Toon posts:

Problemen met Abit KT-7 RAID en SBLive

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heb net het RAID mobo geinstalleerd en een RAID config in elkaar gezet met 2 hd's op striping. Alles goed en wel, maar na de install van de drivers (in Win 98 SE) van m'n sblive blijft het systeem crashen, vaak vergezeld van een luide monotone piep tijdens het opstartriedeltje van Windows. Heb alles al geprobeerd, irq's geshuffeld, uiteindelijk alle kaarten behalve sb verwijderd, maar de ellende blijft. Verder werkt alles goed, netwerk, isdn, etc. leveren geen problemen op. Ik zit te denken in de richting van een probleem met ACPI, maar geklooi hiermee heeft nog geen oplossing opgeleverd. Ook de installatie van een andere geluidskaart (SB Live Value) veroorzaakte hetzelfde probleem.

Plz help, want een systeem zonder geluid is ook geen pretje... Thx!

Verwijderd

Heb ik ook gehad, bleek uiteindelijk dat ik in mijn Bios de optie : "init display first" van PCI moest veranderen in AGP!

Als dat het niet is, kijk dan eens in ** c:\bootlog.txt ** en kijk welke drivers er niet starten of welke er problemen met de windows kernel veroorzaken!

Verwijder dan het programma/drivers die het veroorzaakte...

Het kan helpen om je de SBLivE eens te proberen in een ander pci slot!

Suc6!

Verwijderd

Topicstarter
AGP staat op init first, dus dat kan het niet zijn. Verder heb ik ook de laatste drivers gedowned van sb, maar daarmee wordt het probleem nog heftiger. Systeem hangt dan gelijk tijdens de boot up.

Snap er geen ene reet van :(

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-08 10:36

Verwijderd

Topicstarter
Site geeft niet thuis, zeker ff uit de lucht ofzo. Bovendien heb ik de meeste suggesties van de verschillende faq's al in praktijk gebracht. Nog geen succes, systeem blijft instabiel.

Weet iemand misschien hoe Acpmi uitgezet kan worden in de bios? Kan wel APM vinden, maar de rest niet...

• Rene59
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-07 20:34
al een andere geluidskaart geprobeerd?
dan weet je iig zeker dat het aan de live! ligt...
ik heb zelf ook een kt7raid en een live! erin en ik heb geen problemen...
erg vaag probleem, ik kan ook niks zo bedenken wat het zou kunnen zijn :(

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 10:48

tazzman

a real boardmonkey

kijk of je HighPoint 370 controller en je SB16 emulatie niet allebei IRQ5 willen gebruiken.

Probeer hem ook es in een ander PCI slot.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Verwijderd

Topicstarter
Heb 2 geluidskaarten geprobeerd, een sblive full version en een sb live value. Bij beide kaarten krijg ik hetzelfde probleem.

Heb daarnaast ook irq5 in de bios aangegeven als legacy device, maar dan gaat m'n soundblaster incl. SB16 emulatie op een ander irq zitten. Daarnaast pakt m'n highpoint standaard een ander irq dan de sb live.

Verder heb ik lopen kloten met de core voltages van io en proc. omhoog en omlaag, maar dat hielp ook geen ruk. Weet iemand toevallig wat de ideale settingz zijn voor een Thunderbird 1100?

Anyway, ut gaat weer lekker <sigh>

Verwijderd

Hoi,

Ik heb een SB Live Value en heb hem goed draaien onder W2K en WinME in slot 3 en 4 zonder problemen.

Echter: Ik heb in de BIOS m'n LPT1 interface uit gezet, hierdoor krijg ik IRQ 7 voor terug!
Als je je LPT1 nodig hebt voor een printer :(
of je koopt een printer met een USB aansluiting :+

Probeer dit eens en kijk of ie het dan doet.

TheCleaner

________

Keep your System Clean :7

Verwijderd

settings voor 1100 bij mij standaard op 1.8 anders wil ie echt niet lekker.

Verwijderd

Topicstarter
Printerpoort uit en zodoende irq 7 vrijmaken?

Op zich een goed idee, alleen heb ik dit al gedaan met m'n comn-poorten (irq 3 en 4) Ik heb dus niet een tekort aan irq's. Wel zit ik met een geluidskaart die op een vreemde manier conflicteert met vanalles en nog wat.

Anyway, ik ga het proberen. Ook de core op 1.8 gooien. (moet ik 1.8 eigenlijk in de bios krijgen of 1.8 in de hardware monitor onder W98??? De waardes verschillen namelijk nogal en ik heb geen idee welk voltage ik nu het beste aan kan houden.)

Bedankt in ieder geval voor de suggesties, meer input is altijd welkom...

Verwijderd

De SB Live wil niet werken op IRQ 3 en 4. Daarom is IRQ 7 een betere keuze.

Ik heb zelf een Tbird 900 op 1000 draaien zonder voltage tweaking.

1.8 volt gewoon instellen in je bios. Al de temp. van de processor binnen de perken blijft is dit geen probleem.

Verwijderd

Zelfde probleem gehad. Bleek aan het mobo te liggen. Nieuw mobo, probleem weg !

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 09 december 2000 02:16 schreef TheCleaner het volgende:
De SB Live wil niet werken op IRQ 3 en 4. Daarom is IRQ 7 een betere keuze. 1.8 volt gewoon instellen in je bios. Al de temp. van de processor binnen de perken blijft is dit geen probleem.
Heb 1.8 ingesteld en het spulletje draait nu stabieler. Maar de temp van m'n proc. loopt nu wel omhoog. Wat is een acceptabele temp? Wat is dus gangbaar?

Heb verder de sb live nu def. op irq 5 zitten omdat alle faqs dat aanraden. Verder zit m'n highpoint nu op 11... Probleem blijft echter, ook als ik sb16 emulatie disable in system properties...

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 09 december 2000 02:20 schreef tiethoff het volgende:
Zelfde probleem gehad. Bleek aan het mobo te liggen. Nieuw mobo, probleem weg !
Misschien heb ik nu jouw oude mobo wel >:)

Waar heb je 'm gekocht?

Verwijderd

Idle + Grome Orb:

Temp van de AMD is nu 26.7 graden.
Bord 23.2 graden
Power 28.5 graden

Ik zou hem niet hoger als 55 graden laten worden.

Verwijderd

Topicstarter
Temp v/d proc. is nu stabiel op ongeveer 60 graden en het bord zit ongeveer op 30.

Verder draait het systeem nu voor het eerst verdomd stabiel. :)

Lijkt wel alsof ik eindelijk het probleem de baas ben (heb windhoos zonder acpm geinstalleerd =speciale switch voor, wist ik veel) :?

Nog ideeen om het systeem maximaal te stressen voordat ik de kap def. sluit? Zat zelf te denken aan Winmark ofzo.... of nog meer basic: defrag van hd...

Verwijderd

trouwens alle settings op maximale gezet loopt ie ook stukje fijner en je inderdaad warm worden doet zo'n ding bij mij 58C stressed.
http://www.athlonoc.com/KT7tweakGuide1.htm

• Thijs B
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
Het heeft iets met de snelle cpu te maken want ik heb exact hetzelfde probleem.
Abit kt7-raid, sblive, amd tb 1000mhz

nu kan ik overclocken naar 12x100 met zeer goede koeling is het systeem ZONDER sblive 100% stabiel.

Als ik de sblive er in prik loopt de pc vast na het booten zegmaar tijdens het afspelen van het windows start muziekje en dan hoor ik dus ook een monotone piep.

heb ook al van alles geprobeerd, andere sblive ander pci slot, bios, setting langzaam gezet, sb16 emulatie, lpt aan/uit enz.

nu draait mijn pc dus op 1200mhz zonder sound :( want de oplossing heb ik nog niet gevonden. met welke switch kan je zonder acpm installeren en wat is acpm ?

komt er dus op neer dat mijn sblive op 1000mhz nog wel werk maar op 1200mhz niet meer.

Zijn er nog meer mensen met dit probleem misschien zelfs overklokkers die hun duron/tb niet hoger dan 1100/1200 krijgen en waarbij de pc gaat hangen op het geluid ?

op bovengenoemde www.go.to/kt7faq is dit probleem ook bekend ze gaan er daar van uit dat het meestal een irq conflict is maar dat hoeft dus niet zo te zijn..

Gelukkig maken die Alpha fans nog wel wat geluids effecten :)

Verwijderd

Topicstarter
ACPI heeft te maken met power management. Je kunt het op twee manieren uitzetten:

-in de bios, ff bios tweak downen
-in windows: setup /p i intikken bij de install.

Tweede optie heb ik geprobeerd, maar is niet helemaal toereikend. Nu ga ik de bios tweaken en hoop ik maar dat het werkt. Klooien met het voltage heeft tot dusver ook nog nix opgeleverd. Alles bij elkaar opgeteld baal ik op dit moment als een stekker van het extreem populaire KT-7 Raid plankie. Heb nix anders dan trubbles... :(

Verwijderd

Ja, dat kan frustie zijn hè. Maar ik heb zelf ook deze combo en ik heb er geen problemen mee.
Ik heb een 1Ghz Tbird die ik niet echt hoger krijg dan 1144Mhz. Nu ik dit draadje gelezen heb ga ik toch een proberen oftie wel hoger wil als ik m'n SB Live eruit trek.

ben benieuwd. :9

• Thijs B
  • Niet online
ik ben ook heel benieuwd!! en baal :( ook als een stekker zeeer veel problemen met het kt7 boardje.

een heel weekend aan het klooien geweest en nog steeds problems.

In iedergeval heeft heeft het iets met acpi, sblive en een te? snelle cpu te maken.

Ik heb nu ook win98 er op gezet zonder acpi setup /p i en het systeem is nu 100% stabiel op 12x100mhz met sblive. Ohja en de sblive! zit nu in pci slot 4 dat schijnt ook beter te zijn verder heb ik er nog een 3com kaartje in zitten.

Maarja ik wil natuurlijk win2000 draaien, 98 is alleen voor wat spelletjes. Win2000 geeft ook al problemen met installeren heb er verder nog niet echt naar gekeken.

Ben er nog niet achter hoe je acpi onder win2k kan uitschakelen.

Da_Terrible laat hier s.v.p. nog ff weten of het bios 'hacken' lukt. Want misschien is dat de oplossing voor alle problems.

Verwijderd

Om die ACPI ook in win2000 uitgeschakeld te krijgen moet je waarschijnlijk eerst hardwarematig ACPI disabelen.

De optie om ACPI te disabelen is niet standaard in het BIOS aanwezig. Om deze optie zichtbaar te maken moet je gebruik maken van het utility modbin6.exe
Kijk voor hoe je dit precies moet doen even op www.go.to/kt7faq

Ik vind het jammer dat een aantal van jullie tot nu toe een onplezierige ervaring hebben met het KT7 mainbordje.
Ik heb zelf een KT7-RAID, SB live, 3com NIC, ASUS V7700,etc. en heb er absoluut geen problemen mee. Ik denk toch dat het een combinatie van settings en de juiste drivers is. Ik kan me bijna niet voorstellen dat het bord gewoon kut is.

Ik neem aan dat jullie overal wel de laatste nieuwe drivers van geinstalleerd hebben?
AGP op 2X gezet. Via4in1 driver etc.
Zo min mogelijk kaarten op dezelde IRQ enzo?

Verwijderd

Topicstarter
Heb alle laatste drivers gedowned en geinstalleerd, maar de ware aard van het probleem presenteert zich nu pas:

<tromgeroffel>

M'n Athlon 1100 was rot en is er inmiddels compleet uitgefikt!!! De foutmeldingen die ik had met netwerk waren dus vooral te danken aan een snel oplopende temperatuur bij het overzetten van veel, heel veel, megabytes. En ik maar denken dat het probleem aan de irq's lag. Overigens: het sb probleem heb ik wel opgelost met modbin en de nieuwste beta bios van Abit. Bios ff tweaken, flashen en klaar... Maar zoals gezegd: daar heb ik nu geen reet aan, want m'n systeem is zo dood als een pier. Geen piepje of beeld meer tijdens het opstarten en op de proc. zelf is een klein zwart geblakerd randje te zien op de sticker met streepjescode. :'(

Nu hoorde ik van iemand bij CTW dat er een hele reeks 'mindere' Thunderbirds in omloop zijn van 1100 mhz die, ook zonder oc'en, grote problemen hebben met temperatuur.

Aan mijn koeler heeft het in ieder geval niet gelegen, dit is een joekel van een Globalwin.

Anyway, nu maar zien dat de leverancier erkent dat dit een rotte Thunderbird was, want anders ga ik wel mooi voor duizend piek de boot in. :( :( :(

• Thijs B
  • Niet online
Hmm, dus je bent nu in het bezit van Nederlands duurste sleutelhanger. |:( |:(

Mijn t-bird leeft gelukkig nog maar heb ook wel gemerkt dat die krengen erg heet worden.
Zelfs met een Alpha cooler en goede case cooling is de temp nog aardig hoog.

Verwijderd

Hee, ik vind het echt flippen voor je gozer. ;(

Laat ons ff weten of je een nieuwe krijgt.
Pagina: 1