Niet browsen, maar wel internetverkeer.

Pagina: 1
Acties:

• Dennis013
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 29-07 09:58
Dag ik wordt de laatste tijd echt langzaam aan schreeuwend gek van een probleem wat ik hier op mijn werk heb. Ik ben niet de enigste met het probleem. Mijn beide collega’s hebben het ook.
Om de haverklap geeft internet explorer een "server niet gevonden"pagina of een melding dat de zoekpagina niet geopenend kan worden. Af en toe moet ik het venster sluiten of gewoon even wachten en dan kan er weer gebrowsed worden.
Het vreemde is dat al het andere verkeer gewoon blijft werken. Zoals bijv. ftp-verkeer, p2p en msn messenger.
Alleen het surfen heeft er last van en dat is echt mega irritant.

We hebben hier wel een centrale server die verbinding maakt via een kabelmodem met priority telecom.

In verband met de slechte financiele situatie komt de (externe) systeembeheerder niet zo vaak meer langs en ik kan er eigenlijk niet echt op wachten.
Ik zou graag willen weten in welke richting ik het probleem zou moeten zoeken om het op te lossen.

Verwijderd

Problemen met de DNS-server?

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-08 22:57

BoAC

Memento mori

Is het gewone verkeer wat je noemt wel snel? Het kan zijn dat je dns-requests gewoon time-out krijgen waardoor IE de zoek-pagina gaat proberen te openen die natuurlijk ook niet kan worden gevonden.

• Dennis013
@bollie
een dns server... is dat iets wat wij hier in het bedrijf zouden moeten hebben staan??
Dat is toch een server die domeinnamen vertaald in ip nummers, toch?

@boac
Ja de rest van het verkeer is gewoon op normale snelheid

[ Voor 22% gewijzigd door Dennis013 op 20-11-2003 11:44 ]

• BoAC

BoAC

Memento mori

Dennis013 schreef op 20 november 2003 @ 11:41:
een dns server... is dat iets wat wij hier in het bedrijf zouden moeten hebben staan??
_--
Je zou andere DNS-servers kunnen proberen. Wat zijn je huidige dns servers? Zijn die lokaal?

Verwijderd

Dennis013 schreef op 20 november 2003 @ 11:41:
_--
De DNS server staat bij de provider en niet in het bedrijf. En het is een server die IP adressen vertaald naar domeinnamen. (net andersom dus) ;) !

• BoAC

BoAC

Memento mori

Verwijderd schreef op 20 november 2003 @ 11:44:
[...]

De DNS server staat bij de provider en niet in het bedrijf.
Het kan zijn dat ze daar lokaal een dns-server gebruiken die de request doorsturen naar globale servers en dat de clients alleen gebruik maken van alleen die lokale server
En het is een server die IP adressen vertaald naar domeinnamen. (net andersom dus) ;) !
Dat noemen ze reverse-dns meen ik maargoed ;)

• Dennis013
Ik heb geen flauw idee om eerlijk te zijn.
Ik denk niet dat wij dns-servers in huis hebben.

In principe zijn wij verbonden via de zakelijke tak van UPC (priority). Ik denk dat we daarom eigenlijk een soort luxe duurdere chello hebben.
Internet komt hierbinnen via de kabelmodem en vanuit een fileserver verder verdeelt over het kantoor.

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

eeuh je zegt wel heel erg weinig over die centrale server.. wat draait daar allemaal op? wordt die ook gebruikt als proxy server? Mail server? Firewall? Hoe is daar het verkeer geregeld? Dient die anders als router?
Op de clients.. zou je eens kunnen spelen met Qos settings van de NIC's..
Tja dns servers.. das een optie om naar te kijken.... maar of dit de oplossing zal bieden?
Lastig dat die netwerbeheerder niet vaak meer langskomt..

edit: bericht van fileserver.. kwam net .. toen ik bovenstaande bericht zat te tikken.. tja en hoe wordt het internet verdeelt nu precies?

[ Voor 15% gewijzigd door henkleerssen op 20-11-2003 11:49 ]

• BoAC

BoAC

Memento mori

Dennis013 schreef op 20 november 2003 @ 11:47:
Ik heb geen flauw idee om eerlijk te zijn.
Ik denk niet dat wij dns-servers in huis hebben.

In principe zijn wij verbonden via de zakelijke tak van UPC (priority). Ik denk dat we daarom eigenlijk een soort luxe duurdere chello hebben.
Internet komt hierbinnen via de kabelmodem en vanuit een fileserver :? verder verdeelt over het kantoor.
Post es de output van ipconfig /all

• Dennis013
Ja sorry dat ik al die netwerktermen niet zo goed weet, ben ook maar een simpele webdesigner ;)
We hebben een aparte mailserver, die volgens mij pandora heet.
We moeten inloggen op een novell netwerk, maar die bewaakt de bestanden op het netwerk zeg maar.
Zonder inloggen op novell hebben we ook internet dus.....
En we hebben nog een citrix systeem staan, maar ik weet niet op wat voor een wijze die met ons netwerk verbinding maakt.

Hier komt het gevraagde bericht.

C:\>ipconfig /all

Windows 2000 IP-configuratie

Hostnaam . . . . . . . . . . . . . . .: itasc-d
Primair DNS-achtervoegsel . . . . . . :
Knooppunttype . . . . . . .. . . . : Broadcast
IP-routering ingeschakeld . . . . . . : Nee
WINS-proxy ingeschakeld . . . . . . . : Nee

Ethernet adapter LAN-verbinding:

Verbindingsspecifiek DNS-achtervoegsel:
Beschrijving . . . . . . . . . . . . .: Realtek RTL8139(A)-based PCI Fas
t Ethernet Adapter
Fysiek adres . . . . . . . . . . . . : 00-C0-A8-89-CE-82
DHCP-ingeschakeld . . . . . . . . . . : Ja
Autoconfiguratie ingeschakeld . . . . : Ja
IP-adres . . . . . . . . . . . . . . .: 192.168.0.14
Subnetmask . . . . . . . . . . . . . .: 255.255.255.0
Standaardgateway . . . . . . . . . . .: 192.168.0.1
DHCP-server . . . . . . . . . . . . . : 192.168.0.150
DNS-servers . . . . . . . . . . . . . : 192.168.0.1
Lease verkregen . . . . . . . . . .: donderdag 20 november 2003 10:29:57

Lease verlopen . . . . . . . . . . : zondag 23 november 2003 10:29:57

C:\>+

• BoAC

BoAC

Memento mori

Dennis013 schreef op 20 november 2003 @ 11:56:
...

IP-adres . . . . . . . . . . . . . . .: 192.168.0.14
Subnetmask . . . . . . . . . . . . . .: 255.255.255.0
Standaardgateway . . . . . . . . . . .: 192.168.0.1
DHCP-server . . . . . . . . . . . . . : 192.168.0.150
DNS-servers . . . . . . . . . . . . . : 192.168.0.1
Lease verkregen . . . . . . . . . .: donderdag 20 november 2003 10:29:57

Lease verlopen . . . . . . . . . . : zondag 23 november 2003 10:29:57

C:\>+
Je DNS staat dus lokaal.
Kijk nu es bij de dns-server (computer met ip:192.168.0.1) welke dns-servers deze heeft ingesteld?
Zet deze netwerk gegevens dan keihard (dus zonder dhcp) op je eigen machine maar gebruik dan de dns-servers die staan ingesteld op de dns-server ipv 192.168.0.1.

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

flinke edit.... DHCP server.. waar staat die dan? en router/firewall .. hoe geconfigged? wacht toch anders maar op je netwerkbeheerder.. die met novell overweg kan..

[ Voor 141% gewijzigd door henkleerssen op 20-11-2003 12:13 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:41

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Mijn IE wilde laatst ook niet vooruit...bleek achteraf (kwam er na 2 dagen pas achter |:( |:( ) dat er een browser hijacker op mijn PC actief was. :( Heb denk ik ergens weer in gesurfd waar ik niet moest zijn O-)
Ik had bijna mijn bak opnieuw uitgerold, maar adaware met de laatste updates bracht de oplossing en nu loopt ie weer als een zonnetje :)

Give it a shot zou ik zeggen

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Dennis013
BoAC schreef op 20 november 2003 @ 12:07:
[...]

Je DNS staat dus lokaal.
ja oke. Dan hebben we dat alvast getakkeld 8)
Kijk nu es bij de dns-server (computer met ip:192.168.0.1) welke dns-servers deze heeft ingesteld?
Zou dat toevallig de mailserver kunnen zijn? Ik moet in outlook dit adres ook invoeren als ik mijn mail instel.
En hoe zie ik welke dns adressen allemaal ingesteld staan?
Zet deze netwerk gegevens dan keihard (dus zonder dhcp) op je eigen machine maar gebruik dan de dns-servers die staan ingesteld op de dns-server ipv 192.168.0.1.
ja uhm 8)7
Is dat bij netwerkinstellingen in windows 2000? Kun je mij een kleine tip geven waar ik dat precies kan bekijken?
Ik zie bij netwerkinstellingen een stuk of 5 protocols staan :?

edit:
Ik ga meteen ad-ware starten! Deed dat best geregeld, maar ik kan me niet meer herinneren wanneer de laatst keer ook al weer was

[ Voor 11% gewijzigd door Dennis013 op 20-11-2003 12:25 . Reden: toevoeging ]

• BoAC

BoAC

Memento mori

Dennis013 schreef op 20 november 2003 @ 12:21:
Zou dat toevallig de mailserver kunnen zijn? Ik moet in outlook dit adres ook invoeren als ik mijn mail instel.
Als deze 192.168.0.1 heeft: ja (er kan er maar een van zijn ;) )
En hoe zie ik welke dns adressen allemaal ingesteld staan?
Ipconfig /all weer uitvoeren en dan kijken bij dns server ;)
ja uhm 8)7
Is dat bij netwerkinstellingen in windows 2000? Kun je mij een kleine tip geven waar ik dat precies kan bekijken?
Ik zie bij netwerkinstellingen een stuk of 5 protocols staan :?
Alleen de instellingen van je ip-protocol wijzigen.
(ipadres/netmask/gateway/dns servers)
Lukt dat nu niet onthou dan ff je oude instellingen ;)

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

5 protocollen? iets van novell (client for netware), TCP/IP ... maar ook misschien client for MS network.. maar anders.. wat nog meer? Zoals gezegd QOS.. zou je uit kunnen zetten..

• Dennis013
Ik heb de volgende protocollen:

novell client for windows
client voor microsoft-netwerken
bestands-en printerdeling voor microsoft netwerken
NWLink Netbios
NWLink IPX/SPX/Netbios compatible transport protocol
Internet protocol (TCP/IP)

En ik moet zeggen dat ik redelijk geneigd ben om op de systeembeheerder te wachten. (12 december komt ie weer.) Ik durf het niet aan om die server te gaan zitten. Ik heb namelijk geen idee wat ik dan moet gaan wijzigen.
Ik zie alleen maar een dosscherm met een hele hoop tekst en geen menu functies of iets dergelijks. :?

---
Ik heb trouwens ad ware laten lopen en die had alleen maar wat tracking cookies gevonden.... dus daar ligt het iig niet aan.

[ Voor 11% gewijzigd door Dennis013 op 20-11-2003 13:20 ]

• BoAC

BoAC

Memento mori

Dennis013 schreef op 20 november 2003 @ 13:15:
Ik heb de volgende protocollen:

novell client for windows
client voor microsoft-netwerken
bestands-en printerdeling voor microsoft netwerken
NWLink Netbios
NWLink IPX/SPX/Netbios compatible transport protocol
Internet protocol (TCP/IP)

En ik moet zeggen dat ik redelijk geneigd ben om op de systeembeheerder te wachten. (12 december komt ie weer.) Ik durf het niet aan om die server te gaan zitten. Ik heb namelijk geen idee wat ik dan moet gaan wijzigen.
Ik zie alleen maar een dosscherm met een hele hoop tekst en geen menu functies of iets dergelijks. :?
Bedoel je die mailserver?
Het enige wat je moet weten is wat zijn dns-servers zijn, wijzigen hoef je daar niets ;)
Je wijzigd alleen je eigen machine, zie mijn vorige post ;)

Het gaat dan trouwens om : Internet protocol (TCP/IP) die moet je aanpassen verder niets.

[ Voor 6% gewijzigd door BoAC op 20-11-2003 13:19 ]

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

ik zou maar gewoon wachten tot 12 december.. laat het hem maar ff (goed) uitzoeken.

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2023 22:05 ]

• Dennis013
Oke...

Bij de eigenschappen van het tcp/ip protocol kan ik de volgende dingen wijzigen:

" Automatisch ipadres verkrijgen" of "het volgende ip adres gebruiken":
Bij het volgende ip adres gebruiken kan ik kiezen uit:
- ip-adres
- subnet mask
- standaard gateway

Zelfde geld voor dns-serveradressen gebruiken.
- voorkeur dns-server
- alternatieve dns-server

Wat moet er nog ingevuld worden behalve die 192.168.0.1??

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:41

The Eagle

I wear my sunglasses at night

henkleerssen schreef op 20 november 2003 @ 13:21:
ik zou maar gewoon wachten tot 12 december.. laat het hem maar ff (goed) uitzoeken.
Helemaal mee eens...tenzij je jezelf een hoop herrie van zowel die systeembeheerder als je baas op je nek wilt halen. Zie hier de reden waarom in grote bedrijven eindgebruikers restricties opgelegd krijgen m.b.t. hun mogelijkheden binnen het netwerk.....no offense maar een noob die gaat zitten klooien kan in een minuut meer stukmaken als een systeembeheerder in een week goed kan maken.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

.

[ Voor 105% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2023 22:05 ]

• PeetR
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09-2025
194.109.6.66 --> is de NS1 van xs4all; heb ik ook standaard ingesteld staan en werkt altijd

Your time as a student is the best time of your life

• Dennis013
ik heb nu die van xs4all als voorkeurs dns ingesteld en mijn 192.168.0.1 als alternatieve...
Heb ik het dan goed gedaan?? :D

Moet nog wel even een tijdje goed checken of het daadwerkelijk effect heeft!

(ik heb in ieder geval nog internet!) O-)

[ Voor 11% gewijzigd door Dennis013 op 20-11-2003 13:37 ]

Verwijderd

Ja, maar is die DNS-Server ook bereikbaar voor UPC klanten ???

Om het even allemaal wat duidelijker te maken voor Dennis:

Jouw pctje --------------------| (= ook jullie"Gateway")
Piet's pctje --------------------|> Server in jullie bedrijf ---------> (Internet)
Klaas' pctje -------------------|

Jullie hebben schijnbaar alle services voor jullie netwerk (mail, DNS, gateway) op 1 ip-adres (uniek netwerk adres).

Het probleem lijkt hem te zitten in de DNS configuratie voor jullie netwerk. Het staat nl. zo ingesteld dat alle DNS requests (dus bijv. omzetten www.google.nl naar xxx.xxx.xxx.xxx) via die centrale server lopen. Die server vertaald op zijn beurt die adressen die hij niet weet (bijv. websites) door een bevraging vd UPC priority DNS server. Die weet alles adressen van het internet.

Jullie netwerk had ook zo geconfigureerd kunnen worden, dat iedere pc op zijn eigen houtje die UPC DNS servers gaat bevragen. Dat werkt net zo goed in principe, maar dan kun je geen interne DNS namen aanmaken (bijv. 'Pietspc', 'klaaspc', 'server', etc) zonder op iedere pc een bep. bestand aan te passen.

Waarschijnlijk is jullie centrale server overbelast of reageert de DNS server van UPC op haar beurt niet goed/snel richting jullie server.

Tik daarom in dat DOS venster op jullie server ipconfig /all.

Schrijf die gegevens maar over op papier.

Je kunt idd. ook wachten tot die beheerder terug is maar dat lijkt me wel lang duren en erg irritant voor een webdesigner....

Ga iig niks aan je instellingen veranderen zonder dat iemand het hier met een goede argumentatie het zegt.

Als je de output van ipconfig /all op die server hebt kunnen we verder kijken, wie weet blijft het dan een taak voor de systeembeheerder (bijv. wanneer je na moet gaan of het aan de lokale of aan de UPC DNS server ligt dat de reactiviteit zo slecht is)

Overigens vind ik een 404 error wel vaag.... Volgens mij bedoel je een ander.

Als je 404 krijgt bestaat het bestand op de externe webserver niet, en heeft hij dus kunnen reageren naar jou toe.

• Dennis013
de output van "ipconfig /all" staat al gepost op de vorige pagina, dus daar kun je ook al even kijken... of moet je echt output hebben van de server zelf??
Ik ga liever niet aan die server zitten want die heeft echt geen enkel menu systeem.

Ik vond het zelf ook al wazig dat iemand de xs4all sugestie gaf terwijl wij op een andere provider zitten, maar "het zal upc wel zijn" denken schiet wel bij me binnen.

Excuus.. ik bedoelde geen 404, maar de "kan de server niet vinden"-pagina

Morgen die lui maar eens bellen...... Ik ben iig wel blij met de goede reacties die ik nou gekregen heb! Normaal ben ik heel wat anders van GoT gewend! _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door Dennis013 op 20-11-2003 19:39 ]

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-08 21:02
Download ook het volgende eens, want ik denk dat je mischien ook wel wat last kunt hebben van wat wormen.
Die kunnen ook voor een grote vertraging op het netwerk zorgen en dus ook een timeout veroorzaken.

stinger virus scanner:
http://vil.nai.com/vil/stinger/

De doet alleen de laatst bekende virussen, maar dat is vaak voldoende

• Dennis013
Ik zit nou godzijdank weer thuis, maar ik zal het morgen eens proberen als ik op werk zit

Verwijderd

Wat is dat voor systeembeheerder, die pas weken later komt als hij een gaatje heeft? Beschikt die man niet over telefoon?
De term "aan het lot overlaten" is beter op zijn plaats dan "beheer."

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:57

Orion84

Admin Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

als alternatieve DNS server zou je ook eens de server van de Tu eindhoven kunnen gebruiken, deze is namelijk ook gewoon vanaf andere providers bereikbaar. adres: 131.155.3.3.

ik denk dat het idd een dns probleem is, of natuurlijk iets van een vrius. wat voor virusscanner draai je?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2023 22:05 ]

• Dennis013
Ik heb nou alleen de dns server van xs4all bij de dns servers staan....

FF checken of dat nou werkt.. En ja. Dat van die systeembeheerder, tsja.. Ik weet ook niet hoe dat zit. De tent is hier zo goed als failliet dus alles wat er bespaard kan worden.... wordt ook gedaan dan.
Plus de mensen zien mij hier als de internetguru en dus ben ik benoemd tot part-time sysadmin ;)

• Dennis013
Maar ik heb niet het idee dat een andere server veel helpt.. De problemen zijn er gewoon nog steeds.

Misschien kan het zijn dat de instellingen weer terug gesprongen zijn. ff proberen morgen ochtend!
Pagina: 1