Toon posts:

Zalman ZM80-... op 9800aiw

Pagina: 1
Acties:
  • 146 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Heb enige tijd weken geleden de Hercules 9800aiw aangeschaft.
Reeds succesvol gesoftmod naar 9800pro en het draaid als een speer.

Ik erger me alleen aan de fan die erop zit, die maakt echt een irritant
hoog geluid (lijkt mij normaal bij zo`n kleine fan).

Ben nl. begonnen m`n case es lekker stil te maken.

Ik heb hier al gezocht en ook verder op het net, maar heb nog steeds geen antwoord op m`n vraag gevonden!

Mijn vraag is past een Zalman ZM80-... op mijn kaart, zit met de tv-tuner die op de
kaart zit!
Zit deze niet in de weg voor het reusachtige koelblok?

Ik wil deze passieve cooling samen met een 80mm papst fan op m`n vga-kaart gaan monteren.

Verwijderd

bedenk wel dat je dan je garantie kwijt bent.

• Bliep
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:39
idd garantie is wel weg

• Tenesmia
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-08 14:34

Tenesmia

First Sergeant

past. Ik heb zelf een standaard 9800 Pro, maar die zalman komt niet in de buurt van die tuner ;-) en over die fan ... je kan er ook zo'n zalman fannetje bij doen ( iets van OP-1 ofzo ) die heb ik ook, en hoor je niet, terwijl ie prima koelt ...

[ Voor 44% gewijzigd door Tenesmia op 20-11-2003 17:05 ]

Ad Astra Per Aspera

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 20 november 2003 @ 16:57:
Garantie is geen probleem, ikke goede personen kenne })

Verwijderd

Topicstarter
Kuijpmans schreef op 20 november 2003 @ 17:04:
past. Ik heb zelf een standaard 9800 Pro, maar die zalman komt niet in de buurt van die tuner ;-) en over die fan ... je kan er ook zo'n zalman fannetje bij doen ( iets van OP-1 ofzo ) die heb ik ook, en hoor je niet, terwijl ie prima koelt ...
Die zit er bij jou toch niet op?
Of ken je iemand die het ook al gedaan heeft?

Heeft er niemand anders de Zalman op de 9800AIW :?

Wil natuurlijk wel 100% zekerheid voor ik hem bestel en m`n originele koeler eraf sloop (voorzichtig natuurlijk)

Gaat die heatsink er trouwens goed af?

Verwijderd

Ik heb een 9000 AIW met de Zalman 80HP erop. Ik heb geen enkel probleem met de TV-tuner. De heatsink valt over de TV-tuner zonder deze te raken. Ik kan me niet voorstellen dat de TV-tuner op 9800 dikker zou zijn.
Ik heb ook een 9800Pro in een adere machine met dezelfde heatpipe, maar deze heb ik extra gekoeld met een 80mm Papst-fan omdat ie bij het gamen wel errug warm werd. Ik kon m'n hand net 3 seconden op de bovenste heatsink (niet rechtstreeks op de core) houden voordat het pijn deed. Ik heb overigens redelijk vuurvaste handen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 21 november 2003 @ 15:35:
Ik heb een 9000 AIW met de Zalman 80HP erop. Ik heb geen enkel probleem met de TV-tuner. De heatsink valt over de TV-tuner zonder deze te raken. Ik kan me niet voorstellen dat de TV-tuner op 9800 dikker zou zijn.
Ik heb ook een 9800Pro in een adere machine met dezelfde heatpipe, maar deze heb ik extra gekoeld met een 80mm Papst-fan omdat ie bij het gamen wel errug warm werd. Ik kon m'n hand net 3 seconden op de bovenste heatsink (niet rechtstreeks op de core) houden voordat het pijn deed. Ik heb overigens redelijk vuurvaste handen.
Is de heatsink&fan makkelijk te verwijderen van m`n 9800AIW?

• Tenesmia
  • Laatst online: 08-08 14:34

Tenesmia

First Sergeant

Verwijderd schreef op 21 november 2003 @ 13:58:
[...]

Die zit er bij jou toch niet op?

Nee, helaas niet

Of ken je iemand die het ook al gedaan heeft?

Ja, maar kan je zelf ook wel garanderen dat het past, want die tuner van de AIW zit gewoon helemaal niet in de weg voor de zalman ...

Heeft er niemand anders de Zalman op de 9800AIW :?

Wil natuurlijk wel 100% zekerheid voor ik hem bestel en m`n originele koeler eraf sloop (voorzichtig natuurlijk)

Gaat die heatsink er trouwens goed af?
ja heel makkelijk, gewoon pinnetjes eraf knippen en klaar ...

Ad Astra Per Aspera

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-08 16:44

Croga

The Unreasonable Man

Verwijderd schreef op 21 november 2003 @ 15:35:
Ik heb een 9000 AIW met de Zalman 80HP erop.
Is dat niet een enorme overkill? Ik heb mijn 9000AIW gekoeld met een oud Gf2 passief blokje, en die kaart draait ondertussen zo'n 4 maanden continue zonder problemen.......

Verwijderd

Topicstarter
Gaat de Zalman wel passen ivm met de ram`s?
Heb een Asus A7N8X moederplank en de geheugenbanken zitten ook een stukje boven m`n AGP aansluiting!

Bij die goudkleurige Zalman staat een foto hoe en wat, maar bij de zwarte niet.

Ik wil de zwarte met fan, daar staat er niks over bij.
Maar ik weet het nu niet zeker!

• StanTheMan
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-07 07:48
het gaat passen, ik heb zelf die zm80c-hp op een radeon9700 gezet, op een asus a7n8x mobo..

Wel ontzettend voorzichtig zijn bij 't monteren, mijn club3d 9700 heeft t namelijk niet helemaal overleefd. Heb nu een hercules 9800se aiw, en als ik dat zo zie, gaat dat ook passen..

• Chop2000
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-08 00:21

Chop2000

Vroem

ik heb zelf een zalman ZM80-C op een ATI9800SE AIW @ Pro, werkt perfect, en past ook goed! ik gebruik wel die zalman fan, anders word ie enorm heet :P

niks

• StanTheMan
verdorie, ik wil m er ook op zetten, maar durf nu niet meer zo goed nadat m'n 9700 naar de knoppen is gegaan..

Stel nou dat ik die bracket van zalman ervoor hang (de fb-123), en dan met een 80mm fan op de heatsink blaas terwijl de 9800-fan uitstaat, zou dat genoeg zijn?

[ Voor 44% gewijzigd door StanTheMan op 22-11-2003 00:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
Chop2000 schreef op 21 november 2003 @ 23:36:
ik heb zelf een zalman ZM80-C op een ATI9800SE AIW @ Pro, werkt perfect, en past ook goed! ik gebruik wel die zalman fan, anders word ie enorm heet :P
Ik heb in m`n antec kast een sidepanel met fan die precies ter hoogte van de kleurenkaart zit, zou die het spul niet genoeg koelen?

Fan loopt wel op 7 V ivm het lawaai.

(offtopic, bij jou is de softmod dus ook gelukt }) )

• StanTheMan
ik denk dat ie op 5v niet heel veel betekent, of je moet een koker maken die de airflow wat beter richt..

Verwijderd

Topicstarter
StanTheMan schreef op 22 november 2003 @ 10:26:
ik denk dat ie op 5v niet heel veel betekent, of je moet een koker maken die de airflow wat beter richt..
Sorry type foutje moet 7 V zijn (is btw hierboven al veranderd !) 8)7

• Chop2000

Chop2000

Vroem

maar dan nog, ik zou er gewoon een fan direct voorhangen, ik heb ook een chieftec kast gehad met een fan in het sidepanel, en die zat niet echt goed voor de videokaart.. makkelijkste is dus gewoon die zalman opt1 fan voor de zm80c,

(offtopic, Softmod werkt al 2 maandjes perfect hier, ik heb een BBA, kwam bij mycom vandaan :P)

niks

Verwijderd

Topicstarter
Ja, zit wel wat in natuurlijk, de fan hangt er dan gelijk tegen aan.
Kan ik dan de casefan laten zitten in m`n sidepanel (is wel mooi met dat ledfannetje!)
Of kan ik hem dan beter er uithalen?

Zou ik niet m`n ledcasefan op die Zalman kunnen vastmaken?

• srblackbird
  • Laatst online: 18-06 15:56

srblackbird

ThinkGEEK

Moet goed te doen zijn....
http://www.x-equis.nl/ati/
Afbeeldingslocatie: http://www.x-equis.nl/ati/Image044.jpg

• Chop2000

Chop2000

Vroem

ja sorry hoor, maar wat heeft dit met een ati9800se AIW te maken? die kaart op de foto is een ati 9800pro :S

niks

• StanTheMan
om dit topic dan maar even compleet te maken en af te sluiten:

ik heb de zalman zm80c-hp net gemonteerd op de Hercules 9800SE AIW, met de optionele fan.

Het past perfect, ook met heatsinkjes op het geheugen..

edit: het loopt stabiel op core/mem 411/371

[ Voor 10% gewijzigd door StanTheMan op 01-12-2003 20:28 ]

Verwijderd

StanTheMan schreef op 01 december 2003 @ 19:23:
om dit topic dan maar even compleet te maken en af te sluiten:

ik heb de zalman zm80c-hp net gemonteerd op de Hercules 9800SE AIW, met de optionele fan.

Het past perfect, ook met heatsinkjes op het geheugen..

edit: het loopt stabiel op core/mem 411/371
kan je misschien een paar (macro)foto's maken, ik wil nl ook van dat lawaai af :)

• StanTheMan
vooruit dan maar..:

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/stanley.oei/zalman/1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/stanley.oei/zalman/2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/stanley.oei/zalman/3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/stanley.oei/zalman/4.jpg

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/stanley.oei/zalman/5.jpg

Verwijderd

Topicstarter
Nou ik heb hem binnen en hij zit erop!
Past perfect en loopt als een zonnetje en lekker stil (is ook wel belangrijk)

Echt goeie kwaliteit zalman en instructie zeer duidelijk.
Voor iedereen die nog zit te twijfelen, kopen die handel! 8)

mod. van mij mag hij dicht hoor! _/-\o_

Verwijderd

2 paar opmerkingen:

1: Die fan van zalman is wel leuk, maar je bereikt eigenlijk een maximale koeling, als je een casefan op je zijpanel hebt, dan krijg je n.l. constant koude lucht binnen gepompt tegen de koevinnen van de zalman.

2: Als ik kijk naar de geluiddempende matjes etc, begrijp ik dus dat je je pc zo stil mogelijk wilt krijgen, maar waarom heb je een msi northbridge cooler op je a7n8x!?!?!? Dat ding maakt juist pokke veel herrie.

/me is blij, zijn 9800se aiw is succesvol gemod naar een 9800pro aiw met een zalman erop :)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2003 18:46 ]

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Verwijderd schreef op 03 december 2003 @ 18:45:
[...]
1: Die fan van zalman is wel leuk, maar je bereikt eigenlijk een maximale koeling, als je een casefan op je zijpanel hebt, dan krijg je n.l. constant koude lucht binnen gepompt tegen de koevinnen van de zalman.
[/ME]
Passieve koeling gebeurt mbv een zeer groot oppervlak... zodra er enige luchtstroom langsloopt, zal deze enorm veel makkelijk zijn warmte kunnen afstaan. Zodoende kan je met een gesloten kast de kaart nog steeds voldoende koel houden, ondanks het gegeven dat je met warme lucht koelt.

Ik heb een Radeon9700 met een zalman HP-80 en heb totaal geen enkele luchtstroom whatsoever, dus die warmte blijkt dan zo op te bouwen dat het koelblok als een soort schoorsteen de warme lucht in beweging brengt... de zalman wordt dan dus ook bloedheet (radeon kan erg veel hebben BTW).

Iedere vorm van stromende lucht doet de temps drastisch dalen icm zo'n koeloppervlak.
* Delerium heeft tegenwoordig 1 Enermax 12 cm fan op 1500 rpm erboven liggen.

• StanTheMan
Verwijderd schreef op 03 december 2003 @ 18:45:
[...]
2 paar opmerkingen:

2: Als ik kijk naar de geluiddempende matjes etc, begrijp ik dus dat je je pc zo stil mogelijk wilt krijgen, maar waarom heb je een msi northbridge cooler op je a7n8x!?!?!? Dat ding maakt juist pokke veel herrie.

/me is blij, zijn 9800se aiw is succesvol gemod naar een 9800pro aiw met een zalman erop :)
1 paar antwoorden:

1: dat is uiteraard de optimale situatie, maar uiteindelijk blaast de intake fan ook relatief koele licht richting de videokaart, aangezien de warmste lucht bij de processor zit (en als het goed is meteen wordt afgevoerd via 2 outtakes.

2: de msi koeler maakt op 12 volt inderdaad wel wat lawaai, maar mbv een fancontroller op 7v hoor je hem - helemaal - niet.. (heb deze koeler van m'n pa's msi 865p neo2 fisr afgehaald)

Verwijderd

ik merk nu dat de bovenste koelblok kouder aanvoelt dan de onderste (op GPU).

is de heatpipe niet goed gemonteerd?

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:22

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Verwijderd schreef op 04 december 2003 @ 12:16:
ik merk nu dat de bovenste koelblok kouder aanvoelt dan de onderste (op GPU).

is de heatpipe niet goed gemonteerd?
Probeer dat zelfs eens te verklaren ;). Ik vind het vrij logisch dat het koelblok wat direct in contact komt met de GPU warmer is dan de koelblokken die aan de andere kant zitten

Verwijderd

We Are Borg schreef op 04 december 2003 @ 12:42:
[...]

Probeer dat zelfs eens te verklaren ;). Ik vind het vrij logisch dat het koelblok wat direct in contact komt met de GPU warmer is dan de koelblokken die aan de andere kant zitten
ik heb de hp80a gehad, die goudkleurige op mijn 9500, die was wel even warm...

• StanTheMan
bij mij voelt de onderste juist ietsje koeler aan, voornamelijk door die fan die erop blaast denk ik.

maar ik denk dat het verder vrij normaal is dat de bovenste wat minder warm aanvoelt, maar het moet natuurlijk niet heel veel schelen!

Is de heatpipe zelf wel goed warm/heet?

• nadd
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11-08 14:52
even een vraagje aan Stan the Man. Waar heb je die zalman set besteld want alternate levert hem ook maar daar vertellen ze niks over een fan.

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:22

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
StanTheMan schreef op 04 december 2003 @ 13:37:
bij mij voelt de onderste juist ietsje koeler aan, voornamelijk door die fan die erop blaast denk ik.
Ligt eraan of je er een fan op hebt staan. Je hebt met en zonder fan :)

Verwijderd

Ik ben ook van plan er een aan te schaffen voor mijn 9800aiw, alleen ik heb 1 probleem, ik heb een abit nf7-s met een zalman northbridge koelblok op m'n northbridge en southbridge (Die goude)

Bij het installeren van de videokaart heb ik al met moeite de bovenste vinnen naar beneden moeten drukken zodat de videokaart in m'n agp slot paste en niet tegen het zalman blokje zat.

Gaat een ZM80 passen met 2 zalmanblokjes op de north en soutbridge? :?

• StanTheMan
nadd schreef op 04 december 2003 @ 19:38:
even een vraagje aan Stan the Man. Waar heb je die zalman set besteld want alternate levert hem ook maar daar vertellen ze niks over een fan.
bij atro computers..

Verwijderd

hallo, ik krijg binnenkort ook een 9800se thuis, alleen vraag ik me af:
Stel je voor dat de softmod lukt, is de standaard koeler dan niet genoeg en is het dan echt noodzaak om de videokaart extra te koelen? Of werkt de kaart dan nog steeds goed en veilig? Het gaat om een ATI 9800se AIW.

Alvast bedankt voor de reacties

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:06

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Verwijderd schreef op 20 november 2003 @ 16:57:
Ik heb daarover met Hercules zitten mailen, en die vertelden me dat zolang ik de originele fan bewaarde, er geen probleem was.

• StanTheMan
Verwijderd schreef op 09 december 2003 @ 18:37:
hallo, ik krijg binnenkort ook een 9800se thuis, alleen vraag ik me af:
Stel je voor dat de softmod lukt, is de standaard koeler dan niet genoeg en is het dan echt noodzaak om de videokaart extra te koelen? Of werkt de kaart dan nog steeds goed en veilig? Het gaat om een ATI 9800se AIW.

Alvast bedankt voor de reacties
niet nodig, maar het is zo lekker stil...
sebastius schreef op 09 december 2003 @ 18:38:
[...]

Ik heb daarover met Hercules zitten mailen, en die vertelden me dat zolang ik de originele fan bewaarde, er geen probleem was.
erg netjes van ze. Hopelijk is het ook echt zo..

[ Voor 3% gewijzigd door StanTheMan op 09-12-2003 20:03 ]

Verwijderd

StanTheMan schreef op 09 december 2003 @ 20:02:
[...]
niet nodig, maar het is zo lekker stil...
Bedoel je hiermee dat het veel meer lawaai gaat maken nadat je het hebt gesoftmod? Want mijn pc maakt nu super veel lawaai als ik een spel opstart, is dat dan niet gevaarlijk?

• Le_Freak !
  • Laatst online: 24-06 10:42
Ik heb deze combinatie op de HCC dagen gezien (dus met die casefan ertegen aan)

Wat ik nog wel wil weten is wat er gebeurt als je je kaart overklokt, voldoet bovenstaande dan nog wel ?

Specs

• acidfever
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-01-2024

acidfever

I am allready working!

Heb vanavond ook deze koeler gemonteerd. Wel meteen gemod met een 92 mm Papst fan erop (36 CFM / 23dba).

Koelt als een speer en klokt hoger dan een 9800XT hehe....

SWEET!

• Aghilas
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Welke koelblokjes zouden het best op de AIW9800SE + Zalman ZM80C passen, rekening houdende met dat het BGA chips zijn, en met de ruimte die een ZM80C overlaat? :)

Thanx! _/-\o_

[ Voor 6% gewijzigd door Aghilas op 29-02-2004 04:06 ]

• Priyantha Bleeker
  • Laatst online: 13-08 17:50

Priyantha Bleeker

Out and proud \o/ :D \o/

sebastius schreef op 09 december 2003 @ 18:38:
[...]

Zijn er al mensen die hier ook al ervaring mee hebben ? :)

• Aghilas
  • Niet online
AIW9800SE schreef op 29 februari 2004 @ 03:38:
Welke koelblokjes zouden het best op de AIW9800SE + Zalman ZM80C passen, rekening houdende met dat het BGA chips zijn, en met de ruimte die een ZM80C overlaat? :)

Thanx! _/-\o_
Come onnn! :z

Een simpele vraag maar! Kan hopelijk toch wel iemand antwoord op geven? :|

:P

• Aghilas
  • Niet online
(dubbelpost) :?

[ Voor 175% gewijzigd door Aghilas op 03-03-2004 23:24 . Reden: dubbelpost op 1 of andere manier ]

• chaosonline
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-08 23:35
AIW9800SE schreef op 03 maart 2004 @ 23:00:
[...]

Come onnn! :z

Een simpele vraag maar! Kan hopelijk toch wel iemand antwoord op geven? :|

:P
Uhm :? als je de koelblokjes bedoeld uit het ZM80-C pakket, de kleinste...
RTFM!!! Staat er gewoon in hoor, iets in de trend van de grote zijn voor de GeForce GPU, de andere voor de rest...

En ja ik heb zelf een 9800SE AIW en het past precies....

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-07 06:21

Remy

I usually get 100% accuracy

AIW9800SE, zoek eens in DOC op koelblokjes in combo met de zm80 heatpipe. Steeds loos blijven kicken is niet de bedoeling, vandaar dat ik deze op slot doen.

LinkedIn
Instagram

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.