Toon posts:

[Voeding] Hoog piepend geluid

Pagina: 1
Acties:
  • 327 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik hoorde vannacht een nare hoge piep uit mn pc komen.
Ben zo juist ff op onderzoek uitgegaan wie de boosdoener was:

-Case Fans losgeplugd (geluid nog steeds aanwezig)
-CPU fan dr ff af (nog steeds aanwezig)
-Windows laten laden en HD van de stroom af (nog steeds..)
-Fans in de voeding stopgezet (schroevendraaier ertussen (6))

Op een gegeven moment was het dus zover dat de pc "draaide" zonder fans en hd en het geluid bleef gewoon.

Boosdoener: De PSU :(

Vervolgens getest wanneer het geluid komt/versnelt.
Zodra de 12 v lijn wordt aangesproken begint het geluid al te komen.
Als de hdd bv ff gaat ratelen oid

Okay, wat zijn de voltages vragen jullie je natuurlijk af:

Idle 5v=5 stressed=4,9
Idle 12v= 11,9 stressed=12,16
3,3 lijn blijft stabiel @ 3,25

Heb ik de kans dat het hele zaakje doorfit en zodadelijk ff een andere PSU halen of zal ik het zo laten:

Specs:

-AMD 2600
-ASUS a7n8x
-512 Mb ram
-Geforce FX 5200
-Seagate 80 GB
Sound en netwerk onb.

PSU: Q-tec 400 watt met PFC , en dualfan gold.

Wie heeft er enig idee?

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Computervoedingen hebben regelmatig de neiging om te piepen, das normaal. Als je geld over hebt hun je een nieuwe voeding kopen en de rest van je geld aan mij geven 8) , maar je hoeft je geen zorgen te maken over de levensduur van je voeding.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• SuperPaddo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
(overleden)
Ik heb mijn pc gehad dat de voeding een soort toon maakte, maar kon er niet echt uit defineren of dat nou hoog of laag was (ja ik weet et dat klinkt stom :P), deze is echter binnen 1.5 maand doodgegaan (was nieuw). Gelukkig had ik garantie (was een Antec Smartpower 400 watt btw, bij inruiling met bijbetaling maar een Truepower genomen).

Toen die voeding dood was, en je zette de pc er mee aan, ratelde de hdd's ed aan/uit, en het mobo gaf foutcode's.

Grolsch Royce!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties.

Ik heb er geen last van dat de pc niet wil booten oid.
De voltage lijnen zien er wel redelijk goed uit.
Toen ik op een gegeven moment geen fans meer had draaien (case fans, cpu fan en psu fans<---- ff potlood tussen gestoken)
hoorde ik die toon dus nog steeds.. Het lijkt alleen maar voor te komen als ie wat "extra power" moet geven. Het is niet superhoog, maar s'nachts wel hoorbaar.
Dat piepen boeit mij opzich niets, maar ik had eens op GoT gelezen dat de PSU zelf (behalve de fans dan natuurlijk) geen geluid behoort te produceren.

Als de pc uit staat hoor ik wel een "bromtoon". Via de search heb ik terug gevonden dat dat door de PFC ondersteuning komt.

Ik heb geen idee waar dat piepen vandaan komt, maar aangezien de boel hiero nog wel stabiel loopt heb ik zo het gevoel dat het weer zo'n "bijverschijnsel" is van van de PFC ofr zo :S.

Een pc produceert altijd geluid, dat accepteer ik ook wel, maar aangezien deze doos 24/7 aan het downloaden is en en webserver draait ben ik er een beetje heuverig voor dat ie in de fik vliegt :S

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:30

_Ernst_

Mark It Zero!

Dat piepgeluid uit je voeding is al vaker langs gekomen hier op GoT. Het word veroorzaakt door een onstoor spoel in de voeding. Als je de voeding belast, word de pieptoon erger want dan looopt er meer stroom door de spoel.
Als je je er echt aan stoort aan dat geluid dan zou je die hele ontstoor spoel eruit kunnen halen. Zij al een paar topics over geweest en het schijnt dus gewoon te kunnen. Ik heb een Q-tec 550 en daar heb ik ook gewoon die onstoorspoel eruit gehaalt, hij doet ut nog steeds :)

Last.fm

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie,

Die ontstoorspoelka toch alleen maar een zoemend geluid produceren?
Over piepen heb ik niets kunnen vinden...

• Jeroen O
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13:50
Het kan ook door de schakeltrafo komen.

Deze willen ook nog wel eens hoogfrequente geluiden produceren. Op m'n werk ben ik momenteel bezig met schakelende voedingen. Ook deze willen nog wel eens hoogfrequent geluid produceren. In mijn geval komt dat deels door de slechte kwaliteit van de trafo. (Zelf gewikkeld :P).

De keuze of je hem vervangt, laat ik aan jou over. Het hoeft niet zo te zijn dat ie stuk is of stuk gaat. Maar bedenk wel dat een nieuwe voeding goedkoper is dan een nieuwe computer (uitgaande van het ergste geval).

Ik heb geen tijd, ik moet een belangrijk computerspel spelen.

Verwijderd

Topicstarter
Update:

Ik heb vandaag een andere voeding erin gehangen (ook q-tec 400 watt)

En het geluid komt niet vanaf mn psu maar vanaf het moederbord :S

na de search gebruikt te hebben kwam ik er al een aantal topics erover tegen.

Een spoel naast de socket van me cpu trilt of zo.

Tijdens de pieptoon knippert het lampje van me netwerkkaart op maat mee :S
echt wazig, onb nic al disabled in de bios. hielp ook niet. clear cmos ook niet :S

Ik snap het ff niet....

Pc uit elkaar gehaald en weer in mekaar gezet hielp ook niet (ik dacht misschient resonantie of zo)..

Verwijderd

Neem eens een kijkje op het shuttle forum en het CME Shuttle topic want daar is het een bekend probleem (piepende spoelen van de filtering van de spanningsregelaars): [rml]AtlonXP1800 in "[ cm] shuttle modding (SN41G2)"[/rml]

Je zou er een krimpkousje omheen kunnen doen: http://www.hardware-tweaker.de/v8ultra-15.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2003 20:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor je reactie Euss,

Ivm garantie denk ik maar niet dat ik de spoelen ga lijmen enzo..
Als ik het zo laat voor wat het is heeft dat nog schadelijke gevolgens voor mn hardware behalve voor mn oren :)?

Ik zet er anders wel weer een paar case fans aan dan is het geluid wel weg

• ooge
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-10-2022
heb je niet toevallig ook een ventilator op je northbridge of gpu die je vergeten ben stop te zette die krengen maken vaak nogal veel toeren met gevolg een rotgeluid B)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb echt alle fans uitgehad ;-)
GPU ook idd en de northbridge is passief gekoeld.

• ooge
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-10-2022
die hoge piepen komen zoiezo uit een hoop apparaten, vooral snachts als je verder geen achtergrond geluiden heb wordt je helemaal gek als je je tv en/of radio nog op standy heb staan, zouden die hoge frequenties ook schadelijk zijn voor je gezondheid vraag ik me welleens af :/

Verwijderd

Topicstarter
dat zal nog wel meevallen denk ik ..

als je goed kan horen is het gewoon vervelend.
EN inderdaad s'nachts is het verschrikkelijk maar ja.. zo te zien is het gewoon normaal

Verwijderd

Als ik het zo laat voor wat het is heeft dat nog schadelijke gevolgens voor mn hardware?
Nee, het is niet schadelijk voor de hardware - het is imo eerder schadelijk om je spoelen te smoren (warmteontwikkeling en aantasting van isolatie/koperdraad door inwerking van de zuren in je isolatiemiddel).

Wat betreft je voeding: de PFC spoel in je voeding is ook verantwoordelijk voor een hoop herrie: Verwijderd in "Q-tec 550Watt Dual-Fan voeding ervaringe..."
Pagina: 1