Toon posts:

verschil in voeding?

Pagina: 1
Acties:
  • 27 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan een nieuwe 400watt voeding overnemen van een kennis,
nu heb ik een vraag misschien beetje dom maar, is er verschil tussen een voeding voor P4 of Athlon? aangezien er op de zijkant ATX PIV staat :?

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
In principe niet. Die sticker geeft alleen aan dat hij te gebruiken is voor een P4, die vereist vaak zo'n 4 polige 12+ stekker naast de standaard ATX stekker.

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
P4-psu houdt in dat er een extra 4-polig stekkertje voor P4-mobo's opzit. Op AMD-mobo's zit dat niet, dus hoef je 'm ook aan te sluiten :P
Kortom, geen probleem meestal, maar kijk anders bij AMD.com of de voeding daar op het lijstje voorkomt van "certified psu's".

Verwijderd

Topicstarter
zal is kijken daar, thx

Verwijderd

Het is niet waar dat AMD dat niet gebruikt. Sommige merken plaatsen die wel omdat er anders te veel stroom over 1 stekker gaat. op mijn server board (Dual AMD) zit ook een 4 polige stekker aansluiting. De vorige eigenaar van dit bord heeft dat stekkertje niet gebruikt. Dat is ook wel te zien aan de ATX stekker zelf...helemaal verbrand :s

Verwijderd

Topicstarter
Ik zie net dat er ook nog een witte platte 6polige stekker bijzit, waar zou die voor kunnen dienen?

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Ik denk dat dat een overblijfsel is uit de pre-ATX (dus AT) periode..
(alhoewel je daar voor zo ver ik weet 2 van die platte stekkertjes voor had)

Geen idee waarvoor die er nog op zit, nooit hoeven gebruiken op ATX-mobo's

[ Voor 21% gewijzigd door 3dfx op 21-11-2003 15:05 ]

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Het lijkt me dus wel duidelijk dat je d'r een paar stekkertjes bij krijgt. Die stekkertjes worden tegenwoordig ook al gebruikt op workstation borden, dus niet alleen high-end borden. De EPoX 8rgm2i (m-atx) gebruikt b.v. ook de 4-pollige 12V aansluiting.

De 6-poillige AT-achtige aansluiting wordt vooral gebruikt op server borden. Op een L440GX+ bijvoorbeeld is zo'n aansluiting te vinden. Die is dus ook voor extra juice, en geen overblijfsel van de AT periode. ;)

Heb je trouwens al geprobeerd dit op te lossen met de search? Er zijn echt genoeg topics hierover geweest. Om maar even een paar op te noemen:
[rml]JSS in "[ Voeding] Was dit nou eigenlijk ?"[/rml]
Vreemde voedingsstekker??
[rml][ BC3] WTF is dit voor stekker[/rml]
[search=P4 voeding ATX]
[search=P4 voeding AT aansluiting]

[ Voor 6% gewijzigd door Laurent op 21-11-2003 15:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
ja idd het is één helft van zo'n oude AT stekker 8)7

Verwijderd

Je kunt zo'n stekker er altijd nog zelf aanzetten (solderen aan het printje in de voeding, of een verloopkabeltje gebruiken).

• Kijoki
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 29-11-2016
Kun je die stekker ook gebruikten als molexje dan?

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Zo'n stekkertje levert alleen gnd en 12V stroom. Bij een normale molex power connector zit er ook 5V bij b.v. Dat aat dus niet.

Een plaatje van zo'n verloop stekkertje, hier is ook duidelijk op te zien dat er wat ontbreekt om makkelijk terug te gaan:
Afbeeldingslocatie: http://www.dualcpu.jp/M762A/w1.jpg

[ Voor 35% gewijzigd door Laurent op 21-11-2003 16:44 ]

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Zie de uitleg van Aikeleer :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.