Toon posts:

Sub van beton

Pagina: 1
Acties:
  • 276 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
hier wat plaatjes van m'n DIY subwoofer van beton
Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/w.m.vandenbrink/close.jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/w.m.vandenbrink/room.jpg

enige tijd geleden kwam ik tot de conclusie dat ik niet echt tevreden was met het geluid dat uit m'n 12 inch subwoofer kwam, en met name de vibraties van de kast. ik maakte een lijstje waaraan de sub moest voldoen. de sub moest sealed zijn vanwege de lichte ophanging van de driver. Verder moest de kast weinig vibraties toelaten. Op dat moment herinnerde ik me een berichtje van een Nederlandse fabrikant die met oude gulden-briefjes luidsprekers fabriceerde vanwege de hoge dichtheid van het materiaal. Hieruit kwam m'n idee van een sub van beton voort.

Ik had nog nooit met het materiaal gewerkt dus het was vooral een experiment. ik maakte een buitenmal en een binnenmal van goedkoop hardboard. De binnenmal hing in op aan de buitenmal zodat de bodem zich ook vulde met beton (heb hier helaas geen plaatje van) en toen kon het gieten beginnen. Met 100kg beton kreeg ik uiteindelijk de mal vol en kon het drogen beginnen. Helaas wat het de nacht dat het beton droogde vrij koud, net rond het vriespunt. dit resulteerde in een vrij bros beton. De voorkant viel dan ook in stukken uiteen toen ik de mal verwijderde. Ik liet de moed niet zakken en heb uiteindelijk alles met tegellijm samengebonden.

Het resultaat is volkomen naar wens. Was het met m'n oude kast eerst de kast die ging vibreren, nu zijn dat andere dingen in m'n kamer zoals m'n deur :) . Het geluid is mooi laag. Nog een detail, ik heb de bekabeling voor de sub meteen in het beton gegoten.

Ik hoor graag jullie reacties,

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:14
Lastig schoonmaken veronderstel ik, als je hem even moet verplaatsen? :)

Verder wel leuk, alleen ziet het er niet uit vind ik.

Verwijderd

Leuk als je gaat verhuizen...... ;)

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:31

voodooless

Sound is no voodoo!

Cool, ik hoop dat de tegellijm de zooi bij elkaar houd :P. Ga je het ding nog afwerken met een kleur ofzo? Hoe zwaar is ie nu (100 Kg is natuurlijk met water wat er bij het drogen uit trekt ;) )? Wat is het voor een woofer? Hoe heb je hem aan het beton vastgemaakt? Is ie actief/passief? Maar het verhaal even compleet :)

Maar _/-\o_ , zeker zeer cool gedaan!

[ Voor 7% gewijzigd door voodooless op 21-11-2003 14:25 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• baldbelow
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-02 16:05
Het idee is wel leuk ja, alleen vind ik 'm erg lelijk. Ik begrijp dat het de eerste keer is dat je met dit materiaal werkt maat misschien kun je 'm nog wat doorontwikkelen? En hoe bevalt ie praktisch (gewicht enzo) ?

• ShadowrunR
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-02 21:23
Fire69 schreef op 21 november 2003 @ 14:21:
Lastig schoonmaken veronderstel ik, als je hem even moet verplaatsen? :)

Verder wel leuk, alleen ziet het er niet uit vind ik.
Dat is niet zo erg vind'k, je kan hem gemakkelijk herschilderen in bvb; het zwart. Dan is het verschil met een gewone sub niet meer te zien. (Wel te voelen :p )

• Simba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03:46
Ik moet dit weekend m'n speakers 4x in en uit de auto sjouwen, ik zit nu meer te denken aan een sub van piepschuim. ;)

• MrE
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-09-2025

MrE

Sugardaddy take me home..

Leuk dat je een idee hebt verwezenlijkt.
Paar vraagjes:
Kon je dat gewicht niet lager houden? (wat is, gezien de opmerking van deepspace, het eindgewicht?)
Heb je overwogen om betonstaal (of een variant) te gebruiken bij het gieten?

the -<::::::::::D is mightier than the <:::::::::[=@

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04-02 08:59

Blamm

Niet meer Smart

leuk gedaan, maar kan wel een houten bekisting of een likje verf gebruiken :P

wat voor woofer zit er eigenlijk in? Het lijkt me zonde als je zoveel werkt gedaan hebt en zo'n solide behuizing hebt voor een driver van 'een paar tientjes'

• Rum
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-02 19:40

Rum

Ziet er op zich wel stoer uit, afwerken zou idd nog mogen, maar t idee is wel heel gaaf! En het klinkt vast als een klok! top hoor!

Ik ben ook wel benieuwd naar de woofer die je gebruikt hebt!

Verwijderd

Topicstarter
deepspace schreef op 21 november 2003 @ 14:24:
Cool, ik hoop dat de tegellijm de zooi bij elkaar houd :P. Ga je het ding nog afwerken met een kleur ofzo? Hoe zwaar is ie nu (100 Kg is natuurlijk met water wat er bij het drogen uit trekt ;) )? Wat is het voor een woofer? Hoe heb je hem aan het beton vastgemaakt? Is ie actief/passief? Maar het verhaal even compleet :)
De sub ziet er nu idd niet uit, maar ikzelf vind het ook wel iets hebben, dat naturelle beton 8)7 . bij elkaar weegt ie nu rond de honderd kilo, 4 zakken van 25 kg beton en nog een kilootje tegellijm. De woofer is zoals Razorfist suggereerde inderdaad van een paar tientjes, een Tonsil GTC 30/80 bij Conrad vandaan. Het is zeker niet het beste wat er op de markt verkrijgbaar is, maar voor mij voldoende. De woofer heb ik aan het beton vastgemaakt door middel van een ring van 18mm MDF die ik in het beton gegoten heb. Dit is tevens de zwakke plek van de constructie.

De sub is passief, aangesloten op een Sony ta-3200f met genoeg vermogen. Als filter gebruik is de subwoofer uitgang van m'n geluidskaart omdat ik alleen muziek via m'n pc luister.
MrE schreef op 21 november 2003 @ 14:32:
Heb je overwogen om betonstaal (of een variant) te gebruiken bij het gieten?
Leuk dat je dat zegt, alleen iets te laat ;) . Ik had beter iets van staal in de constructie kunnen doen om het geheel wat beter tegen trekkrachten belast te maken. Volgende projectje misschien.

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

Wel goed oppassen dat er geen betonstof in de voicecoil komt.

Verder is beton akoestisch gezien zo dood als een pier (iig in het frequentie bereik van een sub).
Een iets andere aanpak is "ferrocement": dwz een constructie van spanten met daarop meerdere lagen (kippe)gaas. In het gaas smeer je een extra rijk betonmengsel (weinig zand, + extra kunsthars toevoeging om beton soepeler te maken). Zo krijg je een laag van 2 a 3 cm dik. Door het gaas is de wand zeer sterk.
Er worden ook zeewaardige zeilschepen van gebouwd.

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

• Duck-Twacy
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

verkeerde knopje 8)7

[ Voor 95% gewijzigd door Duck-Twacy op 21-11-2003 16:01 ]

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

Verwijderd

yabba dabba doe the flinstones.

Ziet er echt kik uit, denk dat je de enige bent in Nl met zo´n subwoofer. Maar toch niks voor mij (je zal ziets op spikes moeten krijgen). ik hou het maar gewoon op 18 mm mdf is zwaar genoeg vind ik en dan met eventueel lood erin.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2003 16:29 ]

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

ik had eerder een houten kast met dubbele wand gemaakt 8mm MDF ofzo, en daartussen dan beton gieten. uiterlijk is dan wat mooier, en t droogt beter. Of gewoon een oude kluis opzoeken :P

Maar toch een leuk projectje :D _o_

offtopic:
wel wat lame om iemands anders naam na te apen

• bankrupcy
  • Laatst online: 10-12-2025
Wow, Eindelijk iemand die dit idee ook uitgevoerd heeft. Hoe dik heb je de wanden gemaakt?

De sub is wel heel bijzonder afgewerkt. :p roodband?

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
wat ik ookt had willen doen is het uithakken van boxen uit een mooi stuk graniet of _moilijker_ zwarte obsidiaan. Polijsten...

heeft iemand zoiets al geprobeert, ik heb alleen een heel klein beetje ervaring met het uihakken van heel andere structuren uit aanzienlijk zachtere steensoorten.

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Ik heb wel eens het idee gehad om dat te doen met een boomstam (uithollen en dan speaker erin) maar het lijkt me heel erg veel werk, maar wel weer origineel :)

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• Sybr_E-N
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23-02 21:15
Tip gebruik de volgende keer Nomix beton, aka snelbeton, die is een stuk sneller uitgehard dan gewoon beton. Een zakje nomix is in een kwartier kei hard, daartegen is een zakje gewoon beton pas na twee uur hard.

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik ben er ooit aan begonnen om een houten laptop te maken (uihakken uit 1 mooi stuk inderdaad) is nooit goed gekomen (ook door gebrek aan geld nnoit verder dan een ontwerp) Daar is toch echt wel een markt voor denk ik. Een WoodBook G4 of zoiets :)

• XoReP
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:57
LOL Ik heb dezelfde versterker als jouw :Y) (hij ziet er teminste ut zelfde eruit ;) )

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Mijn mal staat al een maand of 2 klaar... nog steeds niet toegekomen om em eens vol te gieten :D

Ik neem me bij deze voor om binnen 2 weken de mal gevuld te hebben :)
Ik moet alleen nog van die dingen hebben die je in het beton kan gieten, waarna je er een schroef in kan draaien.

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Verwijderd

mooi spul, kvind de 'industriële' look ervan wel sjiek

welke rockshox zat er overigens in die doos?

Verwijderd

Om het echt goed te doen, maak je gebruik van betonplex om de bekisting te maken dat is multiplex met een harde waterdichte bovenlaag. Zo blijft het oppervlak mooier. Beton heeft wel wat langer dan 2 uur nodig om uit te harden. (beton droogt niet, het gaat een chemische reactie aan, wat maanden kan duren)

Wat mij betreft hoeft er geen wapening in er zit een groot gedeelte cement in. (wat heb je eigenlijk als toeslagmateriaal gebruikt? en in welke verhoudingen)

• Venxir
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-02 19:57
Verwijderd schreef op 24 november 2003 @ 10:30:

jij bent meestal niet zo snel met je to-do lijste :P

-betonnen sun
-logitech Z-680 modde
-watercooling bureau(of iets in die richting :P )

maar tis niet erg zolang het maar een goed resultaat wordt :)

If it aint broke, fix it till it is!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Venxir schreef op 27 november 2003 @ 22:51:
[...]
jij bent meestal niet zo snel met je to-do lijste :P

-betonnen sun
-logitech Z-680 modde
-watercooling bureau(of iets in die richting :P )

maar tis niet erg zolang het maar een goed resultaat wordt :)
woei, ik maak reputatie :D

ik wil bij deze nog even het museum voor het museumproject toevoegen :P
overigens kan ik ook melden dat geen van deze to-do dingen gecanceld zijn, het duurt allemaal veel langer dan dat ik ooit heb gewild, maar ik ga het iig af maken :)

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Master Tweaker schreef op 23 november 2003 @ 17:17:
LOL Ik heb dezelfde versterker als jouw :Y) (hij ziet er teminste ut zelfde eruit ;) )
Volgens mij is het een superscope versterker.
Ik heb er een ergens staan nog die lijkt er vrij veel op.

Wat dacht je er trouwens van om je subwoofer in je open haard te metselen? dan heb je meteen een goeie pijp eraan zitten en een mooi resonantie gat.

[ Voor 20% gewijzigd door bobo1on1 op 27-11-2003 23:53 ]

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• Arnold
  • Laatst online: 12:06
bobo1on1 schreef op 27 november 2003 @ 23:43:
[...]

Volgens mij is het een superscope versterker.
Ik heb er een ergens staan nog die lijkt er vrij veel op.

Wat dacht je er trouwens van om je subwoofer in je open haard te metselen? dan heb je meteen een goeie pijp eraan zitten en een mooi resonantie gat.
dat je dan niet meer de openhaar kan gebruiken omdat anders je sub vol met asdeeltjes zit na een tijd is wat anders :P

Verwijderd

Gaat dat wel goed met de geluidskwaliteit? Ik bedoel, beton is inderdaad zo dood als een pier, maar dit is meteen ook zijn slechtste eigenschap aangezien de energie totaal niet wordt geabsorbeerd, dus niet weg kan (staande golven e.d., een beetje het holle bettonnen galmende kamertje idee) en uiteindelijk de beweging van de conus zal beinvloeden. Of heb je dat op de een of andere manier opgelost?

• Strikie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-11-2025

Strikie

Athletics

Ik vind hem super :9 ideaal op feestjes _/-\o_

::: All Terrain Boys ::: Cube LTD race

• StarTAC
  • Laatst online: 12-05-2025
GreenthumB schreef op 28 november 2003 @ 19:14:
Ik vind hem super :9 ideaal op feestjes _/-\o_
Dan moeten alle feesten dus bij de TS gehouden worden, 100 kg beton ff meenemen naar een feestje :D

iRacing Profiel

Verwijderd

Topicstarter
Sybr_E-N schreef op 23 november 2003 @ 14:46:
Tip gebruik de volgende keer Nomix beton, aka snelbeton, die is een stuk sneller uitgehard dan gewoon beton. Een zakje nomix is in een kwartier kei hard, daartegen is een zakje gewoon beton pas na twee uur hard.
Als ik dat nomix beton gebruikt had zou ik tijdens het gieten wel een probleem hebben gehad. Ik kwam er namelijk tijdens het gieten achter dat 50 kg beton toch iets te weinig was |:( , dus ik nog snel ff naar de doehetzelfer om nog twee zakken te halen. Gelukkig was het beton toen nog niet gehard.
Master Tweaker schreef op 23 november 2003 @ 17:17:
Die receiver op de foto onder de 21 inch monitor is een sony str-7015. Leuke klassieke receiver alleen met een laag vermogen en veel vervorming. Voor m'n sub gebruik ik toch liever m'n krachtpatser de sony ta-3200.
Verwijderd schreef op 24 november 2003 @ 10:30:

In die doos zat een psylo xc. Mountainbiken rulez.. :9

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-02 19:00

Jag

Verwijderd schreef op 28 november 2003 @ 16:03:
Gaat dat wel goed met de geluidskwaliteit? Ik bedoel, beton is inderdaad zo dood als een pier, maar dit is meteen ook zijn slechtste eigenschap aangezien de energie totaal niet wordt geabsorbeerd, dus niet weg kan (staande golven e.d., een beetje het holle bettonnen galmende kamertje idee) en uiteindelijk de beweging van de conus zal beinvloeden. Of heb je dat op de een of andere manier opgelost?
Ik weet niet hoe groot dat jij denkt dat die sub is :P, maar staande golven in het sublaag heb je wel een hele grote sub voor nodig :). De golflengte van een 100Hz toon, is 3.4m. Er moet minimaal de helft inpassen, dus dan heb je een sub nodig van 1.7m voor een staande golf in de sub. Zelfs een octaaf hoger bij 200Hz krijg je nog geen problemen.
Pagina: 1