Toon posts:

IDE of S-ATA ??

Pagina: 1
Acties:
  • 54 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo beste "tweakers",

Ik ben van plan binnenkort mijn eerste PC zelf te bouwen. Ik ben nog in de fase van componentenkeuze.

Qua mobo denk ik aan Asus A7N8X-X of de deluxe versie. Een (wellicht) belangrijk verschil is harddisk via IDE of S-ATA. Wat zijn nu de prestatieverschillen hiertussen. Loont het een S-ATA schijf te hebben of is een IDE-schijf met bijv. 8 MB cache net zo goed (bijv. de diamondmax 8 of 9)??? :?

Een goede prijs/kwaliteitsverhouding is voor mij belangrijk (ik streef dus niet naar het perfecte systeem, maar naar een systeem waar ik gewoon normaal kan internetten, "office-en", foto's bewerken en af en toe gamen).

Ik denk in zijn totaliteit bijv. aan volgende configuratie (+richtprijzen):
processor AMD Athlon XP 2500/2600+ (boxed) 333Mhz FSB € 100,00
moederboard Asus A7N8X-X (max FSB 400 Mhz) € 81,00
cooler bijv. Coolermaster CP5-6J31C-A4 € 10,00
geheugen 2x 256 MB DDR SDRAM PC 3200 € 88,00
videokaart: Asus A9200SE TDP ATI Radeon 64Mb AGP / Asus V9520 Magic T FX5200 128Mb AGP / Geforce 2 € 75,00
harddisk Maxtor diamondmax 9 7200 rpm (80GB 8MB = 6Y080P0 / 60GB 2MB = 6Y060L0) / of Diamondmax 8 40 GB 2MB € 75,00
floppy samsung € 8,00
CD/DVD LG Combo: 48x24x48/16 € 50,00
kast + voeding bijv. Coolermaster 300W € 60,00
TOTAAL ca. EUR 550,-

Naast mijn vraag over het type harddisk (maakt uit uit voor mobo natuurlijk!) wil ik graag weten of dit in zijn geheel wat lijkt. Ook heb ik nog grote twijfels over de beste "budget" videokaart. Wellicht kunnen jullie op dit vlak ook nog iets voor mij betekenen qua advies.

Ik weet dat dit soort vragen normaal gesproken niet helemaal thuis horen op het forum, maar ik wil toch graag even deze specifieke combinatie laten "doorlichten" door de experts!

Ook hoor ik graag andere eventuele tips voor iemand als ik die nog nooit zelf een hele computer in elkaar heeft gezet (wat zijn de grote valkuilen???) :?

Ik hoop dat jullie hieraan willen meewerken.

Bij voorbaat dank! :*)

Ronald

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:04

job

dit lijkt me een mooi begin om eens te lezen: http://gathering.tweakers...st_message/17919685#welke

wat betreft je vraag over p-ata of s-ata, het scheelt bijna niets.
zolang s-ata 2 er nog niet is kan je gewoon ide kopen.
de keuze moet je meer aan het moederbord laten afhangen.

je zegt zelf dat je niet het snelste wilt, maar een pc die leuk kan internetten en office kan draaien. als dat het enige doel is ben je met een pentium 3 al klaar.
maar ik neem aan dat je ook wel andere dingen wilt.

het is gewoon een kwestie van reviews lezen.
voor hd kan je bijvoorbeeld hier kijken: http://www.storagereview.com
en kijk dan in de database.

[ Voor 22% gewijzigd door job op 20-11-2003 20:29 ]

Verwijderd

Revieuws (op www.tweakers.net ;) bijv.) lezen is idd de beste oplossing om verschillen tussen hardware e.d. uit te zoeken. Lees ook eens de FAQ's op dit forum. Staat ook veel nuttige info in. En een valkuil: je koeler van je proc bevestigen zonder de core te slopen. Verder worden dit soort topics niet gewaardeerd hier nee. Toch succes ermee :) .

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ik weet dat dit soort vragen normaal gesproken niet helemaal thuis horen op het forum
:|

Anyway, als jouw hoofdvraag IDE vs SATA is, dan zoek je toch gewoon wat reviews op :? Kijk eens in de FAQ van het probleemgerelateerde subforum: Opslagmedia & I/O Controllers :)

/overbodig

Dit topic is gesloten.