Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Omdat ik via zoekmachines en hier met de search niets kon vinden over het onderstaande vraag ik het hier.

Sinds vorige week heb een Pentium 4 pc met een 120 GB harde schijf.
Nu heb ik met de boot cd van Windows XP een partitie gemaakt van 20 GB waar ik XP op heb geïnstalleerd en welke goed draait.

Omdat ik nog wat verschillende drivers voor de geluidskaart wil testen en wat gedownloade programma’s wil proberen zonder dat ik mijn goed draaiende XP om zeep wil helpen heb ik XP nog een keer geïnstalleerd.

Via schijfbeheer op de goedlopende XP omgeving (C:) eerst een extra partitie aangemaakt voor muziek en foto’s op te slaan (F:).
D: en E: waren en DVD speler en CD brander. Toen een partitie G: aangemaakt voor de (test) windows XP installatie.

Na het booten met de XP cd dus nogmaals XP geïnstalleerd op G:

Tot mijn verbazing zag de indeling van mijn patities er na de installatie totaal ander uit.

Ter vergelijking:
voor installatie 2e XP na installatie 2e XP
C: Windows XP muziek en foto’s
D: DVD Windows XP
E: CD brander DVD
F: muziek en foto’s CD brander
G: Test XP

Omdat C: een syteempatitie geworden(gebleven) was en de Test XP de opstartpartitie kon ik via schijfbeheer ook geen stationsletters wijzigen.
Na het verwijderen van de muziek en test XP partitie om zo alleen mijn goedlopende XP partitie weer over te houden starte het systeem niet meer op.
Ook via de cfgboot functies van de XP herstel modus kreeg ik het niet voor elkaar.
Pas na een nieuwe installatie van XP op een andere nieuwe partitie naast mijn goede XP kon ik de boot.ini aanpassen en zo weer mijn goede XP opstarten

Het probleem is dat de Test XP de systeempartitie is en als ik deze verwijder ( omdat straks deze XP wellicht verknoeit wordt door een of ander gedownload programma) de pc niet meer opstart.

Hoe krijg ik nu voor elkaar dat de goede XP weer de systeempartitie wordt?
En indien dit niet mogelijk is, hoe voorkom ik een volgende keer dat een 2e installatie alles door elkaar gooit?

• BuG2FiX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-07 22:29
je kunt mbv partitionmagic (werkt onder dos) de partities 'hiden' maw, onzichtbaar maken. dan kan ie er ook niet van booten. Je kunt daarmee ook een andere partitie 'active' maken. omdat dit onder dos werkt heb je de beperkingen van windows dus niet. je kunt met een systeempartitie hetzelfde doen als dat je met alle andere partities ook kan.

op eigen risico natuurlijk.

nb: wel omslachtig hoor, ik zou voortaan gewoon ghost gebruiken en daarmee je 'goede' windows gewoon backuppen (op een andere partitie natuurlijk) en je test-windows dan gewoon nieuw installeren op de C:\ na formatteren.

hoe 'verneuk' jij windows overigens met drivers voor een geluidskaart? valt toch wel mee?

[ Voor 17% gewijzigd door BuG2FiX op 20-11-2003 14:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
Aan Ghost heb ik ook gedacht maar dat programma heb ik niet.

Ik hoopte dat het op een andere manier mogelijk was dan partitionmagic.

Het "verneuken" van windows dmv driver voor de geluidskaart is mij nog niet gelukt maar om later de goede drivers weer terug te zetten en alle ndere geprobeerde drivers volledig te verwijderen gaf wel eens problemen.

Windows "verneuken" door het uitproberen van gedownloade software gebeurt vroeg of later altijd wel.