toekomst van de koeling in standaard PC's

Pagina: 1
Acties:
  • 210 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Ik had het er vandaag in de klas nog over, hoe zal de koeling van pc's die je standaard af in de winkel koopt zich gaan gedragen?
Zou het zo zijn dat we eind volgend jaar, waarbij we de 4GHz bereiken nog steeds met luidruchtige koelers moeten doen of zullen HP, dell, compaq, IBM enz. het ookw el doorhebben dat WC gewoon de beste optie is?

Dat er uiteindelijk WC in elke PC zit ontkom je denk niet meer aan (als er geen effectievere en goedkoop te fabriceren oplossing is. Aangezien t verbruik van PC's nog steeds snel doorgroeit.

Wat ik me dan alleen afvraag, hoe zullen ze het op de markt brengen, Het lijkt mij een goed verkoop argument ( "deze pc heeft waterkoeling, zodat ie 'sneller' en stiller is" ) Maar er moet dan natuurlijk wel een goedkope oplossing zijn, en niet te vergeten: Het moet n00b proof zijn, stel dat de gebruiker vergeet t water erin te doen, komt ie strax bij de fabrikant klagen. Dus wellicht dat je een kijkvenstertje /metertje hebt aan de voorzijde van de PC waarop je het waterniveau kan zien, zoals een koffiezet apparaat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petervandamned
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-05 16:33
nee joh

standaard aan de phase change

das de toekomst ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-09 18:38
nieuws: GlobalWin komt met compacte waterkoeler

Ik denk dat het dat soort waterkoelingen gaan worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:42

DUX

blijft ook nu voor Oranje

Luchtkoeling heeft het de afgelopen 10 jaar prima gedaan. Ik denk dat dat er nog wel even inblijft. Het is een goedkope en veilige manier van koelen. Misschien dat er hier en daar wel een WC verkocht wordt maar alleen bij topmachines en ik denk ook niet in grote mate.

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:42

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Waterkoeling lijkt me niet echt een goede oplossing. Ik zie het straks al voor me op TV enzo. "Hoe alg uit computer verwijderen".

Cores worden ook steeds kleiner, straks 90nm en dat scheelt alweer wat warmte. Ik denk dat de koelblokken wel wat groter worden in de toekomst. En extra fan's op 5V.

En op een gegeven moment houd het gewoon op. Computers worden dan wel sneller enzo, maar dan hebben ze andere manieren gevonden om een systeeem sneller te maken, en niet alleen om de GHz'en omhoog te krikken, maar andere architectuur, 64-bits CPU's enzovoorts. :)

[ Voor 4% gewijzigd door PD2JK op 21-11-2003 17:32 . Reden: typo ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03 14:35

_the_crow_

Rare vogel

De meeste mensen willen geen toestanden. Het moet werken en je moet er niet teveel aan hoeven doen. Luchtkoeling is makkelijk. Je hoeft er in principe je stoel niet voor af. En dat is wat de mensen willen. Dus ik zie voor WC zo snel geen grote doorbraak. :)

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petervandamned
Denk ook aan het heat pipe principe
zoiets ga er straks standaard al in zitten (cpu)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

denk dat we terug gaan naar een passieve koeling. Er was pas een stukje over op t.net, een chip die zijn eigen warmte weer kon hergebruiken.

dus dan zou een proc zijn eigen warmte kunnen hergebruiken waardoor deze minder energie nodig heeft en dus uiteindelijk minder warm zal worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk ook dat ze iets zullen vinden op de enorme warmte afgifte van CPU's nu...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piston
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-02 06:30
petervandamned schreef op 21 november 2003 @ 17:29:
nee joh

standaard aan de phase change

das de toekomst ;)
Dan toch niet in zijn huidige vorm en dan vooral door condensatieproblemen. Het is volgens mij voor de doorsnee gebruiker teveel werk om alles goed en veilig te isoleren.
Interessanter zou het zijn, wanneer men net steeds boven het condensatiepunt zou blijven.

Waterkoeling is dan interessanter omdat:
• het relatief makkelijk uit te breiden is• je niets moet isoleren (geen condens)• het "passief" kan (dmv bv een rad die de hele zijkant van je case bestrijkt• als het toch kapot gaat het makkelijker te repareren is (andere slangen, blokken oid en klaar)

Luchtkoeling kan ook nog wel maar dan worden de heatsinks volgens mij zo ingewikkeld dat de productiekosten te hoog worden. Het principe van "zet er een zwaardere fan op" gaat tegenwoordig niet meer omdat fans nu al te luid zijn. Een eenvoudig waterblok is dan goedkoper.

my 2 cents

[ Voor 19% gewijzigd door piston op 21-11-2003 17:46 ]

"Tis better to be silent and be thought a fool, than to speak and remove all doubt."
"If i'm not back in five minutes,... wait longer !!!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petervandamned
piston schreef op 21 november 2003 @ 17:41:
[...]
Dan toch niet in zijn huidige vorm en dan vooral door condensatieproblemen. Het is volgens mij voor de doorsnee gebruiker teveel werk om alles goed en veilig te isoleren.
Interessanter zou het zijn, wanneer men net steeds boven het condensatiepunt zou blijven.

Waterkoeling is dan interessanter omdat:
• het relatief makkelijk uit te breiden is• je geen condens hebt• het "passief" kan (dmv bv een rad die de hele zijkant van je case bestrijkt• als het toch kapot gaat het makkelijker te repareren is (andere slangen, blokken oid en klaar)
ik vind het ook dom van de fabrikanten van deze produkten dat ze de regeling niet gebruiken van de compressor

heel eenvoudig hoor en dan kan je zelf bepalen hoe laag je wil gaan en welke risicoos er dan gaan ontstaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

TS, toevallig nog in een aan jou bekend topic :) min of meer aan de orde gekomen.

Ik verwacht dat in elk geval de noise-reduction nog meer een hot-item gaat worden. Dat hier ook het probleem koeling om de hoek komt kijken maakt het erg interessant.

Mijn gedachten hierover zijn gebaseerd op wensen van een gemiddelde gebruiker. Deze mensen willen een PC zonder ingewikkelde toestanden zoals WC en meer 'bijzondere' dingen.

Te denken valt dus aan een 100% passief gekoelde voeding, een aanpassing van de afmetingen van de processoren waardoor gebruik van grote koellichamen al of niet met een heatpipe mogelijk is, misschien wel wat dikkere videokaarten etc. met een in- en opgebouwde heatpipe, harddisken met voorgemonteerde koelelementen of heatpipes sterk verbeterde isolatie van andere door motoren aangedreven apparaten zoals CD- en DVD-spelers en -branders. Tenslotte een goed geïsoleerde kast.

Wat dan resteert aan warmte kan dan door een 200 mm Fan op een laag toerental simpel en vrijwel geruisloos worden afgevoerd.

Al met al is vrijwel alles vandaag al te realiseren alleen kost het een en ander als snel >€ 1000,00.

[ Voor 13% gewijzigd door Guardian Angel op 21-11-2003 17:51 ]

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piston
petervandamned schreef op 21 november 2003 @ 17:43:
[...]

ik vind het ook dom van de fabrikanten van deze produkten dat ze de regeling niet gebruiken van de compressor

heel eenvoudig hoor en dan kan je zelf bepalen hoe laag je wil gaan en welke risicoos er dan gaan ontstaan
Als het echt zo eenvoudig is als als jij zegt, dan blijft enkel nog het probleem van modulariteit. Ik heb nog nooit een prom gezien die meer dan één warmtebron kan koelen dmv een relatief eenvoudige ingreep.
Als dat zou kunnen dan wil ik hier ook wel zo'n ding zetten ;)

"Tis better to be silent and be thought a fool, than to speak and remove all doubt."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Passief!!!

Das de toekomst, klinkt onozel, maar ze vinden vanzelf wat om de warmte tegen te gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopperCAT
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 25-08 19:53

CopperCAT

Cu --> Cu(2+) + 2e-

Welke (doorsnee-)gebruiker wil zich gaan bezighouden met het periodiek onderhouden van de waterkoeling in z'n pc?
Als je de meeste pc's (non-tweakers dus :)) opendraait, kun je het stof gewoon van de fans schrapen, laat staan dat ze dan nog eens het water in hun systeem zouden bijvullen/vervangen/enz...

Core2D E6600 :: Scythe Ninja 1000+ :: G-Skill DDR2 PC6400 4-4-4-12 HZ 2048Mb :: Asus P5W DH :: 2* Barracuda 7200.10 320Gb S2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piston
CopperCAT schreef op 21 november 2003 @ 17:54:
Welke (doorsnee-)gebruiker wil zich gaan bezighouden met het periodiek onderhouden van de waterkoeling in z'n pc?
Als je de meeste pc's (non-tweakers dus :)) opendraait, kun je het stof gewoon van de fans schrapen, laat staan dat ze dan nog eens het water in hun systeem zouden bijvullen/vervangen/enz...
Nou persoonlijk vind ik het bijvullen (en zelfs vernieuwen) van het water in mijn waterkoeling eenvoudiger dan een fan(-heatsink-combo) te reinigen. Een reservoir met eenvoudig vuldopje is echt niet moeilijk te maken. Daarbij kan je dat dan nog eens zo plaatsen dat je pc helemaal niet open moet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:12

Demo

Probleemschietende Tovenaar

piston schreef op 21 november 2003 @ 18:06:
[...]

Nou persoonlijk vind ik het bijvullen (en zelfs vernieuwen) van het water in mijn waterkoeling eenvoudiger dan een fan(-heatsink-combo) te reinigen. Een reservoir met eenvoudig vuldopje is echt niet moeilijk te maken. Daarbij kan je dat dan nog eens zo plaatsen dat je pc helemaal niet open moet!
De doorsnee-gebruiker maakt zijn fans ook niet schoon hoor, trek maar eens een PC van zo'n doorsnee-gebruiker open :X

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-09 08:33
Ik verwacht dat luchtkoeling gewoon nog blijft..
Wat je al een tijdje ziet is het steeds meer vergroten van koeloppervlak, grotere fans etc..
(vergelijk een 486 koelertje maar eens met een P4 koeler ;))

Maar het grote voordeel van luchtkoeling is dat het eenvoudig is, en goedkoop om te maken.

Bovendien zit je met waterkoeling en phase-change met het probleem dat de ruimte die je nodig hebt voor je koelsysteem veel te groot wordt.. Dat is voor de oem-fabrikanten absoluut niet interessant.

En inderdaad, steeds lagere Vcores, steeds kleinere productieprocessen, effectievere cpu's (meer kracht, minder MHz-en)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

Ik denk dat atx form factor zal worden uitgebreid om er vervolgens een bepaalde koeling aan toe te voegen in de kast. Dit wordt dan een standaard koeling op basis van koelkast principe ( met compressor en pomp). Een prom is aardig op weg.. maar dan heb je nog een apart kastje en niet het hele systeem wordt standaard gekoeld. Koeling zal dan worden verzorgd door radiator, dan wel heatpipes vast aan de kast aan de buitenkant.. dus bij oppakken moet je dan eventueel wat oppassen dat je fikken niet verbrand.. ;) ..
just my 2 cents

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-09 08:33
henkleerssen schreef op 21 november 2003 @ 18:44:
Ik denk dat atx form factor zal worden uitgebreid om er vervolgens een bepaalde koeling aan toe te voegen in de kast.
Dit stuk klopt.. de btx form factor komt er namelijk aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Twynn schreef op 21 november 2003 @ 18:37:
Ik verwacht dat luchtkoeling gewoon nog blijft..
Wat je al een tijdje ziet is het steeds meer vergroten van koeloppervlak, grotere fans etc..
(vergelijk een 486 koelertje maar eens met een P4 koeler ;))
Zat er een koelertje op jouw 486? :P

Op een gegeven moment zal het vergroten van het oppervlak niet meer werken, omdat andere componenten dan in de weg zitten en de warmte zich niet snel genoeg kan verspreiden. Dan moet je naar die Zallman waaiers of heatpipes toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petervandamned
Er worden in de hard-ware wereld ook nog eens dealtjes gemaakt

alle moederbord en heatsink fabrikanten weten maaaaanden van te voor welke specs eraan komen
en dacht je nu echt dat AMD of INTEL die specs zelf bedachten

het is een keihard zakenwereld
misschien wel een van de grootste in de wereld
en dan moet er door een ieder winst gemaakt worden

just my simple toughts ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-09 08:04

EMP

Krulloos!

Toch valt het wel mee met de kant-en-klaar producten hoor. Laatst een nieuwe switch pc gezien 2.4 GHz, was niet te horen, en een Dell van 1.8 Ghz (stond ernaast) moest je ook je best voor doen om te horen.

Stilte wordt steeds vaker op prijs gesteld, en een stille koeler is maar enkele euro's duurder dan een normale, dat zien de grote jongens ook, en die willen toch een zo aantrekkelijk mogelijk product maken :)

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als het om grotere productiehoeveelheden gaat zie ik geen voordelen aan WC boven een heatpipe, enkel nadelen.

WC is leuk in je TweakMachien omdat het lekker flexibel is en daarom ook goedkoop (half) zelf te maken valt. Ik zie het in de rest van de wereld niet concurreren tegen heathpipes.

In de koeling van de G5 van Apple zitten volgens mij al heathpipes.

[edit]
En handige aanpassingen aan de layout van een kast (btx) zijn natuurlijk altijd goedkope winst.. :) Volgens mij kunnen we wel weer 100 W extra kwijt op die manier.

Misschien proberen de fabrikanten anders de Tmax wat omhoog te krijgen, dat scheelt ook (en veel!) in hoeveel koelichaam je nodig hebt om een bepaalde hoeveelheid energie af te voeren.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2003 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
jah heatpipes zijn ook een goede optie. Op me stage hadden we eens een fujutsie/siemens PC. dt ding had maar 1 fan, en een heatpipe van CPU richting de fan die in een vrij grote PSU zat, die was ook onhoorbaar bijna, op enkele CM ervandaan hoorde je em al niet meer boven het omgevings geluid uit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Twynn schreef op 21 november 2003 @ 18:49:
[...]

Dit stuk klopt.. de btx form factor komt er namelijk aan :)
maar ik zie er verder geen beschrijving bij btx form factor van standaard koelingen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

piston schreef op 21 november 2003 @ 17:49:
[...]
Als het echt zo eenvoudig is als als jij zegt, dan blijft enkel nog het probleem van modulariteit. Ik heb nog nooit een prom gezien die meer dan één warmtebron kan koelen dmv een relatief eenvoudige ingreep.
ze zouden het koelkast principe dan kunnen volgen en de samengeperste vloeistof door de zijkanten van de pc heen pompen waardoor de lucht die op je cpu wordt geblazen kouder is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Verwijderd schreef op 21 november 2003 @ 20:37:
[...]

ze zouden het koelkast principe dan kunnen volgen en de samengeperste vloeistof door de zijkanten van de pc heen pompen waardoor de lucht die op je cpu wordt geblazen kouder is?
wat ik dus al zei...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scyth
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-03-2024

Scyth

Fat finger, three beer

Ik denk toch dat ik meega met het idee van de heatpipe, misschien dan in een iets extremere vorm dan die we nu kennen... Ik denk dat de heatpipes niet meer zoals nu eigenlijk -in- het koelblok komen te liggen, maar dat alle heatpipes van de kast naar een centraal koelpunt gebracht zullen worden. Geen 'bewegende' onderdelen zoals bij waterkoeling en phasechange, geen last van condens oid, maar toch betere koeling dan de luchtkoeling nu...

Dell Studio XPS 16
Project: BavBierSub 1.0 BavBierSub 2.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-07 12:09
Prutz0r schreef op 21 november 2003 @ 17:32:
Waterkoeling lijkt me niet echt een goede oplossing. Ik zie het straks al voor me op TV enzo. "Hoe alg uit computer verwijderen".

Cores worden ook steeds kleiner, straks 90nm en dat scheelt alweer wat warmte. Ik denk dat de koelblokken wel wat groter worden in de toekomst. En extra fan's op 5V.

En op een gegeven moment houd het gewoon op. Computers worden dan wel sneller enzo, maar dan hebben ze andere manieren gevonden om een systeeem sneller te maken, en niet alleen om de GHz'en omhoog te krikken, maar andere architectuur, 64-bits CPU's enzovoorts. :)
Het afnemen van de grootte per schakelende eenheid in een transistor heeft zelden tot een warmte afname geleidt van de processoren. Uiteraard, de eerste computers hadden lampen die ieder wel een redelijke duron konden evenaren qua warmte uitstoot, maar de warmte uitstoot per schakel eenheid is idd gedaald, maar het aantal transistoren in processoren stijgt der mate dat de warmte winst hierdoor gecompenseerd wordt, de cores worden namelijk niet kleiner(eigenlijk alleen maar grotere door de chache die groeit als kool).
Verwijderd schreef op 21 november 2003 @ 20:37:
[...]

Ik denk dat direct-die phase-change dan veel efficienter is, vooral stiller ook omdat je minder hoeft te koelen.(alleen cpu ipv hele pc)

Je zou natuurlijk ook een minder krachtige(lees: stillere) compressor gebruiken die slechts koelt tot het vriespunt en er niet onder(mischiens zelfs maar tot 7'C oid). Beneden het vriespunt heb je weinig te winnen als je tog niet overclocked.

[ Voor 24% gewijzigd door Rey Nemaattori op 22-11-2003 18:01 ]

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piston
http://www.tweakers.net/nieuws/29777

De mensen van Zalman hebben het idee van de heatpipes uitgevoerd.

Op zich natuurlijk super dat een recente pc volledig passief (geen fans/pompen) gekoeld kan worden, maar om het nu de toekomst te noemen...
Ten eerste is er het prijskaartje van 700 tot 1000€. Voor dat geld koop je de beste waterkoeling en nog een hoopje hardware erbovenop. Vermits we vermoeden dat in de toekomst de pc's alleen maar warmer gaan worden betwijfel ik of dit dan ook nog veel meer watts kan verwerken. Heatpipes zijn namelijk niet goedkoop en als je dan bv er meer van moet gebruiken om je heatsink nog beter te benutten dan stijgt de prijs en ook de complexiteit van de montage.

Wat me wel mogelijk lijkt, is om de wand dicht te maken en daar dan een stille "crossflow" fan (zoals in de vantec vortex hdd koeler) onder te monteren die dan koele lucht doorheen de heatsinkwand blaast. Maar dan blijft nog steeds de enorme kost |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:58
Ik denk dat het desktop design weer in raakt, waarna er ook zwaardere koperen koelers op chips kunnen worden geplaatst. In die koelelementen kunnen natuurlijk heatpipes zitten om de warmte beter te transporteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petervandamned
piston schreef op 21 november 2003 @ 17:49:
[...]
is mogelijk hoor

ik had er hier een die PC de cpu en via de retourleiding wordt mijn WC gekoeld
echter is het ook mogelijk om dubbele te maken

maar een goede wc op je vid en nb is meestal wel voldoende voor 24/7
Pagina: 1