Asus A7N8X Deluxe hangt bij

Pagina: 1
Acties:

• Namu
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06-08 14:10

Namu

Silver Wings Of Morning

Topicstarter
Ik heb nu bijna 6 maanden de Asus a7n8x Deluxe en ben er erg blij mee. Ik draai al die tijd WinXP en heb nog nooit problemen met het moederbord gehad tot gister.

Ik zat te gamen en toen ik quiten bleef het game scherm in beeld en wat ik ook deed ik kreeg het niet weg dus besloot ik te rebooten door de reset in te drukken. Ik reboote en toen ik bij het welkom scherm kwam had ik strepen in me beeld. Dit heb ik wel vaker en dat los ik op door me pc gewoon uit te zetten en na een paar seconden weer aan te zetten. Weer reboot ik via reset omdat ik niet eens genoeg op me beeld kan zien om in te loggen. Weer opnieuw opstarten en in windows (nu met goed beeld) log ik in en hij start gewoon op... teminste daar leek het op. Toen hij hoorde te beginnen met opstarten van services zoals ICQ, styleXP e.d. gebeurde er niets. Alles zag er goed uit, ik had me icons op me desktop, me achtergrond was er en ik had een start balk. Als ik met me muis over de startbalk ging werdt me muis een zandlopertje en de pc reagerde op niets. Na een minutje of zo verdween me desktop (explorer crashde denk ik) en had ik aleen nog maar me background. Enige optie die ik had was reset.

Nu begint de pret, hij runt de POST, checkt CPU, checked ram en dan gaat i naar me IDE devices kijken en dan... niets... hij blijft hangen op "detecting IDE devices" en hij gaat voor geen mogelijkheid verder. Ik kan de bios niet in, hij gaat niet verder zelfs als ik hem een uur aan laat staan... ik heb dus een groot probleem.

Wie heeft een idee van wat er aan de hand kan zijn?

ik heb zelf maar een paar opties die problemen kunnen veroorzaaken.

Videokaart: Saphire Radeon 9700 Pro.
CPU: AMD Athlon Thunderbird 1200Mhz
Mobo: Asus a7n8x Deluxe
RAM: 2x 256MB Kingston PC3200 DDR - 400MHz
HDs: Maxtor 80GB 8mb ata-133 7200rpm Liquid Bearing, Samsung 40GB ata-100
Voeding: 550W Q-TEC psu dual fan gold

Mijn pc deed het dus best tot gisteravond... van goed werkend, na 3 reboots tot voledig hangend in de POST.

Ik heb nog niet de kans gehad om de hardeschijfen af te koppelen om te zien wat er gebeurd. Alles wat hier boven staat is gebeurd tussen 3:30 en 7:15 s 'morgens en ik moest naar school.

Alvast bedankt voor elke hulp die jullie kunnen geven, me complete sys specs staat in my sig.

[ Voor 11% gewijzigd door Namu op 21-11-2003 09:02 . Reden: voeding toegevoegd ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Welke voeding heb je? Heb je al een BIOS reset geprobeerd?

Alle hulp die je kunt krijgen staat in principe samengevat in de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter. Doe er je voordeel mee :)

• Namu

Namu

Silver Wings Of Morning

Topicstarter
me voeding is een 550W Q-TEC psu dual fan gold en een bios reset heb ik nog niet gedaan omdat ik geen enkele keer me bios heb aan gepast in zeker 2 maanden. Dit is gebeurd in het verloop van een uur dus kan het bijna niet aan de bios liggen

[ Voor 75% gewijzigd door Namu op 21-11-2003 09:04 ]

• AsusEDje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-06 11:13
Ik reboote en toen ik bij het welkom scherm kwam had ik strepen in me beeld.
Heb je je videokaart overgeclocked (Dit klinkt mij namelijk bekent in de oren, heb het zelf ook meegemaakt)? Zo ja dan zou ik hem terugzetten, zo niet dan zou het wel eens een defect in je videokaart kunnen zijn en aangezien je pc ook niet opstart denk ik dat het het laatste is.

Probeer eens als je dat hebt met een andere videokaart op te starten.

Ik zal het blijven volgen want ik wil zelf ook zo'n mobo :)
succes

• tommie-boy
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-07 21:38
Misschien een andere videoplank proberen (om te kijken wat ie daarmee doet..)
Of misschien een rotte driver van je moederbord of je videoplank..

P.s. je kunt natuurlijk je radeon ook ff in een ander systeem proberen om te kijken wat ie daar doet...Ennuh vergeet je gehuegen niet te checken.. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door tommie-boy op 21-11-2003 09:11 ]

Humor moet je serieus nemen

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Namu schreef op 21 november 2003 @ 09:02:
me voeding is een 550W Q-TEC psu dual fan gold en een bios reset heb ik nog niet gedaan omdat ik geen enkele keer me bios heb aan gepast in zeker 2 maanden. Dit is gebeurd in het verloop van een uur dus kan het bijna niet aan de bios liggen
OK, als je niet wil proberen om jouw eigen probleem te verhelpen door bijvoorbeeld de BIOS te resetten, dan kunnen we je ook niet verder helpen.

• Namu

Namu

Silver Wings Of Morning

Topicstarter
Nee. Het is een standaard Radeon9700 Pro. Hij's wel 2e hands. Ik heb al gecontroleerd of het een echte Radeon9700 Pro is en dat is het. ik ga proberen me oude videokaart erin te steken waneer ik thuis kom. en BalusC
het probleem is dat ik maar 1 pc heb die nu dus niet eens langs ze IDE check komt dus heb ik geen manier om op got te komen zodra ik van school weg ga. Ik zei niet dat ik me bios NIET ging reseten maar dat ik het nog niet gedaan heb omdat ik niet dacht dat het kan helpen. Nu jij het voorstel ga ik het zeker proberen. Ik probeer nu zoveel mogelijk informatie in te winnen zodat ik dat alemaal toe kan passen zodra ik thuis kom.

[ Voor 19% gewijzigd door Namu op 21-11-2003 09:12 ]

• tommie-boy
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-07 21:38
tommie-boy schreef op 21 november 2003 @ 09:10:
Misschien een andere videoplank proberen (om te kijken wat ie daarmee doet..)
Of misschien een rotte driver van je moederbord of je videoplank..

P.s. je kunt natuurlijk je radeon ook ff in een ander systeem proberen om te kijken wat ie daar doet...Ennuh vergeet je geheugen niet te checken.. ;)
Een BIOS reset zou niet gek zijn als die uit zou voeren... hoewel ik dan ook gelijk zou denken aan een rotte voeding..

[ Voor 14% gewijzigd door tommie-boy op 21-11-2003 09:13 ]

Humor moet je serieus nemen

• Namu

Namu

Silver Wings Of Morning

Topicstarter
Okay, een bios reset en me videokaart wisselen. Als dat niet help probeer ik me oude 300watt voeding ook even. Als deze dingen niet helpen. wat voor andere dingen kan ik dan nog proberen? Me hele systeem strippen en stap voor stap weer opbouwen? Want het zijn een hoop dingen waar het aan kan liggen kennelijk...voeding, hd's, mobo, cpu, vidcard, ram. Ik laat weten hoe dit gaat. bedankt voor alle tips en als jullie er nog meer hebben, laat mij dit dan vooral weten.

Verwijderd

dit kan zó veel zijn, ik las Q-Tech en ik dacht idd ook gelijk aan rotte voeding, maar dikke kans dat er wat hardware overleden is. Je zegt dat hij op z'n IDE crashed, als je al die IDE apparaten nou eens loskoppelt? Wat doet hij dan? Dikke kans dat je een HD hebt met krokant gebakken laagje.

Maar het kan ook je RAM zijn,

Je processor koeler (Thunderbird kun je eitjes op bakken).

Je zegt iets over strepen, het kan dus ook je grafische kaart zijn. Probeer van ál deze hardware eens een transplantatie/ruil, totdat je de boosdoener vind.

• Bas!
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-07 22:06
Heb je de spanning er al eens helemaal af gegooid, dus stekker uit stopcontact en de powerknop een paar seconden vasthouden?
Hoe heb je je ide aparaten aangesloten? Ik was tot een jaar geleden altijd enorm voor master/slave hard in te stellen, maar inmiddels heb ik gemerkt dat nieuwere moederborden daar niet altijd van houden, zorg dus een dat je alles op cable select zet (dat het gewerkt heeft wil niets zeggen, het kan ineens verkeren)
Verder is de al eerder genoemde bios reset een jofele optie net als je videokaart die niet goed is/niet goed in je agp slot zit

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Namu schreef op 21 november 2003 @ 09:26:
bedankt voor alle tips en als jullie er nog meer hebben, laat mij dit dan vooral weten.
Een opsomming van alle denkbare tips staan dus op Hangen en Opstartproblemen troubleshooter, zoals ik eerder noemde :)

[ Voor 9% gewijzigd door BalusC op 21-11-2003 09:38 ]

• Namu

Namu

Silver Wings Of Morning

Topicstarter
nah ik ben thuis en zit achter me eigen pctje :)

ik heb gelukkig voor niets zitten stressen want er is niets kapot. ik heb ff me bios gereset en klaar was nick :)

bedankt aan iedereen die me heeft geholpen.
Pagina: 1