad eens een andere kabel proberen. Of stel je nic eens in of 10Mbit om te kijken of het inderdaad aan je kabel zou kunnen liggen.

Nou niet gelijk zeggen dat de kabel goed is, want de andere pc doet het wel met die kabel, want sommige nic's zijn nou eenmaal wat gevoeliger als de andere... Om dit uit te sluiten zou je je netwerkkaart van je oude pc in je dell moeten stoppen...

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

Verwijderd

Topicstarter
DJSmiley schreef op 21 november 2003 @ 22:56:
XP IP gedoe kan ook gaar zijn, heb ik al vaker meegemaakt.

Oplossing: Installeer de volgende 2 regfiles op de XP pc:

http://www.djsmiley.com/wsock/wsock.reg
http://www.djsmiley.com/wsock/wsock2.reg

Reboot, en daarna werkt DHCP request wel weer. Vermoedelijk sloopt div spyware ofzo je tcp/ip gebeuren, heb op deze manier al meerdere XP kasten weer onlnie gekregen.
Misschien een rare vraag:
Als je het register verknoeit hebt, kun je dit dan ongedaan maken met een re-installatie van windows XP?

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-08 11:31
Verwijderd schreef op 21 november 2003 @ 23:49:
[...]

Als je het register verknoeit hebt, kun je dit dan ongedaan maken met een re-installatie van windows XP?
Ja, maar da's ff iets meer werk dan 2 .reg files importeren ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 21 november 2003 @ 23:49:
[...]

exporteer het register dan 1st ff voordat je begint te klooien...
is altijd verstandig

Verwijderd

Topicstarter
Swerfer schreef op 21 november 2003 @ 23:02:
Ik zou inderdaad eens een andere kabel proberen. Of stel je nic eens in of 10Mbit om te kijken of het inderdaad aan je kabel zou kunnen liggen.

Nou niet gelijk zeggen dat de kabel goed is, want de andere pc doet het wel met die kabel, want sommige nic's zijn nou eenmaal wat gevoeliger als de andere... Om dit uit te sluiten zou je je netwerkkaart van je oude pc in je dell moeten stoppen...
Uiteindelijk is het gelukt door de snelheid te veranderen in 10 Mbit full duplex.
Bedankt voor al jullie tips en met name voor deze!!
Ik ben weer een gelukkig mens.
Pagina: 1