Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Waardoor wordt kleur LCD veroorzaakt?

Pagina: 1
Acties:
  • 177 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• brouwerpower
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-11 21:26
Ik ben aan het kijken hoe LCD's nu eigenlijk werken, en ik liep daarbij tegen een probleem aan. De werking en opbouw van een LCD snap ik wel allemaal, maar waardoor wordt de kleur veroorzaakt die een LCD heeft als hij uitstaat? :?
Veel LCD's uit rekenmachines hebben namelijk een wat groenige kleur. Ook veel LCD's die je in casemods tegenkomt zijn groenig of blauw.
Is het eventueel ook mogelijk om de kleur van een LCD aan te passen?

Ik heb al uitgebreid met google gezocht, maar niks gevonden

[ Voor 9% gewijzigd door brouwerpower op 20-11-2003 15:14 ]

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

howstuffworks.com en zoek naar LCD
http://electronics.howstuffworks.com/lcd.htm bijv.

[ Voor 45% gewijzigd door PipoDeClown op 20-11-2003 15:19 ]

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

• brouwerpower
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-11 21:26
Dat artikel had ik al gevonden, maar er staat niks over de kleur van een uitgeschakelde LCD. Er staat alleen dat als er geen spanning op de LCD staat licht weer terugkaatst bij een passief LCD door de spiegel die erin zit.

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-11 16:48
Ik denk dat de kleur gewoon wordt veroorzaakt door het glaswerk wat ervoor zit.. heb een lcd wekkertje en die ik blauwachtig (zoals de rest van de wekker).. 'n vriendin heeft dezelfde alleen dan paars

Pvouput live

Verwijderd

dat is gewoon de kleur van het reflecterende laagje erachter, of het glasplaatje zoals hierboven genoemd.
edit:
in princiepe zou je de kleur kunnen veranderen, zolang het maakr goed licht reflecteerd (natuurlijk niet van toepassing bij LCD's met backlight, dan maakt het geen moer uit) en het maar niet dezelfde kleur als de letters is, dan zie je de letters niet meer 8)7 )
Probleem is echter, hoe krijg ik het LCD open zonder te slopen. Vaak zit het glasplaatje erop gelijmd zodat het niet verschuift.
edit2:
maak een leet rekenmachine: bij die casio fx dingen zit een stukje plastic over het scherm heen, als je dat omdraait worden de kleuren inverted (geen idee hoe en waarom, maar het werkt, je krijgt witte letters tegen zwarte achtergrond)

[ Voor 87% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2003 16:22 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 20 november 2003 @ 16:17:
...
maak een leet rekenmachine: bij die casio fx dingen zit een stukje plastic over het scherm heen, als je dat omdraait worden de kleuren inverted (geen idee hoe en waarom, maar het werkt, je krijgt witte letters tegen zwarte achtergrond)
.1 dat zit bij alle rekenmachines
.2 dat zit zelfs bij alle LCD's alleen dan maybee niet aan de buitenkant
.3 dat laagje is een polarisatie filter
.4 LCD's werken met vloeibare kristallen. ontladen gaat er geen licht door de polarisatie filter. geladen draaien ze een kwartslag en kan het licht door de polarisatie filter.

als je dus de polaristatie filter draait is het dus net andersom 8)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2003 16:33 ]

Verwijderd

brouwerpower schreef op 20 november 2003 @ 15:11:
Is het eventueel ook mogelijk om de kleur van een LCD aan te passen?
Het is inderdaad mogelijk, een vrij duidelijke uitleg staat op: I've heard that it's possible to invert LCD's and change the colour of them, is this true?
Haal je het ding eraf kun je het display niet meer lezen, maar als je het stukje plastic (?) voor je ogen houd kun je het weer wel zien. Erg grappig idd :) Uitleg staat inmiddels hierboven, bedankt :)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2003 16:33 ]

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:35

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
dat is gewoon de kleur van het reflecterende laagje erachter, of het glasplaatje zoals hierboven genoemd.
edit:
in princiepe zou je de kleur kunnen veranderen, zolang het maakr goed licht reflecteerd (natuurlijk niet van toepassing bij LCD's met backlight, dan maakt het geen moer uit) en het maar niet dezelfde kleur als de letters is, dan zie je de letters niet meer 8)7 )
Probleem is echter, hoe krijg ik het LCD open zonder te slopen. Vaak zit het glasplaatje erop gelijmd zodat het niet verschuift.
edit2:
net even gedaan met mijn oude schoolrekenmachine, een TI-35X.. was even een gedoe om het filter eraf te krijgen en de plaklaag eraf te pulken, maar verdomd het werkt
dit had ik veel eerder moeten weten.. had ik de blits kunnen maken op de middelbare school 8)

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• MrDummy
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Je kan beeld van veel lcd machines negatief maken. Het wordt veroorzaakt door polarisatie filter. Die laagje plastic zit OP elke lcd scherm. Sommige plastic filters zitten los, sommigen zitten helaas vastgelijmd.

Zonder die filter is LCD nutteloos. De vloeibare deel in LCD is ook polariserend, maar afwisselend. Verticaal of horizontaal. De filter heeft 1 van beide. Draai je filter om, dan is het andere kant. Het wordt dan negatief of positief.

Twee filters op elkaar kan licht doorlaten of tegenhouden. LCD is dus een electrische polarisatie filter.

Verwijderd

MrDummy schreef op 20 november 2003 @ 18:19:
Je kan beeld van veel lcd machines negatief maken. Het wordt veroorzaakt door polarisatie filter. Die laagje plastic zit OP elke lcd scherm. Sommige plastic filters zitten los, sommigen zitten helaas vastgelijmd.

Zonder die filter is LCD nutteloos. De vloeibare deel in LCD is ook polariserend, maar afwisselend. Verticaal of horizontaal. De filter heeft 1 van beide. Draai je filter om, dan is het andere kant. Het wordt dan negatief of positief.

Twee filters op elkaar kan licht doorlaten of tegenhouden. LCD is dus een electrische polarisatie filter.
bedankt voor je aanvulling.... ;)

• siskos
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 26-11 15:59
ik heb zo'n casio fx-92 college new +b rekenmachientje zou ik hiermeer ook de kleuren kunnen omdraaien ?

• MrDummy

MrDummy

Kleuren kun je niet omdraaien.
Polarisatie is zwart of wit. Licht of geen licht. Of tussenin.
Als je zo'n plastic polarisatieplaatje omdraai zie je alleen omgekeerd beeld, maar kleur is zelfde. Zie maar van wit op zwart naar zwart op wit. (wit kan elke kleur zijn)

Kleuren worden veroorzaakt door:
- licht van de achtergrondverlichting (blauw,geel,groen,rood,wit)
- gekleurd plastic laag (polarisatiefilter kan best gekleurd plastic zijn)
- gekleurde filters in de lcd, te zien in full color lcd's (RGB dus)

Het is dus niet mogelijk om b.v. van blauw rood te maken. Blauw blijft blauw.
Of je moet rood plaatje ervoor schuiven, dan verander je de kleur wel. Maar rood op blauw geeft donker kleur op, en leest ook weer moeilijker.

Pak eens vergrootglas en bekijk de LCD scherm van je pc of laptop goed. Je ziet dat er rood, groen en blauw in zitten. Net als televisie.
In feite heeft kleuren LCD 4 keer zoveel pixels dan normale zwart-witte lcd. Of je kan dus denken dat het super hoge resolutie zwart-wit LCD scherm.
Om in kleur te kunnen geven, zetten ze net boven vloeibare laag miniscule plastic gekleurde vierkantjes neer. Elke lcd punt krijgt rode, groene of blauwe fliter bovenop. Je kan hier niks aan veranderen, het is riskant karwei en je sloopt alleen maar mee.

Horloges, gsms en rekenmachines hebben niet altijd vaste plastic plaatje bovenop. Je kan dus toch nog negatief maken of omgekeerd.

Het is enige wat je aan LCD scherm kunt veranderen: negatief of positief.
Kleur niet. Dat zit vaak vast of je moet andere achtergrondverlichting nemen.

Verwijderd

siskos schreef op 20 november 2003 @ 18:33:
ik heb zo'n casio fx-92 college new +b rekenmachientje zou ik hiermeer ook de kleuren kunnen omdraaien ?
probeer het gewoon, openmaken en het schermpje losschroeven, veel kan je er niet aan vernielen (zolang je maar niet hard op het schermpje gaat drukken.
Soms zit het platicje vastgelijmd, gewoon voorzichtig loshalen. Je ziet het snel genoeg.
Als je direct op het glas zit (dus geen plasticje over het scherm) geef ik je weinig kans dat het lukt, dan zit het filter in het glasplaatje.

• siskos
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 26-11 15:59
Ik heb het rekenmachientje opengedraaid en aan de display zitten prullen maar er was geen plastiekje te bekennen :'(

• MrDummy

MrDummy

Als je niets eraf kan halen op rustige manier, dan is het goed vastgeplakt.
Helaas, dan kun je verder wel vergeten.

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:35

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
ik heb die van mij losgepield met een mesje, zat een hele plaklaag tussen

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-11 09:57
hm, ik heb hier een 20x4 lcd staan met groene letters (superfel) en groene background, is deze al omgedraaid (fabriek uit), want als ik hem uitzet word ie blauw!

• k-ray
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-12-2021
Nog leuk experimentje: neem polarisatiefilter (plastiekje) van je rekenmachine en houd die boven schermpje van je mobiel.
1 richting, nix aan de hand, kwartslag draaien en je ziet nix meer :)

Zo zit ik met een zonnebril met gepolariseerde glazen. Met me zonnebril op zie ik dus niet wie me belt of ik moet het op ze kant lezen.

Why use Windows since there are doors ?

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 26-11 15:53

mace

Sapere Aude

Jah, dat truukje met de LCD polarisatie filter is echt lachen! Op de Havo maakte ik er als eerst de blits mee :*) , en toen deed iedereen me na :'( maar ik had ze terug gepakt met mijn blauwe (semi) backlight (gewoon 2 3mm ledjes ernaast gesoldeerd :Y). Niemand deed me dat na Mhuhahah. Tegenwoordig op de MBO ICT heeft niemand meer casio's, maar ze kunnen tenminste meepraten over LEDjes :+
Pagina: 1