Ok, dit is vrij lastig te omschrijven en mss komt het wat verkeerd over, maar het is gewoon bedoeld als opbouwende kritiek. Wat betreft het mp3-gedeelte mis ik toch een stukje "beleving" in de moderatie. Topics worden of toegelaten en kabbelen voort, soms met erg weinig inhoudelijke waarde - of ze worden afgeserveerd met een linkje naar de netiquette/faq die ik verre van compleet vind.
Nou, dat klinkt wel erg stereotiep, maar wat ik hiermee bedoel is het volgende: er mag soms wel een regeltje achteraan, waarin de mods laten doorschemeren wat ze zelf als ervaring hebben opgedaan (if applicable) of waar ze nuttige info over dit specifieke type mp3 speler hebben gevonden.
athlonkmf is duidelijk een fotografie-mod, heeft ook verstand van PDA's, maar mengt zich zelden in mp3-discussies. Maakt me niets uit, maar nu GT diens Digicam-tak gaat verliezen is de roep om sturing in mp3-hardware discussies wel gerechtvaardigd. Waarschijnlijk gaat athlonkmf het nog druk genoeg krijgen in het nieuwe Digicam/fotografie-forum, waar zijn expertise van pas gaat komen.
Bij ReemF zie ik dit wel af en toe terugkeren, volgens mij heb je de taak van mp3-hardware modje al een beetje meer op je genomen. Dat is wel prettig om te zien, maar probeer ook af en toe je gezicht in "goed-lopende" topics te laten zien, zoals bijvoorbeeld G5r (ook een digicam man, als ik me niet vergis), als het ontopic-gehalte wat minder dreigt te worden. Laat even zien waarom jij nou juist voor deze modpositie in aanmerking kwam

, dat zal toch niet zomaar zijn

.
Users die tig keer dezelfde vragen stellen in een "groot" topic, hebben er wellicht baat bij dat een GT-modje aankaart dat deze vraag reeds enkele keren voorbij is gekomen. Dit bevordert de "sociale controle" binnen zo'n topic, het geeft aan dat de GT-mod enigszins betrokken is bij de stand van zaken en het geeft wat gemoedsrust voor de TS/user/topic-kaper

die een beetje moeite heeft met het in goede banen leiden van alweer zo'n soortgelijke situatie.
Let wel: dit is dus geen vereiste, het moet geen geforceerd bezoek aan een groot topic worden - maar zoals ik al zei: GT-mods zijn niet voor niets GT-mods geworden, en dus interesseren zij zich waarschijnlijk genoeg voor deze materie, dat hun aanwezigheid al wat meer als "vanzelfsprekend" kan worden opgevat.
- Wat kan er verbeterd worden aan de moderatie in Gadget Talk
Een voorbeeld van offtopic-dwalingen zijn de "shop-survey discussies". Telkens dezelfde shops komen langs, vaak met steeds dezelfde ervaringen. Voor mijn part wordt hier een apart topic voor aangemaakt, ik word er soms bijkans zot van omdat het toch van de hoofdzaak af staat: je koopt zo'n apparaat waar je het beschikbaar is, en ervaringen met die shop kun je gerust in de shop survey nazoeken. Mochten er daarna nog onduidelijkheden zijn, dan kun je wellicht terecht in zo'n specifiek topic, dat waarschijnlijk al meer richting SG gaat (gerechterlijke ascpecten bij inadequate leveringen etc).
Jee, alweer die overlap van GoT die hier aan het daglicht komt. Alles is hier op 1 of andere manier toch wel aan elkaar gerelateerd, dus jullie zullen wel weten waar de grenzen liggen.
Uitzonderingen zijn bijvoorbeeld: speciale acties (georganiseerd door 1 of andere (web)shop), shop-afhankelijke info (zoals het uitbrengen van firmware door een bepaalde (web)shop) of het aankaarten van zeer specifieke, shop-gerelateerde problemen (meer SG stuff denk ik).
Zomaar een dingetje dat mij is opgevallen.
De FAQ moet duidelijk herschreven worden, maar dat hadden jullie vast ook wel bedacht

.
Omdat GT bij tijd en wijle "overspoeld" (groot woord, GT is natuurlijk niet het grootste forum) wordt met koopadvies-topics, is het verstandig wat sturing aan te brengen in de vorm van een faq die de bekende mp3-retailers in beeld brengt, enkele "grote" of juist zeer specifieke topics aanhaalt en de regels voor een fatsoenlijke TS vaststelt.
Zo kun je koop-advies topics wellicht oogluikend toestaan, omdat ze nu eenmaal netjes opgebouwd zijn. Het is natuurlijk een bevelenswaardig iets (zoals bij alle TS op GoT) om een topic open te laten, wanneer blijkt dat de TS echt zijn/haar best heeft gedaan om een pakketje van eisen op te stellen. Zelfde geldt voor TS die uit 1 of 2 zinnetjes bestaan: die mogen dus idd wel dicht.
Echter, in de huidige FAQ is mp3 hardware nauwelijks terug te vinden, en dit stimuleert wellicht de aanmaak van "makkelijke" topics en dito slotjes. En ja, ik begrijp dat dit altijd wel zo zal blijven, maar je hebt er toch een wapen bij als je dit afbakent volgens de GoT-richtlijnen (een FAQ die GT eer aan doet, nu fotografie op zichzelf gaat staan).
Verder zijn we ook wel benieuwd naar je mening over de sfeer binnen Gadget Talk, de omgang met beginnende GTers, de inhoud en het niveau van GT.
De sfeer is op zich wel gemoedelijk, echter af en toe heb ik het "wel gezien" en is de lust tot een volledig antwoord al wat minder aanwezig. Daarom kan ik de "kortbondige slotjes", zoals eerder genoemd, ook wel voorstellen

.
Op zich is dat best jammer, want op die manier ontstaan af en toe topics die ophouden bij 6 replies - vaak ook nog van users die naar iets soortgelijks op zoek waren. Het uitblijven van een "definitief" advies of inkrimping van de keuze leidt dan mogelijk tot twijfel, waardoor er een weekje later weer zo'n topic verschijnt.
Een idee zou de vorming van "Wat moet ik kopen (xxx-xxx Euro)?" topics voor bijv. mp3-hardware en PDA's wellicht wel aardig zijn. Dit liep voor dgicams toch ook wel aardig, nietwaar? Je weet binnen zo'n topic dat nieuwelingen in ieder geval al in het juiste topic zitten, en dat ze een knowledgebase tot hen beschikking hebben (nl. het topic waarin ze zojuist gepost hebben, of dat voor hun situatie het meest van toepassing is).
Let wel: zo'n topic zal minder specifiek zijn, maar past makkelijker in een goede FAQ en kan bovendien dienen als een link-basis naar speler/PDA-specifieke topics.
Ook een puntje van aandacht is het aantal en de inhoud van de grote (bv Ipod) topics hier.
Hmz, naja... Als beheerder van een drietal "grote" topics, ben ik hier over het algemeen wel tevreden over. Hardware welke diens eigen topic verdient, kun je een "groot" topic niet ontzeggen. Je moet wel gaan uitkijken dat een "groot" topic niet kunstmatig buiten proportie gaat groeien (bijv. door eerdergenoemde webshop-discussies of TPG-post toestanden van 15 replies achter elkaar).
Wat ik wel erg moeilijk vind, is het volgende: een user plaatst een topic over een zeer specifiek probleem met bijv. een mp3 speler. Echter, over dit spelertje loopt al een "groot" topic en dus verwijzen we graag naar dat topic. De kans is echter aanwezig dat een "gezellige kliek" vaste topic-bezoekers binnen dat topic gaat roepen dat de nieuweling even moet gaan zoeken oid. Deze user doet dat maar kan niks vinden (niet gek in een topic van bijv. 800 replies), post diens vraag nog een keer en krijgt weer hetzelfde advies, of een antwoord dat doorspekt is met een bijgedachte.
Als de user dit als onprettig ervaart, zal hij/zij minder snel geneigd zijn om heil te zoeken binnen grote topics - daar heerst immers een "groepsgevoel" waarin de user zich niet thuisvoelt. Zodoende opent hij maar een nieuw topic, met als resultaat weer dezelfde verwijzingen/antwoorden waar hij weinig mee kan, eventueel gevolgd door een slotje. Op die manier is er voor zo'n user weinig lol te beleven aan een "groot" topic.
Wat je hier aan kunt doen, behalve een fatsoenlijke TS te ontwerpen voor zo'n "groot" topic, weet ik natuurlijk ook niet zomaar 1-2-3. Het is evenwel duidelijk dat niemand erbij gebaat is, dat nieuwe users zich geintimideerd voelen door dergelijke topics. Wellicht is het daarom een idee om de zaken op te splitsen in "nieuws, specs etc", "gebruikerservaringen" en "problemen" van/met <insert player/PDA-name>.
Opnieuw is dit wellicht wat minder specifiek dan een nieuw topic, maar het kan weer dienen als een behoorlijke kennisbasis.
Als je nog opmerkingen hebt over de gehele hoofdgroep Harde Waren kun je deze natuurlijk ook in dit topic kwijt.
Zorg ervoor dat GT geen janboeltje of ondergeschoven kindje gaat worden. Zoek iemand voor de PDA-specifieke kwesties, net als iemand voor MP3-hardware, die jullie kan helpen bij het in orde houden van dit stukje GoT.
Alvast bedankt, namens de gehele HW crew.

Graag gedaan, en again: het is niet persoonlijk bedoeld, enkel mijn perceptie op de zaken binnen mijn favoriete subforum. Succes ermee

!