Recyclen van topics: ja of nee?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:24

Stoney3K

Flatsehats!

Topicstarter
Ik post 'm niet in LA omdat andere forumusers er dan niet mee in kunnen discussieren.

Ik zit al een tijdje te twijfelen. Als ik een probleem heb en ik rammel wat keywords in de search, dan kom ik meestal op topics uit van 2002, 2001 en zelfs nog 2000. Moet je deze jaren oude topics dan een schop geven? Meestal geven die topics niet 100% antwoord op je vraag en wil je de actuele reacties van mensen ook even horen.

Wat vinden jullie (en niet alleen de moderator-crew) hier van?

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stoney3K schreef op 21 november 2003 @ 16:37:
Ik post 'm niet in LA omdat andere forumusers er dan niet mee in kunnen discussieren.
Daar is niks mis mee, de discussie kan met iedereen toch gevoerd worden? :)

Het hoort in LA iig, SG >> LA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Raar iets vind ik het. Het moet eigenlijk wel als ik de regels goed begrijp (search gebruiken enzo...), maar als je het dan doet, is het niet duidelijk genoeg en kan je beter een nieuw topic openen. Temminste zo gaat het vaak(?)/soms als ik een topic schop :)

En in LA kunnen 'we' gewoon posten ;)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03 14:35

_the_crow_

Rare vogel

Nou ja. Het kan wel. Alleen ik vind het dom als je er alleen onder zet 'Kick! Weet iemand dit?'. Je moet dan wel iets toevoegen vind ik. :)

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
In P&W hebben we het liever niet.

Je mag best searchen naar een topic dat al over jouw probleem handelt enzo, maar als het gevonden topic niet voldoende is voor jou om tot een oplossing te komen, dan is het imho beter dat je een nieuw topic opent.
Zo ontstaat er geen verwarring, en hoeven mede-forummers niet eerst een heel aantal irrelevante posts doorlezen/scrollen. Als je een eigen topic gemaakt hebt, dan wordt je eigenlijk ook gedwongen om je probleem goed uit te leggen, en dat is voor iedereen beter.

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dit staat gewoon in de FAQ alhier uitgelegd :)
Waarom mag je oude topic's niet omhoog halen
Nou, dat zit zo. Als iemand een topic gevonden heeft van iemand die problemen heeft met zijn Viper 330 en Quake 1 en dat topic is uit april 1999, dan heeft het weinig zin om het topic omhoog te schoppen met de melding "Dan moet je een GeForce 3 kopen". Dit heeft meerdere redenen:
  • De topicstarter heeft het probleem waarschijnlijk niet eens meer.
  • Een oud topic omhoogschoppen met het advies een nieuwe videokaart te kopen is niet echt nuttig.

Waarom we dan een slotje plaatsen? Dit heeft meerdere redenen:
  • Het voorkomt dat mensen denken dat het een recente posting is en dus het wiel opnieuw uitvinden.
  • Zo blijven de topics een beetje schoon, want vaak ontstaat er grote verwarring op het moment dat een oud topic naar boven komt. (Denk hierbij aan oude OS'en, oude drivers, oude hardware, enz...)

Je kunt het zo samenvatten: Het is geen probleem een oud topic omhoog te schoppen, mits het een nuttige bijdrage levert! (bijvoorbeeld de oplossing voor een probleem posten in een draadje waar een vraag onbeantwoord bleef; dat zorgt voor mooiere resultaten in de Search). Topics kicken zonder goede reden is dus gewoon "not done".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Topicstarter
whoami schreef op 21 november 2003 @ 16:44:
In P&W hebben we het liever niet.

Je mag best searchen naar een topic dat al over jouw probleem handelt enzo, maar als het gevonden topic niet voldoende is voor jou om tot een oplossing te komen, dan is het imho beter dat je een nieuw topic opent.
Zo ontstaat er geen verwarring, en hoeven mede-forummers niet eerst een heel aantal irrelevante posts doorlezen/scrollen. Als je een eigen topic gemaakt hebt, dan wordt je eigenlijk ook gedwongen om je probleem goed uit te leggen, en dat is voor iedereen beter.
OK, maar dan heb ik het althans wel eens dat een moderator slechte zin heeft en je dan een slotje op je topic plaatst met de melding "doe eens een search". Terwijl je toch gesearcht hebt en of niet veel gevonden of wel wat gevonden maar dan 2 jaar outdated. En dan kom je ook nog topics tegen ("How to become a DJ.... deel (..)" is een bekende) waar je dus geen wijs uit komt omdat er al bijna 1000 posts in gezet zijn. Dank je lekker dat er dan keywords in voorkomen die je ingerammeld hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Zie whoami: vaak gaan mensen toch reageren op reacties als 'ik heb net een gloednieuwe Athlon 800 gekocht, gruwelijk snel!' zonder naar de datum te kijken.

Een topic omhoog schoppen dat 100% voortborduurt op de lopende discussie lijkt me geen probleem, maar dat gebeurd amper tot nooit. Of zoals BalusC al aangeeft vanuit de LA FAQ: als je bijv. een oplossing hebt voor dat probleem.

Open IMHO anders liever een nieuw topic met een 'samenvatting' van de zaken die je in eerdere topics tegenkwam + geef er wat links naar topics bij. Op die manier heb je geen last van de 'vervuiling' uit eerdere topics en kan je toch alles dat je al hebt geleerd aangeven en weet iedereen (voor zover dat nodig is) dat je goed hebt gezocht & dat niet genoeg was :)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Topicstarter
F_J_K schreef op 21 november 2003 @ 16:54:
Zie whoami: vaak gaan mensen toch reageren op reacties als 'ik heb net een gloednieuwe Athlon 800 gekocht, gruwelijk snel!' zonder naar de datum te kijken.
Nee, daar kan ik het ook helemaal mee eens zijn.
Een topic omhoog schoppen dat 100% voortborduurt op de lopende discussie lijkt me geen probleem, maar dat gebeurd amper tot nooit. Of zoals BalusC al aangeeft vanuit de LA FAQ: als je bijv. een oplossing hebt voor dat probleem.

Open IMHO anders liever een nieuw topic met een 'samenvatting' van de zaken die je in eerdere topics tegenkwam + geef er wat links naar topics bij. Op die manier heb je geen last van de 'vervuiling' uit eerdere topics en kan je toch alles dat je al hebt geleerd aangeven en weet iedereen (voor zover dat nodig is) dat je goed hebt gezocht & dat niet genoeg was :)
[/quote]

Da's misschien een hele goeie oplossing. Ik schop nogal vaak topics omdat ik al vaker een slotje op m'n topic gehad heb met de melding "Doe eerst een search..." Maar als je idd links naar de gevonden topics (Afgezien van de "Het grote (whatever) topic"-topics dan), komen mensen al een stuk verder.

Bedankt. Als iemand er nog wat aan toe te voegen heeft, ga gerust je gang, maar ik weet zelf genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:30

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Stoney3K schreef op 21 november 2003 @ 16:53:
OK, maar dan heb ik het althans wel eens dat een moderator slechte zin heeft en je dan een slotje op je topic plaatst met de melding "doe eens een search". Terwijl je toch gesearcht hebt en of niet veel gevonden of wel wat gevonden maar dan 2 jaar outdated.
dat is een kwestie van De Goede TopicStart;

zie het verschil tussen
Ik wil A bereiken, ik heb gezocht maar niks gevonden, hoe doe ik dat nu?
en
Ik wil A bereiken, ik heb gezocht en oplossing B gevonden in [topiclink]
dit voldoet niet helemaal vanwege reden C, hoe bereik ik dat nu?
er is niks op tegen om te verkiezen ipv. topic B te kicken een nieuw topic op te starten, als men topic B zal kicken bestaat een duidelijk risico dat de vraag ondergesneeuwd raakt, doordat mensen toch misschien niet direct zien dat de topic ouder is, en over een vraag wat verderop heenlezen.,

Dat is voornamelijk een kwestie van inschatting, een gebruiker moet zelf inschatten wat de meest optimale methode is.

Als een moderator 'slechte zin' heeft zal hij dat niet dienen te uiten in het afsluiten van legitieme topics, en bij mijn weten komt dat zeer weinig voor, mocht dat het geval zijn zal het zeker zin hebben om hem in 'normale bewoordingen' op aan te spreken en mijn eigen ervaring is dat je dan prima erover kan overleggen en de kans groot is dat het topic alsnog heropend wordt of opnieuw opgestart kan worden.

Maar meestal betreft het afsluiten van een topic ook een opmerking over de moeite die een topicstarter eerst even moet doen en gewoonweg duidelijk niet gedaan heeft. Het zou prettig zijn als gebruikers dat ook meewegen ipv al te snel naar woorden te grijpen als 'de moderater heeft slechte zin'

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22-07 01:20

curry684

left part of the evil twins

Stoney3K schreef op 21 november 2003 @ 16:53:
[...]
OK, maar dan heb ik het althans wel eens dat een moderator slechte zin heeft en je dan een slotje op je topic plaatst met de melding "doe eens een search". Terwijl je toch gesearcht hebt en of niet veel gevonden of wel wat gevonden maar dan 2 jaar outdated. En dan kom je ook nog topics tegen ("How to become a DJ.... deel (..)" is een bekende) waar je dus geen wijs uit komt omdat er al bijna 1000 posts in gezet zijn. Dank je lekker dat er dan keywords in voorkomen die je ingerammeld hebt.
Wat is er mis met deze topicstart:
Ik heb dit en dit probleem..... (uitgebreide uitleg)

Nu vond ik in de search wel link-naar-topic-XXX maar daar lossen ze dit exacte aspect niet op! Graag zou ik dit probleem verder uitdiepen, daar mijn probleem deze en deze unieke aspecten inbrengt.
Of ben ik nu gek? :?

Ik vind zelf het grootste nadeel van kicks van meer dan een paar weken dat mensen enorm veel energie gaan verspillen aan antwoorden op posts van 3 jaar geleden waarvan de schrijver al 2 jaar niet meer langs is geweest.

Link gewoon naar het vorige topic, dan is alle achtergrondinformatie duidelijk, weet iedereen dat je gezocht hebt en is iedereen happy :Y)

Professionele website nodig?

Pagina: 1