Kernel Slackware 9.1

Pagina: 1
Acties:

• mazzzterrr
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-08-2025
Na het installeren van Slackware 9.1 op een PC waar nog meer OSen op draaien kan ik Slackware opstarten m.b.v. een opstartdiskette en werkt alles naar behoren.
Op deze computer draait ook Mandrake 9.2 en de LILO daarvan gebruik ik, dus ik had handmatig die van SLackware er ook ingezet en dat werkte qua opstarten, maar nu komt het probleem: als ik via de kernel die op de HD staat opstart werkt mijn netwerk niet en via de diskette wel.
Nu zag ik zelf 2 oplossingen:
1) De vmlinuz van de diskette kopieren naar de HD en dan opstarten....maar dit had geen effect!
2) De computer booten van diskette en dan de runnende kernel opnieuw compilen, maar dit heeft ook weinig effect, want hij geeft meldingen over undefined references met betrekking tot CardServices en stopt dan met een error.

Mijn vragen zijn dus:
1) Hoe kan ik de kernel van de opstartdiskette naar de HD kopieren, zodat deze blijft booten net als van diskette?
2) Hoe voorkom ik deze undefined references? Mij lijkt dat de kernel die draait zo opnieuw gecompiled kan worden...

• _Squatt_
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Kopieer de vmlinuz van de diskette naar de /boot van Mandrake, als bijvoorbeeld vmlinuz-slack.
Dan in /etc/lilo.conf de image= regel van Slackware aanpassen naar
code:
1
image=/boot/vmlinuz-slack

(dit is dus antwoord op vraag 1).

edit:
Wat uitleg toegevoegd:

Ik denk namelijk dat je in de lilo.conf van Mandrake toegevoegd hebt:
code:
1
2
3
4
image=/boot/vmlinuz
    label=Slackware
    root=/slack/partitie
    etc...

En dan leest Lilo als je Slackware boot de kernel van Mandrake (/boot/vmlinuz).

[ Voor 38% gewijzigd door _Squatt_ op 20-11-2003 17:23 ]

"He took a duck in the face at two hundred and fifty knots."

• mazzzterrr
Dat heb ik nu dus geprobeerd en dat klopt op zich wel, maar nu heb ik hem gekopieerd en is het nog steeds hetzelfde eigenlijk. Zou er behalve vmlinuz-slack nog iets nodig zijn?
In lilo.conf van Mandrake staat nu dus:
image=/boot/vmlinuz-slack
label=Slackware
root=/dev/hda7
read-only

En nu blijkt dus ook dat de kernel in de /boot van Slackware hetzelfde is als van de diskette.

• pinball
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

pinball

Electric Monk

Niet echt een oplossing, maar mijn eigen luie workaround nadat ik de eerste keer tegen zo'n probleem aanliep:
ik installeer bij elke distro lilo gewoon op de partitie
Bij 1 van die distro's maak ik een backup van lilo.conf, en installeer nogmaals lilo, maar nu in de MBR, die alle distro's aanroept als 'other' zodat er in die 'MBR lilo' geen informatie nodig is over kernels etc.

Zo heb ik in de MBR eigenlijk alleen een partitie-keuze, en gebeurt het echte booten op de partitie.

Whenever you find that you are on the side of the majority, it is time to reform.

• mazzzterrr
Dat is idd wel een goede oplossing denk ik en dat ga ik zo eens even proberen..