[vba/excel] met macro andere file "openen zonder macro's"

Pagina: 1
Acties:
  • 527 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Bzzje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-06 14:55

Bzzje

Negeren is vooruitzien

Topicstarter
Is het mogelijk (en zo ja hoe?) om middels een macro een ander bestand te openen, "zonder macro's" en dus ook niet de dialog box krijgt met "do you want to enable macro's?"

ik wil namelijk in een read-only macro enabled excel document gegevens kunnen updaten, maar wanneer het bestand zelf geopend is, kan je de attributes niet veranderen, dus zal het "buitenaf" moeten gebeuren.

Negeren is vooruitzien

• Bzzje

Bzzje

Negeren is vooruitzien

Topicstarter
even wat meer info:

Ik heb in excel een vba-app geschreven die een database uitleest en daar een paar excel bewerkingen mee uitvoert.
1 daarvan is een code vergelijken met een lijst aan codes (en de daar aan vastgehangen omschrijving).
Nu is de file readonly en saven is alleen mogelijk door een export te maken van de gegevensset.
Dit werkt allemaal.

De lijst met codes waarmee vergeleken moet worden, wordt eens in de zoveel tijd upgedate.
om te voorkomen dat in elk land die applicatie opengebroken moet worden en de lijst handmatig ingelezen moet worden, heb ik een ander excelsheet met daarin de codes en omschrijvingen. Aan de hand van de datum van die file wordt er besloten of de file ingelezen moet worden.
Dit werkt allemaal prima zolang de file niet readonly is.
Maar.... hij moet dat WEL worden.
Alleen op die manier is er de mogelijkheid om met meerdere gebruikers tegelijkertijd gebruik te maken van dezelfde file.
een .xlt (template) werkt niet, omdat die soms gewoon overschreven wordt als zijnde een gewoon exceldocument.

door settattrib "filename" vbReadOnly kan ik de attributen wijzigen van een file.
Dit werkt alleen niet als de file al geopend is.

Mijn poging is nu om andersom te werken; de code file te openen en dan vanuit daar de attributen van het programmafile normal zetten, openen, updaten, sluiten en dan weer readonly te maken.

Maar dan zou ik wel die applicatie-file moeten openen "met macro's disabled", omdat anders het programma start.
Kan je een file openen via vba "met macro's disabled"? of is er een handiger manier om die update plaats te laten vinden.

Negeren is vooruitzien

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Zonder 't hele stuk te lezen (doe ik zo wel ff):

je kan iig die security niet aanpassen, want dan ben je een potentieel virus :)

Als 't op een paar PC's gaat draaien, dan kan je wellicht overwegen om de security daar op laag te zetten, maar dat heeft niet mijn voorkeur!

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• Bzzje

Bzzje

Negeren is vooruitzien

Topicstarter
neee.... da's precies andersom
ik wil juist dat de vba script een andere file zonder de "macro's aan" openen.
dat mensen de file met de macro erin handmatig toestemming moeten geven om met macro's te openen is al afgevangen (alles hidden indien zonder macro's)

Negeren is vooruitzien