Toon posts:

Birate mp3 VERHOGEN

Pagina: 1
Acties:
  • 547 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Iemand enig idee of het mogelijk is om de birate van een mp3 file te verhogen om de geluidskwaliteit te verhogen?

Ik heb namelijk een file van shoutcast gedownload en aangezien de geluidskwaliteit erg laag is, wil ik deze gaan verhogen.

iemand enig idee met wat voor proggie dit mogelijk is?

Alvast bedankt!

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Informatie die niet aanwezig is kan er niet bijverzonnen worden. Natuurlijk kan je een bestaande mp3 naar een hogere bitrate omvormen, maar de benodigde geluidsinformatie om de kwaliteit te verhogen ontbreekt gewoon. :)

Kortom; ja het kan, maar heeft totaal geen nut.

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-08 18:39

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Nope.... die gegevens die bij het comprimeren verloren zijn gegaan, krijg je echt net zomaar terug.... een nieuwe rip is het enige wat je kan doen om daadwerkelijk betere kwaliteit te krijgen.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:44
Nee, kan niet.

Je kan de bitrate wel verhogen, maar de kwaliteit wordt niet beter, er kan niet meer uit dan erin zit.

edit: spuit 11x4 ofzo :O

[ Voor 12% gewijzigd door DJSmiley op 20-11-2003 21:47 ]

• satcp
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
In aanvulling van bovenstaande:

Sterker zelfs, de kwaliteit zal bij het verhogen van de bitrate nogmaals achteruit gaan. De mp3 moet namelijk opnieuw gecodeerd worden. Dit is een stap waarbij steeds verlies optreedt. Met als gevolg dat de resulterende mp3 met hogere bitrate een lagere kwaliteit (maar waarschijnlijk niet hoorbaar lagere kwaliteit als de bitrate hoog genoeg is) zal hebben als de mp3 met lage bitrate.

Samengevat: Mp3 bestanden nooit herencoderen! Wat je ook zeker niet moet doen is een cd branden van mp3's en deze later weer rippen (naar evt mp3)...

[ Voor 8% gewijzigd door satcp op 20-11-2003 21:52 . Reden: typo ]

Verwijderd

vind deze wel een prijs verdienen voor de categorie: domme vragen })

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

SatCP schreef op 20 november 2003 @ 21:51:
In aanvulling van bovenstaande:

Samengevat: Mp3 bestanden nooit herencoderen! Wat je ook zeker niet moet doen is een cd branden van mp3's en deze later weer rippen (naar evt mp3)...
Ik zet bij zelfgebrandde cd's altijd op de cd waar de muziek vandaan komt, dus bv. 'mp3 128' voor 128 kbps. Als je dan toch die cd weer naar mp3's wilt rippen om wat voor'n reden dan ook weet dat je ruim boven die de vermeldde waarde moet gaan zitten om 't kwaliteitsverlies niet al te groot te maken.

edit:
btw, 't is een biTrate.

[ Voor 8% gewijzigd door CyBeR op 20-11-2003 22:00 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Tripp
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-03-2024

Tripp

Wreah

Verwijderd schreef op 20 november 2003 @ 21:57:
vind deze wel een prijs verdienen voor de categorie: domme vragen })
dat het probleem voor jou duidelijk is, betekent niet dat dat voor een ander ook zo is :/.

DOmme vragen mogen op zich best gesteld worden :) (mits goede startpost ofcourse :P).

specs

• Initial G
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:18
vind het ook best wel dom eik, maar het is wel zo dat er tooltjes zijn waarmee je de subjectieve kwaliteit wat kunt opvijzelen, zoals DFX.

• DannyVersluis
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ga eens zoeken in Nero WaveEditor, of in Magix Audio Cleaning Lab, daar kun je waarschijnlijk wel iets in vinden wat een groot gedeelte van de hogere tonen kan bij "verzinnen" zodat de muziek weer wat aangenamer gaat klinken ;)

[IMG]http://www.danasoft.com/sig/dannyversluis.jpg[/IMG]

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-08 21:57

tweakerbee

dus..?

Tsja, maar er wordt hier wel verwacht dat mensen zelf nadenken. Dit is zoiets simpels dat iedereen zou moeten kunnen bedenken dat het geen zin heeft om een MP3 te hercoderen.
Dit is net zoiets als een .zip opnieuw zippen.
Als je 12 bent is het niet erg dat je dat niet begrijpt, maar een adolescent of volwassene zou dit gewoon moeten begrijpen.

You can't have everything. Where would you put it?

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:23

voodooless

Sound is no voodoo!

SatCP schreef op 20 november 2003 @ 21:51:
Sterker zelfs, de kwaliteit zal bij het verhogen van de bitrate nogmaals achteruit gaan. De mp3 moet namelijk opnieuw gecodeerd worden. Dit is een stap waarbij steeds verlies optreedt. Met als gevolg dat de resulterende mp3 met hogere bitrate een lagere kwaliteit (maar waarschijnlijk niet hoorbaar lagere kwaliteit als de bitrate hoog genoeg is) zal hebben als de mp3 met lage bitrate.
Dit verhaal gaat niet helemaal op! Om het maar even heel sullig ui te leggen: ALs je een mp3 herencodeerd heb je nagenoeg geen kwaliteitsverlies. Je doet immers een rekensom op het orginele geluid, hierbij gaat wat informatie verloren. Als je deze som weer doet op het resultaat, ga je niet nog meer informatie weghalen. Je doet gewoon de som met dat wat je al weggehaald hebt en daarbij gaat niet nog meer informatie verloren. Echter kan ik me wel voorstellen dat dit met verschillende bitrates niet helemaal opgaat omdat dan de rekensom net iets anders is.

Maar goed, betere kwaliteit krijg je nooit. En dat toveren wat de persoon hieronder mij doet zou ik maar snel laten. Je houd je zelf alleen maar voor de gek.

[ Voor 8% gewijzigd door voodooless op 20-11-2003 22:11 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• DannyVersluis
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Het klopt inderdaad dat als je alleen de bitrate verhoogt dat het geluid niet beter word, integendeel zelfs.
Maar als je de goede programma's gebruikt dan kun je er nog heel wat van maken, en zal het geluid wel beter worden.
Zelf gebruik ik ook vaak programma's voordat ik muziek op een cd zet, zo klikt het geheel altijd net wat beter.

[IMG]http://www.danasoft.com/sig/dannyversluis.jpg[/IMG]

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

deepspace schreef op 20 november 2003 @ 22:10:
[...]

Dit verhaal gaat niet helemaal op! Om het maar even heel sullig ui te leggen: ALs je een mp3 herencodeerd heb je nagenoeg geen kwaliteitsverlies. Je doet immers een rekensom op het orginele geluid, hierbij gaat wat informatie verloren. Als je deze som weer doet op het resultaat, ga je niet nog meer informatie weghalen. Je doet gewoon de som met dat wat je al weggehaald hebt en daarbij gaat niet nog meer informatie verloren. Echter kan ik me wel voorstellen dat dit met verschillende bitrates niet helemaal opgaat omdat dan de rekensom net iets anders is.

Maar goed, betere kwaliteit krijg je nooit. En dat toveren wat de persoon hieronder mij doet zou ik maar snel laten. Je houd je zelf alleen maar voor de gek.
Wat je weghaalt wordt bij het decoderen vervangen door (in principe onhoorbare) ruis, en die re-encode je dus weer. Kwaliteitsverlies is er wel degelijk.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• satcp
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
deepspace schreef op 20 november 2003 @ 22:10:
Als je deze som weer doet op het resultaat, ga je niet nog meer informatie weghalen. Je doet gewoon de som met dat wat je al weggehaald hebt en daarbij gaat niet nog meer informatie verloren.
Dat geldt enkel als je tweemaal dezelfde encoder gebruikt met identiek dezelfde instellingen. Erg onwaarschijnlijk :)
En zelfs dan nog kan quantisatieruis en dergelijke voor verschillen zorgen.
In alle andere gevallen zorgt het verschillende psycho-acoustische model ervoor dat andere frequentiecomponenten geselecteerd worden voor verwijdering.

[ Voor 7% gewijzigd door satcp op 20-11-2003 22:15 . Reden: update ]

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:23

voodooless

Sound is no voodoo!

Ik zeg ook... Het gaat niet altijd op. In een artiekel in de C't enkele jaren geleden stond het precies uitgelegd, helaas weet ik de exactie details niet meer, vandaar de ietwat vage uitleg. Conslusie was dat je er over het algemeen vanuit kunt gaan dat het kwaliteitsverlies van het re-encoden te verwaarlozen is. Anyway... de shoutcast stream van de TS is vast ook al enkele keren gere-encoded voordat ie bij hem op de PC kwam te staan.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Pagina: 1