S_K, ik heb zelden zoveel onzin en tegenstrijdigheden in 1 post gezien.
Verwijderd schreef op 23 november 2003 @ 15:38:
Ik vraag het me af. E.e.a. zal wellicht meer door de digitale opname dan door het medium "CD" komen, maar wellicht weet je nog dat er ook een tijd lang 'digitally recorded' LP's zijn uitgebracht. Deze zijn echter nooit in de mode gekomen en wren ook binnen twee, drie jaar weer uitgerangeerd
CD audio is zo simpel als "44100 16-bits samples per seconde". Hoe die bits verkregen worden is alles-bepalend voor de kwaliteit. Bij het omgekeerde proces (afspelen) idem dito. Alles valt of staat dus met de kwaliteit van de gebruikte digitalisatietechnieken in de studio, en de kwaliteit van de DA-converter in de CD-speler. Het is echt waanzin om te zeggen dat een CD geen dynamiek heeft. Sterker nog, die dynamiek is veel groter dan van LP's (waar ik zelf overigens ook een liefhebber van ben, maar ik blijf wel reeel).
Het klopt, een plaat haalt meestal nie tmeer dan 25khz en mijn boxen gaan ook maar van 30 tot 20. Maar zoals je weet is een installatie zo slecht als de zwakste schakel. Als ik allemaal techniek gebruik die 30-20.000 haalt, klinkt het tòch minder dan dat ik boxen heb die 30-20.000 doen, een versterker 10-35.000 en een element 5-45000. Dat zal elke audiofiel bevestigen.
Zei jij later in je post niet dat je niet naar cijfertjes moet kijken maar met je oren moet luisteren? Zoals je weet zijn frequentiecurven heel betrekkelijk. Ik durf gerust te zeggen dat mijn speakers van 1Hz tot 100Khz gaan, als ik er niet bij hoef te vertellen bij hoeveel dB

En als speakers van 30Hz tot 20KHz halen, dan wil jij niet weten hoeveel grillen, pieken en dalen er in het verloop zitten.
Het is dan ook echt WAANZIN om te zeggen dat een installatie met alles '30 tot 20' halend beter is dan eentje die minder kan halen. Ik hoop namelijk dat je ook wel eens van vervorming en andere nare invloeden hebt gehoord. Persoonlijk heb ik liever stel speakers dat maar tot 80Hz gaat en daarbij subliem geluid geeft, dan een paar speakers die 30Hz kunnen halen maar daarbij zoveel ellende produceren dat het geluid je tenen doet krommen. Zoals je zelf al zegt: NEGEER DE CIJFERS.
Als ik zo lees wat je zegt heb ik het idee dat je naar cijfers kijkt en niet met je oren luistert.
*kuch*
Hoe vaak heb je al een DCC beluisterd via een goeie set boxen of een beetje goeie koptelefoon? Heb je al eens de kans gehad om de DCC te vergelijken met dezelfde CD-opname? Moet je eens doen, je weet niet wat je hoort! Uiteraard heb ik het dan wèl over de 18 bits opgenomen DCC's. Over zelfopgenomen DCC's kan ik ook iets aparts zeggen. Zet een Philips DCC (in mijn geval de DCC600) en een Philips CD-brander (voor audio, geen computerbrander) naast elkaar en neem er een LP op op.
Ik meld je alvast dat ik zelf DCC spul heb gebruikt op high-end apparatuur...
Moet je eens kijken hoeveel die CD van die LP over houdt. Dynamiek is pleite, warmte is pleite.
Tip: denk eens na over wat ik in het eerste deel van mijn post over de kwaliteit van CD zei. Hint: de gebruikte A/D converter en de kwaliteit van de CD-speler waar je mee test.
De DCC doet dat beduidend beter, zelfs béter dan een professionele studiobandrecorder op hoge snelheid (Telefunken M15 op 38cmps).
Nu draaf je echt door. DCC kan bijvoorbeeld niet tippen aan DAT, wat in studio's nogsteeds enorm veel gebruikt wordt.
Dus DCC heeft zéker iets te bieden dat een CD niet te bieden heeft.
Een goeie CD-speler is beter dan dat een DCC ooit kan klinken.
Overigens heeft een DCC een véél betere AD/DA omzetter dan een gemiddelde CD speler.
Nogmaals, vergelijk eerlijk. Geen crappy CD-spelers als norm voor DE CD-SPELER hanteren. Dat slaat echt nergens op.
Als ik mijn CD-Speler via een digitale coaxiale aansluiting aan de DCC hang, waarna ik de DCC aan de versterker hang, heb ik een véél beter geluid dan als ik de CD-speler direct aan de versterker hang.
Ik kan je wel verklappen waarom: DCC geeft kleuring aan het geluid, net als een platenspeler. Dat jij die kleuring zo lekker vindt klinken wil niet zeggen dat een CD kut is, want een CD geeft het geluid gewoon weer zoals het opgenomen is. De gebruikte compressie in DCC is gewoon MPEG, en het psycho-akoestische model daarvan filter frequenties die gemaskeerd zijn. Er zijn ook mensen die MP3 lekker vinden klinken dan een CD, maar dat heeft niks met de kwaliteit van het medium CD te maken. Het is in principe pure vervorming die je hoort (aangenaam, maar toch).
CD-spelers zijn zo 'gemeengoed' geworden, dat er algauw goedkoop spul in wordt gebruikt en dat hoor je. In dit geval vergeleek ik een DCC600 met een Philips CD 723.
Philips is nooit beroemd geweest om z'n goeie CD-spelers... dus nogmaals: vergelijk eens met beter spul.
Wat ik belangrijk vind om te noemen: Bij PHilips zijn ze op het moment met een aardig project bezig. Normaalgesproken wordt techniek gebouwd, gemeten, aangepast, gemeten, aangepast... Totdat de maximale cijfers zijn bereikt. Dat gaat nu anders gebeuren. De techniek wordt gebouwd, beluisterd, aangepast, beluisterd, aangepast... Totdat een zo mooi mogelijk geluid onstaat.
Zo, revolutionair zeg! Volgens mij wordt alle high-end audio zo ontworpen en gebouwd...
Cijfertjes zeggen mij niet, ik luister met m'n oren, ik lees geen specificaties, die boeien me niet.
Ik kreeg net even een andere indruk, maar goed.
Wat ik wil horen is een niet schel geluid, een grote dynamiek en bovenal een algemeen natuurlijke geluidsweergave.
Antwoord: CD. Veel beter en natuurgetrouwer dan DCC of LP

Dat lukt niet met een CD.
Crap...
Als we allemaal op een paar vierkante kilometer woonden zou ik bij deze een luisterproef voorstellen!
Die proef heb ik zelf al vele jaren gedaan op high-end speakers, klasse-A MOSFET versterkers en studio reference hoofdtelefoons.
Algemene tip voor het beluisteren van EENDERWELK stukje techniek: Stap van de cijfertjes af, luisteren doe je met je oren.
Dit is 1 van de weinige dingen waar we het over eens zijn.