broken stripe (raid 0) domme fout

Pagina: 1
Acties:

• SSSF
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-11-2025

SSSF

BLAAT !!

Topicstarter
Ik heb grub per ongeluk e e n van de twee schijven van mijn raid 0 array laten benaderen.

Hierna zei het bios van mijn pc: broken stripe. Wat kan ik het beste doen om mijn data weer terug te krijgen?

Twee oplossingen heb ik zelf al bed8:
* twee nieuwe schijven kopen om alles via dd te backupen om vervolgens op de originele schijven te kunnen klooien. (Denk aan het raid0 array opnieuw definieren op de schijven waar ik het verprutst heb om dan alles weer met dd terug te zetten beginnend met een offset van 2 mb (want daar ergens staat nu onzin))
* gewoon meteen het raid array opnieuw definieren op een of andere manier mijn oude partities terug te vinden

Ik denk dat ze beide vrij kansloos zijn. Maar e e n ding is zeker: in feite is met mijn data niet gek veel gebeurd, ik kan er alleen niet meer bij.
Ik hoop dat iemand me kan helpen, mijn data is geld waard.

Verwijderd

Je kan eens met mdadm kijken wat er nog te lezen is van je raid disks. mdadm is iets geavanceerder dan normale raid-tools, maar je kan ze gewoon doorelkaar gebruiken. Raid reforcen werkt meestal ook wel, zolang je partities maar precies hetzelfde zijn ..

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:28

SambalBij

We're all MAD here

Gaat het over een linux raid (md) array of over een array gemaakt met een IDE raid controller?
(Ik vermoedt het laatste, aangezien je het erover hebt dat de bios een foutmelding geeft)

Misschien is het het veiligst om gewoon een nieuwe array te maken en die belangrijke data vanaf je backup terug te zetten. Dan weet je zeker dat alle data er goed op staat en niet tijdens een of andere moeilijke recovery beschadigd geraakt.

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

• SSSF
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-11-2025

SSSF

BLAAT !!

Topicstarter
Ik kan de driver voor mijn raid controlle (hpt370.o) niet meer laden (er bestaan volgens het bios ook geen raid arrays meer). Ik heb geen backup van de bestanden. Het enige wat er nu dus ook valt te backupen is de binaire data zoals die zich op de afzonderlijke schijven bevindt.

Het backupen via dd naar andere harddisks doe ik omdat ik dan meerdere keren mijn data terug kan proberen te winnen i.p.v. in een keer alles nog erger te maken.
Kan ik mijn partitietabel verprutst hebben trouwens?
Worst case is deze dus aangetast door mijn actie.

Waar staat nu precies de data dat absoluut belangrijk is voor de addresering van de echte bestanden?

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

Mijn broken stripe probleem, beschreven met de username sssf (een vriend van mij), is deels opgelost.
Ik mijn eigen oplossing voor dit probleem gevolgd:
SSSF schreef op 20 november 2003 @ 23:40:
* gewoon meteen het raid array opnieuw definieren en op een of andere manier mijn oude partities terug vinden
Na het opnieuw definiëren van het raid 0 array in het raid bios bestond er geen partitietabel meer: Heel problematisch.
Ik heb met het toolje mrecover zitten zoeken naar partities en hij vond mijn twee Linux partities (root en swap). Het tooltje gaf de grootte weer in Mb's. Verder kon dit programma weinig voor mij betekenen en heb ik het (zonder weizigingen) weer afgesloten.

De groottes in mb's heb ik met de hand omgerekend naar cylinders en met de wetenschap dat mijn bootpartitie één cylinder groot is, wist ik ook bij welke cylinder mijn windows partitie begint en eindigt :)
Met fdisk van linux heb ik nu een nieuwe partitietabel aangemaakt en waarempel:
ik heb mijn fat32 data weer terug. _/-\o_
Ik heb de partitie gemount met -t vfat (ik wilde absoluut geen automatische detectie) en dat lukte dus, maar in de partitietabel staat nog dat het een Linux partitie is.

Mijn vragen:
* Is er een veilige manier om ook dit weer recht te zetten?
* Kan ik fat32 checken op consitentie in Linux zonder meteen weizigingen aan het filesystem toe te brengen.

Ik moet iig aangeven dat ik heel erg zeker ben, dat ik van de oorspronkelijke partitietabel de layout goed kende (de groottes van de partities natuurlijk niet precies). Toch vond ik met e2fsck op mijn linux root partitie een aantal fouten (terwijl deze de laatste keer goed ge-unmount was). Ik ben nu dus heel blij mijn partities terug te hebben, maar ga er zeker nog niet 100% van uit, dat ik niets ben kwijtgeraakt.

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:28

SambalBij

We're all MAD here

irondog schreef op 22 november 2003 @ 16:25:
maar in de partitietabel staat nog dat het een Linux partitie is.

Mijn vragen:
* Is er een veilige manier om ook dit weer recht te zetten?
Je kunt in linux' fdisk met het commando 't' het type partitie wijzigen.
De partitie zal nu type 83 (Linux) zijn en deze moet dan worden gewijzigd in type b (Fat32)
Dan zal als hij in orde is de partitie ook door Windows moeten worden herkend.
Je kunt vanuit Windows (2000/XP) mbv chkdsk de partitie checken. (Deze check wijzigt niets, zolang je hem niet met /f (fix) aanroept.

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Pagina: 1