[access]Vulling van forms afhankelijk maken van keuzes *

Pagina: 1
Acties:
  • 174 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• osnatool
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-10-2014
Hallo, ik ben bezig met een access database, waarin boeken worden opgeslagen. Alle boeken zitten ingedeeld in een categorie en in die categorie weer in een subcategorie. De bedoeling is dat boeken in meerdere sub/hoofd categorieen kunnen voorkomen. Dit heb ik opgelost met een tabel waarin het BOEKID, CATEGORIEID en SUBCATEGORIEID de primaire sleutel zijn.

Als ik nu een formulier wil gaan maken en een boek wil indelen krijg ik een klein probleempje, als ik het boek heb gevonden en via een subformulier de hoofdcategorie eraan wil koppelen kan ik alle subcategorieen van alle hoofdcategorieen eraan toewijzen.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat je alleen de subcategorieeen van de hoofdcategorieen kan kiezen??

• osnatool
Ik zat zelf al te denken om een query te laten meedraaien op het formulier, alleen hoe fix je dat op de juiste manier??

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:31

momania

iPhone 30! Bam!

Lijkt me handig als je ook even verteld hoe je tabellen zijn ingedeeld.

Lijkt mij dat je in een subcategorie (er vanuit gaande dat die in een aparte tabel staan) ook bijhoudt bij welke hoofdcategorie die horen.

Gebruik verder aub de Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif knop als jouw bericht nog de laatste is omwat toe te voegen. Zo komt het over als onnodig 'kicken' van je topic
En ik heb je titel even aangepast, nwat die was nogal onduidelijk ;)

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

• osnatool
ik heb er voor gezorgd dat in de subcategorie tabel een kolom is met het hoofdcategrorieID.

Ik denk dat er dan nog iets mis kan zijn in de relaties, ik heb deze tabellen:

Tabel Publicatie: ID_NR (als primary key) ... en nog wat info over boek

Tabel HoofdCategorie : HCAT_ID (als primary key), omschrijving

Tabel Subcategorie: SCAT_ID(primary key), omschrijving, HCAT_ID(foreign key)

Tabel Publ,_indeling: ID_NR(foreign key naar publicatie), HCAT_ID(foreign key naar Hoofdcategorie), SCAT_ID(foreign key naar subcategorie) (en samen alle items als Primary key)

Deze structuur heb ik kunnen afleiden uit het informatiemodel via NIAM, alleen werkt het nog niet helemaal??!!!

• momania

momania

iPhone 30! Bam!

Die structuur is wel in orde, maar je moet je keuze lijst van je subcategorie afhankelijk laten worden van de keuze die je maakt bij de hoofdcategorie.

Je zal er dus een query aan moeten koppelen die alles uit de subcategorie haald waar de hoofdcategorie gelijk is aan de keuze in je hoofdcategorie selectie veld.

• osnatool
eum ik heb net een query gemaakt. Alleen werkt het niet, of ik krijg een lege combobox bij het invoeren in de tabel of alle subcategorieen komen weer te voorschijn.

De query die ik had was zo:

Tabel subcategorie: subcatID, subcat_naam (gewoon weergeven)

Huidige:

Tabel subcategorie: subcatID, subcat_naam (gewoon weergeven)
Tabel cat_indeling: (erbij gedaan om een relatie af te dwingen)

Ik zie niet in hoe je het zou moeten doen, je moet eigenlijk gewoon het getal uitlezen van de hoofdcategorie die je net hebt ingevuld en daar de subcategorieen op filteren, maar hoe??

• momania

momania

iPhone 30! Bam!

mm, even uit m'n hoofd (in de help kan je trouwens ook veel goed info vinden)

Je moet geloof ik een actie laten uitvoeren op een verandering van de hoofdcategorie selectie.
dan moet je in bv script zorden dat je de subcategorie selectie vult met een vooraf gemaakte query.

In die query moet je 1 variabele opnemen en dat ie hoofdcategorie_id. Die kan je laten invullen door via zo'n keuze scherm (weet ff niet meer hoe het precies heet) via forms-> *jouw form* -> *hoofdcategorie veld*->value te kiezen.

Beetje vaag, maar het is iets in die richting :+

• osnatool
wil nog niet echt lukken, weet misschien iemand anders een oplossing?

Ik heb geprobeerd om een query te maken en deze dan weer te koppelen aan het subcategorieveld. dit werkte niet omdat er niets uitkwam. Is een filter optie niet de mogelijkheid??

[ Voor 57% gewijzigd door osnatool op 21-11-2003 15:53 ]

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 04-09 10:35

Boss

+1 Overgewaardeerd

de oplossing wordt door momania gegeven. Je moet iedere keer als het veld 'subcategorie' de focus krijgt (dat is een gebeurtenis, 'bij focus') de gegevens laten verversen.
Dat doe je met de opdracht cboSubCategorie.Requery

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• osnatool
oke, dit gaat dus via VB script. Ik heb geen idee hoe je dat kan inbouwen, weet iemand toevallig ergens een tutorial voor dit probleem of kan iemand me het heel duidelijk uitleggen.??

Nog bedankt voor de oplossing (jammer dat ik er niet zoveel mee kan)
Pagina: 1