Tips om een concert te filmen?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.524 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• AxiMaxi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-11-2024
Zijn hier mensen die al eens een concert hebben gefilmd?
En dan bedoel ik niet stiekum, maar gewoon op verzoek/in opdracht/met toestemming van de artiest?

Volgende week ga ik een concert filmen. Noodgedwongen (budget :)) werk ik met een relatief geleende eenvoudige Sony DV en met m'n eigen JVC DV.

Mijn idee was om één camera op een statief neer te zetten met overzicht op het podium. Misschien hang ik 'm aan de audio-uit van het mengpaneel, zodat ik het hele optreden (ca. 50 minuten) non-stop op tape heb. Da's handig voor de continuïteit in de muziek. Bovendien kan ik niet op twee plaatsen tegelijk zijn :P

Met de andere camera wil ik dan door de zaal heen gaan om zo de muzikanten van dichterbij te filmen.

De sfeer-beelden (publiek e.d.) wil ik vooraf of naderhand filmen, dan heb ik extra veel beeldmateriaal. En ik tape de voorbereidingen.

De locatie is een kerkje ergens midden in Londen 8) en het publiek zit voornamelijk. De muziek is elektronisch van licht dansbaar tot een tikkie ambient.
Er zijn VJ's en de act zelf heeft ook wel wat aankleding.

Het resultaat wordt ge-edit en zal voornamelijk online beschikbaar zijn. Misschien maken we er een DVD van. Het is in principe niet de bedoeling om de beelden live te gaan gebruiken, al weet ik niet op welke ideën ze nog komen daar in Engeland :)

Iemand nog tips?

edit:
Oh, BTW, het geluid wordt ook nog apart op minidisc opgenomen, dus de geluidskwaliteit valt buiten mijn "scope" :)

[ Voor 6% gewijzigd door AxiMaxi op 20-11-2003 11:54 ]

[Hier had mijn handtekening kunnen staan]

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04 02:56
Een 1-poot kan ook wel erg handig zijn om zeer stabiel uit de hand te filmen. :)
Je hebt dan niet zoveel bewegingsvrijheid maar het is wel superstabiel.
Voldoende opgeladen batterijen en een net-adapter als laatste redmiddel is ook wel aan te bevelen. :)

Senile! Senile Oekaki

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

Als je gaat lopen met je cam.. dan zou ik daar rekening mee houden.. dat het beeld bij elke stap zou kunnen trillen> niet leuk..
Wat balkon (als die er zijn) shots nemen? Dan ook een pan shot maken of zo van het hele publiek?
Zorgen dat je genoeg "juice" (lees batterijen) hebt..
Je zeg kerk.. .. dan denk ik "donker" .. dus al aan belichting gedacht (of dat die gasten van de kerk hier nog wat aan (willen) doen)? Je werkt alleen met 1ccd cam's? dan helemaal!

• e1f
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03-04 23:19

e1f

Zet je camera's gelijk qua tijd... da's misschien later makkelijker met bewerken. Weet je snel waar welk deel in geplakt kan worden en hoef je niet iedere keer op beeld te zoeken.

• AxiMaxi
Tja, het zijn idd 1 CCD camera's en het zal wel redelijk donker zijn. Maar ik kan 't natuurlijk niet maken om een lichtshow verstieren door een paar bouwlampen op te hangen :)

De camera's gelijk zetten met de tijd... hoe doe je dat?
Dan moet ik op 2 camera's tegelijk de REC knop indrukken ofzo?

Dat van die tijd gaat misschien niet eens lukken, want misschien ben ik genoodzaakt om vanwege de batterij, de mobiele camera af en toe gewoon te stoppen. Ik moet sowieso als zonder display filmen, anders haal ik het NOOIT.
Een extra batterij kopen was me te duur: EUR 60,= voor de kleinste. Ik leg de adapter wel klaar met een verlengsnoer eraan, als laatste redmiddel.

Wat het lopen betreft: inderdaad een tril probleem, maar ook het "waggelen" (camera draait in z'n lengte as een paar graden heen-en-weer) is storend. Was daarom al niet van plan om al lopende te proberen iets interessants te filmen.

Hmm... ik zou m'n skates aan kunnen doen en gaan rollen :+

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

geen balkons of zo om op te staan? btw.. wordt het jvc voor op het statief.. en sony voor publiek?
Ik wens je sterkte met het filmen van publiek als je geen licht hebt behalve dan van het podium.. die sony heeft geen extra licht? Of anders gewoon nightshot gebruiken.. moet je met bewerken dan maar zwart wit film van maken voor tussendoor of zo...Oudere modellen van JVC hebben wel een licht .. maar in jou geval volgens mij niet..
die 60 euro is het wel waard voor die jvc that is...hoeveel mAh heb je nu dan? die platte batterij?

• Rum
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-02-2021

Rum

Ik zou eens heel goed gaan praten met de technici. Voor het licht wordt het sowieso een lastige klus, omdat er continu genoeg licht moet zijn. Laatst heb ik nog een klus gedaan waarbij er video geprojecteerd werd van dingen die op het podium gebeurde. De lichttechnicus kreeg toen het verzoek om continu 30% licht te houden. Zelf verlichting meenemen is denk ik geen optie... Dat zullen de lichttechnici absoluut niet kunnen waarderen!

Voor het geluid vraag ik me af of t wel zo ideaal is om de output van de mengtafel rechtstreeks op de camera aan te sluiten. Is je input van je camera daar wel geschikt voor? Ik heb laatst met een vriend van mij een concert opgenomen en daarbij hebben we in 4 groepen opnames gemaakt (in dit geval drums, rest v/d band, koor en solo) op een harddisk-recorder en dit vervolgens afgemixt en onder de video gemonteerd. Het kan echter synchronisatieproblemen opleveren.

edit: henkleerssen wenste je al sterkte met het filmen van het publiek, maar daar geldt eigenlijk hetzelfde voor als voor het podium. Je moet voldoende licht hebben. Volgens mij is een lampje op de camera geen optie, omdat je dan heel plaatselijk licht hebt (en de lichttechnici zullen met een bewegende lamp al helemaal niet blij zijn!). Je zult dus ook daarvoor verlichting moeten regelen. Bouwlampen zijn daar overigens absoluut niet geschikt voor.

Het grote nadeel van video-opnames bij een concert is de overmatige hoeveelheid licht op de avond zelf. Het effect is veel minder! Ik ben in februari bij de DVD-opnames van Toto geweest, en ik vond het op de avond zelf verschrikkelijk veel licht. Ik heb nu de DVD en daar is het licht geweldig op! Daar komen de effecten perfect uit! Ik vond t niet echt storend dat er op de avond zelf zoveel licht was, want dat kun je verwachten als je naar een concert gaat wat op DVD opgenomen gaat worden!

[ Voor 36% gewijzigd door Rum op 20-11-2003 13:40 ]

• e1f

e1f

AxiMaxi schreef op 20 november 2003 @ 13:09:
De camera's gelijk zetten met de tijd... hoe doe je dat?
Dan moet ik op 2 camera's tegelijk de REC knop indrukken ofzo?
Nee, ik bedoel de tijd op de camera gelijk zetten. Bij DV wordt ook de tijd aan de opnames toegevoegd. Als je dus later gaat knippen, kan je makkelijk zien wanneer het gefilmd is.

• under-world
  • Laatst online: 17-01 00:03

under-world

ooh-la dots

Dit is een nuttige reply die je bij het editten veel werk kan schelen. Hij bedoelt eigenlijk dat je de camera's als tijdscodereferentie de echte tijd (bijvoorbeeld 19:30:10) meegeeft als tijdscode op het bandje. Meestal zit die optie er wel op... Later kun je dan alles makkelijker matchen omdat het materiaal dan straks op die manier op band alvast gelinkt is qua tijdscode. BEdenk je wel dat je ook alle audio die je straks van minidisk in gaat laden OOK al synchroon moet gaan leggen... :+

[ Voor 10% gewijzigd door under-world op 20-11-2003 14:05 ]

• BuG2FiX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-07 22:17
bij Tv-opnames wordt er altijd rekening gehouden met de belichting ivm de camera's. er is meestal 'meer' licht, niet perse sterker maar er worden meer plekke belicht, ook ivm schaduwvorming en contrast.

nb: Overigens heeft dit minder te maken met de grootte van de CCD chip, meer met de lens en de hoeveelheid licht die daar in komt. De CCD chip heeft wel een bepaalde gevoeligheid, maar dit hoeft niet perse evenredig te zijn met de grootte.

ik zou ter plekke gaan kijken hoe de belichting is, er zal meestal wel een lichtplan zijn. Zet je camera dan neer op een plaats waar geen direct licht op de plek zelf staat (ivm overbelichting en witbalansproblemen) maar richt em op een plek waar dat wel zo is. Zet de camera ook iets hoger zodat je ook kunt draaien voor zover nodig. En neem een interessante hoek, dus niet altijd direct frontaal, gaat snel vervelen.

1 vaste en 1 loopcamera is het beste, natuurlijk bij voorkeur met sync timecoding. uit de hand filmen zou ik niet doen, dat zie je direct en doet amateuristisch aan. neem een enkel draagbaar statief en doe het met z'n tweeen. 1 cameraman en 1 geluids/accu/banden man.

over het geluid: directe invoer vanaf het mengpaneel lijkt me niet handig, dit is nml niet perse lijn-nivo afgemixt. krijg je dus al snel oversturing e.d. Het is wel handig om voor 'safe' te gaan en beide op te nemen. voor de camera gebruik je natuurlijk een externe en goede stereo mic.

nb: overigens, de TOTO registratie, dat is idd veel licht, maar als je weet hoe lang ze bezig zijn geweest met de kleurcorrectie snap je het resultaat wel. je kunt nml. beter iets teveel licht hebben dan te weinig. van donker/zwart kun je immers niks meer corrigeren ;)

edit: dit is echt een te groot onderwerp om op te reageren, je kunt zoveel goed en evenzo zoveel fout doen dat het niet even te beantwoorden is. Er zijn goede boeken te krijgen over dit onderwerp.

[ Voor 7% gewijzigd door BuG2FiX op 20-11-2003 14:55 ]

• PM
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09-12-2022

PM

Ik wens je veel succes, gaat wel lastig worden denk ik, vooral de synchronisatie achteraf is groot probleem...

ik heb zelf met wat vrienden de dvd van Starone (symfo/prog metal band) gemaakt. Gefilmd met 4 losse dv cams en vervolgens 4 maanden!!!! ge-edit voordat hij klaar was. Dit was dan ook een concert van 2,5 uur, maar dan nog...

Zou toch proberen er nog wat meer camera's bij te krijgen, het is echt lastig om zo te zorgen dat je altijd genoeg materiaal hebt, je kunt niet altijd terugvallen op je totaal en je wilt natuurlijk ok nog meer opties hebben om te schakelen/monteren. Probeer evt te fixen dat je de band meerdere optredens filmt zodat je meer materiaal hebt (let op continuiteit) en als je met meerdere cams gaat filmen, probeer dan een comset ofzo te regelen zodat je met elkaar kunt praten tijdens het filmen. Evt is het een optie om van te voren al een draaiboek/script achtig iets te maken zodat je van te voren al weet welke shots je wanneer wilt hebben en niet als een losgeslagen amateur staat te filmen...

Laten we lekker link gaan doen...

• AxiMaxi
Waanzinnig, jullie reacties! Vreselijk bedankt! _/-o_ (<< waarom doet die smiley het niet?)
De klokken heb ik gelijk gezet, goeie tip!

Overigens wil ik dit optreden niet vergelijken met Toto hoor :)

Dit is de locatie:
Afbeeldingslocatie: http://wisdomcore.com/live/amp/church.jpg

En hier kan je zien hoe het er ongeveer uitziet tijdens het optreden:
Intelligentsia Live in 1999

Helaas zal ik wat adviezen niet op kunnen volgen, voornamelijk vanwege mijn beperkte invloed op de organisatie van het concert en het beperkte budget (namelijk 0,= 8)7).

Om toch nog wat vragen te beantwoorden: de Sony DCR-TRC19E (zonder lamp) komt op het statief en de JVC GR-DVL767EG (met lamp) wordt de mobiele. Zelfs al zou ik de lamp mogen/kunnen gebruiken, dan nog laat de 800mAh batterij het niet toe voor lange tijd :( Een 2e man voor de kabel/accu e.d. zit er helemaal niet in!

Dat geluid kan idd een probleem zijn, maar een goed mengpaneel kan vast wel een bescheiden signaaltje laten ontspruiten :9
En anders monteren we later wel ander geluid eronder, van CD ofzo. Dat is niet eens het belangrijkste eigenlijk, hahaha... Als we maar beelden hebben!

Gelukkig leent de band zich voor zwaar ge-edite beelden met de nodige toevoegingen van computer graphics e.d., dus ik denk dat het wel goed gaat komen.

Omdat het de eerste keer is dat er gefilmd gaat worden, zullen er geen al te hoge eisen gesteld gaan worden.

We sjulle sjien... nogmaals bedankt voor de tips.

En anders hebben we de foto's nog :7

EDIT: (reactie op PM) er is maar 1 optreden en er is maar 1 cameraman :|
Het kostte me al moeite om een 2e camera te vinden, laat staan een 3e...[/edit]

[ Voor 8% gewijzigd door AxiMaxi op 20-11-2003 21:35 ]

• e1f

e1f

Ik geloof dat ze bij concerten vaak het geluid met aparte microfoons nog opnemen, dus niet direct vanuit het mengpaneel o.i.d. Dit omdat het geluid uit de boxen toch vaak nog anders is dan het signaal dat uit het mengpaneel wordt verstuurd. Misschien dat je nog in de zaal zelf een (of meerdere) microfoons neer kan zetten om het geluid op te nemen. Heb je ook beter de reacties van het publiek in de audio.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:28
Geluid: 2 laptops of minidiscs oid.

1x lineout vanaf mengpaneel , goeie kwaliteit stereo
1x mic in de zaal,om publiek op te vangen.

Video: idd 1 stabiel, en 1 "in beweging".

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-06 13:06

BaRF

bijna kerst

er is ergens zo'n site (zoeken! :P) Die van die doe-het-zelf stabilizers laat zien, dat werkt ook erg fijn! Simpelste manier is gewoon bv aan een standaard statief een zwaar gewicht onderaan hangen, zodat je camera echt stabiel is tijdens het lopen! Werkt erg goed kan ik beamen :)

edit: voorbeeldje: http://www.bealecorner.com/trv900/steady/steady.html

wat was die 'grote' site nou ook alweer? daar stonden ook coole filmpjes om het resultaat te laten zien :)

edit2: Gevonden!!! http://homebuiltstabilizers.com/ (duh |:()

jaja -> http://www.homebuiltstabilizers.com/CosminSteadyDemo.wmv Deze is goed :)

[ Voor 47% gewijzigd door BaRF op 20-11-2003 22:40 ]

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:02

Jag

Lastige klus :). Ik kan alleen maar beamen wat er al gezegd is. Voor een goede opname is veel licht nodig. Bij ons in het theater worden regelmatig opnames gemaakt (DVD, live) en dat is echt een totaal andere belichting dan een theaterbelichting. Die gasten van Dutch View gooien gewoon een heleboel 2 kW fresnel spots in de kap en plenzen het podium helemaal vol met front en tegen, ziet er niet uit in het echt. Maar wel goed op de opname.

Als je niets te zeggen hebt over het lichtplan, zal het lastig worden. Je zou hooguit een beetje met de lichttechnicus kunnen overleggen dat ie iig altijd wat tegenlicht laat branden (ik geloof dat het er op tv al snel plat uitziet).

Wat betreft geluid, als je geen budget hebt kan je het beste twee lijntjes aan de geluidstechnicus vragen. Ga ervan uit dat hij gewoon met XLR of jack uitgaat en het liefst zelf verloopjes meenemen. Niet 5 minuten voor aanvang binnenkomen, dat is vervelend voor de technicus (spreek uit ervaring :) ). Het liefst tijdens de soundcheck al niveau bepalen (en dan een beetje aan de safe side zitten, dus tegen clip niveau aan gaan zitten, maar beetje head room overhouden). Tijdens de voorstelling heb jij en de technicus wel wat anders aan je hoofd dan op signaal niveau's te letten.
Zo voorkom je het probleem van synchronisatie en het kost niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AxiMaxi
Cool idee! :D Heb er alleen geen tijd meer voor om dat te maken. :P
De site is overigens deels down.

Ik vraag me trouwens af of dit ook het schokken van het lopen tegenhoudt. Je zal wel een beetje voorzichtig moeten doen. Het waggelen lost het iig wel op, met al die scharnieren.

Ik ga wél aansturen op een niet al te laag lichtniveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuG2FiX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-07 22:17
Jag schreef op 21 november 2003 @ 00:26:
... Die gasten van Dutch View gooien gewoon een heleboel 2 kW fresnel spots in de kap en plenzen het podium helemaal vol met front en tegen, ziet er niet uit in het echt. Maar wel goed op de opname.
he daar werk ik! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:02

Jag

Was je toevallig bij het filmfestival? Dat was de laatste keer dat Dutch view bij ons was geloof ik.

Sorry voor het offtopic :P.

[ Voor 14% gewijzigd door Jag op 21-11-2003 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-07 12:59

Brothar

meester

let wel op de auteursrechten en het portretrecht.

eagle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kr3Kr
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-07 16:27

Kr3Kr

Melpomene

Voor de "juice": ik heb aan mijn JVC camera een adapter gemaakt zodat ik accu's van modelauto's eraan kamn hangen. De cam at zoizo al 7.2v, en dat zijn die packs ook. Enige verschil is dat die packs een stuk minder kosten, en dat die leuke capaciteiten hebben (3Ah) daarmee haal ik enige uurtjes filmen. Misschien een id voor je 'mobile' cam?

Gregor van Egdom Krekr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AxiMaxi
Kr3Kr schreef op 21 november 2003 @ 11:08: ik heb aan mijn JVC camera een adapter gemaakt zodat ik accu's van modelauto's eraan kamn hangen.
www.homebuiltbatteryadapter.nl ? :)
Of kan je wat beter omschrijven hoe je dat gedaan hebt?
Brothar schreef op 21 november 2003 @ 11:02: let wel op de auteursrechten en het portretrecht.
Van wie? Van de artiesten? Die hebben me juist gevraagd te filmen :)

[ Voor 30% gewijzigd door AxiMaxi op 21-11-2003 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kr3Kr

Kr3Kr

Melpomene

Er zat bij de camera een oplader/netstroomadapter, en om de camera aan te sluiten op de oplader zat er een plugje, die, aangesloten op een nep-accu zorgde voor stroom naar de camera. ik heb dus een verloopstukje gemaakt van het plugje aan die nep-accu naar de stick-pack-accu-aansluiting.
Andere camera's (sony etc) gebruiken een ander systeem, waarbij je meestal een hele rare stekker direct in de camera moet stoppen. Hier moet je dus een verloopstekker van stickpack naar die rare stekker maken, mits je camera 7,2v snoept.
Van wie? Van de artiesten? Die hebben me juist gevraagd te filmen
Ik denk dat 'ie het publiek bedoeld, maar dat is makkelijk op te lossen door een bordje bij de ingang waar opstaat dat als men naar binnen gaat, men er mee instemd op de dvd te komen.

[ Voor 21% gewijzigd door Kr3Kr op 21-11-2003 18:54 ]

Gregor van Egdom Krekr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AxiMaxi
De camera wil 11V direct in z'n onderkant, maar met een standaard plug.
Zal d'r 's over nadenken.

Dat bordje is misschien geen gek idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kr3Kr

Kr3Kr

Melpomene

AxiMaxi schreef op 21 november 2003 @ 19:49:
De camera wil 11V direct in z'n onderkant, maar met een standaard plug.
Zal d'r 's over nadenken.

Dat bordje is misschien geen gek idee.
11v... das een lastige. Misschien kan je 9 cellen proberen? moet wel werken. Of een 12v loodaccu met een stevige diode dr tussen... .2v meer of minder moet niet uitmaken. Succes.

Gregor van Egdom Krekr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 11169

je zou in ieder geval ook nog een tape mee kunnen laten lopen van de uitgang van de videomixer, dan heb je ook nog wat beeldmateriaal van de V.J. om te gebruiken als tussenshots (er vallen nogal wat gaten als je zelf heen en weer moet lopen). Desnoods een (s)VHS.

Maak je witbalans pas als het licht van de avond zelf doorgelopen wordt.

Kijk of je via een aux lijntje op de mengtafel een apart audiomixje mee kunt laten lopen op DAT of MD, dan heb je in geval van ellende met de andere mix nog een backup.

Misschien hebben ze op de locatie zelf ook nog apparatuur??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AxiMaxi
Anoniem: 11169 schreef op 22 november 2003 @ 11:45:
je zou in ieder geval ook nog een tape mee kunnen laten lopen van de uitgang van de videomixer, dan heb je ook nog wat beeldmateriaal van de V.J. om te gebruiken als tussenshots (er vallen nogal wat gaten als je zelf heen en weer moet lopen). Desnoods een (s)VHS.
Die gaten had ik al opgevangen door 1 camera op een statief gewoon non-stop te laten lopen. Om nou ook nog een videorecorder mee te gaan slepen, wordt lastig. De auto zit eigenlijk al vol. :|
edit:
Bovendien weet ik niet of dat dan ook allemaal wel verzekerd is onder de reisverzekering :?
Maak je witbalans pas als het licht van de avond zelf doorgelopen wordt.
We hebben geloof ik een generale repetitie, dan zal ik 's kijken wat we kunnen doen.
Kijk of je via een aux lijntje op de mengtafel een apart audiomixje mee kunt laten lopen op DAT of MD, dan heb je in geval van ellende met de andere mix nog een backup.
Ik neem het je niet kwalijk dat je niet alle berichten hebt doorgelezen, maar ik had al gezegd dat die MD opname al plaats vindt :)

[ Voor 6% gewijzigd door AxiMaxi op 22-11-2003 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 11169

Dat van die vhs is jammer.
Dat van die MD is dom |:( |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kr3Kr

Kr3Kr

Melpomene

Als er inderdaad een VJ aanwezig is, zou het wel erg stoer zijn om dat idd ook nog op te nemen. Ik weet niet wat voor auto je hebt, maar een videorecorder moet er toch nog wel bijpassen?

Gregor van Egdom Krekr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AxiMaxi
Kr3Kr schreef op 23 november 2003 @ 15:18:
Als er inderdaad een VJ aanwezig is, zou het wel erg stoer zijn om dat idd ook nog op te nemen. Ik weet niet wat voor auto je hebt, maar een videorecorder moet er toch nog wel bijpassen?
Absoluut waar... maar het gaat me ook nog 's om de waarde van de spullen die ik meeneem en het risico dat het loopt tijdens het concert. Lijkt me stug dat een reisverzekering een videorecorder dekt :)

Overigens krijg ik wel de still images en de animaties van de VJ, dus ik kan thuis nog een beetje semi-VJ'en voor mezelf :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e1f

e1f

Hey AxiMaxi, ik ben wel benieuwd hoe het verder gelopen is met je concertje? Of het allemaal een beetje gelukt is enzo....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

PM schreef op 20 november 2003 @ 20:52:
ik heb zelf met wat vrienden de dvd van Starone (symfo/prog metal band) gemaakt. Gefilmd met 4 losse dv cams en vervolgens 4 maanden!!!! ge-edit voordat hij klaar was. Dit was dan ook een concert van 2,5 uur, maar dan nog...
offtopic:
WoooT, je bedoelt de officiële DVD? Damn, je hebt dus met al die supermuzikanten gewerkt (ben redelijke fan van Arjen's werk en zeker ook van Floor Janssen).
Weet jij misschien of die DVD los te krijgen is, want ik kan hem alleen vinden als bonus bij de dubbelcd in gelimiteerde oplage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AxiMaxi
Ok, dit is een wat gedateerd topic, maar ik wilde toch even op e1f reageren en het resultaat posten.

Het filmen is best redelijk gelukt. De beelden zijn vreselijk donker, maar dat lag dus gewoon aan de slechte verlichting: zelf het publiek klaagde achteraf dat ze wat weinig hadden gezien. Tip voor het volgende concert :)

Overigens heb ik het aardig op kunnen lossen: er hingen twee grote projectie schermen achter het podium. Die heb ik gebruikt op silhouet-shots te maken van de te slecht belichte drummer. Komt aardig uit de verf!

Dat het donker was heeft me overigens ook een keer geholpen: ik had ff geen erg in m'n stationaire camera, en ging recht in beeld staan. Maar daar zie je dus niks van 8)

Een camera stond aan de zijkant, ca. 3 meter boven het "podium". Deze camera nam van begin tot eind op, aan één stuk. Het geluid was eigenlijk best te pruimen. Sterker nog: we hadden een MD opname direct uit het mengpaneel die slechter klonk :+

Met de mobiele camera ben ik een beetje door de ruimte heen gescheurd. Die opnames zijn ook niet slecht, als is het vreselijk lastig op je armen stil te houden. Zeker als je in een onmogelijke positie een stoer shot probeert te maken :9

De artiest improviseerde aan het begin helaas iets in z'n act. Daar had ik niet op gerekend, dus dat staat slecht op de film. Dat vond hij zelf ook jammer, vandaar dat we afgesproken hebben dat hij de volgende keer zich wat meer aan het draaiboek houdt, of mij vooraf waarschuwt.

De timing bij de edit was trouwens geen probleem: op de golfvormen van het geluid kon ik alles perfect synchroon krijgen. Tenminste, voor zover als ik tot nu met editen ben en da's nog niet vreselijk ver. Maar door het constante geluid (en dus geen stiltes), denk ik niet dat er problemen zullen ontstaan.

De tip met de timers gelijk zetten lukte maar deels: de tijden stonden wel gelijk, maar daar kon ik bij het editen geen gebruik van maken. Bovendien was het verschil tussen de camera's toch nog enige seconden. En zo nauwkeurig kon ik het op het oog toch ook al krijgen.

Deze film is nog lang niet af, maar m'n vakantie video is al wel gereed en op DVD gebrand. Dat heb ik met een geleende brander gedaan, maar ik weet nu al dat ik over twee weken ook een DVD fikkertje koop! Da's ff stoer, zeg.
Floep ik het ruwe materiaal ook op 2 DVDs en dan recycle ik de tapes weer. Veel goedkoper en bovendien makkelijker te bekijken.

In mei moet ik weer een concertje tapen. Mijn ervaringen post ik dan wel weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e1f

e1f

Hey, thanx voor het verslagje :)
Tja, de reden voor het gelijkzetten van de camera's is bij jou idd minder van belang. Ik heb een evenementje gefilmd verspreid over twee weekenden en dan de vrijdag, zaterdag, zondag. Als je dan twee camera's hebt en meerdere tapes wordt het anders erg lastig om te weten wanneer wel shot precies is gefilmd...
Succes met editen verder nog!!
Pagina: 1