Redhat 9 en een Intel 845 chipset

Pagina: 1
Acties:

• Guider
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-02 08:38
Ben hier bezig met een installatie van Redhat 9.0. Het systeem draait maar niet lekker. Krijg iedere keer een fout melding als je van de grafische omgeving naar de console toe ga met crtl+alt+F1

[drm:i830_wait_ring] *ERROR* space: 131048 wanted 131064
[drm:i830_wait_ring] *ERROR* lockup

Ik heb al gezocht op google en daar heb ik gevonden dat het waarschijnlijk aan de Intel 845 chipset ligt en de onboard videocard.

Hebben jullie hier misschien een oplossing voor en zou het misschien opgelost zijn als ik een AGP of PCI videocard inbouw en dan de onboard card uitzet?

Moederbord is van MSI met een intel 845 chipset
Pentium 4 2.4
werkgeheugen 512MB
Redhat kernel 2.4.20.8

• ge-flopt
  • Laatst online: 22:04
Wat krijg je als je opstart en bij lilo (of grub) mem=128M zet (even ter test). Heb ook een 845 chipset (even uit mijn hoofd 845E) maar daar wordt het geheugen niet altijd lekker gedetceerd onder linux.

Dit zou met kernel 2.4.21 opgelost zijn, zou je dus ook kunnen proberen een kernel upgrade.

[ Voor 20% gewijzigd door ge-flopt op 21-11-2003 10:35 ]

• Guider
Zal het zo even proberen om de kernel te updaten. Hopelijk helpt dat. Maar is het niet makkelijker om een andere videokaart in te bouwen. Dan heb je toch niets meer te maken met die chipset of wel?

• ge-flopt
  • Laatst online: 22:04
In zekere zin wel. Maar ik zou toch eerst even het via software op te lossen. Dan hoef je geen geld uit te geven.

• Guider
Ga het zo even proberen door een nieuwere versie van xfree86 er op te zetten. Deze heeft nieuwere drivers voor de videokaart. Ook zal ik proberen om het geheugen van de onboard videokaarkt van 1MB naar 8MB te zetten. Heb gelezen op de site van intel dat dat misschien ook kan helpen.

Als dit allemaal niet werkt dan zet ik er wel een nieuwe videokaart in en herinstall ik wel redhat opnieuw.

In ieder geval bedankt voor het meedenken

Verwijderd

Een Tyan S2099GNNR geeft geen probs hier. Ook een Intel serverboard met 845 en onboard BGA geeft geen trubbbels.

• Guider
Heb toch maar besloten om een andere videokaart en in te bouwen.

Kan kiezen uit

Diamond A55 S3 Trio
Ati Rage XL 8mb
Diamond stealth II G460
Trident Hurricane 3DImage9750

Hat rare is dat ik ze allemaal niet kan vinden in de Redhat Hardware Compatibility list.

Hebben jullie een idee welke ik het beste kan nemen. Persoonlijk denk ik de Ati Rage XL. Dat is volgens mij de nieuwste kaart met de beste eigenschappen.

• Guider
Probleem is opgelost heb nog aan een Nvidia Geforce 2 MX kunnen komen redhat 9.0 draait nu weer als een zonnetje

Iedereen bedankt voor het meedenken.
Pagina: 1