[PS] Action voor kader, rel. canvas size

Pagina: 1
Acties:

• Mooody
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-02 21:14
Ik ben bezig om een action te maken waardoor ik automatisch een kader om mijn foto's kan maken.

Het volgende moet gebeuren met een foto die al op maat is gemaakt (725x550 oid - de grootte verschilt elke keer) en geopend aanwezig is in PS:

1. nieuw wit vlak moet geopend worden, aan alle kanten 20 pixels meer dan de foto
2. hierop komt een zwart vlak, aan alle kanten 1 pixel meer dan de foto
3. hierop komt de foto
4. style van de foto-layer: drop shadow (75% opacity)
5. initialen.pdf wordt geopend
6. initialen worden geplaatst op 23 pixels van onder en 23 pixels van rechts (dus rechtsonder in de hoek)
7. alles wordt afgesloten, alleen de foto in het kader met initialen (eindproduct) wordt opgeslagen in een bepaalde map

Ik ben er een tijdje mee bezig geweest en ik krijg het niet voor elkaar.

Dit is het probleem:
Wanneer ik bijv. het witte vlak heb geopend (nieuw bestand) en m.b.v. canvas size de relatieve canvas grootte naar +40 heb veranderd, slaat PS dit op in de action als zijnde: "+40 canvas-vergroting t.o.v. het gebruikte bestand in de action" Dus hiermee zou de action alleen zinvol zijn als ik foto's gebruikt die allemaal dezelfde grootte hebben als de foto waarmee ik de action heb samengesteld.
(en het is juist de bedoeling dat je er foto's van elk formaat mee kan voorzien van een kader).

Volgens mij kan het allemaal veel simpeler en met layers werken lijkt me de juiste oplossing, maar ik krijg het niet voor elkaar om op een bestaande layer een nieuwe layer te maken die in verhouding met de vorige layer een vast aantal pixels kleiner is (dus de witte "achtergrond layer" met daarin de kleinere zwarte "rand layer")

Hier een voorbeeld van hoe het kader eruit ziet.
(om de foto - met zwarte rand - zit dus nog een wit vlak die overal 20 pixels uitsteekt)

Kan iemand me misschien op pad helpen met deze action :?

edit: wat ik tot nu toe heb, staat in deze action

[ Voor 29% gewijzigd door Mooody op 21-11-2003 00:03 ]

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-05 16:19

BaRF

bijna kerst

mmm, ik heb het net geprobeerd, en bij mij slaat ie de action op als volgt:

Canvas Size
With Relative
width: 20 pixels
height: 20 pixels
horizontal center
vertical center

Welke pic ik ook laad, overal komt netjes 20 aan alle kanten bij! je gebruikt 7 neem ik aan?

editje: kun je de action anders niet even online zetten?

[ Voor 10% gewijzigd door BaRF op 20-11-2003 23:51 ]

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

• Mooody
BaRF schreef op 20 november 2003 @ 23:49:
editje: kun je de action anders niet even online zetten?
check :)

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-05 14:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Een punt wat al vaker is genoemd bij foto's van verschillende formaten: keer ze tijdelijk even 180 graden om. Dan komt je rechter hoekpunt niet meer 'ergens variabel daaronder' te liggen maar gewoon uiteindelijk 23 pixels van boven en links te liggen. Jot je initialen er op z'n kop in, draai de gehele mikmak weer om en hij staat precies goed.

Dit is nog niet de gehele oplossing, maar goed... ;)

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• BaRF

BaRF

bijna kerst

Dark Blue schreef op 21 november 2003 @ 01:31:
Een punt wat al vaker is genoemd bij foto's van verschillende formaten: keer ze tijdelijk even 180 graden om. Dan komt je rechter hoekpunt niet meer 'ergens variabel daaronder' te liggen maar gewoon uiteindelijk 23 pixels van boven en links te liggen. Jot je initialen er op z'n kop in, draai de gehele mikmak weer om en hij staat precies goed.

Dit is nog niet de gehele oplossing, maar goed... ;)
volgens mij is het probleem dat in dit geval bij het maken van een 'relatieve' vergroting' photoshop dit omrekend naar een absolute vergroting tov de huidge canvas size :P

edit: (even die action uitpluuzen :+)

edit: aargh dammit ik moet naar mn werk :(

[ Voor 10% gewijzigd door BaRF op 21-11-2003 08:05 ]

• Mooody
BaRF schreef op 21 november 2003 @ 08:04:
[...]

volgens mij is het probleem dat in dit geval bij het maken van een 'relatieve' vergroting' photoshop dit omrekend naar een absolute vergroting tov de huidge canvas size :P
ja precies :)

lastiger dan ik dacht, terwijl ik toch al een tijdje met PS werk :|

• Mooody
niemand die het weet?

• BaRF

BaRF

bijna kerst

ik heb nu ff tijd dus ik kijk even naar je action, en anders gooi ik mn eigen action wel even online :)

edit: jee je maakt wel erg rare omwegen enzo in je action hoor :) Vind je het erg als ik hem van scratch nog eens probeer te maken? :P

edit2: Ok, ik heb nu het gedeelte canvas vergroten en randje met schaduw opnieuw gemaakt (teruggebracht tot 4 regels :P), want dat stukje met die sig lukt je zelf wel gewoon toch?

edit3: Bij mij doet de relative het op deze manier goed:

Afbeeldingslocatie: http://www.digitalgrey.com/upload/1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.digitalgrey.com/upload/2.jpg

de action: http://www.digitalgrey.com/upload/barfskader.atn

oh btw, ik heb die ene 1-pixel lijn ook opgenomen in de stijl-settings, is wat makkelijker ;)

[ Voor 67% gewijzigd door BaRF op 22-11-2003 12:52 ]

• Mooody
BaRF schreef op 22 november 2003 @ 12:37:
[...]

ik heb nu ff tijd dus ik kijk even naar je action, en anders gooi ik mn eigen action wel even online :)
bedankt joh :>

hm ja het kon inderdaad wel wat makkelijk, had zelf alleen nog nooit zo'n 'uitgebreidde' action gemaakt :X

als dank mag je mijn kader ook gebruiken voor jouw foto's ;)

weet je trouwens nog hoe ik een gekopieerde layer kan positioneren op een bestaande layer?
ik wil dus het logo bij alle foto's 23 pixels van rechts en onder hebben (rechtsonder in de foto dus - 2 pixels van de zwarte lijn)

bedankt alvast :)

[ Voor 26% gewijzigd door Mooody op 22-11-2003 15:01 ]

• BaRF

BaRF

bijna kerst

Mooooody schreef op 22 november 2003 @ 14:53:
[...]

bedankt joh :>

hm ja het kon inderdaad wel wat makkelijk, had zelf alleen nog nooit zo'n 'uitgebreidde' action gemaakt :X

als dank mag je mijn kader ook gebruiken voor jouw foto's ;)

weet je trouwens nog hoe ik een gekopieerde layer kan positioneren op een bestaande layer?
ik wil dus het logo bij alle foto's 23 pixels van rechts en onder hebben (rechtsonder in de foto dus - 2 pixels van de zwarte lijn)

bedankt alvast :)
Woei dan ga ik ook het authentieke Mooooody kader gebruiken :P Heh maar dat watermerk/signature actiontje heb ik laatst ook nog voor iemand hier gemaakt dus die zal ik even aanpassen en dan zet ik hem hier ook wel neer (als aparte action, dan kun je hem beter aanpassen ;))

editje: mmm maar die ándere was voor plaatjes die allemaal even groot waren :X Ik heb wel een manier, maar waarom worden die move-align commandos niet opgenomen in de actions? :?

editje2: mmm, ik heb nog een ander idee, maar daarvoor moet in het begin vd action de ruler-eenheid 'procent' zijn, en in het volgende stukje 'pixel' maar dat kan óók al niet in een action... moeten we dan echt gaan scripten? :P

editje3: jaa progressie :D

[ Voor 28% gewijzigd door BaRF op 23-11-2003 10:28 ]

• BaRF

BaRF

bijna kerst

http://www.digitalgrey.com/upload/barfswatermerk.atn

lang leve het 'insert menu item' _o_ hehe

Wat de action doet:
1- opent sigfile
2- selecteerd alles
3- copy
4- close (belangrijk ivm fouten en punt 5)
5- plakt (goede file is weer geselecteerd omdat die sigfile gesloten is)
6- selecteerd weer alles
7- aligned via menu item de sig-laag met de rechter-rand van de selectie (=alles)
8- aligned via menu item de sig-laag met de onder-rand van de selectie (=alles)
9- verplaatst het sigje 23 naar links en omhoog
10- deselect

Natuurlijk wel even het 'open' gedeelte aanpassen naar eigen wens he ;)

• Mooody
BaRF schreef op 23 november 2003 @ 10:37:
http://www.digitalgrey.com/upload/barfswatermerk.atn

lang leve het 'insert menu item' _o_ hehe

Wat de action doet:
1- opent sigfile
2- selecteerd alles
3- copy
4- close (belangrijk ivm fouten en punt 5)
5- plakt (goede file is weer geselecteerd omdat die sigfile gesloten is)
6- selecteerd weer alles
7- aligned via menu item de sig-laag met de rechter-rand van de selectie (=alles)
8- aligned via menu item de sig-laag met de onder-rand van de selectie (=alles)
9- verplaatst het sigje 23 naar links en omhoog
10- deselect

Natuurlijk wel even het 'open' gedeelte aanpassen naar eigen wens he ;)
yo het is gelukt!! :D

thnxalot _/-\o_

Verwijderd

Mooooody schreef op 23 november 2003 @ 23:49:
[...]

yo het is gelukt!! :D

thnxalot _/-\o_
Mmm Ik kan die file niet meer downloaden, en zelf lukt het me niet...

Heeft iemand hem nog of een andere die die mij kan sture?

Ty

Verwijderd

schop

• Mooody
mail me maar dan stuur ik je de mijne...

Pagina: 1