Toon posts:

himem.sys ontbreekt (win98)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb zojuist een schone windows 98 installatie met programma's en drivers op een compaq laptop presario 1694 uitgevoerd. vervolgens heb ik met pm 7.0 een extra logisch station gemaakt, waar vervolgens met norton ghost 2003 een backup van de c-schijf op is gezet.

echter, nadat deze ghost file is gemaakt en de computer opnieuw wil opstarten kan hij het bestand himem.sys niet meer vinden. dit bestand staat echter op vele plaatsen op de harde schijf, o.a. in de windows map.

er staat in de config.sys geen verwijzing naar himem.sys en een verwijzing plaatsen helpt niet. ook heb ik al de ghost file teruggezet maar dit helpt ook niet.

misschien zijn er bestanden beschadigd met het maken van de d-schijf? toch lijkt me dit sterk omdat ik voor het aanmaken van deze schijf het station heb gedefragmenteerd en de pc naderhand nog een aantal malen zonder problemen heeft gestart?

iemand suggesties???

ps heb al vele andere topics geraadpleegd

• martinx76
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-02-2024
heb ff geen win98 bij de hand maar volgens mij moet himem.sys op de root staan en dan moet de verwijzing kloppen (BTW weet je zeker dat de verwijzing goed is?)

Tuurlijk: waar een wil is, is een weg. Maar op de mijne zijn altijd wegwerkzaamheden.

• ajouin
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-11-2025
bij win98 is geen verwijzing nodig: himem.sys wordt default geladen
himem.sys staat in de windows map

zegt ie "unable to control A20 line"??

Verwijderd

Topicstarter
ajouin schreef op 21 november 2003 @ 08:42:
bij win98 is geen verwijzing nodig: himem.sys wordt default geladen
himem.sys staat in de windows map

zegt ie "unable to control A20 line"??
ja idd, dat staat erboven

Verwijderd

Topicstarter
niemand meer?

• ajouin
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-11-2025
Verwijderd schreef op 21 november 2003 @ 14:24:
[...]
ja idd, dat staat erboven
kan van alles zijn
zoek eens op google http://www.google.be/sear...le+to+control+A20+line%22

probeer eens
At the C:\> prompt, type EDIT AUTOEXEC.BAT [Enter]
You should now have a blue screen which you can edit text in. At the very top of the window, add the following line SET DOS16M=2
Press Alt+F to open the File menu. Choose Exit and press the Enter key.
When prompted to save changes, use your arrow keys to highlight "Yes" and press Enter.
You will now be back at the C:\> prompt. Type EDIT CONFIG.SYS [Enter]
In the text editor, find a line which refers to a file called HIMEM.SYS and add /M:1 to the very end of that line. Be sure there is a space following the end of the existing line and the /M:1
If you do not have a HIMEM.SYS line, add the following line: DEVICE=C:\Windows\HIMEM.SYS /M:1
Press Alt+F to open the File menu. Choose Exit and press Enter. When prompted to save changes, answer Yes and press Enter.
Reboot the computer. It should now boot normally.
Note: The /M:1 line depends upon the hardware version of the A20 handler. You may need to try the numbers 1-17 (for instance, /M:12) to find the correct version for the computer. PS/2 computers and Prolinea computers, for example, tend to require /M:2 instead of /M:1.

hardware probs (moederbord-aansluitingen) te overwegen
heb je hardware toegevoegd/veranderd?

soms heeft het te maken met defect toetsenbord

ik hebt het eens meegemaakt na veranderen van RAMgeheugen

[ Voor 114% gewijzigd door ajouin op 01-12-2003 09:43 ]

Pagina: 1