Richtlijnen voordat een moderator een topic sluit?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04 02:56
Normaal gaat mijn interesse uit naar andere gebieden maar aangezien ik een lastige vraag had, heb ik (_na_ Google en _na_ de GoT-search uitvoerig doorlopen) maar een poging gewaagd om mijn vraag voor te leggen aan mensen die er misschien meer verstand van hebben. Het was geen vraag in de trant van 'Ik wil een 133t-wepserver maar weet niet hoe?'.

Hiervoor had ik hetvolgende topic geopend :

[rml][ Apache] Max connections per IP setting?[/rml]

Maar vervolgens krijg ik 2 reacties die oplossingen bieden voor _andere_ problemen en geen antwoord geven op mijn specifieke vraag.
Voordat ik mijn vraag kan verduidelijken komt er een of andere moderator 'Koffie' die mijn topic bruut dichtsmijt.
Voordat ie dat doet krijg je nog een trap na dat _hij_ mijn vraag niet relevant vind voor zijn o zo professionele hoekje. Dat vind ik opzich niet erg maar zeg dan tenminste zoals vele andere goede moderators waar ik dan wel moet zijn. Want uit de search blijkt dat de meeste lastige vragen over Apache toch echt in PNS staan want Apache is geen OS. Dus als gebruiker weet ik nu ook niet meer waar ik met mijn vraag terecht kan.

Het zou fijn zal als alle moderators zich aan bepaalde richtlijnen zouden kunnen houden mbt het sluiten van topics. Ik dacht dat deze richtlijnen bestonden want in de harde-waren hoek kom ik nooit moderators tegen die zich zo bot en onbehulpzaam gedragen. Als ik het gedrag van de moderator Koffie bekijk dan sluit hij menig topic gewoon af met als reden dat hij het niets vind en is hij niet zo behulpzaam om het topic te verplaatsen naar de juiste groep.

Een topic sluiten omdat een moderator het niet aanstaat en je dan nog een trap nageven zonder dat er een nuttig antwoord is gegeven vind ik niet echt prettig.
Als je jezelf als moderator zo professioneel vind, geef dan of zelf het antwoord of wees zo behulpzaam en drop mijn topic dan in de 'juiste' groep.

Het antwoord op mijn vraag heb ik inmiddels via nog meer Googlen gevonden. :)
Maar nu kan ik het ook niet zelf meer in mijn topic plaatsen zodat iemand anders met dezelfde vraag het kan gebruiken. Ook een reden om een topic niet zomaar op slot te gooien.

Niets dan lof voor de meeste moderators, maar je gaat als blije gebruiker denken dan het overal op GoT zo ideaal als in de harde-waren hoek is.

Senile! Senile Oekaki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaymz
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:37

Jaymz

Keep on moving !

Om gewoon maar op je topicstart (die uit PNS) te reageren:
_bas_ schreef op 20 november 2003 @ 18:41:
Zit er een instelling in Apache waarmee je het aantal verbindingen dat iemand kan maken (en dus files kan downloaden via apache) kan beperken?

Momenteel accepteert m'n Apache webserver wel erg veel simultane requests (wanneer je een download accelerator gebruikt).
http://gathering.tweakers.net/forum/faq/forumgedrag
• Leg je probleem goed uit. Hetgeen jij zegt is namelijk het enige dat anderen van jouw probleem weten. Hoe meer (relevante) informatie je geeft, hoe beter je geholpen kunt worden

• Noem eventueel terzake doende omstandigheden en feiten (gebruikt OS, hardware etc).

Maak duidelijk wat je zelf hebt geprobeerd en vertel waarom dit je niet verder geholpen heeft. Wees hierbij specifiek, zodat de info relevant is. "Ik heb niets gevonden" zegt niets.

• Geef eventueel linkjes naar websites die je hebt bezocht (en geef aan waarom die informatie niet voldoende was).

• Probeer er een duidelijk! verhaal van te maken dat door andere mensen prettig te lezen en goed te begrijpen valt!
Find the differences, dan zul je ook begrijpen waarom deze thread (terecht imho) dicht is ;)

De eerste 'fout' ligt bij jou, mik je een goeie topicstart neer zal er ook geen slotje op komen ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Jaymz op 21-11-2003 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04 02:56
Leg je probleem goed uit. Hetgeen jij zegt is namelijk het enige dat anderen van jouw probleem weten. Hoe meer (relevante) informatie je geeft, hoe beter je geholpen kunt worden
Ik vond mijn vraag duidelijk en alle essentiele informatie stond erin :
- Apache
- beperking op het leggen van het aantal simultane verbindingen vanaf 1 IP adres
Wat meer moet ik nog aan informatie geven.
Noem eventueel terzake doende omstandigheden en feiten (gebruikt OS, hardware etc).
Voor Apache doet het OS er niet toe. Apache is Apache en heeft een config files met eventueel aanvullende modules.
Maak duidelijk wat je zelf hebt geprobeerd en vertel waarom dit je niet verder geholpen heeft. Wees hierbij specifiek, zodat de info relevant is. "Ik heb niets gevonden" zegt niets.
Ik had niets gevonden bij de GoT search en Google.
In de weinig topics die ik gevonden had, wordt geen antwoord op de vraag gegeven omdat de meeste reactie duidelijk laten merken dat ze de vraag niet gelezen hebben.
Als ik post in de hard-waren groepen dan hoef ik mij ook niet te 'verantwoorden'.
Want zo ervaar ik het. Voordat ik hier op Got een topic open heb ik naar mijn menig al volgende gezocht. GoT topics worden nu al aardig vervuild door de standaard opmerking dat mensen al van alles gedaan hebben (omdat ze bang zijn dat hun topic gesloten wordt).
Geef eventueel linkjes naar websites die je hebt bezocht (en geef aan waarom die informatie niet voldoende was).
Dan krijg je een startpost van een halve pagina lang, iets wat de meeste mensen niet motiveert om te lezen en je dus verkeerde antwoorden krijgt omdat mensen maar de helft hebben gekregen.
Probeer er een duidelijk! verhaal van te maken dat door andere mensen prettig te lezen en goed te begrijpen valt!
Zo onduidelijk was het ook niet, maar mocht dat toch het geval zijn, zeg het dan gewoon en laat het topic open. Dan geef je mij de kans om mijn vraag te verduidelijken. In de Hardewaren groepen is dat de normaalste gang van zaken.

En ik vind het knap irritant dat een moderator m'n topic sluit omdat hij het niet goed genoeg vind voor zijn groep. Verplaats het dan waar het wel hoort zoals moderators in de Hardewaren topics.

Senile! Senile Oekaki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

_bas_ schreef op 21 november 2003 @ 11:10:
Als ik post in de hard-waren groepen dan hoef ik mij ook niet te 'verantwoorden'.
Want zo ervaar ik het. Voordat ik hier op Got een topic open heb ik naar mijn menig al volgende gezocht. GoT topics worden nu al aardig vervuild door de standaard opmerking dat mensen al van alles gedaan hebben (omdat ze bang zijn dat hun topic gesloten wordt)
Je dient gewoon aan te geven waar je hebt gezocht, waarop je hebt gezocht en wat je allemaal al zelf hebt geprobeert. Hiermee geef je niet alleen aan dat je zelf al moeite hebt gedaan maar kunnen de users die jou gaan helpen ook zien welke oplossingen niet meer van toepassing zijn omdat ze reeds geprobeert zijn. Ook kunnen ze dan zien of je eventuele oplossingen goed hebt toegepast. Vergeet één ding niet: jij bent diegene met een probleem. Neem daarom de moeite om zo uitgebreid mogelijk je startpost te formuleren.

En opmerkingen in de trend van 'ik heb gezocht' vallen ook gewoon door de mand. Dergelijke opmerkingen zijn ook afdoende. Je dient ook aan te geven waar je hebt gezocht en wat je hebt geprobeert.

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

_bas_ schreef op 21 november 2003 @ 10:44:
Want uit de search blijkt dat de meeste lastige vragen over Apache toch echt in PNS staan want Apache is geen OS. Dus als gebruiker weet ik nu ook niet meer waar ik met mijn vraag terecht kan.
Ik vind anders toch in Software Algemeen, alwaar alle algemene configuratie en installatieproblemen thuishoren, dubbel zoveel topics met het woord 'Apache' dan in Professional Networking & Servers, waar het over het inrichten van professionele netwerken gaat. Ik vermoed dat het grootste gedeelte van de Apachevermeldingen in PNS dan ook van het type "mijn serverpark bevat 3 fileserver, 2 Apache-webservers en 2 databaseservers plus 1 PDC en 1 BDC" is.

Verder is het slot duidelijk terecht, klopt je verhaal niet dat moderators klakkeloos hun eigen persoonlijke mening verkondigen en kan ik in je verhaal alleen maar een grote rant richting Koffie lezen, waar Lieve Adjes niet voor bedoeld is. Ik wil je dan ook dringend verzoeken om persoonlijke problemen met hem of z'n moderatie naar koffie(at)tweakers(dot)net te sturen, hij is heel redelijk hoor.

Professionele website nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaymz
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:37

Jaymz

Keep on moving !

'k zal ut anders zeggen: "Zit er een instelling in Apache waarmee je het aantal verbindingen dat iemand kan maken (en dus files kan downloaden via apache) kan beperken?"

Bovenstaand kun je vertalen naar: "Hoe doe ik [iets]".

Dergelijke vragen zijn in principe ongewenst (hoewel ze vast en zeker in sommige fora 'getollereerd' worden), dat is volgens mij wel uit de FAQ te halen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:39

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

* Koffie gaat ff alles inlezen en nog even vlug wat afmaken @werk. Daanra zal ik replyen :P

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:40

JvS

Ik heb hem zelf ook

Dan krijg je een startpost van een halve pagina lang, iets wat de meeste mensen niet motiveert om te lezen en je dus verkeerde antwoorden krijgt omdat mensen maar de helft hebben gekregen.
Dat klopt, maar het is nit nodig om je startpost een halve pagina lang te maken, je kan dat ook korter doen. Zelfs met een regel "met een zoektocht naar de termen bla en bla2 of bla3 kwam ik geen topics tegen waarin mijn vraag beantwoord werd. Ook in de help/handleiding stond niet duidelijks over dit onderwerp" ofzo maak je je startpost al een stuk waardevoller dan een andere en dat is geen half A4'tje :). Die policy staat en die blijft voorlopig want hij is niet echt heel onredelijk :). Als je dat niet vraagt aan mensen, blijven mensen achteraf roepen "jamaar ik had wel gezocht"...
En ik vind het knap irritant dat een moderator m'n topic sluit omdat hij het niet goed genoeg vind voor zijn groep. Verplaats het dan waar het wel hoort zoals moderators in de Hardewaren topics.
Als een topci verkeerd staat, kan het inderdaad veel beter verplaatst worden, daar ben ik het helemaal met je eens. Ik vind het ook niet netjes om een topic te sluiten met de melding "hier hoort het niet" en zoek het verder zelf maar uit. Maar jouw vraag was een startpost die uberhaupt niet helemaal ok was. (dat is hierboven al uitgelegd).

Overigens staat in de sluitmessage van koffie inderdaad "dit heeft helemaal niets met PNS te maken", dat zou in principe geen reden moeten zijn om een topic te sluiten, hij had er beter de echte reden duidelijk neer kunnen zetten, dat ben ik met je eens

[ Voor 9% gewijzigd door JvS op 21-11-2003 12:42 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:39

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

_bas_ schreef op 21 november 2003 @ 10:44:
Normaal gaat mijn interesse uit naar andere gebieden maar aangezien ik een lastige vraag had, heb ik (_na_ Google en _na_ de GoT-search uitvoerig doorlopen) maar een poging gewaagd om mijn vraag voor te leggen aan mensen die er misschien meer verstand van hebben. Het was geen vraag in de trant van 'Ik wil een 133t-wepserver maar weet niet hoe?'.

Hiervoor had ik hetvolgende topic geopend :
[rml][ Apache] Max connections per IP setting?[/rml]
[..]

Voordat ik mijn vraag kan verduidelijken komt er een of andere moderator 'Koffie' die mijn topic bruut dichtsmijt.
Mwa .. ben niet zomaar een of andere mod hoor , modereer PNS op 1 dag na alweer 2 jaar ;)
Zo ontzettend bruut was het nou ook weer niet, je topic heeft niets met PNS te maken en was een duidelijk geval van een helpdesk topic.
Voordat ie dat doet krijg je nog een trap na dat _hij_ mijn vraag niet relevant vind voor zijn o zo professionele hoekje.
Klopt, _ik_ als mod van PNS vondt het niet PNS nee. Daar ben ik voor aangesteld, om die scheiding te maken.
En waar slaat "o zo professionele hoekje" op :? Je wilt er blijkbaar maar al te graagf posten :z
Dat vind ik opzich niet erg maar zeg dan tenminste zoals vele andere goede moderators waar ik dan wel moet zijn.
In PNS hanteren we daar een iets andere policy voor:
Het niveauverschil in Professional Networking & Servers is groot, erg groot. Om het forum interessant te houden worden de echte newbie-vragen of op slot gezet, of gemoved naar een ander forum waar hij beter tot zijn recht komt.
Dit zorgt ervoor dat het forum niet verschrikkelijk oninteressant wordt voor Advanced Networker.
Over het algmeen kun je er van uitgaan dat 'simpele' topics die hier NIET horen op slot gaan, tenzij duidelijk is dat je net nieuw bent ophet forum.
De dooregewinterde GoT'er kan dus op een slot rekening als hij een topic plaatst met de vraag 'Hoe installeer ik IE5 :?'
Iemand met 1600+ posts is geen nieuwe user, ik ga er dan ook vanuit dat je de FAQ's leest (helemaal als je amper in dat forum komt).
Want uit de search blijkt dat de meeste lastige vragen over Apache toch echt in PNS staan want Apache is geen OS. Dus als gebruiker weet ik nu ook niet meer waar ik met mijn vraag terecht kan.
Herstel, topics met lastige, complexe vragen en een uigebreide topicstart staan in PNS.
Geen van de genoemde items voldeed aan jouw post.
Het zou fijn zal als alle moderators zich aan bepaalde richtlijnen zouden kunnen houden mbt het sluiten van topics.
Het zou fijn zijn als alle users zich aan bepaalde richtlijnen zouden kunnen houden mbt het starten van topics.
Ik dacht dat deze richtlijnen bestonden want in de harde-waren hoek kom ik nooit moderators tegen die zich zo bot en onbehulpzaam gedragen. Als ik het gedrag van de moderator Koffie bekijk dan sluit hij menig topic gewoon af met als reden dat hij het niets vind en is hij niet zo behulpzaam om het topic te verplaatsen naar de juiste groep.
Zoals eerder gezegd, we gaan er in PNS vanuit dat je weet waar je moet posten. We gaan niet achter iedereen z'n kont de rommel opruimen en doormoven.
Dit staat keihard in de FAQ, welke je overduidelijk niet gelezen had.
Een topic sluiten omdat een moderator het niet aanstaat en je dan nog een trap nageven zonder dat er een nuttig antwoord is gegeven vind ik niet echt prettig.
Als je jezelf als moderator zo professioneel vind, geef dan of zelf het antwoord of wees zo behulpzaam en drop mijn topic dan in de 'juiste' groep.
Zucht .. waarom denkt iedereen dat een mod de oplossing van een topic meer definitie moet weten als hij 'm sluit :?
Jouw topic zou misschien wel eens een PNS topic _kunnen_ zijn, maar je topicstart was dat absoluut niet

Verder wil ik nog eventjes wijzen op de reply van Jaymz : Jaymz in "Richtlijnen voordat een moderator een to..."
Dat zegt eigenlijk al genoeg namelijk.
--
Probeer er een duidelijk! verhaal van te maken dat door andere mensen prettig te lezen en goed te begrijpen valt!
--

Zo onduidelijk was het ook niet, maar mocht dat toch het geval zijn, zeg het dan gewoon en laat het topic open. Dan geef je mij de kans om mijn vraag te verduidelijken. In de Hardewaren groepen is dat de normaalste gang van zaken.
Voor de zoveelste keer, dit staat zowel in de PNS FAQ, als in de algmene GoT FAQ.

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:04

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Ik haak even alleen hier in. Juist wel als ik zie dat er veel tijd is gestoken in de topic start en veel geprobeerd is, dan reageer ik veel liever. Ook al wordt je topicstart super lang. Jij laat zien dat je er tijd in hebt gestoken en in wil steken en dan wil ik ook de tijd vrijmaken om je verder te helpen.

Niet dat ik veel van apache weet, maar het idee erachter
Pagina: 1