Idiote hoeveelheid dode HDD's de laatste tijd

Pagina: 1
Acties:
  • 227 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:28

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Topicstarter
Ik vraag het me nu toch af... Dit is het lijstje van overleden hd's de afgelopen paar jaar bij mij:

-1,6gb quantum fireball
-1,6gb onbekend merk
-2,0gb Quantum Bigfoot
-4.0gb Western Digital
-13,6gb Western Digital
-20,0gb Seagate
-20,0gb Fujitsu
-20,0gb Western Digital
-en nog een hele stapel, ben ze alweer vergeten, het zijn er gewoon teveel...

En nu is zojuist mijn 40,0GB Western Digital backupschijfje overleden :( Ik snap er helemaal niets van. De schijven hebben allen in verschillende pc's gezeten, met verschillende voedingen, van AT voedingen tot kwalitatief zeer in orde 300watt Antec's. Voltages fluctueren nagenoeg niet, zijn zeer netjes. Waarom overlijden er bij mij zoveel hd's? Het lijkt wel hoe nieuwer de schijven zijn, hoe sneller ze uitvallen... Heb nog een WD hdtje van 125mb, maandenlang 24/7 gedraait in een 386 routertje :Y) , doet het nog prima...

Een kanttekening, er is hier geen randaarde. Maar ik zie niet hoe dat HD's kan vermoorden, en niet andere gevoelige hardware zoals mobo's. Die blijven allemaal netjes heel. En heb je randaarde niet alleen nodig om lekstroom af te voeren? Die heb je toch normaal helemaal niet?

Nouja, maar weer RMA aanvragen... Ben benieuwd of jullie een reden kunnen verzinnen. Ik word best moe van al die reinstalls en verloren data... :'(

Hier stond een dode link.

• DonDaaf
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-03 15:26
Heb je geen andere apparatuur die vaker uitvalt dan normaal?

Ikzelf heb 3 jaar geleden een Maxtor 60GB gekocht (Toen was dat nog heel veel ;)) en die draait nog altijd z'n rondjes. Dat was overigens ter vervanging van een WD 15GB model, wat het nog geen half jaar heeft uitgehouden :(

Verwijderd

Toevallig last van statische electriciteit?
Kan vaak rare effecten hebben op apparatuur.

• avon
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-06-2025
Moederbord welke plots hoge piek spanningen gaat versturen over IDE...
TV/Radio-Kaart welke is verbonden met de coax kabel ...

just my 2 idea's

Gratis webwinkel beginnen? Met Onetoshop.com kunt u direct beginnen!

• Nulnulnix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-09-2025

Nulnulnix

BOFH

Verwijderd schreef op 21 november 2003 @ 08:59:
Toevallig last van statische electriciteit?
Kan vaak rare effecten hebben op apparatuur.
Juist daarom is er de randaarde...
Het lijkt mij zeker niet onmogelijk dat hier het probleem van ts ligt...
Tja, nogal ondoordacht om je PC niet te aarden... Het zit er niet voor niets op...?

We have just one world, but we live in different ones...

• Bajoran
  • Laatst online: 28-04-2021

Bajoran

Waarom?

Nulnulnix schreef op 21 november 2003 @ 09:04:
[...]

Juist daarom is er de randaarde...
Het lijkt mij zeker niet onmogelijk dat hier het probleem van ts ligt...
Tja, nogal ondoordacht om je PC niet te aarden... Het zit er niet voor niets op...?
Vind ik erg kort door de bocht. Maar weinig huizen beschikken (buiten de keuken en de badkamer) over randaarde contactdozen, dus je moet er negen van de tien keer eerst voor hobbyen om randaarde te krijgen.

Daarnaast moet ik eerlijk zeggen dat ik ook geen randaarde heb en ik heb nog nooit iets kapot gehad hier (behalve mijn MSI bord door die verrotte condensators)

Dus ;)

ASUS A8NE AMD Athlon 64 3500+ - Corsair ValueRam 2 x 512 PC3200 - Asus 7900GT PCIe 256 MB DDR3 - NEC ND3550A - NEC DV5800D - 2 x MaxtorDiamondMAX 10 SATA II - Logitech Z640 speakerset - Pabst Fans 12db en een chieftec bigtower

• ilrenato
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02-03 23:21

ilrenato

Pizzah!!!!

Goed ik heb ook een stapeltje liggen,
Worden niet meer herkend, motor kapot of iets anders.

Vraag is wat doen jullie ermee???

Statische electriciteit is natuurlijk heel leuk enzo, maar een pc die niet via een circuit (tvkaart met antenne met aarding) aan aarde ligt kan hier geen last van hebben.
Als het potentiaal (tov aarde) ontbreekt (er kan geen lekstroom lekken dan, in geval de vloer ook geen 'aarde' is!) kan er volgens mij niet een oorzaak in worden gezocht.

Me dunkt dat de marketing jongens de engineers hebben verteld dat die schijf het beste na 3 jaar kapot kan gaan, dan halen we het meeste omzet.

• Sequence
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-05-2024

Sequence

Online marketing

mijn bak (en da's een ouwe P2-350) draait ondertussen al een jaar of 4 nonstop (}:O) en nog nooit een HD gecrashed, ik ik heb de boel niet geaard (wel tv-out die standaard in de tv zit waar uiteraard ook coax naar toe loopt). heb ik nou extreem vette mazzel of jullie dikke pech?

Verwijderd

Ik heb zelf gelukkig al jaren geen defecte harddisk meer gehad.
De enige defecte harddisk van mezelf was een 40 MB disk, jaren geleden dus.

In de jaren dat ik garantie-reparaties uitvoerde op een aantal verschillende merken PC's kreeg ik sterk het idee dat ik merkbaar minder schijven van Maxtor verving dan van andere merken.
Ik gebruik ook sinds een jaar of 3 alleen nog Maxtor schijven.

Mijn PC's hebben nooit randaarde gehad, ook nog geen problemen van ondervonden.

• strandbal

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Topicstarter
Inderdaad, aarde is hier niet zo makkelijk aan te leggen.

Mobo kan het niet zijn, aangezien de schijven allemaal uit andere pc's komen.

Statische electriciteit... Tja, ik ontlaad mezelf altijd netjes voordat ik in pc's ga schroeven enzo. Er zijn ook HD's doodgegaan in pc's die ik werkelijk nooit heb aangeraakt zelf.

Ook is mijn pc niet direct verbonden met de coax. Wel de videokaart via TV-out aan de tv, en die dan weer aan de coax... Maar dat lijkt me er niets mee te maken te hebben.

Ik blijf het vreemd vinden...

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-03 23:09
Troost jullie ik heb hier 36 kapotte schijven liggen. Hoofdzakelijk maxtor 20/30GB en 2,5" IBM/Hitachi

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

• Tatsu
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

Dat die kleinere HDD's het begeven is niet verwonderlijk.

If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?

• Rugbotje
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-03 19:45
Misschien heb je last van "vuile stroom" (Veel variatie in de netspanning. Alleen weet ik niet of zo'n computervoeding dat toevallig netjes rechttrekt.

Verwijderd

KaMiKaZe schreef op 21 november 2003 @ 12:18:
Troost jullie ik heb hier 36 kapotte schijven liggen. Hoofdzakelijk maxtor 20/30GB en 2,5" IBM/Hitachi
Als je er vanaf wil , ik kom ze wel ophalen!

• Polle
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-04-2021
Bij mij is enkel een 20,0gb Fujitsu gesneuveld, na 2 jaar al. Financieel valt dat uiteraard wel mee, maar mijn complete muziekcollectie stond wel op dit geval.

Dus met een enkele ratel verdween een enorm aantal aan uren aan downloaden, luisteren, catalogiseren en vermaak, ik heb er echt een week van zitten balen.

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:12
Naast de door jou gesuggereerde aarde netspannings problemen kan je nog denken aan het volgende:
• Trillingen door meedere HDD's in één systeem
• Trillingen van buiten de PC (bijvoorbeeld PC op de koelkast)
• Temperatuur van de HDD's door meerdere HDD's dicht op elkaar
• Temperatuur van de HDD's door onvoldoende airflow
• Excessief gebruik van de HDD door 24/7
• Excessief gebruik van de HDD door waardeloze partitionering en vullinggraad, icm defragmentatie

Verwijderd

.

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2023 22:06 ]

• strandbal

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Topicstarter
Koeling van HD's in mijn systemen is goed geregeld, ze worden enkel handwarm en zitten zeker niet dicht op elkaar. Ze staan wel vrij vaak aan, zo'n 12 uur per dag, maar daar moeten ze toch tegen kunnen zeker? Dan horen ze toch niet na een paar maanden alweer te sneuvelen?

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-03 20:42
Polle schreef op 21 november 2003 @ 12:53:
Bij mij is enkel een 20,0gb Fujitsu gesneuveld, na 2 jaar al. Financieel valt dat uiteraard wel mee, maar mijn complete muziekcollectie stond wel op dit geval.

Dus met een enkele ratel verdween een enorm aantal aan uren aan downloaden, luisteren, catalogiseren en vermaak, ik heb er echt een week van zitten balen.
Bijna hetzelfde meegemaakt, mp3 collectie net op orde...volgende week maak ik wel een backup.
Nou toen ging ie binnen die week stuk, sindsdien maak ik een backup als ik weer veel veranderd heb (op meerdere pc's en/of DVD's zetten).

Maargoed ff ontopic, ik zou toch proberen aarde te regelen, via de verwarmingsbuizen kan je makkelijk aarde maken, IMO is het beter dan niets, maar het wordt wel afgeraden ivm onveilige situaties (stel er is kortsluiting en de verwarming staat onder spanning).
De verplaatsing van droge lucht door je pc kast kan ook statische electriciteit opwekken.

Tsjah verder kan ik alleen zeggen schroef de boel goed vast om trillingen te voorkomen, dat kan je HD ook slopen op den duur.
En als je echt zeker van je zaak wilt zijn neem dan een polsbandje (moet je wel aarde hebben :Y) ) sindsdien heb ik iig minder "half werkende" hardware dus als je het mij vraag geen overbodige luxe.

[ Voor 14% gewijzigd door Gman op 21-11-2003 13:59 ]

• avon
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-06-2025
In wat voor positie hangen ze eigenlijk in je machine ?

A = --

B = /

C = |

D = \

[ Voor 27% gewijzigd door avon op 21-11-2003 13:58 ]

Gratis webwinkel beginnen? Met Onetoshop.com kunt u direct beginnen!

• KBDE
  • Laatst online: 14-03 21:56
Bajoran schreef op 21 november 2003 @ 09:11:
[...]

Vind ik erg kort door de bocht. Maar weinig huizen beschikken (buiten de keuken en de badkamer) over randaarde contactdozen, dus je moet er negen van de tien keer eerst voor hobbyen om randaarde te krijgen.
Kabeltje aan kast pc <-> verwarming. Klaar ;)

• Gman
KBDE schreef op 21 november 2003 @ 13:56:
[...]

Sterker nog, ik heb 1 stekker doos geaard en de rest is daardoor ook geaard :)

Verwijderd

HDU'tjes van Meneer_E:

20 MB Seagate (met 1:3 interleaving in een AT, XT's hadden in die tijd 1:6 interleaving)

40 MB Conner (een IDE-HDU uit 1988 welke 1:1 oftewel geen interleaving nodig had en duur dat deze was), heeft meer dan 10 jaar dienst moeten doen.

120 MB Seagate

320 MB IBM

2.6 GB Fujitsu (uit 1997 en moet nog steeds m'n Mammie's documenten bewaren)

6.4 GB WD

30 GB Maxtor

2x 60 GB Maxtor

Nog nooit eentje kapot gegaan, soms vraag ik mij af hoe sommige mensen het voor elkaar krijgen, of dat het een geval van pech is of een brakke voeding of een combinatie hiervan.... :'(

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2003 20:13 ]

Verwijderd

.

[ Voor 111% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2023 22:06 ]

Verwijderd

man wat doet iedereen met de HD's :? , bij mij is er nog nooit 1 gesneuveld ;) ....

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Zeg, die 20 gb Maxtor is dat een 5400 rpm ?

Heb er hier nog 1 liggen waarvan de printplaat kaduk is, als die hetzelfde is neem ik hem graag over van je :P

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Verwijderd schreef op 21 november 2003 @ 14:33:
man wat doet iedereen met de HD's :? , bij mij is er nog nooit 1 gesneuveld ;) ....
Laat Oracle eens een nachtje rekenen (of 30 nachtjes). Dan piepen je schijven wel anders.

Siditamentis astuentis pactum.

• Xymox
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-01 13:42

Xymox

Determinism rulez !

Hier op mijn werk heb ik ook reeds een aantal (nieuwe) harddisks versleten...

Wat bleek : het moederbord van de Dell PC sloopte de harddisks. Na vervanging van het moederbord heb ik geen last meer gehad van dode HD's.

Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j

• Calitomnication
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-03 16:10

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Ik heb een kleine 3 jaar geleden een 15GB/5400 RPM van Quantum gekocht. Deze draait nog steeds zijn rondjes.
2 jaar geleden heb ik een 40GB/7200 RPM van Maxtor gekocht, ook deze draait nog zijn rondjes.
Ben van plan om volgende week op de HCC een 160GB of hogen aan te schaffen...

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Heb je die schijven wel gekoeld? VOoral de oudere worden vrij warm.
Gebruik je stroombesparingsstand? Laat je de HDDs steeds slapen om weer op te spinnen?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Verwijderd

Varienaja schreef op 21 november 2003 @ 14:39:
[...]

Laat Oracle eens een nachtje rekenen (of 30 nachtjes). Dan piepen je schijven wel anders.
hehe, hoop je :*)

• Fludizz
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 21 november 2003 @ 14:33:
Bij mij is er maar 1 gesneuveld, das een 20GB schijfje van WD (5400RPM), ding had gebrek aan airflow en is daardoor overhit geworden en eraan onderdoor gegaan...

verder heb ik wel een brakke Maxtor 40GB, die ik via Low Level van PowerMax in leven houden kan...

verder niets kapot aan hdd's

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17-03 17:13
Volgens mij gaat een gemiddelde HDD een jaar of 3 mee? En zo te zien zitten er in dat lijste van HDD's van jou een hoop ouwe krengen. Misschien kun je beter blij zijn dat ze zo lang zijn meegegaan :P

Overigens heb ik sinds 2 jaar geleden ongeveer een stuk of 15 120GB's Maxtors aangeshaft waarvan er 2 defect zijn gegaan. Maarja dan praat je over 120 en niet 20 of minder... deze zijn ook nieuwer en waarschijnlijk heel anders gebouwd.

Edit: Het was maar 1 maxtor schijf die echt hardwarematig defect was.. de andere was de FAT beschadigd waarschijnlijk door een virus. Dus het valt nog mee :)

[ Voor 56% gewijzigd door Sluuut op 21-11-2003 16:10 ]

57696520646974206c65657374206973206e657264

Verwijderd

strandbal schreef op 21 november 2003 @ 08:53:
Ik vraag het me nu toch af... Dit is het lijstje van overleden hd's de afgelopen paar jaar bij mij:

-1,6gb quantum fireball
-1,6gb onbekend merk
-2,0gb Quantum Bigfoot
-4.0gb Western Digital
-13,6gb Western Digital
-20,0gb Seagate
-20,0gb Fujitsu
-20,0gb Western Digital
-en nog een hele stapel, ben ze alweer vergeten, het zijn er gewoon teveel...

En nu is zojuist mijn 40,0GB Western Digital backupschijfje overleden :( Ik snap er helemaal niets van. De schijven hebben allen in verschillende pc's gezeten, met verschillende voedingen, van AT voedingen tot kwalitatief zeer in orde 300watt Antec's. Voltages fluctueren nagenoeg niet, zijn zeer netjes. Waarom overlijden er bij mij zoveel hd's? Het lijkt wel hoe nieuwer de schijven zijn, hoe sneller ze uitvallen... Heb nog een WD hdtje van 125mb, maandenlang 24/7 gedraait in een 386 routertje :Y) , doet het nog prima...

Een kanttekening, er is hier geen randaarde. Maar ik zie niet hoe dat HD's kan vermoorden, en niet andere gevoelige hardware zoals mobo's. Die blijven allemaal netjes heel. En heb je randaarde niet alleen nodig om lekstroom af te voeren? Die heb je toch normaal helemaal niet?

Nouja, maar weer RMA aanvragen... Ben benieuwd of jullie een reden kunnen verzinnen. Ik word best moe van al die reinstalls en verloren data... :'(
Koop dan ook een keer een maxtor schijf ;)

• bonus
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 02-02 20:31

bonus

!.. .oO BoNuS Oo. ..!

Ik heb speciaal randaarde getrokken door de leidingen. Bij mij knalde heel vaak de aardlek eruit met bouwen van nieuwe pc's. Gewoon opbouwen op de tafel zonder de kast erom heen, MB,proc, geheugen, vid, HD, floppy, DVD eraan en dan starten. Knal weer de aardlek eruit en VOEDING STUK !!! Na aarde draad getrokken te hebben en alle stopcontacten vervangen geen last meer gehad van deze sloop akties.

Dus ja randaarde is heel belangrijk lijkt mij. Koelen van je HD ook btw. Die van mij draait echt heet als hij aan het dvd decoderen is.

[ Voor 14% gewijzigd door bonus op 21-11-2003 15:29 . Reden: aanvullende info :) ]

Atari 4 ff'r 😊

Verwijderd

Ik heb in totaal meer dan 30 schijven gehad en heb er momenteel nog 16, en heb zelden meegemaakt dat een schijf overleed. Heb vooral vroeger de meest ranzige dingen gedaan zoals ontkoppelen een aankoppelen van (SCSI) schijven (op elke Amiga kan dat gewoon ondanks dat de controller het niet ondersteunt) terwijl de machines aanstonden. Andere ranzigheden als openmaken (van oude schijven natuurlijk) was ook zelden dodelijk. De laatste schijf die was overleden was een 10GB ATA Maxtor, die al wat jaartjes meeging.

Momenteel heb ik nog

Seagate ST157R RLL 46 MB uit 1988 uit de Amiga. Klinkt als een F16.
IBM (Apple 80 MB SCSI
IBM 150 MB SCSI
Seagate 1 GB SCSI jaaaaren gebruikt
Quantum 2GB SCSI
5x Hitachi DK-516C 5,25 FH 1,2 GB SCSI uit 1993
WD 1,6 GB ATA
Maxtor D540X 40GB ATA 5400rpm
Maxtor nog wat 40GB 7200rpm
Maxtor D740X 80GB
Maxtor D740X 80GB FDB x2
Maxtor DMax +9 120GB FDB

Okee, een zooitje zoals die SCSI schijven zijn niet meer in actieve dienst maar ik probeer alleen aan te geven dat ik donders veel mazzel heb gehad tot nu toe. Dus de topicopener heeft waarschijnlijk te maken met "black magic", want een dergelijk uitval is echt wel ongewoon.

Mijn sys staat 24/7 aan, en heb nog nooit een uitval gehad wegens oververhitting of andere (rare) dingen. Wel heb ik meegemaakt dat een paar Maxtors overmatig veel herrie uit de spindle gingen produceren, maar nog geen failures.

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Wat bij mij vooral kapot aan het gaan is zijn de 1.2gb , 1.6gb en 1.0 gb schijven van Western Digital. Deze vallen bij plotseling opeens een voor een uit. Verder zijn nog een Quantum ProDrive PLS 170mb en een Maxtor 20gb 7200rpm aan het overlijden. Van nieuwe schijven die ermee kappen heb ik niet echt last. Wel begint ergens nog een 13.6gb seagate te slijten.

Owjah, de op stervensweg zijnde maxtor stopt soms met draaien, en wanneer ik een mp3'tje opstart begint die drive weer op te spinnen. kun je dit uitzetten of ligt dit aan de schijf? ik word er namelijk knettergek van.

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

• strandbal

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Topicstarter
AvOn schreef op 21 november 2003 @ 13:56:
In wat voor positie hangen ze eigenlijk in je machine ?
Positie A natuurlijk, volledig correct horizontaal, netjes stevig vastgeschroefd, in een HD bay die vrij is van trillingen veroorzaakt door bijv. m'n DVD-rom drive.

• strandbal

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Topicstarter
athlonkmf schreef op 21 november 2003 @ 15:13:
Heb je die schijven wel gekoeld? VOoral de oudere worden vrij warm.
Gebruik je stroombesparingsstand? Laat je de HDDs steeds slapen om weer op te spinnen?
Ik heb de schijven vrij goed gekoeld, al zeg ik het zelf. Zitten genoeg casefans voor die er koele lucht tegenaan blazen. Ik laat de HDD's niet slapen, mij lijkt dat 't steeds moeten opspinnen meer slijtage opwekt, of heb ik het hier verkeerd?

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-03 20:47

LauPro

Prof Mierenneuke®

Ik heb ook al de nodige schijven stuk gehad; gewoon RAID 1 gebruiken en je hebt geen directe last van schijfuitval meer.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• Wok
  • Laatst online: 13:24

Wok

Dakloos...

Verwijderd schreef op 21 november 2003 @ 15:23:
[...]

Die is dus bij mij onlangs overleden ;) (40GB D740X). Wel via RMA een andere gekregen :) Zeer goede service bij Maxtor trouwens!

Verder heb ik nog geen enkele schijf vaarwel hoeven te zeggen ;)

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• strandbal

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Topicstarter
Hoe zit dat met RAID 1 dan? als er 1 HD uitvalt, moet je die dan vervangen, of kan je de andere HD nog gewoon uitlezen zonder de kapotte helft? Anders koop ik 2 lage capaciteit hdtjes voor de meest belangrijke data... gaat de een kapot, recover ik alles, gooi ik op twee nieuwe hd's...

Verwijderd

strandbal schreef op 21 november 2003 @ 19:41:
Hoe zit dat met RAID 1 dan? als er 1 HD uitvalt, moet je die dan vervangen, of kan je de andere HD nog gewoon uitlezen zonder de kapotte helft? Anders koop ik 2 lage capaciteit hdtjes voor de meest belangrijke data... gaat de een kapot, recover ik alles, gooi ik op twee nieuwe hd's...
Hoe het exact werkt ligt aan de controller, maar met raid1 kan je in principe gewoon door blijven werken als er 1 schijf kapot gaat, alleen een beetje langzamer en zolang de kapotte schijf niet vervangen is mag de overgebleven schijf natuurlijk niet ook kapot gaan. Als de kapotte schijf vervangen wordt, worden (het automatisme hiervan is afhankelijk van de controller) de gegevens van de oude naar die nieuwe schijf gecopieerd.

• LauPro
  • Laatst online: 18-03 20:47

LauPro

Prof Mierenneuke®

strandbal schreef op 21 november 2003 @ 19:41:
Bij RAID 1 mag er gewoon een schijf uitvallen. Je kan dit mooi testen door de spanning van 1 schijf af te halen. Windows blijft dan gewoon draaien (ligt een beetje aan de controller, er zijn er ook bij die Windows dan spontaan een BSOD bezorgen). Probleem is alleen wel dat je het oude model vaak niet meer bestaat als de schijf stuk gaat.

En het is idd beter om gewoon een kleine array te maken met RAID 1 (ik heb 2x40 GB nu), voor puur data (flims oid) is RAID 1 vrij onzinnig en kan je beter naar JBOD of RAID 5 kijken.
edit:
Dubbel helaas

[ Voor 4% gewijzigd door LauPro op 21-11-2003 20:08 . Reden: hmmt dubbel ]

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• strandbal

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Topicstarter
Het gaat echt om belangrijke data die vaak verandert, zoals bijv. documenten enzo. Films en MP3's brand ik toch allemaal op cd, en misschien binnenkort DVD. Dus een oplossing voor dataverlies zou zijn een tweetal goedkopere HD's in RAID 1?

Verwijderd

quote: NoStra schreef op 21 november 2003 @ 15:23:
[...]

Ik heb mijn pc's al jaren niet op randaarde vanaf een WD 170MB tot mijn WD 200 GB. maar ik gebruik enkel WD (lekker stil).

• riemerg
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-10-2021

riemerg

Intel inside ...

nu ik heb het laatste jaar veeleer de indruk gekregen dat vooral maxtor slecht bezig is: maar liefst 4 maxtor-uitvallers, op een totaal van +- 20 HDs, waarvan 7 maxtors.

Nu geven 20 hds nog geen representatief beeld , daarom vraag ik: zijn er nog personen die duidelijk meer uitvallers hebben met maxtors dan met andere merken?

Idiot outside.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

ilrenato schreef op 21 november 2003 @ 09:14:
Me dunkt dat de marketing jongens de engineers hebben verteld dat die schijf het beste na 3 jaar kapot kan gaan, dan halen we het meeste omzet.
Daar zou best wel eens wat in kunnen zitten. Bij mij op school zijn de harde schijven ook de laatste weken niet meer ok. Bij het opstarten kan die dan de hd niet vinden en af en toe valt een hd zomaar uit. Dus onze systeembeheerder bellen met Powerline. Blijkt dat er nog tot morgen garantie op zit. Ik vond het ook al toevallig dat ze allemaal tegelijk kapot gingen. Maar precies na 3 jaar 16 hd'en kapot? Wel heel erg toevallig.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• MR_zip
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-04-2023
Als je pc niet geaard is dan staat er op de kast tov een nulpunt (bv aarde) 115 volt. houd maar eens een spanningszoeker tegen je kast. Heb je een beetje pech zal ie oplichten. (mist je kast niet geaard is).

Ik ken vele mensen die hun "vage problemen" van de pc opgelost hebben door de pc te aarden. De mensen die hun pc niet geaard hebben en nog nooit problemen hebben gehad hebben gewoon geluk. Ik heb het over spontane reboots, hdd crashes, gehegen porblemen en ga zo maar door. Ikzelf heb mijn pc's ook geaard en hierdoor is mijn systeem ook van zijn spontane reboots af.

Aarden aan de verwarming is niet de beste oplossing maar bied soms een tijdelijke oplossing (geheel op eigen verantwoording).

Spanningen willen altijd van hoog naar laag en dat is meestal dan je hardware. Je kan je wel indenken wat er gebeurd als er 115 volt door je geheugenbank heen gaat.

Naar mijn menig zijn al die kapotte hdd's te wijten aan het aard verhaal.

• strandbal

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Topicstarter
Naar mijn menig zijn al die kapotte hdd's te wijten aan het aard verhaal.
Maar waarom dan alleen HD's? Moederborden zijn toch minstens net zo gevoelig? Die gaan hier nooit dood. Nooit gaat hier hardware dood, geen voedingen, moederborden, niets. Alleen bosjes HD's...

Verwijderd

Ik heb hier een WD 30 gig die al 3 jaar ofzo het zonder probs doet, en een Seagate 80 GB die ook al meer dan een jaar draait hier, nog nooit probs gehad.

Waar ik woon passeert er twee huizen verder iedere 15 mins een trein, veel trillingen dus.

Lijkt me dus raar dat er bij jou zoveel hdd's overlijden, of heb ik misschien twee uitzonderingen in mijn bak zitten?

• Toet3r
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Toet3r

¿?

daar heb ik dus ook last van :(

mij lijstje van overleden of bijna overleden hdd's:
maxtor 20 gb
ibm 40 gb (ja deze is uit die serie die bekend staat dat veel hdd's brak zijn)
Western Digital 60 gb
Western Digital 80 gb

die wd 80gb kan ik zeker een nieuwe voor krijgen die valt nog binne garantie en de maxtor 20gb en ibm 40 kan geloof ik ook nog. Das dan wel weer een pluspuntje. maar ben dan nog steeds 25gb aan aan iso's 2gb aan backups en 20gb aan mp3's kwijt :( :(

[ Voor 14% gewijzigd door Toet3r op 21-11-2003 21:12 ]

Pi-Hole: open-source netwerk advertentie blocker

• Sponge
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-03 23:19

Sponge

Serious Game Developer

O-) Ik durf het bijna niet te vragen O-). Ik kreeg dit topic gepassed vanaf #t.net omdat men daar redelijk op de hoogte is van mijn probleem :). Ik ben dus opzoek naar kapotte hd's voor mijn windmolen, zie signature. :). De Magneten in de HD's behoren tot het sterkste type magneten die bekend zijn op deze aardbol :). Perfect voor m'n zelfgemaakte windmolen dus, om een generator voro te fixen en hopelijk kerstverlichting op te laten draaien :*) :)

Back on topic:

Zelf heb ik amper een kapotte schijf (klop,klop) gehad. Eentje, die gerepareerd is.. Die schijf zit nu in de router (is een Maxtor volgens mij,1.2gb) en die router wordt echt constant uit gegooid met de schakelaar (onder linux :X), en de hd stond eerst oook tijden op "1 minuut idle -> sleep". Verder nog losse contactjes enzo, etc. Maar hij werkt nog steeds.

Verder heb ik wel eens wat vaags meegemaakt: Als je de stekker tegenwoordig in een PC zet, (trek hem elke dag uit stop contact), dan gaan de schijven e.d. even aan. Als je per ongeluk de stekker niet helemaal goed erin steekt, krijen de HD's twee keer heel snel stroom. Resultaat: Bij BIOS geen herkenbare HD, alleen maar vage tekens. Dat was dus even een moment van paniek! Naja, later deed ie het wel weer gewoon.

Overigens.. Een ding waar ik altijd denk dat m'n HD eens aan zal overlijden is het multi-tasking van windows. Meerdere grote bestanden tegelijk kopieren, dan vliegt de kop met super snelheden heen en weer (door die magneten ;)).

Verder doe ik verder niet aan koeling en trilling preventie, met mijn 8gb (maxtor)en 40gb (samsung) schijven, maar heb wel het gevoel dat de nieuwste HD's, als ik het zo lees, sneller defect raken dan oude hd's?. Misschien komt dit ook wel door hogere toerentallen, en snelheden die gehaald moeten worden...

• ruud2all
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02:04
Je probleem is zeker de randaarde. Ik heb in het verleden ook problemen gehad hierdoor... van af en toe weigerende geluidskaarten tot stroompieken door het NETWERK !!!

Heb nu hier randaarde laten aanleggen, en zoals hierboven vermeld... meestal zit er in de centrale doos wel randaarde.

En ver weg zit ie nooit.... keuken, badkamer en op zolder de CV-ketel
dus op elke verdieping!!!

• iMars
  • Laatst online: 16-03 21:48

iMars

Full time prutser

Verwijderd schreef op 21 november 2003 @ 15:23:
[...]

Owjah??? ;)

zie quote:
KaMiKaZe schreef op 21 november 2003 @ 12:18:
Valt mij op dat er redelijk veel kapotte maxtors tussen zitten...
bij mij zijn er ook al zeker 4 gesneuveld.

Terwijl oude 850mb schijven van WD het nog steeds doen :+

Koop hier mijn P1 reader :)

Verwijderd

grellig
bij mij heeft nog maar 1 harde schijf het begeven, 2,5 jaar geleden
mijn maxtor 30 gig, die het na amper 8 maanden begaf
en dat kwam dan door oververhitting

terwijl ik eigenlijk nog nooit problemen heb gehad met maxtor

mijn maxtor van 1.6 gig is al bijna 8 jaar oud en doet het nog altijd
alsook die van 4.2 & 6.4 gb
dan heb ik nog een quantum schijf van 17.3 gig
ook die nieuwe ultra dunne schijven van maxtor: 30 & 40 gb
en dan nog 2 western digitals van 40 & 80 gb

ah ja, enkel die van 1.6 gb zit | in die ene pc
al de rest steekt --

• Mathijs1
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
De randaarde is echt niet zon enorm probleem, ik heb zelf nog nooit een kapotte hd gehad, ik heb nu al ruim een jaar een server aanstaan zonder randaarde en met hd's van meer dan 4 jaar oud erin die nog nooit problemen hebben gegeven. En ik heb ook vloerbedekking, en dergelijke ongunstige factoren.

Dus je zult het toch in een andere hoek moeten zoeken (niet dat mijn ene voorbeeld uitsluit dat het hier niet aan kan liggen, maar veel van bovenstaande reacties bevestigen dat randaarde niet zo belangrijk is)

Verwijderd

Bij mij is er ook nooit wat overleden in 20 jaar computeren. Ik heb de laatste 3 jaar een UPS tussen al mijn systemen, en dat gaat zeer goed!

• Wokkel1982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17-03 22:42
Nog nooit vaak last gehad van dode HD's alleen laatst een Seagate, en vorig jaar een WD 40 Gig.

Denk dat een draadje van je bak naar de verwarming geen overbodige luxe is zoals eerder vermeldt. :o

• JeroenT
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:50

JeroenT

hoi!

De enigste keer dat ik een schijf kapot kreeg was door hem uit mijn handen te laten vallen terwijl ik fietste.

Het was een oude 2 gb quantum , echt meteen helemaal kapot.

Verder draaien er hier nu :

1 x 30 gb Maxtor D740X
4 x 40 gb Maxtor D740X
4 x 80 gb Maxtor D740X
4 x 80 gb Maxtor Diamondmax Plus 9

Ik mag hopen dat alles het blijft doen :X als ik het hier zo lees met alle Maxtor schijven.

• sjuk425
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

sjuk425

blah.

webmail schreef op 21 november 2003 @ 22:53:
Valt mij op dat er redelijk veel kapotte maxtors tussen zitten...
bij mij zijn er ook al zeker 4 gesneuveld.
Ik heb altijd alleen maar Quantum en Maxtor gehad, Dat begon al een jaar of 18 geleden met 20Mb/40Mb/80Mb/120Mb disks in Apple computers, Later 1,2Gb en 3,2Gb En nog wat Fireball disks van Quantum in mn pc's
Daarna Overgestapt op enkele Maxtor disks wegens de lage prijs.
Ik heb nu 2x 40Gb Maxtor Diamondmax Plus D740X in mn shuttle zitten die ook al in 2 andere pc's hebben gezeten ondertussen en zelfs in een raid hebben gezeten.

Echt nog nooit problemen gehad, bovendien hadden de disks die ik kocht nooit zo'n grote uitval.
Elk merk brengt wel eens een zwakke serie uit.

• Gman
Als je weinig sleutelt of je pc staat 24/7 aan dan heb je idd minder kans op een kapotte hd.
Ik heb tegenwoordig de powerdown van m'n HD's uitstaan en heb merkbaar minder haperende HD's.

• Bajoran
  • Laatst online: 28-04-2021

Bajoran

Waarom?

KBDE schreef op 21 november 2003 @ 13:56:
[...]

Kan heel gevaarlijk zijn. Zo kun je er aardige schokken van krijgen en dat kan volgens mij ook niet goed zijn.

ASUS A8NE AMD Athlon 64 3500+ - Corsair ValueRam 2 x 512 PC3200 - Asus 7900GT PCIe 256 MB DDR3 - NEC ND3550A - NEC DV5800D - 2 x MaxtorDiamondMAX 10 SATA II - Logitech Z640 speakerset - Pabst Fans 12db en een chieftec bigtower

Verwijderd

[quote]strandbal schreef op 21 november 2003 @ 20:55:
[...]
Maar waarom dan alleen HD's? Moederborden zijn toch minstens net zo gevoelig? Die gaan hier nooit dood. Nooit gaat hier hardware dood, geen voedingen, moederborden, niets. Alleen bosjes HD's...[/quote]
een gokje die ik niet kan onderbouwen: omdat hdd gwoon gevoeliger zijn?

door een foutje van mij heb ik de hele pagina 3 gemist en reageerde ik op de allerlaatste post van pagina 2....

ontopic: ik heb hier nu een 13 gieg quantum fireball 5400 toeren ata 66 en die heb ik nieuw gekocht op oktober 1999. ik heb hem echt extreem vaak geformatteerd. ik luister echt elke dag naar Mp3 muziek op de hdd. ik denk echt dat randaarde heeft bijgedragen aan de lange levensduur. mijn huis had overigens alleen aarde in de keuken. ik heb zelf de rest van het huis geaard in huis (ben elektricien van beroep dus niet echt een uitdaging)

ik heb 1 maand geleden mijn oude putertje verkocht aan een vriendin dat hier jarenlang (de 13 gieg komt daaruit zelfs) is gebruikt. nu hij bij dat meisje staat en ik raak de kast aan heb ik de kapsel van elvis presley en kijk ik ongeveer zo B) . jullie raden het al: zij heeft geen aarde (behalve in de keuken) dat had ik dus NOOIT toen hij nog bij mij stond.....
Bajoran schreef op 22 november 2003 @ 00:30:
Kan heel gevaarlijk zijn. Zo kun je er aardige schokken van krijgen en dat kan volgens mij ook niet goed zijn.
als de verwarming niet is geaard of niet zoals het hoort krijg je schokkies ja mits er lekspanning opstaat. is de verwarming gwoon korrekt geaard dan zou je niets moeten voelen. officieel volgens elektro regels NEN 1010 mag het niet in moderne huizen, in oude huizen wordt het door de vingers gezien....

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2003 02:58 ]

Verwijderd

.

[ Voor 109% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2023 22:06 ]

Verwijderd

Sluuut schreef op 21 november 2003 @ 15:22:
Volgens mij gaat een gemiddelde HDD een jaar of 3 mee? En zo te zien zitten er in dat lijste van HDD's van jou een hoop ouwe krengen. Misschien kun je beter blij zijn dat ze zo lang zijn meegegaan :P

Overigens heb ik sinds 2 jaar geleden ongeveer een stuk of 15 120GB's Maxtors aangeshaft waarvan er 2 defect zijn gegaan. Maarja dan praat je over 120 en niet 20 of minder... deze zijn ook nieuwer en waarschijnlijk heel anders gebouwd.

Edit: Het was maar 1 maxtor schijf die echt hardwarematig defect was.. de andere was de FAT beschadigd waarschijnlijk door een virus. Dus het valt nog mee :)
im new in the game, maar wat moet je in vredesnaam met 15 120 GB schijfen! wat doe jij voor werk/hobby??? :|

on topic: ik heb zelf net een mator aangeschaft van 40 GB maar dan een externe. Deze begint ook rare verschijnselen te tonen, mijn laptop pakt hem al niet meer, hij wil hem perse formateren. Is this the begining of the end? en ik gebruik hem op school om films en muziek op te dl. ik vervoer hem in me tas op zijn kant. is dit schadelijk :S wanneer ik hem laat draaien heb ik hem uiteraat horizontaal staan. Ook haal ik vaak de voeding eraf en er weer op. ik gebruik ook neit het hardware verwijderen icoontje omdat XP zegt dat ik dat niet hoef te doen, kan dit ook schadelijk allemaal zijn?

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2003 16:12 ]

Pagina: 1