Word document met verplichtte velden

Pagina: 1
Acties:
  • 2.153 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal,

lk wil een Word document (.dot) maken in Microsoft Office Word 2000 met verplichtte velden. Ik weet niet precies hoe ik dit zou moeten aanpakken. Kan ik het beste een macro maken? Of weten jullie een andere oplossing?

Greets from Zell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jfeelders
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-08 08:13

jfeelders

Kwaliteit voor kwantiteit...

Wat versta je onder verplichte velden? Je kan een document-template (.dot) maken en daar een formulier in maken. Je kan dan pull-down keuzeboxen, aankliklijstjes en tekstvelden invoeren. Opmaak bepalen en hem op slot zetten. Gebruikers kunnen dan enkel de formuliervelden invullen/bewerken die je aangemaakt hebt. En de opmaak blijft altijd het zelfde. Op die manier heb ik standaard-brieven voor onze Vereniging van Eigenaren gemaakt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wel het gaat om hetvolgende:

Als ik op basis van dat document (als template) een nieuw verslag wil maken wil ik dat er een formpje verschijnt waarin ik een aantal parameters kan invullen welke dan in het document worden opgenomen. Dit is waarschijnlijk een soort Macro in combinatie met Visual Basic.

Enkel weet ik niet precies hoe ik dit aan moet pakken.

Iemand ideeën?

Greet from Zell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjax
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:50
Maak een UserForm. Laat dat verschijnen in de OnNew van het template. Bouw op het UserForm de invoervelden en handel daar ook de "verplichtheid" van de velden af.

Als er in het UserForm op de OK button wordt geklikt, voer je het e.e.a. uit in het template, bijv. zoek/vervang acties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jfeelders
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-08 08:13

jfeelders

Kwaliteit voor kwantiteit...

Zie je dat formpje als een soort van pop-up-windowtje waarin je je gegevens moet invullen of mag het via het van veld naar veld springen in een formulier dat opgenomen is in een template? Indien het laatste; dat is makkelijk te maken in Word en je werkbalk 'Formulieren'...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
jfeelders schreef op 24 november 2003 @ 12:56:
Zie je dat formpje als een soort van pop-up-windowtje waarin je je gegevens moet invullen of mag het via het van veld naar veld springen in een formulier dat opgenomen is in een template? Indien het laatste; dat is makkelijk te maken in Word en je werkbalk 'Formulieren'...
Ik denk dat het laatste geen slecht idee is. Kan ik dus vanuit Word een formulier maken met tekstvakken en selectievakken. Dit zijn dan nog geen verplichtte velden. Is het mogelijk om een macro te maken waarin dan staat dat veld X en Y ingevuld moeten zijn voordat ik het bestand kan opslaan en sluiten?
Als ik het formulier naderhand dan opsla als een .dot bestand, kan ik daarmee functionele problemen krijgen?

Greet from Zell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bij nader inzien heb ik toch het idee van het formpje nodig.
Er moet een formpje komen zodra ik het verslag wil gaan maken op basis van de template. In dat formulier moet ik dan gegevens invullen die dan in het verslag verwerkt worden.

Hoe maak ik dit precies?

Greet from Zell

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2003 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
mjax schreef op 24 november 2003 @ 10:45:
Maak een UserForm. Laat dat verschijnen in de OnNew van het template. Bouw op het UserForm de invoervelden en handel daar ook de "verplichtheid" van de velden af.

Als er in het UserForm op de OK button wordt geklikt, voer je het e.e.a. uit in het template, bijv. zoek/vervang acties.
Juist nu ik deze post nogmaals doorlees, is dit volgens mij wat ik nodig heb. Hoe kan ik dit maken?

Greet from Zell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingRichard
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-03 22:06

KingRichard

former Duke of Gloucester

Dan zul je met VBA aan de slag moeten. Druk in Word op ALT-F11 en daarna op F1. Je bevindt je nu in de online help van VBA. Lees om te beginnen alles over formulieren, knoppen, Comboboxes en Events. Als je wat geprutst hebt, kun je hier je voortgang laten weten.
Het is niet de bedoeling van GoT een kant-en klare oplossing te leveren. Als je hiermee verder wilt, zul je zelf moeite moeten doen. Als VBA nieuw voor je is, zal het aardig wat energie kosten, maar dan leer je wel iets waar je waarschijnlijk veel plezier van zult hebben. :)
Oh ja, misschien moet je forumgedrag ook nog maar eens lezen.

a horse! a horse! my kingdom for a horse! (exeunt)
[got.profile] | [t.net.profile] | [specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

KingRichard says it all: een kant-en-klare oplossing zal je op GoT in principe nooit krijgen; zeker niet als het zo veel is. GoT is bedoel om samen te discussieren & mee te denken - zoals KingRichard al aangeeft.

Overigens is het groeten na elke reactie ook niet nodig: je stelt je in een gewoon gesprek ook niet na elke zin opnieuw voor ;)

Overigens is F1 in combinatie met de Macro recorder al een hele goede manier om het te leren, maar kan je er aan denken een goed boek te kopen als het voor je werk is, of als je geen budget hebt de vele vele howto's / tutorials op het web te lezen :)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjax
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:50
Als je thuis bent in enige andere Visuele ontwikkeltool, moet VBA geen enkel probleem zijn. Zelf heb ik - gewapend met een flinke dosis Delphi kennis - soortgelijke problemen als die jij schetst - in VBA in enkele uren getackeld, zonder voorkennis van VBA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wel bedankt, ik zal verder moeten kijken en mocht ik een probleem tegenkomen zal ik deze wel stellen.

Overigens, op andere forums is het groeten aan het eind van mijn post meer een soort sig geworden, vandaar dat ik dat deed. Wist niet dat het tegen de regels was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Verwijderd schreef op 26 november 2003 @ 11:07:
Wel bedankt, ik zal verder moeten kijken en mocht ik een probleem tegenkomen zal ik deze wel stellen.
Kee, succes & have fun! :)
Overigens, op andere forums is het groeten aan het eind van mijn post meer een soort sig geworden, vandaar dat ik dat deed. Wist niet dat het tegen de regels was?
offtopic:
Het regeltje :P
In principe is met naam groeten helemaal niet nodig op ons forum (daar is o.a. je nickname voor maar het kan ook in je sig als je dat graag hebt), maar in je beginpost een keertje groeten (en achteraf als dankwoordje oid) is wat mij betreft helemaal geen enkel probleem en inderdaad zelfs beleefd, maar het wordt wat overdreven om het bij elke post te doen (zie m'n opmerking over een gesprek). Fora waar het wel graag wordt gezien ken ik zo uit m'n hoofd niet maar ik kan me voorstellen dat het iets te maken heeft met de frequentie van posten: bij 1/dag is het anders dan 1/uur. Overigens is hier vorig jaar ooit eens een discussie over geweest: Begroetingen onder posts, overdone.

Maar het was trouwens zeker geen onoverkomelijk probleem dat je het deed hoor, ik wees je er enkel even op :)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Kay bedankt.

Ik heb zover een aantal tekstvakken gemaakt, maar nu wil ik dus dat bij het openen van een nieuw document ik direct daarnaartoe gestuurd word totdat alle vakken ingevuld zijn.

Aangezien ik al een startprobleem heb en op het internet nog geen site heb gevonden met beginner-tutorials/lessons, weten jullie mischien een site waar ik dit kan vinden?
Mischien kan ik dan daaruit halen hoe ik dit moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingRichard

KingRichard

Een beetje surfen door de online-help van Word zou wonderen moeten doen. Als je kiest voor de methode met het VBA-formulier, kun je ook eens kijken in de wizards die meegeleverd worden met Office / Word (bestanden die eindigen op .wiz). Sommige daarvan maken ook gebruik van VBA-formulieren. Ik heb ze hier niet bij de hand, maar ik geloof dat er dingen bij zitten als een CV-wizard en een Enveloppen-wizard. Succes! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op het moment dat je een .dot maakt, staat je cursor sws al in het eerste veld.
Datgene wat jij wilt, staat in een tutorial op het net, en die vind je hier.
Als je die een beetje doorloopt, gaat er ineens een wereld voor je open ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Heel veel goede & gratis tutorials kom ik nu ik even meezoek ook niet tegen eigenlijk :X
http://www.fontstuff.com/downloads/index.htm#excelvba lijkt een leuk begin, plus misschien de VBA delen van http://www.intelinfo.com/...for_Applications_VBA.html

Met de macro opneem knop (extra->macro->opnemen en als je klaar bent met alt-F11 naar de code gaan) i.c.m. F1 kom je al heel ver denk ik; doe wat en kijk wat er aan code wordt gemaakt, en druk op de interessante woorden op F1. Verder zul je zien dat Excel de mogelijke functies en eigenschappen voor je in een pulldownmenuutje zet als je een punt zet achter een object: type maar eens een regel over en kijk wat er wordt gesuggereeerd - zo kan je al heel wat suggesties krijgen :)

Trouwens is het via VBA verplichten niet eens zo makkelijk eigenlijk - je moet dan het Opslaan verbieden via het "event" opslaan: zie http://www.mvps.org/word/...BA/InterceptSavePrint.htm + http://www.mvps.org/word/FAQs/MacrosVBA/AppClassEvents.htm
Voor een beginner eigenlijk helemaal niet zo makkelijk :X

Dan is bovenstaande misschien een beter idee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingRichard

KingRichard

Euhhmmm ik heb het over een VBA-formulier, maar misschien is het niet helemaal duidelijk wat ik bedoel. Ik bedoel dit (in de VBA-editor):
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/t.idema/excel/images/userform1.gif
Bron: Excel VBA lessen (les 12) door ene T. Idema.
Dit voorbeeld gaat over Excel, maar is ook op Word van toepassing. Het idee is dat je een sjabloon maakt, dat een opstartschermpje (formulier) laat zien bij het aanmaken van een nieuw document, waarin je een aantal tekstvakken kunt invullen. Vervolgens druk je op OK, en d.m.v. VBA-code wordt het document gevuld met de waarden uit de tekstvakken van het formulier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Domo Arigatou!! Heel erg bedankt. Ik ga het proberen en laat het hier weten of het gelukt is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:50

n00bs

Het is weer Zomer!

F_J_K schreef op 25 november 2003 @ 16:18:

Overigens is het groeten na elke reactie ook niet nodig: je stelt je in een gewoon gesprek ook niet na elke zin opnieuw voor ;)
LOL Ik doe dat wel altijd :D

Anyway, beetje de Help file bij Word doorspitten en je vindt het zo. De mensen die nu een oplossing moeten vinden voor jouw probleem doen dit ook dus...
Pagina: 1