[w2k3] Proces "verhuizen"?

Pagina: 1
Acties:

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09-2025
Ik heb een Windows 2003 Terminal Server.

Stel, ik heb een user ingelogd op de console van de server (dus achter de physieke monitor) en deze heeft een bepaald proces lopen.

Nu log ik in met een andere (ook administrative rights) gebruiker, en wil dat proces overnemen om de status ervan te kunnen bekijken, en vervolgens wil ik dat proces ook weer terug geven aan de console gebruiker. Je kunt de console admin niet overnemen met RDP op Windows Server 2003. Bovendien is het wel eens handig om een proces dat je als Terminal Server user hebt gestart "af te schuiven" naar de console zodat je de gebruiker kunt uitloggen.

Begrijpt iemand wat ik bedoel? Het gaat hier om een betaalpakket, waarvan 1 keer in de maand statistieken gedraaid moeten worden, en de maand moet worden "afgesloten", en een gebruiker wil dit graag op de zaak opstarten op de console, en dan vanaf huis bekijken hoever ie is. Het duurt enkele uren en kan eigenlijk alleen na werktijd (exclusief access) opgestart worden. Nadat het proces klaar is, moeten er nog een paar handmatige stapjes worden ondernomen, maar aangezien het geen doen is om naar de zaak te rijden om 23:30 ofzo om even 5 minuten wat te doen wil ik het proces kunnen "overnemen".

Het proces draait trouwens prima vanaf een terminal server client, maar omdat het wel eens mis is gegaan met een plotselinge disconnect waarna de server de sessie be-eindigde willen we dus eigenlijk als RDP gebruiker even het proces kunnen overnemen, en weer terug kunnen geven zegmaar ;)

Snapt iemand het nog? :D :D Kan dat?

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ik weet niet of je het proces kunt "verhuizen", maar met wat je beschrijft zou ik je aanraden om van een "remote desktop" programma gebruik te maken (niet de standaard remote desktop die in w2k3 zit, die is gebaseerd op Terminal Server) maar bijvoorbeeld een VNC Server. Gebruik dan UltraVNC (www.ultravnc.com of ultravnc.sourceforge.net ) aangezien deze ook gelijk NTLM Security ondersteunt.

Je kunt dan het scherm overnemen op afstand (zelfs met alleen een browser, maar de VNC client werkt lekkerder)

Dan kun je doen wat je beschrijft

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
maartena schreef op 21 november 2003 @ 01:34:
Je kunt de console admin niet overnemen met RDP op Windows Server 2003.
Jawel? mstsc /console.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Processen verhuizen kan voor zover ik weet idd niet - de console overnemen kan wel zoals blackd aangeeft. Ook kan je opgeven dat bij een disconnect je sessie gewoon blijft staan waardoor hij blijft draaien.

Een andere minder mooie maar misschien wel veiligere oplossing (als in: kan nauwelijks mis gaan), is het 'afsluit' proces op een PC draaien en deze met een traditionele 'overname' tool (eg: pcanywhere, vnc, e.d.) overnemen.

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-05 10:25

mutsje

Certified Prutser

blackd schreef op 21 november 2003 @ 07:23:
[...]

Jawel? mstsc /console.
Blackd: Remote Desktop Connection overnemen is niet mogelijk in Windows2003. Heb het reeds uitgeprobeerd. Als je het met /console switch start wordt op dat moment de ander eruit geknalt en ziet die een keurig scherm press control alt del to logon. Helaas heeft Microsoft de shared session niet overgenomen naar Remote Desktop Connections. Misschien dat dit in de toekomst nog geimplementeerd wordt ? (laten we het hopen).

TS: Een process kun je niet sharen met andere Console clients.

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
mutsje schreef op 21 november 2003 @ 08:25:
Als je het met /console switch start wordt op dat moment de ander eruit geknalt en ziet die een keurig scherm press control alt del to logon.
'k weet niet hoe jij test, maar als ik, met een default 2003 install (VMWare), het volgende doe:

1) op console inloggen als administrator
2) via client met mstsc /console inlog als administrator
(krijg ik dus de console sessie, zie ik op de console dat de computer locked is, dus geen CTRL+ALT+DEL inlogscherm, maar unlock)
3) dan op console unlock en pass van administrator opgeef

krijg ik toch echt mijn eigen console sessie weer terug. Precies het gedrag wat maartena wil, volgens mij.

Of heeft dit te maken met remote administration vs terminal service mode?
Ik werk zelf met remote administration mode, maar ik kan me voorstellen dat de server van de TS in terminal server mode draait, gezien zijn eerste zin in de startpost. Maar met terminal server mode heb ik nog geen ervaring.

Edit: Net even Terminal Services geinstalleerd, en ik krijg hetzelfde gedrag als in Remote Admin mode.

Edit2: zal wel met het verschil in credentials te maken hebben, je logt de andere user af net als bij XP wanneer een systeem gelocked is.

Anyway:
mutsje schreef op 21 november 2003 @ 08:25:
Blackd: Remote Desktop Connection overnemen is niet mogelijk in Windows2003.
Daar heb ik het in eerste instantie ook niet over.

[ Voor 41% gewijzigd door blackd op 21-11-2003 13:51 ]

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-05 10:25

mutsje

Certified Prutser

Je logt inderdaad de andere user uit of je nou met zelfde username of niet inlogt vanaf een andere sessie. een gesharde sessie is niet mogelijk op 2003 helaas.

Ja je komt in dezelfde desktop terecht maar de ander kijkt op dat moment niet meer mee.

Edit: misschien zou dat idd werken. dan zouden ze 1 username moeten gebruiken bij dat pakket.. username&password gedeeld door 3 personen is niet echt secure..

[ Voor 25% gewijzigd door mutsje op 21-11-2003 15:39 ]

• maartena
blackd schreef op 21 november 2003 @ 07:23:
[...]

Jawel? mstsc /console.
OHW! Ik denk dat dat de beste oplossing is.... in de Terminal Server manager kun je de console user niet overnemen vanaf een Terminal Sessie..... Ik ga het meteen even proberen :)

*probeer*

En dat werkt!

Bedankt, dat is de beste oplossing. Als ik em afsluit zonder echt uit te loggen (disconnect) blijft de console gewoon doordraaien.

Dank voor de hulp!

Proud to be an American.
Hier woon ik

• maartena
blackd schreef op 21 november 2003 @ 09:20:
[...]

'k weet niet hoe jij test, maar als ik, met een default 2003 install (VMWare), het volgende doe:

<prachtige oplossing hier weggeknipt>
Jouw oplossing werkt perfect! Precies wat ik zocht.

Proud to be an American.
Hier woon ik

Pagina: 1