Wat gebruiken voor LAN van 40 PC's: UTP of STP?

Pagina: 1
Acties:
  • 148 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• CmdrKeen
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 21:11

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik beheer een LAN van 40 aansluitingen (werkstations + servers + printers + router).
De werkstations zijn verdeeld over twee verdiepingen. Het netwerk is 10Mb coax, en ik wil het upgraden naar een TP-netwerk van 100Mb.

Op beide verdiepingen komt een 24-poorts-switch, en er gaat naar elke aansluiting een aparte kabel lopen. Het kantoor is niet zo groot; de kabels worden (incl. verticale lengte en omleidingen en lekker ruim gerekend) 50 meter per stuk.

Het enige dat ik van STP weet t.o.v. UTP is dat het beter beschermd is tegen overspraak. Zal dit echt een probleem worden? De kabels komen niet echt in de buurt van stroomkabels of andere datakabels (meestal +/- 20 cm tussenruimte).

UTP kost me ongeveer een piek per meter, en STP F 1,25 per meter, dus voor de prijs hoef ik het niet echt te laten.

Wat denken jullie? Zal ik hiervoor UTP of STP gebruiken?

Moet ik als ik STP gebruik nog om andere dingen denken?

Bloed, zweet & koffie

• FrankGuthrie
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-08 20:11

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Als het toch niet zoveel duurder is neem je toch STP, dan weet je zeker dat het goed is :)

Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
Bedoel je dat STP gewoon UTP is, met als enige verschil dat het minder gevoelig is voor overspraak?

Dus gewoon ook de aders in de zelfde volgorde aansluiten (half oranje, oranje, half groen, blauw, half blauw, groen, half bruin, bruin -> jaja, ik ken mijn Network Essentials ;))?

Geen gevolgen voor de switch o.i.d.?

Bloed, zweet & koffie

Verwijderd

STP heb je niet nodig, UTP is voldoende.
voor een prijsverschil van 25% zou ik zeker bij UTP cat.5 blijven!

Verwijderd

UTP is unshielden Twisted Pair.
STP is shielded Twisted Pair.

STP is dus iets beter dan UTP maar als de kabels niet veel last van storing hebben dan kan het met UTP net zo goed als met STP.

Moet je de kabels laten wegwerken in de muur door een bekabelingsbedrijf dan zou ik meteen voor STP kiezen indien dat niet veel duurder is, maar daar kunnen zij een beter advies over uitbrengen.

• FrankGuthrie

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Op donderdag 07 december 2000 18:48 schreef Vilenin het volgende:
Bedoel je dat STP gewoon UTP is, met als enige verschil dat het minder gevoelig is voor overspraak?
UTP = Unshielded Twisted pair
STP = Shielded Twisted pair

Russian Blue Neji
Kate Bush

• FrankGuthrie

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Op donderdag 07 december 2000 18:53 schreef mozeskriebels het volgende:
UTP is unshielden Twisted Pair.
STP is shielded Twisted Pair.

STP is dus iets beter dan UTP maar als de kabels niet veel last van storing hebben dan kan het met UTP net zo goed als met STP.

Moet je de kabels laten wegwerken in de muur door een bekabelingsbedrijf dan zou ik meteen voor STP kiezen indien dat niet veel duurder is, maar daar kunnen zij een beter advies over uitbrengen.
Whahaha zelfde gedachte, alleen was jij net iets eerder :)

Russian Blue Neji
Kate Bush

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
Mcloud, bedankt voor je bijdrage, maar zou je het kunnen onderbouwen? (Niet als klacht bedoeld hoor, ik ben gewoon benieuwd.)

Enne.. die afkortingen ken ik ook wel hoor ;) Bedankt enniewee :)

Bloed, zweet & koffie

• KMK
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-08 21:04

KMK

Even kijken 50 * 40 = 2000
50 * 40 * 1.25 = 2500

Ja ik vind 500 piek voor kabel best wel veel moet ik zeggen.....

En aangezien die verkoper jou toch UTP als STP verkoopt zou ik die 500 piek maar lekker zelf houden ;)

Would you like to know more?!! [StarShip Troopers] - Void Station

• FrankGuthrie

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Op donderdag 07 december 2000 18:51 schreef mcloud het volgende:
Welek caterogieen hep je eigenlijk allemaal, ken 3 en 5.

3 = 10 MBIT
5 = 100 MBIT

Russian Blue Neji
Kate Bush

• FrankGuthrie

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Op donderdag 07 december 2000 18:55 schreef Vilenin het volgende:
Mcloud, bedankt voor je bijdrage, maar zou je het kunnen onderbouwen? (Niet als klacht bedoeld hoor, ik ben gewoon benieuwd.)

:?, die afkortingen waren niet voor jou bedoeld, ik quote namelijk het bericht van iemand anders, en geef dus aan hem het advies, niet aan jou.

Russian Blue Neji
Kate Bush

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
Frank: sorry nevermind :)

Er is zelfs al CAT6.

Mijn verkoper verkoopt me geen UTP als STP, die lui vertrouw ik wel. Ik wil voorbereid zijn op verdere uitbreiding, en niet uitgaan van de huidige situatie maar van ongeveer 40 werkstations meer in de toekomst. Dit is niet zeker, maar ik wil prof te werk gaan.

Die 500 piek laat me trouwens koud. Het totaal komt op ongeveer F 8000,-, dus die halve rug is niet zo'n punt.

Bloed, zweet & koffie

• KMK

KMK

Als je het dan zo prof wil doen huur dan gewoon lekker een kabel legger in 8-)
Dan krijg je mooie kastje bakjes palen etc. erg fijn mooie patch kast die al minstens 8000 kost...

Dus dit = NIET PROF B-)

• Fox-Web
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2024
Op donderdag 07 december 2000 18:51 schreef mcloud het volgende:
Jullie vergeten wat!!!!!!!!!
Bij STP heb je ook afgeschermde rj45 connectoren nodig. Die zijn dus wel een stukkie duurder.

Eat right. Stay fit. Die anyway.

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
Kabelpaaltjes e.d. zijn al aanwezig voor het bestaande netwerk. Ik heb ook al enkele professionele jaren ervaring met bekabelen, alleen niet met STP.

Ik zou haast zeggen: lees de FAQ.

Bloed, zweet & koffie

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
Kijk, zo'n antwoord als dat van Fox daar hebbik wat aan :) Tnx!

Bloed, zweet & koffie

Verwijderd

Voor een gewone kantoor situatie is UTP hardstikke voldoende, pas als je idd in de buurt van hoge-spanningsleidingen ed komt kun ja aan STP gaan denken.
Zowiezo STP kom je maar heel weinig tegen in de echte wereld. wat wil je met zo'n prijsverschil?

enne FrankGuthrie:
voor de verschillende Cats mag je je NetEss. boek erbij pakken, weet ik niet precies uit m'n hooft.

• Fox-Web
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2024
Graag gedaan!

Eat right. Stay fit. Die anyway.

• KMK

KMK

Op donderdag 07 december 2000 19:05 schreef Vilenin het volgende:
Kabelpaaltjes e.d. zijn al aanwezig voor het bestaande netwerk. Ik heb ook al enkele professionele jaren ervaring met bekabelen, alleen niet met STP.

Ik zou haast zeggen: lees de FAQ.
Hallo iedereen zecht dat hij sysop = hier
en jou naam is mij niet bekend hier

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
Vriend KMK, jouw naam is mij ook niet bekend. En als je niet gelooft dat ik een sysadmin ben, dan doe je dat toch niet? Ik wil je alleen vriendelijk verzoeken om de integriteit van mijn vraag niet in twijfel te trekken.

Dit is onze bedrijfssite; hier zie je ook mijn foto staan. http://www.beco.nl/nlteam.html

Nou, ik wil hier geen flamewar, dus dit is het laatste dat ik zal zeggen over dit onderwerp.

Bloed, zweet & koffie

• KMK

KMK

Ok same here

Verwijderd

Op donderdag 07 december 2000 18:59 schreef Vilenin het volgende:

Ik wil voorbereid zijn op verdere uitbreiding, en niet uitgaan van de huidige situatie maar van ongeveer 40 werkstations meer in de toekomst. Dit is niet zeker, maar ik wil prof te werk gaan.
Storing is meestal niet het probleem in een ster-netwerk. het probleem is meestal dat de werkstations te ver van de hub/switch afkomen te staan en dat er dus ergens anders ook een hub/switch bij moet worden geplaatst. Het verschil tussen UTP en STP is op lengte te verwaarlozen. STP kan misshien net een paar meters verder in de praktijk. Theoretisch zijn de lengtes zelfs gelijk.

Dit is dus geen goed reden om voor STP kiezen. Als je een hoop machines hebt staan en dus met krachtige magnetische veldlijnen te maken krijgt moet je STP gebruiken. Die is beter afgeschermd voor storing van buiten af. Dat is alles.

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
Tnx voor de uitleg :)

Bloed, zweet & koffie

• imdos
  • Laatst online: 23-08 14:29

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Ik zou zeker voor UTP gaan ... als je namelijk niet de juiste connectors hebt, of je kaarten/switch ondersteund het niet heb je alleen maar meer overspraak!!

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• Macros
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-08 21:59

Macros

I'm watching...

Het verschil tussen UTP en STP is op lengte te verwaarlozen. STP kan misshien net een paar meters verder in de praktijk. Theoretisch zijn de lengtes zelfs gelijk.
Hehe, mierenneuker ben ik he? Klopt hier niets van. De lengte van de kabels is niet gelimiteerd door de kwaliteit van het signaal! Signaal blijft makkelijk 1 km lang goed. Verschil tussen UTP en STP is dus helemaal NIETS kwa lengte. Waarschijnlijk zal je 100mbt op 150-200 meter ook vaak blijven doen, omdat ze nogal grove veiligheids marge hebben ingebouwd, je hebt wel kans dat je 100m de max is als je al 3 hubs in serie hebt staan.
Die 100m komt van de latency, Ethernet packetje mag maar een paar ns op de lijn zijn, als de kabel te lang is dan is hij langer op de kabel omdat 75% van de lichtsnelheid nog steeds niet oneindig snel is. :)

"Beauty is the ultimate defence against complexity." David Gelernter

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

cat 1 : telefonie enz.
cat 2 : geen idee
cat 3 : 10 Mbps (klassiek Ethernet)
cat 4 : 16 Mbps (snel TokenRing)
cat 5 : 100 Mbps (Fast Ethernet, FDDI/CDDI) 155 Mbps (ATM)
cat 6 : Gigabit Ethernet

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• witchdoc
  • Laatst online: 18-08 16:32
Op donderdag 07 december 2000 18:55 schreef Vilenin het volgende:

Ken je FTP dan ook al? da's tussen U en S in :)

• witchdoc
Op donderdag 07 december 2000 18:59 schreef Vilenin het volgende:
Frank: sorry nevermind :)

Er is zelfs al CAT6.

Mijn verkoper verkoopt me geen UTP als STP, die lui vertrouw ik wel. Ik wil voorbereid zijn op verdere uitbreiding, en niet uitgaan van de huidige situatie maar van ongeveer 40 werkstations meer in de toekomst. Dit is niet zeker, maar ik wil prof te werk gaan.

Die 500 piek laat me trouwens koud. Het totaal komt op ongeveer F 8000,-, dus die halve rug is niet zo'n punt.
Er bestaat no GEEN CAT6 kabel!! Alms je leverancier je dat wijsmaakt moet je dringend opzoek naar een nieuwe!! Wat er al wel is, is LEVEL6, dat is de draft voor CAT6 maar dus nog niet officieel goedgekeurd!

Het heeft trouwens geen zin om nu level6 (cat6) nu te installeren, 1000Base-T is gedefinieerd met cat5e (enhanced cat5). En cat5e is nog altijd een stuk goedkoper.

Je hebt trouwens ook al level7 maar da's voor een volgende keer ;)

• witchdoc
owjah, UTP vs STP.. kantoor = UTP, industrie = STP, zo mag je't grofweg stellen.

STP is vaak nogal moeilijk handelbaar (bezie het een beetje als coax!) elke kabel heeft individueel shielding + nog eens algemene shielding rond gans de kabel.. erg stug dus.
De shielded RJ45 connectoren zijn ook nog eens een stukie duurder (niet dat dat je intresseerd), maar ook nog eens irritant aan te sluiten (VEEL shielding in zo'n dingetje proppen).

Wat WEL belangrijk is voor je is het gebruik van solid kabel vs stranded.. je zei dat je je coax wil vervangen.. je gaat kabel trekken vermoe'k dan.. GEEN stranded gebruiken, solid is veel beter geschikt voor't trekken ervan.

• mvdejong
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Helaas, er zijn 2 soorten STP, en echt, die worden onder diezelfde aanduiding verkocht :
1. gewoon 4 paren met een gezamelijke afscherming;
2. 4 paren, elk met eigen afscherming, en binnen een gezamelijke afscherming.
Ik heb deze discussie uitgebreid met een aantal electronica-zaken (en -catalogi) moeten voeren om de 2e variant te krijgen.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• CORVETTE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-07 12:12

CORVETTE

---- American V8 ---

cat2 = 4mbps tokenring. En als je bang bent dat je UTP krijgt aangesmeerd ipv STP, dat kun je gewoon voelen: de STP is iets dikker en stugger.

zoveelste slachtoffer van Casema................... :(

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
Poohbeer, dat verhaal van jou over CAT6 en Level6, dat is wat ik bedoelde: de praktijk bestaat reeds. En mijn leverancier smeert het mij niet aan; ik heb met hem niet over CAT6/Level6 gesproken. Hij bood het mij niet aan, en ik heb het niet gevraagd.

Allemaal bedankt voor de tips over de onbetrouwbaarheid van mijn leverancier. Ik wil echter benadrukken dat ik mijn leverancier vertrouw en ook best wel goed thuis ben in de wondere wereld van bekabeling.

Ik had helemaal niet verwacht dat deze topic zo uitgebreid zou worden; ik wou alleen maar weten of STP nou echt de moeite waard zou zijn, en zo ja, of ik dan nog ergens op moest letten...

Maar tenks allemaal :) Ik ben wel wat wijzer geworden...

Bloed, zweet & koffie

• witchdoc
Op vrijdag 08 december 2000 10:05 schreef mvdejong het volgende:
Helaas, er zijn 2 soorten STP, en echt, die worden onder diezelfde aanduiding verkocht :
1. gewoon 4 paren met een gezamelijke afscherming;
2. 4 paren, elk met eigen afscherming, en binnen een gezamelijke afscherming.
Ik heb deze discussie uitgebreid met een aantal electronica-zaken (en -catalogi) moeten voeren om de 2e variant te krijgen.
euhhm.. de eerste variant die je omschrijft (1 algemene shielding) is FTP, Foiled Twisted Pair.. STP is ALTIJD individuele shielding + algemene.. anders is't geen S waard!

• witchdoc
Op vrijdag 08 december 2000 12:24 schreef Vilenin het volgende:
Poohbeer, dat verhaal van jou over CAT6 en Level6, dat is wat ik bedoelde: de praktijk bestaat reeds.
hoe bedoel je dat nou precies eigenlijk? Als je bedoelt dat het in de praktijk vaak al zo genoemd wordt heb je gelijk, maar hun die't zeggen niet.. anyway.. zulke topics heb'k graag, leer'k zelf veel door bij.. (als'k ongelijk heb, zal'k het wel te horen krijgen) ;)

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
Ik bedoel: CAT6 is reeds mogelijk/er wordt aan gewerkt/het is geen toekomstmuziek/de techniek is er.
Ik bedoel niet: het wordt al in de praktijk gebruikt.

Het is dus niet meer zuiver theorie, maar de toepassing is nog niet algemeen.

Bloed, zweet & koffie

Pagina: 1