Netwerkkaart valt zomaar uit. Hoe komt dat?

Pagina: 1
Acties:
  • 140 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07-2025

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Topicstarter
Op ene computer met Celeron 1,2 GHz en Windows 2000 Pro NL heb ik raar probleem dat ik niet heb meegemaakt op andere twee computers.

De netwerkkaart is zomaar uitgevallen. Ik heb zelfs kaart vervangen maar het probleem blijft zelfde.

Pas als ik computer opnieuw opstart werkt het weer. Het wijst duidelijk op software probleem in Windows.
In die tijd maak ik gebruik van Newsbin Pro voor downloaden.
Het is meest actieve programma daar.

Mijn vragen gaan hier om:
- heb je ook last van spontane netwerkkaart uitval?
- heb je probleem kunnen oplossen?
- hoe heb je probleem kunnen oplossen?
- wat zijn de mogelijke oorzaken die voor netwerk(kaart)uitval kunnen zorgen?

Ik vraag nu dus aan iedereen en dan ga ik onderzoek doen op de computer. Wat de resultaten zijn, geef ik meteen door.

Alvast dank. Sorry voor beperkte informatie, maar de computer zelf draait prima en aantal onderdelen zijn niet oud. Ik kijk alleen raar op dat netwerkkaart zomaar uitvalt terwijl Windows niks van merkt.

Verwijderd

Wat gebeurt er precies? De melding die je neerzet is erg globaal.

Wat kan er gebeuren :

1. De (fysieke) verbinding valt weg.
2. Problemen met TCP/IP.
3. Problemen met de usenet server.

In oplopende volgorde, dus als [1] voorvalt dan heb je ook problemen met [2] en [3].

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Wel, wat ik vooral zie, dat er 'breuk' ontstaat in de netwerklayer tussen software en hardwaredeel in netwerkkaart.

Ik bedoel dus hiermee dat niet alleen usenet wegvalt. Het laat zich niet meer pingen, geen internet, zowel van binnenuit getest en buitenaf gekeken of het te benaderen is. Ook niet. Het wijst allemaal op totale weigering van netwerk communicatie op bewuste pc zelf. Maar windows zelf gaf geen kik en zegt doodgewoon dat ie geen verbinding met website kan maken.

Het gebeurt dus spontaan.
Hebben anderen zoiets meegemaakt en is te behandelen?

• PtrO
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:34
Hoe/weet je zeker dat j netwerkaart qua software is uit gevallen ?

Heb je de hardware status gechecked ?

Controleer ook je kabels. Zal niet de eerste keer zijn dat oxidatie (el cheapo connectors) of breuk voor rare problemen zorgt.

Go with the flow blocking your way and use AD for achieving results

• yGiDoRp
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-08 21:40

yGiDoRp

Sawasdee

Ik had het met mijn A7V266-E en een 3com 905C-TX.

Bij na een tijd langdurige heavy network load viel de netwerkverbinding spontaan uit. Dit gebeurde b.v. de ene keer na 2 minuten en de andere keer na een half uur.

Nu heb ik de 3com driver suite geinstalleerd en het lijkt nu beter te gaan. Ik heb met die drivers niet meer meegemaakt dat de verbinding spontaan wegviel, maar ik heb hem nog niet hevig getest, dus vertrouwen doe ik hem niet. Ik vind het zoiezo een pis moederbord.

Stay far away from the TV and turn the lights on when watching this program. Mixcloud | Facebook | SHOT

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
PtrO schreef op 20 november 2003 @ 23:40:
Hoe/weet je zeker dat j netwerkaart qua software is uit gevallen?
Heb je de hardware status gechecked ?
Controleer ook je kabels. Zal niet de eerste keer zijn dat oxidatie (el cheapo connectors) of breuk voor rare problemen zorgt.
Simpel op twee redenen: ook met andere netwerkkaart valt het uit.
Switch werkt goed. En bovendien werkt alles direct weer als ik computer hetstart. Dat wijst niet op slechte kabels. Transfers tot wel 7000 kb/s zijn nog mogelijk.

Het is waar, er is bijna constante download van ongeveer 100-170 kb/s, maar dat is niet hoge belasting. Zelfs dan moet netwerkkaart niet zomaar uitvallen.

Ik heb nu netwerkkaart verhuisd naar andere PCI poort. Voorheen was ie gedeeld met ISDN PCI kaart. Nu deelt het met minder belastende onboard audio.

Ik ben benieuwd of het beter aanhoudt.

• PtrO
MrDummy schreef op 21 november 2003 @ 00:33:
[...]

Simpel op twee redenen: ook met andere netwerkkaart valt het uit.
Switch werkt goed. En bovendien werkt alles direct weer als ik computer hetstart. Dat wijst niet op slechte kabels. Transfers tot wel 7000 kb/s zijn nog mogelijk.

Het is waar, er is bijna constante download van ongeveer 100-170 kb/s, maar dat is niet hoge belasting. Zelfs dan moet netwerkkaart niet zomaar uitvallen.

Ik heb nu netwerkkaart verhuisd naar andere PCI poort. Voorheen was ie gedeeld met ISDN PCI kaart. Nu deelt het met minder belastende onboard audio.

Ik ben benieuwd of het beter aanhoudt.
Snap nog steeds niet wat je nou bedoeld met 'uitvallen' ?

Ja dat er iets niet goed gaat begrijp ik anders had je geen topic geplaatst.
Maar wees ajb technisch gezien wat duidelijker. Wanneer je netwerkkaart het niet (schijnt) te doen, wat zie je dan bij de hardware status, wat laat de eventvwr zien, welke foutcodes krijg je. Wat geven de kabel-ledjes aan ?

Slechte kabel (door vibrerende breukjes of contacte) kunnen wel degelijk debet zijn aan jouw 'uitval'. De doorvoer snelheid zegt weinig tot niets. Storingen kunnen ook verzoorzaakt worden door brakke hardware, printbreukjes, stof&vochtigheid en ga zo maar door.

Het verhuizen van je kaarten naar een ander PCI slot zal qua belasting geen ruk uitmaken voor je PC. 100Mbps Ethernet = max ca 10-12 MB/s.
PCI-bus doorvoer is 132 MB/s (ofwel in de praktijk > 80-90 MB/s). MB hier is MegaByte. Mbps is Megabitsperseconde.

De PCI bus heeft een doorvoer van zeg 90Mbyte (!!) per secondje. Dus, zeg maar, dat die 110KB/s, holle kies werk is. Ook met disks of Audio zal dat niet vol krijgen.

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Slechte contacten, breukjes?

Zal me verbazen, want de moederbord is niet zo oud (vergeleken met andere server bak waar nog nooit netwerkuitval is waargenomen) en de eerste kaart dat erin zit voordat het vervangen is, heeft het tijdje goed gewerkt, en plotseling tijdens Newsbin downloaden valt het uit. Tot die tijd is er niks aan moederEr is geen netwerk communicatie mogelijk. Windows ziet andere computers niet meer.
Aan andere kant kan ik computer ook niet meer benaderen. Het netwerkdeel doet het dus niet meer.

Ik dacht eerst dat netwerkkaart stuk is (heb paar keer meegemaakt) en vervang 'm maar voor zekerheid tegen nieuwe. Maar de effect blijft hetzelfde: na een tijdje valt het toch nog uit.

Ik denk dat Windows beetje brak is. Ik ga binnenkort Windows opnieuw installeren.

Verwijderd

Is de NIC van een gerenomeerd merk (lees 3com, intel), of niet?
Als er bijvoorbeeld een realtek inzit zou ik die ook eens vervangen.

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Ervoor is het 3Com kaart. Nu is het eventjes realtek. Heb weinig slechte ervaringen mee met realtek.

• PtrO
MrDummy schreef op 21 november 2003 @ 14:33:
Slechte contacten, breukjes?

Zal me verbazen, want de moederbord is niet zo oud (vergeleken met andere server bak waar nog nooit netwerkuitval is waargenomen) en de eerste kaart dat erin zit voordat het vervangen is, heeft het tijdje goed gewerkt, en plotseling tijdens Newsbin downloaden valt het uit. Tot die tijd is er niks aan moederEr is geen netwerk communicatie mogelijk. Windows ziet andere computers niet meer.
Aan andere kant kan ik computer ook niet meer benaderen. Het netwerkdeel doet het dus niet meer.

Ik dacht eerst dat netwerkkaart stuk is (heb paar keer meegemaakt) en vervang 'm maar voor zekerheid tegen nieuwe. Maar de effect blijft hetzelfde: na een tijdje valt het toch nog uit.

Ik denk dat Windows beetje brak is. Ik ga binnenkort Windows opnieuw installeren.
Suc6 met luisteren.

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Het verplaatsen van netwerkkaart in andere pci slot lijkt positief effect te hebben, het valt zelf niet meer snel uit.

Maar het heeft gek effect op ISDN kaart dat voorheen gedeeld is met die netwerkkaart. ISDN kaart functioneert opeens niet meer goed (bezet signaal) en faxen wil niet meer.

Dat wordt opnieuw installeren die ISDN kaart.

• Viking Kvinne
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:10

Viking Kvinne

🏳️‍🌈🇳🇴🏳️‍⚧️

Probeer eerst eens om XP te repairen via 'R' bij opstarten met CD. Kijken of dat werkt. Anders volledig herinstallen van Xp.
Ben benieuwd 8)

❤️ 🇳🇴 ᛗᚨᚱᛁᚲᚨ

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Sorry, maar de besturingssysteem is zelf Windows 2000 Pro (verwar niet met andere topic, dit is andere pc)

Repareren heeft weinig zin, want er is geen foutmelding, alleen het pakt niet goed op. Ik haal gewoon alles eraf en laat het weer instellen.

Verwijderd

Heb je wel de goeie drivers ervoor geïnstalleerd? Ik denk zelf dat het daaraan ligt. Misschien heb je toch een hardware probleem
Pagina: 1