Toon posts:

Broadband router & Win98

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi, ik heb een SMC Cabel/DSL Broadband Router [Barricade] gekocht en er 3 pc's op aangesloten, 2 met WinXP en 1 met win98.

Nou op die me winXP hoefde ik niet veel te doen, alleen de cd die meegeleverd was met de router erin te doen, en klaar was keer .

Maar met die met win98 is het een ander verhaal, ik stop dus weer de router CD erin en ik krijg de message : Adapter gateway ip address does not match barricade router ip address. Op deze pc is trouwns nog nooit internet geweest dus er zijn nog geen instellingen.

Hoe denken jullie dat ik ook internet de pc krijg met win98 ?

alvast bedankt,

Frank B)

• DkF
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-08 17:10

DkF

Als je die foutmelding ff goed bekijkt, zie je dus dat de gateway verkeerd staat...
Probeer als eerste dus al eens die gateway goed te zetten...
Handmatig wel te verstaan...

[ Voor 33% gewijzigd door DkF op 21-11-2003 16:00 ]

Verwijderd

Nou, wat dacht je ervan om het Gateway-adres aan te passen B)

Properties 'Network Neighbourhood' -> Properties 'TCP/IP' -> Gateway.

Probeer eerst eens alles op automatisch in te stellen en als dat niets uithaalt kun je handmatig toe gaan wijzen.

Verwijderd

Topicstarter
Ja .. euhm ik weet er niet zoveel vanaf O+ .. maar de gateway van elke pc is 192.168.2.1 dus die zal ik maar eens instellen .. als dat niet werkt wat moet ik dan doen?

• DkF

DkF

FAQs lezen B)

Verwijderd

Zulke oneliners hoef je ook niet echt te maken. Geef dan wat voorbeeldjes om toch te helpen:
Hoe deel ik Internet ?

Maar inderdaad je Gateway-adres handmatig veranderen naar 192.168.2.1. Als dat niet werkt moet je dit even doen:

Start -> Run -> winipcfg

Post dan eens wat je daar ziet :)

Verwijderd

Topicstarter
ok nu heb ik de gateway ingesteld op 192.168.2.1 , maar als ik nu de CD opstart van de router en klik op router instellen krijg ik een foutmelding ''iphlpapi.dll error''
wat kan dat zijn?

Frank

Verwijderd

Topicstarter
als ik winipcfg doe .. krijg ik een fatale fout tezien .. kan ip-configuratie niet lezen :/

• DkF

DkF

Verwijderd schreef op 21 november 2003 @ 16:10:
[...]

Zulke oneliners hoef je ook niet echt te maken. Geef dan wat voorbeeldjes om toch te helpen:
Daar heb je wel gelijk in, maar het is duidelijk dat hier weer eens niet gezocht is van te voren of dat er op een andere manier om hulp is gevraagd bij vrienden of bekenden...

Als je dit soort dingen aan gaat leggen bereid je normaal gesproken een beetje voor zou ik zeggen...

Maar nu ontopic:

Misschien rigoreus, maar Windows, of in ieder geval het hele netwerkgebeuren (adapter en protocollen) opnieuw installeren wil wel eens helpen in 98...

Verwijderd

Topicstarter
win98 helemaal opnieuw erop zetten .. aha, denk je dat dat de enige optie is? 8)7 . Ik heb het er pas nieuw opgezet...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 21 november 2003 @ 16:13:
als ik winipcfg doe .. krijg ik een fatale fout tezien .. kan ip-configuratie niet lezen :/
Er is duidelijk iets mis met je TCP/IP-stack. Ik raad je aan je netwerkadapter en alle protocollen opnieuw te installeren met de nodige reboots tussendoor.
En als je de gelegenheid hebt zou 't makkelijk zijn om inderdaad Windows 98 opnieuw te installeren.

Met het editknopje (Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif) kun je je post wijzigen in plaats van een nieuwe te maken ;)

DkF schreef op 21 november 2003 @ 16:16:
Daar heb je wel gelijk in, maar het is duidelijk dat hier weer eens niet gezocht is van te voren of dat er op een andere manier om hulp is gevraagd bij vrienden of bekenden...

Als je dit soort dingen aan gaat leggen bereid je normaal gesproken een beetje voor zou ik zeggen...
Dat je dat vindt is mij best, maar dan meld je dat via een TR. Ga dan niet een oneliner in een verder prima topic posten.
En nu houden we hier over op.

• DkF

DkF

Pas opnieuw erop gezet?
Dan zou ik eerst eens proberen om je netwerk-adapter opnieuw te installeren...

FF weggooien uit de lijst (rechts klikken op deze computer en dan eigenschappen geloof ik) en opnieuw opstarten, dan wordt 'ie opnieuw geinstalleerd...

Vreemd trouwens dat die CD niet werkt hoor...

FF tussedoor, je andere PC's, die krijgen een IP adres van die router, krijgt je Windows 98 PC dat ook?

Verwijderd

Topicstarter
Nopes die andere met winXP krijgen 192.168.2.100 & 192.168.2.101 .. dus eigenlijk moet die 3de met winXP dan 192.168.2.102 krijgen .. maar daar zag ik niks .. alleen iets met 255.255.255.0

Ik heb nu alles wat stond bij de eigenschappen van het netwerk eraf gehaald en ben het er met de cd van @Home weer proberen erop te zetten ..

De lampjes op de netwerk kaart en lampje bij nr.3 branden wel de hele tijd en knippere soms .. Maar als ik bijvoorbeeld de win98 pc noem als een van de winXP pc's dan maakt dat helemaal niks uit terwijl normaal dan een fout ontstaat

• DkF

DkF

Verwijderd schreef op 21 november 2003 @ 16:37:
Nopes die andere met winXP krijgen 192.168.2.100 & 192.168.2.101 .. dus eigenlijk moet die 3de met winXP dan 192.168.2.102 krijgen .. maar daar zag ik niks .. alleen iets met 255.255.255.0
Je bedoelt "die 3de met Win98" neem ik aan?
Verwijderd schreef op 21 november 2003 @ 16:37:
Ik heb nu alles wat stond bij de eigenschappen van het netwerk eraf gehaald en ben het er met de cd van @Home weer proberen erop te zetten ..

De lampjes op de netwerk kaart en lampje bij nr.3 branden wel de hele tijd en knippere soms .. Maar als ik bijvoorbeeld de win98 pc noem als een van de winXP pc's dan maakt dat helemaal niks uit terwijl normaal dan een fout ontstaat
De @Home CD, daar staan de instellingen op die je moet gebruiken als je met 1 PC direct aan internet hangt als ik me niet vergis...

Als je het netwerk opnieuw installeert, dan heb je volgens mij alleen de Windows 98 CD nodig...

Verwijderd

Kijk is of er een readme file op die cd staat daar kan je dan hopelijk de win98 instellingen vinden !

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-08 15:07
Waarom gebruik je een CD-ROM voor bij je router 8)7
Over het algemeen is het inpluggen en PC aan.
router instellen en klaar.

Als je niet bij de router kunt, is het een probleem van je netwerkinstellingen.
Kan aan de TCP/IP liggen, maar in veel gevallen aan de netwerkkaart.

Dus de netwerkkaarten van je systeem verwijderen, rebooten en weer opnieuw installeren. Met diskette/CD die je erbij meegeleverd kreeg (betijfel of dat van @home is) of met de windows CD (als ie hem herkent). Verder kan het ook nog zijn dat er nog onbekende apparaten in je systeem zitten, waardoor er fouten kunnen ontstaan.
Zorg ervoor dat je DHCP gebruikt voor je TCP/IP instellingen en hij zou het moeten doen.

let the past be the past.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 21 november 2003 @ 15:57:
... ik krijg de message : Adapter gateway ip address does not match barricade router ip address....
dat had ik ook, maar op de een of andere manier werkte het weer...zonder de cd te gebruiken
probeer anders de inlogpagina van de router te benaderen, het adres is geloof ik http://192.168.2.1

Verwijderd

In de handleiding staat hoe je win98 kan instellen, staat op de site van smc

http://www.smc-europe.com/english/
Pagina: 1