Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Huis besturen met PC, ideeen?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.320 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ixi
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-11 21:40
Hey mensen,

Ik wist even niet zo snel waar ik dit het beste kon zetten, dus mocht het in een ander forum beter passen......

Mijn ouders gaan binnekort waarschijnlijk een eigen huis bouwen. Het leek ze handig om dit huis zoveel mogelijk via een 'geautomatiseerde' (kon even niks beters verzinnen) manier te besturen. Schakelaars zullen er dus niet zijn.

Kant en klare oplossingen zijn er wel, maar aangezien het mij leuk lijkt om zoiets zelf te maken ben ik dus aan het kijken wat mogelijk is. Geld is niet echt een punt.

Ik had een aantal dingen bedacht, met een aantal vragen:
- Als 'sleutel' een vingerafdruk of iris-scan. In hoeverre is zoiets dmv een PC te realiseren? Zijn er hier kant-en-klaar oplossingen voor die je op een USB poort ofzo kunt aansluiten?
- Afstandsbediening voor lichten, verwarming, alarm. Zijn er kant-en-klare afstandsbediening-setjes die niet (/moeilijk) te vervalsen zijn? Dus dat niemand van buitenaf met een soortgelijke afstandsbediening het zooitje kan ontregelen?
- Alarm systeem. Webcams die bij beweging beelden opnemen, verschillende bewegingssensoren. Lichten aan laten gaan volgens een patroon van afgelopen weken. Voorzie ik verder weinig problemen.
- Backup stroom, dit lijkt me gewoon met een UPS/APC/.. te doen.

Wellicht is het handig om de lichten ook via bewegingssensoren te laten lopen.

Het hele zaakje moet op een PC gaan draaien, uiteraard met een uptime van 100% (moet mogelijk zijn toch?). Zijn er systemen die zichzelf al bewezen hebben, dus >3 jaar uptime? Hangt natuurlijk ook van software af, maar dat kan ik zelf aanpassen.

Als besturingssysteem ben ik nog aan het twijfelen tussen Linux en Windows 2000. Zal een beetje afhangen of de kant-en-klare producten ook ondersteuning hebben voor Linux.

Indien iemand andere ideeen of suggesties heeft hoor ik dat heel graag!

• Eskimootje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:02
Als je een uptime wil van meer dan 3 jaar denk dan aan:
- Een generator (je stroom zal maar langer dan 10 minuten uitvallen)
- Een UPS
- 2e server die automatisch taken van de ander overneemt als die down gaat.

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
100% uptime heb je vrijwel nooit. Er komen altijd wel updates uit die je eens moet draaien.
Wil je Windows 2000 gaan draaien kan je al zeker zijn dat je systeems eens moet rebooten; bij Windows moet je zo goed als voor iedere update rebooten. Of je moet natuurlijk nooit updates draaien, maar ik weet niet of dat wel zo slim is.
Wil je eens hardware erbij zetten heb je trouwens sowieso last van downtime (m.u.v. van USB spul).

Ik zou d'r iig. voor zorgen dat het systeem niet is verbonden met internet. Dit om dingen als het blaster virus te voorkomen. :o

• ixi
Eskimootje schreef op 21 november 2003 @ 12:58:
Als je een uptime wil van meer dan 3 jaar denk dan aan:
- Een generator (je stroom zal maar langer dan 10 minuten uitvallen)
- Een UPS
- 2e server die automatisch taken van de ander overneemt als die down gaat.
Ja zo'n 2e server zat ik ook aan te denken. Maar dan zit ik met het probleem dat ik ze beide moet verbinden met de relais, webcams etc. Ik heb hier niet echt een oplossing voor bedacht. Alles dubbel aanleggen zie ik niet echt zitten :)

Generator is wel een goed idee ja. Genoteerd! thx :)

• ixi
Ik zou d'r iig. voor zorgen dat het systeem niet is verbonden met internet. Dit om dingen als het blaster virus te voorkomen.
Het geheel zal wel via internet verbonden worden. Dit om de webcam beelden van mogelijke inbrekers te versturen. Indien de server kapot wordt geslagen moeten de beelden wel te achterhalen zijn.

Een firewall zal de meeste aanvallen moeten afweren. Verder zal de hardware nooit aangepast hoeven worden, tenzij een onderdeel de geest geeft natuurlijk.

[ Voor 30% gewijzigd door ixi op 21-11-2003 13:07 ]

• Eskimootje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:02
Misschien is het een idee om door middel van Bluetooth chipjes binnen te komen. Dus als je in de buurt van de deur komt deze ontgendeld word. Dit kun je dan nog koppelen aan je GSM.

Verwijderd

hmm lijkt je leuk dus helemaal geen schakelaars enzo meer lijkt me niet echt logisch. Zoek maar eens een afstandsbedienning als je uit de kroeg komt stuiteren. Ik zou het denk ik meer zoeken in programmeerbare schakelaars. Ik ken een huis met een nicobus systeem. Hier kun je dus alle schakelaars programmeren. afstandsbedieningen kun je er altijd op maken.

Vingerafdruk apparaten zijn er wel zo te koop en kun je natuurlijk zo weer gebruiken om bijvoorbeeld een elektronisch aangestuurde vergrendeling las te maken of op slot te doen.

GRTZ Poelman

• DkF
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-11 21:05

DkF

Je zegt heel gemakkelijk "Geld is niet echt een punt", maar heb je al een uitgerekend/geschat wat al je schakelmateriaal gaat kosten bij elkaar?

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

een woord.. marmitek. en kijk ff verder wat betreft security issues..

• jmr
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-11 21:58

jmr

Voor je lichtregeling kan je hier eens kijken:

http://www.ilight.nl

[ Voor 6% gewijzigd door jmr op 21-11-2003 13:19 ]

"640K ought to be enough for anybody." Bill Gates, 1981

• Bart B
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 16:29
Even korte termijn denken....

je ouders willen een eigen huis en dat automatiseren. Dan is het om te beginnen handig om te denken over de bekabeling (die is nog makkelijk te trekken).

In principe zou je een soort ethernet door je huis kunnen leggen, of een andere veldbus. Ga DAAR eerst naar kijken. Leg trouwens liever iets teveel draden dan iets te weinig. Draden leggen is veel duurder (als ik je tijd in geld mag uitdrukken ;) ) dan de draden kopen, + het is veel moeilijker te realiseren later.

Wat je misschien kan doen, is apparatuur kopen die werkt via een veldbussysteem (voor verlichting enzo), wat je koppelt aan een PC (zijn interfacekaartjes voor te krijgen). Je hoeft dan ook wat minder het wiel uit te vinden.

• xtra
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-11 10:57
henkleerssen schreef op 21 november 2003 @ 13:18:
Met Marmitek kun je inderdaad prima een deel oplossen. Kijk een op http://www.intellihome.be/ naar wat er allemaal is.

Ik heb wel de ervaring met Marmitek dat signalen niet altijd lekker doorkomen. Zodra de afstand wat langer wordt en er verstorende apparaten aanstaan heb je kans dat het niet werk.

Bedenk wel dat een 'buitenstaander' als vrienden, logés, werkster etc. het ook moeten snappen. Bovendien is het niet handig als je laat thuiskomt en je eerst je afstandsbediening tussen de kussens van de bank moet gaan zoeken. Ik zou persoonlijk ook gewone schakelaars aanbrengen. Welke schakelaar welk lampje laat branden kun je eventueel wel met je PC regelen.

Beveiliging en fysieke toegang zou ik ook niet te veel zelf aan doen. De kans is ook groot dat de verzekering geen gehoor geeft als je aankomt met een eigen toegangscontrole. Zoek eens naar bestaande oplossingen die je kunt integreren in je systeem.

• jswinkels
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 26-11 20:14
henkleerssen schreef op 21 november 2003 @ 13:18:
Inderdaad, zo'n beetje alles wat je opnoemt heeft Marmitek wel een oplossing voor. www.marmitek.nl _/-\o_

Verwijderd

Als dealer van target produkten kan ik u waarschijnlijk wel helpen al moet ik eerlijk zeggen dat ik nog nooit meegemaakt heb dat alles automatisch gaat, met dit assortiment is in elk geval zeer veel mogelijk.
Op het forum mag ik niet ingaan op zaken zoals prijs, dus als u eventueel meer wilt weten is het verstandig dit via de mail te doen postmaster@pmcomputers.nl.
Via onderstaande link kunt u de marmitek produkten bekijken.

http://www.targetweb.nl/photo880.htm

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-09 21:55

Brothar

meester

veldbus, interface: in Elektuur hebben een aantal artikel gestaan over de CAN-bus (inclusief projecten).

eagle

• poing
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
ixi schreef op 21 november 2003 @ 13:07:
[...]

Het geheel zal wel via internet verbonden worden. Dit om de webcam beelden van mogelijke inbrekers te versturen. Indien de server kapot wordt geslagen moeten de beelden wel te achterhalen zijn.

Een firewall zal de meeste aanvallen moeten afweren. Verder zal de hardware nooit aangepast hoeven worden, tenzij een onderdeel de geest geeft natuurlijk.
Zeker niet met internet verbinden. Zet server in kluis of zet die 2de server in een kluis. Moet daarom geen kluis zijn, een via bordje onder een vloertegel? Kruipkelder? . . . .

• ixi
Bedankt voor de reakties! Weer heleboel nieuwe dingetjes om over na te denken.

Dat van die verzekering is wel een sterk punt. Daar ga ik morgen even achterna.

Prijs maakt, zoals ik zei, helemaal niet uit. Heb nu een budget van 10.000 euro. Volgens mij zou dat ruim voldoende moeten zijn.

De bekabeling en schakelaars heb ik idd nog niet echt goed over nagedacht. Voor gasten is het natuurlijk wel zo handig als ze op een 'normale' manier met het huis om kunnen gaan.

Ik ga die websites eens goed doorlezen. Wellicht dat het veel goedkoper en beter is, dan is de keus natuurlijk snel gemaakt.

• poing
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Zo'n speech systeem dat je kan zeggen: NAAMPC LICHT LIVING AAN. Heb dat ens gezien op tv, kost misschien wel veel maar dan moet je zeker en vast geen schakelaars in huis hebben. Gasten kunnen dit ook zeggen.

Verwijderd

je kunt ook hier eens kijken http://www.gira.com/nl/ onder bussystemen

• Rum
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-02-2021

Rum

Heb je ook al nagedacht over software? Wil je alles zelf schrijven of wil je allemaal pakketten gaan gebruiken? Als je dat laatste wil moet je er goed naar kijken of al die pakketten tegelijkertijd op 1 machine kunnen draaien! En hoeveel IO je dan nodig hebt, dat soort zaken.

Op het gebiedvan vingerafdruk-herkenning zijn er wel kant en klare oplossingen die je gewoon aan je com-poort kan hangen. Het enige nadeel daarvan is dat je com-kabel maar een beperkte lengte mag hebben en erg gevoelig is voor storende factoren. Hier zijn dan wel weer draadloze oplossingen voor (Dect bijvoorbeeld) of een device wat een com-device aan een ethernet kan hangen waardoor deze benaderbaar wordt via tcp-ip.

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

• Pino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-11 16:42
Ik zou zeggen, maak een scheiding tussen twee systemen.

Het werkelijke systeem:

- 230v net met lampen, stopcontacten dimmers etc.
- alarmsysteem

en een systeem dat dat aanstuurt.

Je kunt alles gewoon normaal bedienen en het is te besturen. Bij uitvallen van de besturingsfuncties kun je alles dan gewoon regelen.

Haal dus dimmers en schakelaars die te besturen zijn met een soort van busverbinding.

Ik heb bijvoorbeeld een normale alarminstallatie, de meldingen van de centrale voer ik door naar een linux server die daar acties op kan ondernemen. Mocht dat ding uit staan of een kabel stuk zijn dan loeit mijn alarm nog steeds. Ik krijg dan echter geen SMS dat er inbraak is in zone X, maarja dat is dan jammer.

[ Voor 7% gewijzigd door Pino op 21-11-2003 14:48 ]

"If you don't know where you are going, any road will take you there"

• 6killer
  • Laatst online: 16:09
geweldig topic :) zit ong in hetzelfde schuitje als TS, heb het nu heel druk met tentamens maar zal het topic bookmarken, heb zelf ook al een en ander bedacht.

simpel uitgelegd, alles digitaal geregeld met drukschakelaars (of hoe ze heten) dat er een computerunit iig weet dat er een licht aan moet, en dat je als het donker wordt bijv. als de voor deur open gaat of de eerste schakelaar in de gang aan doet dat er een bepaald aantal lichten gaan branden (die in te stellen zijn).

En vanuit 1 (of meer natuurlijk) pc of touchscreen (ipronto ofzoiets van philips) in alle kamers licht en temperatur in kan stellen.

Het is een heel leuk maar wel wat kostbaar id, maar dit is gewoon ook de toekomst dat kan bijna niet anders.

En wat betreft internet voor beelden van (web)camera's, een inbreker zoekt echt niet zon uitgebreide alarm-instalatie in een huis, als je gewoon 1 simpele pc ergens op zolder zet die all webcam beelden opneemt op een schijf (elke week overschrijven ofzo) dan vind die die echt niet voordat het alarm is afgegaan.

Verwijderd

Helemaal automatisch gaat je niet lukken. Ook zonder schakelaars zal niet gaan. In de praktijk zijn er namelijk altijd uitzonderingen te bedenken waardoor je een schakelaar nodig hebt.

De spullen van marmitek zijn best heel betrouwbaar, maar niet zo mooi om te zien. Wel hebben ze tegenwoordig mini modules die je in een inbouwdoos in kunt bouwen. Je kan dan combineren met een design schakelaar of nog beter een (ik weet het nederlandse woord niet) proximity schakelaar. Deze reageert als je met je hand op een paar centimeter langs de schakelaar gaat. De schakelaar verzink je in de muur en je behangt er overheen. Niets te zien, maar wel te bedienen.
Neem overigens liever geen insteekmodules van marmitek. Deze zijn wel gevoelig voor zwakke signalen en dus minder geschikt voor een groot huis.
Wil je wat meer geld uitgeven kun je kiezen voor Xanura. Dit is eigenlijk verbeterde marmitek (al zegt de leverancier dat niet natuurlijk). Dit systeem stuurt ieder signaal drie keer kort achter elkaar. Mocht een signaaltje dan zoekraken dan komt ee volgende wel aan en werkt het systeem toch nog.
http://www.xanura.nl
http://www.marmitek.nl
http://www.letsautomate.com/10690.cfm?

Voor de bekabeling moet je eens naar het lexcom systeem kijken. Zij maken gebruik van cat-5 stp. Door middel van patch panelen kun je deze kabel gebruiken voor audio, data, video, tv of telefoon. Als je de aansluitingen mooi wegwerkt kun ben je heel flexibel in het plaatsen van je apparatuur in huis. http://www.alfazet.nl/nieuw/lexcom/totaalconcept.html

Voor de software kan ik je Homeseer van harte aanraden. Dit is uitgebreide software met nog belangrijker een grote groep gebruikers. Het draait bij mij maanden stabiel en doet zijn werk zonder morren. De software is ook in staat om om te gaan met een stroomuitval. Na de stroomuitval stelt hij zichzelf weer in naar de situatie van voor de storing. Verder heeft deze software een ingebouwde webserver. Zodoende kun je je huis besturen via internet of middels plug-ins via een wap telefoon. http://www.homeseer.com

Als server heb ik een via 933 mhz mini-itx staan. Deze doet zijn taken zonder morren en ik zou niet zien waarom je meer rekenkracht nodig hebt. Plus je hebt een lekker laag stroomverbruik en weinig herrie.

Als je het huis met web-cams wilt beveiligen kun je denken aan netwerk cameras. Deze doen geen aanlag op je computer rekenkracht, en je kunt ze makkelijker verder van de pc plaatsen. Erg interessant is deze http://www.intellihome.be/nederlands/productview.asp?id=292 . Netwerk en pan en tilt voor een redelijke prijs.

Verder zijn er nog zat andere zaken uit te denken. Zo zullen de gordijnen automatisch open en dicht moeten gaan. Heb je bewegingsmelders nodig om in de gaten te houden of er iemand in huis is.

Bovenal, voordat je gaat bouwen: zorg dat er voldoende kabelleidingen liggen. Ik zou bijna durven te zeggen dat naar iedere hoek in het huis minsten twee buizen moeten liggen. Mijn grootste strijd is namelijk niet het automatiseren. Dat is makkelijk. Maar zorg er maar eens voor dat je er niets van ziet. Dat is een echte uitdaging.

Verder vragen hoor ik wel.

Linkje naar mijn site: http://www.webplekje.nl/domotica/ . Is inmiddels al weer flink uitgebreid met als leukste de automatische gordijnen.

Tijdelijk even gast toegang tot mijn webinteface: http://huis.popering.com login: guest ww: guest. Zondag sluit ik hem weer af.

Edit: Om de verwarming ook op X10 aan te sluiten is een zeer kostbare zaak. Denk hierbij aan een thermostaat van ongeveer 400 euro en dan nog electronische verwarmingsknoppen:
http://www.letsautomate.c...ID=48489&CFTOKEN=38128435

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2003 23:33 ]

• 6killer
  • Laatst online: 16:09
Ik raad TS ff aan om de pdf folders te downloaden van www.xanura.nl daar staat al heel wat meer info in, en het ziet er zeer goed uit. Alleen moet ik nog ff kijken hoe dat met pc werkt.

Vraagje aan Doem: je raadde al aan om extra leidingen aan te leggen in huis voor kabels. Maar als ik dat xanura systeem zie heb je die in principe toch niet nodig? Of zie ik dat verkeerd?

Verwijderd

als je het echt goed wilt doen: http://www.tridium.com/ (het bedrijfspand waar m'n pa werkt is ook geautomatiseerd met dit spul, lampen gaan vanzelf aan als je de kamer binnenloopt, deuren gaan vanzelf open, beveiliging dmv. de bekende sleutelhangers met chip, noem maar op, alles is mogelijk. Wel prijzig, maar dan heb je ook wel een veilig en efficient systeem :Y)

Verwijderd

Het is inderdaad zo dat je met het gebruik van een X10 systeem geen extra kabels hoeft te trekken. Waarom je dan toch extra leidingen moet nemen? Simpel. Misschien zet je wel een home entertainment pc neer. Om dan het geluid van de geluidskaart bij je stereo set te krijgen heb je alsnog een kabel nodig. Als je dan ook shofshifter of iets dergelijks installeert zul je ook het beeld van de pc via tv out naar je tv willen. Aangezien ik ervan uit ga dat alles zo verdekt mogelijk opgesteld moet worden kan het zomaar eens gebeuren dat je wat langere kabels moet trekken.

Vandaar dus de extra leidingen. Nu kan het nog. Als het huis eenmaal staat wordt het een stuk lastiger.

Over het bedrijfspand waar alles automatisch gaat. Houdt er rekening mee dat je in een bedrijfspand veel makkelijker verlichting met een bewegingsmelder kan laten regelen. Op kantoor wordt namelijk veel actiever bewogen dan thuis. Als je thuis eens een half uur stil op de bank ligt is dat vrij normaal. In een kantoorpand zou dat niet zo snel gebeuren. Hier gaat het licht dan niet uit, terwijl dat thuis wel het geval zou zijn.
Verder zal voor thuis de uitschakeltijd veel te lang zijn. In een kantoor is het niet zo'n puntals het toiletlicht nog 20 minuten brandt nadat er voor het laatst beweging is gesignaleerd. Voor thuis zou dit verspilling zijn.

Verwijderd

Leuk topic idd :) Als het gaat om het schakelen van apparaten met de PC is er een hele eenvoudige en goedkope oplossing. Overal zijn wel die "klik-aan-klik-uit" systemen (of ondere veel andere namen) te koop. Als je de afstandsbediening open maakt zijn de druktoetsen niet meer dan maakcontacten. Met een transistor (of het kan zelfs direct) kun je die dan weer met de parallelle poort verbinden (voor hoe dat moet: De Parallelle poort FAQ).

Wat de voordelen daarvan zijn? Het is zeer voordelig (ik neem aan dat dat wel een rol kan spelen, aangezien je dan weer meer geld over houd voor andere delen van het systeem :)), het is draadloos en eenvoudig. Op een enkele parallelle poort kun je zo al 12 apparaten draadloos aansturen, stop je er nog 2 extra parallelle poorten bij heb je al 36 apparaten, wat me al ruim genoeg lijkt. Hetzelfde kan natuurlijk ook met de USB poort, maar dan moet je wel bezig gaan met het programmeren van een PIC.

Je had het zelfs over een afstandsbedieningssetje, maar dan ben je dus weer het hele idee van het "centrale aansturingspunt" kwijt. Aangezien het waarschijnlijk onwenselijk is elke keer naar een computer te lopen om het licht aan te doen kun je dan wél weer een afstandsbediening naar je computer maken. Je drukt dus op een knop van je afstandsbediening, die stuurt het naar je pc, pc verwerkt het en schakelt draadloos het relais. Op die manier heb je véél meer toepassingsmogelijkheden.

Erg leuk project iig! :)

Verwijderd

Is het niet wat beter om een microcontroller te gebruiken om je huis te besturen. Ze gebruiken niet veel stroom in vergelijking met een PC en ze zijn zeer geschikt om deze taken te kunnen uitvoeren.
Natuurlijk kunnen de meeste microcontrollers geen videobeelden coderen/whatever maar dan kun je die taken op andere systemen afschuiven, en dat regelt je microcontroller dan. Daardoor is ook niet alles afhankelijk van één PC, dus betrouwbaarder.
Nog een voordeel: het is maar een klein chippie met wat elektronica eromheen, dus makkelijk en onopvallend weg te werken.
Zou je de PC kunnen gebruiken om de microcontroller te kunnen programmeren/configureren want dat gaat nou eenmaal niet zo fijn met drukknopjes of zo.
Daarnaast is het ook veel betrouwbaarder dan een gewone huis tuin en keuken PC. Er zitten bijvoorbeeld geen bewegende delen bij, en hij is niet zo complex, dus minder kans op fouten.
Moet je natuurlijk wel uitzoeken wat je moet doen en hebben om dat ding te programmeren, dus je zult erg veel zelf moeten doen, maar dan heb je ook wat

Verwijderd

Het gebruik van een microcontroller voor de complete aansturing lijkt me toch wel ongewenst. Ten eerste is het gewoon een stuk lastiger qua controle en het programmeren ervan. Daarnaast is je systeem onvoldoende uitbreidbaar. Als je alles via een server hebt draaien kun je er met weinig werk een web en/of wap interface aanhangen waardoor het alom bekende voorbeeld van onderweg het koffiezetapparaat alvast aanzetten weer van toepassing is :Y)

Ik zou ook zeker in het huis 2 of meer tft schermen verwerken (het liefst meer). Ze kosten niets meer tegenwoordig en voor de controle is dat een stuk mooier. Je leest tegelijk de status van bijvoorbeeld je CV, de lichten, het alarmsysteem etc allemaal netjes af. Nog mooier is natuurlijk een touchscreen zodat je ook direct invloed uit kunt oefenen op het systeem zonder een (lelijk) toetsenbord ed overal bij te zetten. Samsung kan zijn 15" TFT geloof ik leveren met touchscreen.

Verwijderd

Stond vandaag een stukje in het Algemeen Dagblad over elektrische gordijnrails aan te sluiten op een centraal systeem. Hoef je ook je bed niet uit om te kijken wat voor weer het is.
Pagina: 1