Toon posts:

Langzamere ventilator zonder voltage te veranderen

Pagina: 1
Acties:
  • 195 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Weet iemand hoe en of het mogelijk is om een (80mm computer) ventilator langzamer te laten draaien zonder het voltage omlaag te brengen?

Het idee is namelijk dat ik een ventilator super langzaam wil laten draaien, dus bijvoorbeeld op 500rpm als het een 6000rpm is, als je het voltage dusdanig ver omlaag brengt kan hij niet meer opstarten.

Iemand een oplossing?

Verwijderd

purpose being :?

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-02 10:47

DaRoot

Some say...

Moet je met PWM gaan werken, dit is Pulse Width Modulation. Je stuurt dan een blokgolf naar de fan, met als topvoltage dan 12 Volt. Door de breedte van de golf te variëren, kun je hem langzamer en sneller laten draaien. Zoek maar eens op PWM fan controller.

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

Verwijderd

Topicstarter
Een super stille fan (en ik heb geen zin om daarvoor een papst fan te nemen en die dan ook nog op 5 volt te zetten) zodat de ventilator letterlijk niet meer hoorbaar is. Het is om m'n server onhoorbaar stil te krijgen (en onhoorbaar is voor mij minstens onder de 15dB)

• Syzzer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-02 23:37

Syzzer

Prutser

PWN heet dat dacht ik. Houdt in dat er pulsen naar je fan worden gestuurd, hoe langzamer jij hem instelt, hoe groter de tussenpozen tussen de pulzen en hoe langzamer je fan draait. Of je fan dan heel erg langzaam kan zou ik niet weten. Zoek eens op PWN fancontrol oid.

Edit:
Damn you DaRoot! Ben ik weer te laat...

Maar als je onder de 15dB wilt koop je toch gewoon een Papst 12dB fan? Die aansturing is voor de rest alleen handig als je hem ook nog wilt kunnen bijstellen...

[ Voor 29% gewijzigd door Syzzer op 20-11-2003 23:17 ]

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

hehe, 15dB. een rustige omgeving (bibliotheek) scoort al zo'n 20dB, dus suc6. knap als je dat voor elkaar krijgt :)

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:49
je moet gewoon ff wennen aan dat geluid.. je kunt toch ook gewoon met potmetertjes werken? dan kun je traploos regelen .. houd er btw wle rekening mee dat als je de fan langzaam laat draaien de luchtverplaatsing ook minder wordt (goh nee.. echt? jaaa echt)

Strava | AP | IP | AW

Verwijderd

Topicstarter
Webgnome schreef op 20 november 2003 @ 23:19:
je moet gewoon ff wennen aan dat geluid.. je kunt toch ook gewoon met potmetertjes werken? dan kun je traploos regelen .. houd er btw wle rekening mee dat als je de fan langzaam laat draaien de luchtverplaatsing ook minder wordt (goh nee.. echt? jaaa echt)
Dat was dus juist wat ik niet wilde, met potmetertjes zal hij op een gegevenmoment niet meer starten.

Verwijderd

Je kunt het wel met pwm gaan proberen, maar pwm heeft ook een grens kwa snelheid en je zult met sommige fans gaan merken dat hij gaat tikken en dat kan nog wel een irritanter zijn als gewoon een gezoem op de achtergrond van een fan op 7v

• henri8096
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-02 08:09

henri8096

BIM is not a software!

Verwijderd schreef op 20 november 2003 @ 23:23:
[...]

Dat was dus juist wat ik niet wilde, met potmetertjes zal hij op een gegevenmoment niet meer starten.
Als het voor je server is, dan draait deze continu toch???

Als je alle FAN's aan 1 potmeter hangt, dan zet je hem bij het starten van je server ff hoog, en draai je hem langzaam naar beneden.

Je server draait, de FAN's draaien (en ik neem aan dat je de server niet elke dag opnieuw opstart)

Weg opstartprobleempjes voor de FAN. 8)

--Stuck in the Apple Ecosystem (and happy about it).--

Verwijderd

Dat niet-opstarten is op te lossen:
http://www.icecoldcomputing.com/text/show_page.php?id=49

Verwijderd

Ik zou zeggen: PWM en dan nog in combinatie met andere technieken. Ik weet niet of het ooit al een gebruikt is maar ik kan me voorstellen dat als je een superstille ventilator op 5 volt zet en hem ook nog een onder een hoek zet en een fanduct bekleed met schuimrubber maakt dat hij dan bijna compleet geruisloos is.

Verwijderd

Je kan toch gewoon een potmeter gebruiken of op 5 of 7V aansluiten? Waarom zou je het voltage niet omlaag willen?

[ Voor 94% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2003 00:40 . Reden: slecht gelezen ]

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-02 22:03

FlyEragon

Alien Monkeys

Misschien even een temperatuurafhankelijke weerstand (ptc) tussen solderen en die ergens bij de cpu plaatsen. Als je het systeem opstart is de
weerstand nog laag en zal de fan makkelijk draaien. Na een tijdje wanneer de pc is opgewarmd stijgt de weerstand en begint de fan langzamer te draaien en heb je een fluisterstille pc.

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:58
Tjah, nog een voltage oplossing: prop er zon zalman fancontroller tussen (zalmanusa.com), maar waarom wil je je voltage niet verlagen? is dat omdat je niet wil solderen? want dan is dit ding echt ideaal :)
Verder zaten er bij mijn zalman-vga koeler ook verloop stukkies, dus met ingebouwde weerstand om @ 5volt en @7volt te laten draaien, miss. dat je zon ding anders kan scoren? :)

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

en gewoon zorgen dat hij de eerste 5 sec 12V krijgt en dan langzaam afneemt? stel dat de fan weer stilstaat, (te meten aan opgenomen stroom), kan je hem weer ff 12 geven...

Electronics development

• kutkip
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-12-2025
Ik heb in mijn pc 2 Enermax fans zitten en als je die op 5v aansluit kun je ook nog de potmeter gebruiken. Deze fans strarten al bij iets van 600-700 rpm op :) Ik kan je zeggen dat je pc dan stil is 8)

• dlmh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:39

dlmh

Lo-Fi

Zelfs die Papst fan van 12dB hoor ik nog hoor!!! Pas als ik deze op < 7V zet dan wordt het wat... En zoals al genoemd kan je (als je het voltage niet aan wilt passen) PNW fancontrol gebruiken.
Maar je kan natuurlijk ook gewoon een fan gebruiken die wél op 5v wilt draaien, bijv. die Papst. Natuurlijk hou je niet zoveel airflow over, maar meestal genoeg om de ergste warmte af te voeren...

“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?” - Albert Einstein

Pagina: 1