Toon posts:

Ultieme monitor voor de (web)designer?

Pagina: 1
Acties:
  • 59 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet dat veel (web)designers uit misschien wel "habit" kiezen voor een Iiyama monitor (waarom is dit eigenlijk zo?), maar de laatste tijd zijn er veel meer monitors die het designwerk ook "aankunnen" vind ik. Bijvoorbeeld: http://www.adata.nl/ice.c...l1.html&levprodid=1511692 Dit is dus maar een voorbeeld.
Waar let een (web)designer op? Of doen de webdesigners elkaar na? :) Dus; Hoe moet een ultieme monitor voor een webdesigner zijn? Als het een Iiyama moet zijn, waarom?

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2003 16:55 ]

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-08 23:05
LaCie

Geen Iiyama

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

ik gebruik gewoon een dell... maar ik bekijk het op meerdere monitoren gewoon.. en zo kijk ik of de kleur wel ok is... (vergeet niet in zwart wit te kijken ;) )

het is een omslachtige keuze.. maar ik heb et geld niet voor dure monitoren.

LaCie is verder idd erg goed

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• 1st_Ro
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-01-2022
Ik design hier op een 18,1" Sony TFT scherm (half design/half coderen) ... en een 19" Apple scherm (om te checken). Ik heb thuis een LG staan.

Hoe kom je trouwens aan je conclusie dat het merendeel vand e (web)designers een Iiyama gebruikt ? Heb je statistieken ofzo ?

• Willem
Neuh, maar is popi merk.

TFT voor x-design is niks, niet kleurecht/niet te calibreren...

[ Voor 12% gewijzigd door Willem op 21-11-2003 17:03 ]

• SuperPaddo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
(overleden)
willem169 schreef op 21 november 2003 @ 17:03:
Neuh, maar is popi merk.

Dus wat populair is is slecht? :|.

Ik zelf bezit een iiyama crt, doet zeer goed, maar ik design ook niet echt veel, behalve mn eigen site ;).

Grolsch Royce!

• svanuden
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-05-2024
Neuh, maar is popi merk.

Dat is dus niet waar de LG L1710B is een 17" tft die te calibreren is aan de hand van zon kleurencode label.

Dat werkt prima!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Kleurechtheid is in mijn ogen overkill (voor de meeste sites), welke huis-tuin en keuken surfer ziet het dan ook zo als jij? HEt is natuurlijk wel leuk dat als er ook drukwerk aan te pas komt, dit er in principe hetzelfde uitziet. Gewoon een goede (&grote) monitor is OK, ik ben alweer een tijdje tevreden met mijn Philips 109P40.

Heb ook al van die EIZO Radiforce -kleurenTFTs gezien, die zijn ook leuk als je ze kunt betalen. (& het niet erg vind een verticaal groter scherm te hebben)

[ Voor 7% gewijzigd door begintmeta op 21-11-2003 17:11 ]

Verwijderd

neem trouwens een kijkje in dit topic: [rml][ Webdesign algemeen] TFT schermen als developer scherm?[/rml]

deze discussie hebben we paar maanden terug namelijk ook al gehad

• Willem
SuperPaddo:
Dus wat populair is is slecht? :|.
Nee dat hoor je mij niet zeggen.
true@mabit.

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-08 09:43

Remy

I usually get 100% accuracy

LaCie, Sony, Philips, Eizo. Van de laatste drie de duurdere modellen (als je een beetje verstand hebt van monitoren dan weet je welke 'duurdere' ik bedoel ;)) Niet eens vanwege de merknaam, maar vanwege persoonlijke ervaring met die monitoren. Het kost wat, maar dan heb je ook wat ;)

Ik werk thuis op een 2ehands zes jaar oude Philips 21" buis, naast een 15" TFT. Om precies te zijn een Brilliance 201 CS (geen flatscreen-CRT). Werkt erg lekker, al zit ik er uren naar te turen. Maar dat is mijn persoonlijke mening :)

LinkedIn
Instagram

Verwijderd

HM903DTA Vision Master Pro454 erg lekkere monitor: specs

een vriend van mij heeft een LaCie, maar daar zit een groene zweem in en hij krijgt het niet weg, op zijn werk hebben daar ook meer mensen last van, is dat een bekend fenomeen?
Willem, jij zegt geen Iiyama maar een LaCie, heb je daar ook een onderbouwing voor?

• Willem
Jawel. LaCie's zijn kleurechter, scherper en lichtsterker dan iiyama's (en andere monitoren) hetgeen nou juist zo belangrijk is in ontwerp werk. :)

Heb thuis ook gewoon een vmp 450, perfect voor thuisgebruik

[ Voor 23% gewijzigd door Willem op 21-11-2003 17:42 ]

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-08 13:58

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Op het werk doe ik het met een overpriced Sony GDM-F520 icm met 17" Iiyama voor de palletten. Die Sony heeft een hele fijne dotpitch en daar is ie een beetje naar geprijst.

Thuis zijn het een 19" en een 17" Sony monitor. Bevallen ook lekker.

Ik hou van Trinitron beeldbuizen omdat ik het contrast en scherpte prettig zijn. Aan de TFT ga ik nooit, behalve dat lichte tinten snel problematisch zjn vind ik ze onnatuurlijk scherp wat ook komt door de opbouw die veel minder fijn is.
Beiden gebruiken echter wel exact dezelfde beeldbuis-technologie, Mitsubishi DiamondTron NF. Niet dat dat alles bepalend is, maar dit ter info.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• Dark Blue
  • Laatst online: 18-08 18:10

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Nou, zal ik dan de eerste hier zijn met een Samsung (SyncMaster 750s) ?

Is dat echt zo'n slechte monitor qua kleurechtheid, zie ik gewoon het verschil niet of is er geen verschil met bijv. het juweeltje op mn werk: een Apple Cinemaview 24" (als ik me goed herinner) ?

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
2x Sony 17" (Multiscan, CPD-E200) hier :) Gewoon CRT dus :) (komt binnenkort nog Sony TFT bij :))

Waarom? Tijd geleden verknocht geraakt aan de scherpte en de kleurechtheid van Sony's; bij een iiyama heb ik het idee dat ik m'n lenzen moet schoonmaken... weet niet wat het is. Plus dat trinitron, wat Oz zegt, gewoon keischerp is met een asociale dotpitch. Ophanglijntjes heb ik wel (2 per monitor), maar dat maakt me weinig uit; heb het wel es dat ze in de weg zitten, maar dan verschuif ik m'n werkstukje een beetje. Not A Big Deal dus, ondanks dat mensen bij het idee alleen al gruwelen. Ik gruwel van een monitor waar je een volledig open vlak zonder lijntjes hebt, maar je eerst drie weken moet wennen aan het feit dat het beeld de pan uit trilt als je al een bakkie koffie op je bureau neerzet.

Ik heb een rothekel aan zowel iiyama als Philips als monitor, maar bij Philips zit dit bij mij nog wat dieper dan alleen monitoren (lees: van mij hadden ze het lekker bij gloeilampen mogen houden, en hun technology-afdeling, en de productie van de nieuwe grapjes door anderen uit laten voeren) :P

[ Voor 97% gewijzigd door HunterPro op 21-11-2003 20:57 ]

• Willem
@OzBoz
Klopt ;) want daarnaast heeft de iiyama heeft 0.26 dot pitch en de LaCie 0.24 :)

Max Hor. Hz: iiyama: 96 kHz, de LaCie 140 kHz
(Bij vert. sync. wint de iiyama het)

[ Voor 3% gewijzigd door Willem op 21-11-2003 20:57 ]

• Dark Blue
  • Laatst online: 18-08 18:10

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

(laat maar hangen)

[ Voor 94% gewijzigd door Dark Blue op 21-11-2003 21:11 ]

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
De specs van de Philips 109P40 mogen er ook wel wezen, zeker voor die prijs. (Er zijn natuurlijk altijd exemplaren met problemen)

Monitoren voor radiologische toepassingen (tenminste die die ik heb gezien) hebben volgens mij echt een onovertroffen scherpte. (Maar ja wel vaak zwart wit hè)

Verwijderd

willem169 schreef op 21 november 2003 @ 20:56:
@OzBoz
Klopt ;) want daarnaast heeft de iiyama heeft 0.26 dot pitch en de LaCie 0.24 :)

Max Hor. Hz: iiyama: 96 kHz, de LaCie 140 kHz
(Bij vert. sync. wint de iiyama het)
licht er wel aan welke iiyama je hebt :P
visionmaster pro 454:
Dot Pitch (mm) 0.24mm
Horizontale Synchronisatie 132kHz

offtopic:
:9 wel lekker topic,.. "patsen" met beeldbuizzzen

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2003 21:16 ]

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:19
Ik ben geen vormgever, maar ZWEER bij Eizo. Bij het vormgeefbureau waar ik werk werken ze met LaCie. Perfecte (maar erg dure) monitoren.

Het schijnt dat ze zo bijzonder zijn, omdat je ze met een soort van loepje kan kalibreren, maar daar zullen andere mensen meer van weten :)

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Verwijderd

SvanUden schreef op 21 november 2003 @ 17:07:

Dat is dus niet waar de LG L1710B is een 17" tft die te calibreren is aan de hand van zon kleurencode label.

Dat werkt prima!
Ik heb ook een LG 1710B, en die is echt niet zo kleurecht als m'n LG 915FT+.

Een 1710B is prima om op te coden, te lezen of wat te surfen, maar als je er vanuit een andere hoek naar kijkt, is de kleur gewoon anders. Beide monitoren bevallen me uitstekend, ze voldoen aan de eisen die ik stelde toen ik ze kocht. Maar echt no way dat die 1710B kleurecht te krijgen is.

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Neuh, maar is popi merk.

TFT niks ? Kijk eens hoeveel Apple TFT's hiervoor gebruikt worden, en ik heb menig beeldscherm gecalibreerd, iMac's, Apple CRT's, alles is prima te calibreren, er is zelfs speciale TFT-calibreerapparatuur ("zelfs?").

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-08 13:58

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Verwijderd schreef op 21 november 2003 @ 21:13:
[...]
licht er wel aan welke iiyama je hebt :P
visionmaster pro 454:
Dot Pitch (mm) 0.24mm
Tuurlijk ligt dat er aan, maar die Sony die ik eerder noemde is 0.22.
Hydraulik-Phunk schreef op 21 november 2003 @ 21:31:
[...]
TFT niks ? Kijk eens hoeveel Apple TFT's hiervoor gebruikt worden, en ik heb menig beeldscherm gecalibreerd, iMac's, Apple CRT's, alles is prima te calibreren, er is zelfs speciale TFT-calibreerapparatuur ("zelfs?").
De techniek van TFT leent zich gewoon niet voor lichte tinten. Dat geldt ook voor het cinemascherm van Apple. Dat is ook de reden dat wij bij ons op het bureau ook geen TFT's hebben genomen bij de Apple's. Kwalitatief vind ik ze nog lang niet in de buurt komen van een CRT. En dan heb ik het dus over de betere CRT monitor. Die Sony uit mijn eerste voorbeeld kost ook zo'n € 1250,- en dat is best wat geld voor een CRT monitor.

Komt bij dat bv die Cinema's van Apple een dotpitch van 0.258 heeft. De 17" is de lassie toverrijst met een korrel van 0,264. Naast de slechte weergave van lichte tinten stoort mij dat dus.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• Bor
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Ik heb geen Iiyama meer omdat ik daar erg slechte ervaringen mee heb gehad. Nu een Philips 109P40 maar dat is ook geen aanrader. Er loopt zelfs een appart topic op GoT over problemen met deze monitor.

Iiyama stond vroeger heel goed bekend maar is de laatste jaren hard minder geworden als ik de topics hierover op GoT en de posts in de nieuwsgroepen mag geloven.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• bakakaizoku
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:43
kheb zelf een simpele HP 15" monitor :o

werkt goed zat vind ik dan

rm -rf ~/.signature

• Buzzin Hornet
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik heb een 17" LG TFT en een 17" Iiyama CRT... bevallen allebei goed voor webdesign... Maar ik denk dat je zelf moet kijken naar wat jij fijn vind, dat kunnen wij toch niet voor je bepalen?

I intend to live forever - so far, so good.

• Jorick
  • Laatst online: 14:20
Ik heb zelf de Iiyama HM704UTCA. Deze monitor heeft onder andere high brightness. Ik moet zeggen dat de monitor zeer natuurlijke kleuren weergeeft, zeer helder. Voor mij betreft genoeg in ieder geval. Echt toppertje! :)

Ik denk overigens dat tft schermen (nog) niet kunnen tippen aan de beeldkwaliteit die crt monitoren weergeven. Als je echt voor helder en scherp beeld wilt gaan kun je met een tft beter nog even wachten en voor een crt gaan.

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Ik heb het even aangekeken, maar mijn angst dat dit een opsom topic zou verworden blijkt bewaardheid. Jammer eigenlijk, want een goed beeldscherm is voor een designer toch 1 van de belangrijkste zaken, en daar valt vast wel meer over te vertellen (maar daar zijn in het verleden ook wel topics over geweest, met name ook over de geschiktheid van TFT voor grafisch design.

Oh ja, ik heb zelf een Samsung Syncmaster 957DF die ik noodgedwongen als alternatief heb genomen omdat Iiyama toen even slecht leverbaar was. Tot de dag van vandaag heb ik daar echter nog geen spijt van (maar ik ben ook meer een codeklopper :P )

Intentionally left blank

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.