Toon posts:

Cinemaware. Herkennen de oudere freaks dit label nog?!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Cinemaware, ja wie kent dat label nog.

maar in de tijd van de Amiga waren ze zeer hot! Ze waren de eerste die een extreem mooi (voor die tijd) en verslavend spel uitbrachten:

====> Robin Hood: Defender of the Crown ;)

iemand:?
Ik kan me nog levendig alle nachten indenken dat ik dit spel speelde op mijn Amiga.

Nu, Cinemaware bestaat nog wel degelijk! Sterker nog; ze hebben dit spel (oorspronkelijk 1984) weer uitgebracht en geheel in een nieuw jasje gestoken. /-\o

Om wat meer duidelijkheid te geven over wie wat ze zijn en welke hits ze indertijd hadden, kijk maar op hun website:
http://www.cinemaware.com :) en http://www.cinemaware.com/vault.asp?vault=games

Je kan dit spel natuurlijk gelijk gaan kopen, wat ik sterk aanraad, want de bediening is eenvoudig en het spelplezier vele malen meer dan de meeste huidige schiet en ram spellen..... :o

Of je registreerd je en je download de orginele versies van vroeger en start deze in je emulator, bijv. Uax. Of nog makkelijker, je speelt direct het hele spel online!!! :) :)

http://www.cinemaware.com/browser/dotc/final.asp

Succes! en happy retro-gaming :+

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2003 16:33 ]

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03-11 14:33
hmm de links werken niet, sorry dude :/

• Bleet
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bleet

Losing my edge.

Hier wel... :)

Last.fm |
If bullshit could fly, i'd be an astronaut.

Verwijderd

Ik heb dit spel gehad op de NES en was er supergoed in. Ik kon zelfs met Wolfric the Wild (die overal heel slecht in was behalve op toernooien) het spel in no-time uitspelen.

Dit kwam eigenlijk voornamelijk omdat ik op een gegeven moment doorhad dat als je 10 knights in een kasteel zette, je eigenlijk niet kon verliezen. Was dit een bug? :?

10 Knights als verdediging in je kasteel waren meer waard dan 100 soldiers in een kasteel. En ook al liep het balkje na verloop van tijd terug, ze bleven alle tien leven! :?

Linkje naar een review van de NES versie:
http://www.nesfiles.com/N...Defender_of_the_Crown.asp

Afbeeldingslocatie: http://www.gamer.nl/i/200208/img1030206063_0.jpg

Dit is het origineel (niet de NES versie trouwens)

Afbeeldingslocatie: http://www.gamer.nl/i/200208/img1030206063_1.jpg

En dit is de remake.

http://www.gamer.nl/nieuws/14383

Hij is er ook voor de GBA zie ik:

http://www.gamespot.com/g...derofthecrown/review.html

Check ook de screens aldaar. Leuk dat ze variatie aanbrengen, maar als je alleen de sceens bekijkt krijg je een compleet verkeerde indruk van het spel. In de praktijk zit je namelijk bijna alleen maar naar de kaart te koekeloeren.

Verder bevatte mijn NES versie (die denk ik min of meer geport was en dus weinig zal verschillen van de C64 of Amiga versies) het ALLERSLECHTSTE zwaardvechten ooit gemaakt.

Om een kasteel de 'raiden', plunderen dus, had je een mannetje. Dat stond links. Van rechts kwamen twee bewakers, 1 voor 1, en uiteindelijk was je binnen en moest je het opnemen tegen een derde bewaker. Hoe? Door naar voren te lopen, te prikken, stap terug, waarbij je zijn stoot ontweek. Prik, stap terug, prik, stap terug. De derde bewaker diende af en toe wat schade toe (omdat je op een gegeven moment niet veel verder achteruit kan lopen) maar als je de eerste twee bewakers schadevrij hebt neergestoken (wat moeiteloos kan), dan kan je winnen met nog flink wat energie over.

Echt bizar slecht. Nee, geef mij dan maar Robin Hood: Prince of Thieves op de NES. Gebaseerd op de gelijknamige film met Kevin Costner en Morgan Freeman. Daarbij kon je springen en over tafels lopen enzo. Best kicken.

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2003 19:56 ]

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Jaah!!! Wings op de Amiga heb ik helemaal grijs gespeeld. Superkoel strafen, bombarderen en 3d vliegen! Ondertussen het verhaal in het dagboek. Super!

Ook Defender of The Crown is heel koel. Er schijnt ook een windows demo van te zijn; weet de TS misschien een directe link daarnaar toe?

• udenjpg
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

udenjpg

C8H10N4O2

Cinemaware, hebben die later niet "It came from the desert" gemaakt? Een van mijn favo's op mijn Amiga.

Coffee isn't a matter of life and death. It's far more important than that.

Verwijderd

Topicstarter
Yep! Came of the Desert was ook van Cinemaware.... ;)

Zeg die tip van 10 man in een kasteel om te winnen.... Zou die nu ook nog werken? :)

En dat dat zwaardvechten niet zo spectaculair was..., nu ja, we spreken wel over een game van 20 jaar oud he! (1984 was het orgineel).... en in 1986 kwam de Amiga 1000 uit met als een van de eerste spellen Defender of the Crown.

Overigens, inmiddels heb ik de nieuwe versie van het spel voor de XBox. Is inderdaad stukken verbeterd en het zwaardvechten etc. is stukken moeilijker als het orgineel. Niet meer te vergelijken met vroeger dus.

Wat mij verder opvalt is dat de figuur Robin Hood zelf nu veel meer aanwezig is in het spel. De eerste dagen ben je alleen Robin Hood en moet je bijv. berovingen uitvoeren op transporten met pijl en boog. Dit was inj het oorspronkelijke spel niet eens. Valt mij bitter tegen om die soldaten van hun paard te schieten. Ben er nog steeds niet achter wat de beste strategie is en waar ik moet mikken....

Ach die goede oude retrotijd is gelijk weer terug en Halo ligt nu in de kast (ehhh, op mij ingebouwde XBox HD) weg te rotten... 8)

• Xymox
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-10 08:43

Xymox

Determinism rulez !

Zweimel.....

De goeie oude tijd, tsja.....

Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j

Verwijderd

Maar jongens check even mijn post hier boven. Over het verdedigen van een kasteel met uitsluitend ridders. Was dat nou een bug of niet?

Verwijderd

Topicstarter
Dat was een bug ja.

Maar ondanks dat won ik het spel met name door jousting en rading.

• Sendy
  • Niet online
Sjonge, ik heb volgens mij nog nooit die joust gewonnen. Dat snapte ik echt niet. Het zwaardvechten wel, dat was makkelijk, maar vermakelijk. Het schieten op het fort met zo'n hoe-heet-het-ook-alweer vond ik echt de bom.

Al met al was ik eigenlijk erg slecht met dit spel ;)
offtopic:
Hebben jullie al Space Colony geprobeerd?

• Twhomp
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-11 15:53

Twhomp

Stayin' Alive

Sendy schreef op 26 november 2003 @ 00:51:
Sjonge, ik heb volgens mij nog nooit die joust gewonnen. Dat snapte ik echt niet. Het zwaardvechten wel, dat was makkelijk, maar vermakelijk. Het schieten op het fort met zo'n hoe-heet-het-ook-alweer vond ik echt de bom.

Al met al was ik eigenlijk erg slecht met dit spel ;)
offtopic:
Hebben jullie al Space Colony geprobeerd?
Een trebuchet heet zo'n ding.
Misschien was het een katapult.

Balista: zoals in Gladiator: mega grote kruisboog met mega grote pijlen
Katapult: een grote lepel opgespannen: gooit stenen, brandkruiken
Trebuchet: dubbele slinger: kan je de boog en sterkte van de worp mee bepalen

Weet van alles een beetje en van een beetje alles!

• Sendy
  • Niet online
Katapult was het dan ;) Erg koel. Stenen gooien.
offtopic:
Heb ooit zo'n ding bij handvaardigheid gemaakt -- in het klein natuurlijk. Poeh...

[ Voor 6% gewijzigd door Sendy op 26-11-2003 03:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
Balista: zoals in Gladiator: mega grote kruisboog met mega grote pijlen; max. 30 - 40 mtr afstand
Katapult: een grote lepel opgespannen: gooit stenen, brandkruiken ;max. 80-120mtr afstand
Trebuchet: dubbele slinger: kan je de boog en sterkte van de worp mee bepalen; tot 250mtr afstand!

De trebuchet was in de middeleeuwen het meest afschrikwekkende wapen dat er bestond. De grote slingerarm had aan de ene zijde een grote bak waarin allemaal stenen ed in gedumpt werden. Ofwel een tonnenzwaar contragewicht.
aan de andere zijde hing een slinger, waarin rotsblokken (van meer dan 150kg!, om mujren te slopen, was zeer effectief!), dode en zieke karkassen (met de hoop om de waterput te vergiftigen en erge ziekten zoals pest te verspreiden in kastelen) en zelfs gevangenen en hoge meneeren ;-) ed. in werden in de slinger geplaatst en domweg over de kasteelmuren geslingerd...... Uiteraard hadden die maar een kaartje enkele reis >:)

Het wapen was dusdanig gevreesd, dat als een kasteelheer zag vanaf zijn kasteeltoren dat zijn belegeraars zo'n wapen opbouwden, hij vaak al direct zich geheel over ging geven tegen een bepaalde (gereduceerde) betaling, zodat hij levend kon vertrekken met zijn manschappen. :X

Ten tweede duurde het spannen van de Trebuchet - slinger ca. 2 uur! Dit aanspannen ging met grote draaikatrollen, die met de hand werden vastgezet en aangetrokken. Tijdens het spannen ging er vaak wat mis, waardoor er nog al eens manschappen die de slinger bedienden, per ongeluk mee de lucht in gingen.... _/-\o_

Echter het bouwen van zo'n slinger koste voor die tijd zeer veel geld. Dit betekende dat alleen zeer welgestelde veldheren of koningen in staat waren om zo'n slinger uberhaupt te betalen. Je kon voor het zelfde geld ook een paar honderd huurlingen betalen (ook al bleken die in praktijk tijdens gevechten niet altijd even betrouwbaar; Natuurlijk wel na een gevecht, als ze mochten roven.... o-) ).

Maar als een belegering erg lang kon gaan duren (enkele maanden of langer was vaak geen uitzondering!), kostte dit ook zeer veel geld, en vaak kon dan zo'n veldheer dan toch beslouiten zo'n katapult of Trebuchet te laten bouwen. Wat ik al eerder opmerktye, vaak was alleen de bouwstart ervan voldoende om de belegerde kasteelheer in te laten zien, dat hij zich beter kon overgeven en met wat toegeschoven handgeld uit de voeten kon maken.....

Men was in die tijd wel zo eerlijk om al hoog geplaatste persoon goed voor zichzelf te zorgen natuurlijk })

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de nieuwe versie aan het spelen gegaan.

Dit is werkelijk anders als het orgineel?!
In het orgineel stoind je inderdaad veel op de kaart te kijken en was je een van de 4 ridders.

Nu speel je robin hood zelf, en moet je met pijl en boog transporten overvallen en Notthingham overvallen. Dat schieten met pijl en boog valt vies tegen....

Ik heb tot dusver nog geen werkelijke overeenkomsten gezien met het orgineel.

Misschien de moeite waard om eens een testje te doen? ik vond wel wat op ... hoe heette dat programma ook al weer?... iets met een electronische ezel of aap-netwerk ofzo?! ;)

Verwijderd

Wings op de Amiga _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ Dat spel heb ik jarenlang gespeeld zonder te vervelen. Alleen jammer dat het zo moeilijk was (of was ik nog te jong om goed te kunnen gamen?)

• Sendy
  • Niet online
Hmm, ik vond Wings niet zo heel moeilijk. Nou ja, na per ongeluk wat ambulances gebombardeerd te hebben kreeg ik een missie waarin er 12 tegenstanders rondvlogen. Ik kon niet ditchen (en dus de missie afbreken) want dan kreeg ik een standje en werd ik uit het corps gezet :( Toen was het wel even moeilijk ;)
Pagina: 1