Hoe maak ik een VPN verbinding tussen 2 LAN's

Pagina: 1
Acties:

• Greeg
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20-03 19:06
Beste tweakers!

Ik heb de meeste topics over VPN doorgelezen.. en ik zag dat er meer mensen waren die hetzelfde wilde als ik wil doen. jammer genoeg stond nergens een concrete totaal oplossing, duz vandaar deze topicstart.. (misschien een leuk idee voor een howto?) O-)

De bedoeling is het volgende..

Ik wil graag 2 LAN's permanent met elkaar verbinden zodat ik de locaties van de andere LAN ook in mijn netwerkomgeving krijg. in de toekomst is het de bedoeling dat er nog een andere LAN aanvastgeknoopt wordt. even voor de duidelijkheid.. deze lan's liggen in verschillende gebouwen, en zou duz via ADSL gerealiseert moeten worden.
nogmaals het moet een permanente verbinding worden, duz geen inbellen/inloggen of wat dan ook.

het beteft hier 2 windows 2000-servers servers die ook dienen als router voor hun netwerken.
(mensen kom aub niet met een linux oplossing, daar heb ik geen kaas van gegeten) :?
een tekeningetje voor de duidelijkheid...

[LAN1] <--> <server/router> <--//--> <server/router> <--> [LAN2]

Heb ik hier software voor nodig?
welke instellingen heb ik nodig om dit te realiseren?
Ik heb enigsinds verstand van netwerken, maar VPN is nieuw voor mij.
kan iemand mij een totaal configuratie geven?
Ik hoop dat iemand mij kan helpen, in iedergeval heel erg bedankt alvast..
Het geheel moet binnen een maand gerealiseert worden, duz vandaar dat ik nu alvast onderzoek aan het plegen ben

Is somebody not editing what I'm saying here???

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:46
Dit kan met RRAS (Onderdeel van Win2K Server); wel zorgen dat je daarna ook een goede WINS en DNS config hebt.

Overigens vind ik het persoonlijk een stuk fijner werken met een stel Draytek (2300) routers.

Want op die manier is je verbinding niet afhankelijk van je server.

[ Voor 44% gewijzigd door StevenK op 20-11-2003 22:14 ]

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

Verwijderd

Zelf heb ik enkele vruchtloze pogingen ondernomen om VPN aan te leggen tussen 2 LAN's. Ook met win2kas trouwens.

Er zijn op het net een paar howto's te vinden, echter die zijn lang niet compleet, en hebben me nooit genoeg kunnen helpen.

Oftewel, het lijkt mij een goed plan dit topic aan te grijpen voor een soort howto of iig goede database. Gezien het aantal vragen in NT over VPN's lijkt me dat de vraag om iets uitgebreids zeker aanwezig is!

• PtrO
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:34
Greeg schreef op 20 november 2003 @ 21:56:
Beste tweakers!
....
Het geheel moet binnen een maand gerealiseert worden, duz vandaar dat ik nu alvast onderzoek aan het plegen ben
Ja hoor tis al goe.

:) Komisch. VPN's maken is simpel vermits je enigzins op de hoogte bent van (R)RAS. Begin 's met een PPTP connectie. Zie voor guides de bekende howto's.

IPsec, 3DES, certificaten etc. wordt een wat ander verhaal maar ik zou je aanraden dat voor wat later te bewaren. eerst FF doorlezen wat dat behelst.

Daar het binnen een maand moet werken, je hebt toch niet beloofd dat je dat wel (FF met onze charitatieve hulp) zou doen, hè ? Werken zal je moeten, kerel >:)

Wil je simpel doen, gebruik dan (welgemeend advies) een VPN router zoals een Draytek router (2200, 2300,2500,2600). Guides en wat je moet doen staat uitgebreid beschreven bij Draytek.

[ Voor 47% gewijzigd door PtrO op 21-11-2003 00:10 ]

Go with the flow blocking your way and use AD for achieving results

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:46
Verwijderd schreef op 20 november 2003 @ 23:55:
Zelf heb ik enkele vruchtloze pogingen ondernomen om VPN aan te leggen tussen 2 LAN's. Ook met win2kas trouwens.

Er zijn op het net een paar howto's te vinden, echter die zijn lang niet compleet, en hebben me nooit genoeg kunnen helpen.

Oftewel, het lijkt mij een goed plan dit topic aan te grijpen voor een soort howto of iig goede database. Gezien het aantal vragen in NT over VPN's lijkt me dat de vraag om iets uitgebreids zeker aanwezig is!
De draytek is voor de meeste gevallen de oplossing; howto staat op de site van draytek;

wil je meer VPN's, dan kom je bij professionele Cisco's en aanverwante meuk, en ook die hebben uitgebreide howto's.

Misschien heb jij dingen die in die howto's ontbreken die ze ook niet toe willen voegen, maar volgens mij voegt een howto op GoT niks toe en krijg je alleen maar dat mensen al helemaal niet meer zoeken op de juiste plekken.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.