Is deze CPU dood ?

Pagina: 1
Acties:

• UTM
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:55
Ik heb van een vriend een Duron (volgens mij) 1300 gekregen, omdat hij dacht dat de CPU dood was. Ik twijfelde eraan, en besloot wat (brakke) foto's te schieten en te vragen @ g0t wat hun ervan vinden.

Foto's:
offtopic:
Foto's zijn clickable, sorry voor de brakke kwaliteit

[url="http://home.planet.nl/~woef07/cpu1.JPG"]Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~woef07/cpu1.JPG[/url]
[url="http://home.planet.nl/~woef07/cpu2.JPG"]Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~woef07/cpu2.JPG[/url]

beter aangegeven

[url="http://home.planet.nl/~woef07/daar.JPG"]Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~woef07/daar.JPG[/url]

Mijn mening

Zoals wel op de foto's is te zien is aan de linker kant van de core een beetje vage 'smurrie'. Dit kan twee dingen betekenen:

-Core heeft gelekt, vraag me niet wat
-Er is wat koelpasta blijven zitten en dat is gesmolten

voor de verder rest

Aangezien ik een server wil maken zocht ik naar een Duron, ik kwam deze nu dus tegen bij een vriend maar ik twijfel eraan of die dood is. Dan gooi ik hem bijvoorbeeld weg omdat ik denk dat die dood is, en dan blijkt het dat dat niet zo was, das zonde van het geld :Y) .

Ik kijk uit naar jullie visie

offtopic:
Kan een van jullie zien welke Duron dit precies is

[ Voor 3% gewijzigd door UTM op 21-11-2003 10:56 ]

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

je foto's zijn te wazig, zo zien we natuurlijk nog niet veel.
waarom denkt je vriend dat ie dood is ?

en je komt er het makkelijkst achter als je hem dus ff op een mobo gooit en uitprobeerd ;)

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

• SimplyMe
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-08 20:27

SimplyMe

Geestelijk Prettig Labiel

pas ff je linkjes aan van de plaatjes
alles verwijst naar cpu1.jpg

Foto's zijn zeer slecht zichtbaar
geen idee of hij kapot is of niet.

Misschien kan je zelf eens kijken
- Core afgebrokkelt
- Pasta (smurrie) weg halen
- en proberen natuurlijk

Verder zou je je type nummer eens kunnen posten misschien dat we daar verder mee komen dan deze foto's

[ Voor 69% gewijzigd door SimplyMe op 21-11-2003 11:00 ]

• Bart B
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-04 17:55
Bij mijn weten bestaat er niet zoiets als een core die lekt. Veel logischer is dat er gewoon wat koelpasta zit.
Verder zijn de foto's dusdanig wazig dat ik er niks aan kan zien. Het zou kunnen zijn dat de core gewoon in orde is (denk ik)

• UTM
pas ff je linkjes aan van de plaatjes alles verwijst naar cpu1.jpg
Opgelost.
je foto's zijn te wazig, zo zien we natuurlijk nog niet veel.
Verder zijn de foto's dusdanig wazig dat ik er niks aan kan zien
Ik was er al bang voor, maar ik kan pas vanavond betere pics posten.

En mijn vriend denkt dat die dood is omdat hij denkt dat de core ging lekken.

TypeNummer
AMD DURON
DHD1100AMT1B
AHHAA0137CPDW
Y6882650151

[ Voor 11% gewijzigd door UTM op 21-11-2003 11:05 ]

Verwijderd

die wazige plek links is normaal, had ik ook bij mijn athlon 1,33, 900 en duron 800...

• Suepahfly
  • Laatst online: 13-08 14:09
Er is maar 1 manier om er echt achter te komen of ie dood is.
Uit proberen op een mobo waarvan je weet dat ie werkt

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 09:14

Brothar

meester

ik krijg het idee dat de - uitgesmeerde - koelpaste een draadbrug op de cpu heeft gelegd waar die niet hoort.

eagle

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:24
Dat plaksel aan de zijkant is normaal en zit afaik op elke Socket A cpu (ook mijn 1700+ ;) . Heb je zelf geen Socket A moederbord waar je die duron even in kan proberen?

edit:
Zo hoort hij eruit te zien dus:
Afbeeldingslocatie: http://www.amdzone.com/articleimages/cpu/duron1300/duron1300.jpg

[ Voor 39% gewijzigd door iets op 21-11-2003 11:10 ]

tvw

• rvanlooijen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-06-2021
Die plek naast de core daar is normaal, das lijm ;), gewoon afblijven dus.

Zover zichtbaar lijkt de core in orde, alleen twijfel ik aan het randje bovenaan-rechts,
zeg maar. Niet goed zichtbaar op die pics, maar alle randjes en hoekjes moeten iig perfect
strak recht zijn. Verder zie ik geen sporen van oververhitting of beschadiging en, als de randjes in orde zijn (core dus niet gecrushed ;)) heb je een grote kans dat dr niks mis is met die cpu.

• chucky666
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

w03f schreef op 21 november 2003 @ 11:01:

TypeNummer
AMD DURON
DHD1100AMT1B
AHHAA0137CPDW
Y6882650151
je zegt een duron 1300 en volgens mij staat hier 1100 ;)

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

• UTM
offtopic:
Dank jullie voor snel reageren :Y) Is altijd fijn
Dat plaksel aan de zijkant is normaal en zit afaik op elke Socket A cpu (ook mijn 1700+ . Heb je zelf geen Socket A moederbord waar je die duron even in kan proberen?
Ja die heb ik wel, alleen heb ik al 2x een cpu vervangen en 2x heb ik de cpu gemold door de cooler er te ruig op te zetten, dus dat doe ik liever niet.

In de loop van de middag, als batterijen zijn opgeladen, zal ik beter pics posten!

• UTM
Zover zichtbaar lijkt de core in orde, alleen twijfel ik aan het randje bovenaan-rechts,
zeg maar. Niet goed zichtbaar op die pics, maar alle randjes en hoekjes moeten iig perfect
strak recht zijn
Verrek ja, die is niet helemaal 90 graden, iig kaarsrecht :P. Maar dat zal wel niet zoveel invloed hebben

TomsHardware

Op deze pagina is te zien, zoals al veel mensen zeiden, dat die smurrie normaal is: TOM

Maar
strak recht zijn
Weer een ander probleem

De cpu ligt nu voor me, geen een van de hoeken is kaarsrecht. Linksonder klopt, vergeleken met tomshardware plaatje, alleen de rest is twijfelachtig. Maar ja, nogmaals, ik post vanmiddag/vanavond nieuwe plaatjes!

[ Voor 54% gewijzigd door UTM op 21-11-2003 11:35 ]

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:24
w03f schreef op 21 november 2003 @ 11:12:
offtopic:

[...]

Ja die heb ik wel, alleen heb ik al 2x een cpu vervangen en 2x heb ik de cpu gemold door de cooler er te ruig op te zetten, dus dat doe ik liever niet.

In de loop van de middag, als batterijen zijn opgeladen, zal ik beter pics posten!
Dan zet je dat ding er niet ruig op?? B) Je zult hem toch echt een keer in een moederbord moeten stoppen. Je kunt nu wel allemaal moeilijk gaan doen met foto's nemen enzo, maar als je dat ding nu gewoon even voorzichtig in een ander mobo legt is het meteen 100% duidelijk of hij wel of niet stuk is :).

tvw

• rvanlooijen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-06-2021
w03f schreef op 21 november 2003 @ 11:17:
[...]

Verrek ja, die is niet helemaal 90 graden, iig kaarsrecht :P. Maar dat zal wel niet zoveel invloed hebben
Ach, je kan maar net enkele duizenden transistortjes hebben weggeslagen, terwijl 1 al genoeg kan zijn :P ;)

offtopic:
Ik snap echt niet dat mensen cores kunnen crushen, als je weet dat t kwetsbaar is doe je dat toch zonder dr kracht op te zetten, maar goed, das weer een heel ander verhaal :X

• Artix
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-03-2020

Artix

Whatever

Een test is denk ik enige oplossing.

Heeft die vriend van je de proc nog gebruikt? en m opgeblazen?

Btje vaag verhaal. Trouwens de kans dat je met een doorgebrande cpu je mobo opblaast is vrij klein. Just try it.

ABit nf7-s barton 2500+ Geforce4 ti4680

Verwijderd

w03f schreef op 21 november 2003 @ 11:12:
offtopic:

[...]

tja als je niet wil proberen...
Op de foto's ziet hij er prima uit maar wie kan bewijzen dat hij daardwerkelijk heel is? Het kan ook gewoon zijn dat er intern een spoortje kapot is of een pootje wat slecht contact maakt, dat is onmogelijk te beoordelen op foto's.

Verwijderd

Ziet er goed uit op de fotos, die ' smurrie ' is indd gewoon lijm, zit ook op mijn duron 800 's en op mijn 1ghz, mijn 1,6 heeft het niet .. maja maakt echt helemaal niks uit,
ik heb al meer dode procs geprobeert in een socket a board en board doet het nog steeds :)
kan je gewoon proberen, er is niks te vrezen ..

• Mathijs1
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 21 november 2003 @ 16:54:
Ziet er goed uit op de fotos, die ' smurrie ' is indd gewoon lijm, zit ook op mijn duron 800 's en op mijn 1ghz, mijn 1,6 heeft het niet .. maja maakt echt helemaal niks uit,
ik heb al meer dode procs geprobeert in een socket a board en board doet het nog steeds :)
kan je gewoon proberen, er is niks te vrezen ..
Verschilt natuurlijk per type lijm of je het (duidelijk) kan zien of niet. Maar als er zoveel naast zit had er ook wel wat minder gebruikt kunnen worden.

• UTM
Mensen, allemaal hartelijk bedankt voor het reageren. Ik heb mezelf net toch over de drempel heen geholpen en deze duron op mijn goede mobo gezet... hij werkte prima :Y) .

Nogmaals, Hartelijk bedankt
Pagina: 1