[Debian] KDE garbled screen

Pagina: 1
Acties:

• Warbringer
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 24-02 14:45
Beste...

Ik ben begonnen met een Debian machine met daarop KDE. Ik wil deze gaan gebruiken als desktop om een beetje te wennen aan debian. Niks speciaals, gewoon beetje internet, email, VNC, rdesktop etc. Nothing fancy dus.

Het punt is het volgende, het is meer een cosmetisch probleem.

Ik draai dus een KDE 3.1.4 op de 2.4.18 kernel. De PC is te vinden op de volgende link:
http://www.msi-computer.nl/Product/SlimPC/6232/main.html

er zit een onboard SiS kaartje in, op de link hierboven staat er het volgende over:

Chipset
SiS 650 IGUI HMAL (702-pin BGA)
SiS 961 Chipset (371 BGA)
SiS 301B Chipset (100 TQFP)

Het punt is als volgt:

KDE start op en het is allemaal geweldig, het enige probleem is dat sommige onderdelen van de vensters een beetje garbled/distorted zijn (ik heb helaas geen screenshot).

Het is niet heel het scherm maar alleen de volgende dingen:

Titelbalk van een venster, border van een venster, de scrollbars, en de sorteerknoppen, background van de KDE filebrowser en als de muis iets aanwijst (een item uit het startmenu bijv.) dan highlight dit en als ik een beetje door het start menu heen beweeg zal het bijna meteen garbled worden.

De dingen die wel goed blijven zijn het startmenu verder, de achtergrond, background in browsers, de taakbalk.

Ik heb op google gezocht naar "KDE garbled SiS 650" en garbled vervangen door distorted. Ik kreeg er wel wat hits op maar niks wat ik kon gebruiken.

De GoT search gaf ook niks nuttigs terug.

Ik verwacht dat het probleem in de X config file zit. Dat er ergens een optie aan of uit moet. Maar ik heb geen flauw idee welke dit zou kunnen zijn.

Als jullie nog informatie nodig hebben (logs of config files?) dan hoor ik het graag.

alvast bedankt

I want to live forever, so far.. so good.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:56

voodooless

Sound is no voodoo!

Het ligt denk ik niet aan KDE, maar meer aan Xfree. Doet ie dat ook op lagere resoluties. Waarschijnlijk heb je geen lekkere xfree driver. kijk hier eens om een goed werkende te krijgen: http://www.winischhofer.net/linuxsisvga.shtml

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Warbringer
Bedankt voor de link deepspace!

Het probleem steekt hem waarschijnlijk in de opties die je mee kan geven in de X config file.

Ik heb alleen geen idee welke dat zou kunnen zijn.
de link die je gaf gaf voor de MSI serie 315 inderdaad een lijst met mogelijke commando's die je in de X config kan aanpassen maar de meeste gingen over TV configuratie of gamme/brightness aanpassingen.

Maar ik zoek nog gewoon even verder op die pagina.

de bekende linux pagina's helpen me nog niet verder, noch de newsgroups engine van google..

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Let even op dat deze driver waarschijnlijk niet standaard in Xfree zit (in de nieuwste versie geloof ik al wel), dus je moet hem even zelf installeren.

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
Welke XFree heb je?
Het klinkt in mijn ogen als een driverprobleem par excellence.

Als je nog XFree 4.2 gebruikt, kan ik je aanraden d.m.v.
code:
1
 apt-get install -t experimental xserver-xfree86

de nieuwere versie te installieren. Hij moet dan XFree 4.3 pakken, mits je ook unstable mirrors in je sources.list hebt staan.

Mocht dat niet baten zijn er nog nieuwe videodrivers die je van dri.sourceforge.net kunt halen, te weten de drm-trunk.

Als je er niet uitkomt hoe je de drivers installeert, laat dat dan hier maar even weten.

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

• Warbringer
deepspace schreef op 20 november 2003 @ 11:53:
Let even op dat deze driver waarschijnlijk niet standaard in Xfree zit (in de nieuwste versie geloof ik al wel), dus je moet hem even zelf installeren.
Ik heb na de installatie van debian de laatste stable X gedownload en geinstalleerd.
Nu ga ik die SiS driver van die link proberen en dan hopen dat het beter gaat :)

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-12-2025
De driver zit inderdaad nog niet in XFree86.
Als je even zoekt op die site vind je gewoon een apt-repository specifiek voor die driver. De installer zoekt dan voor je uit welke XFree je hebt en download (en installeerd) de bijbehorende driver. Is wel zo gemakkelijk.

Ohja, 3D acceleratie zit er helas niet in met SiS kaartjes :'(

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

• Warbringer
ajvdvegt schreef op 20 november 2003 @ 13:45:
De driver zit inderdaad nog niet in XFree86.
Als je even zoekt op die site vind je gewoon een apt-repository specifiek voor die driver. De installer zoekt dan voor je uit welke XFree je hebt en download (en installeerd) de bijbehorende driver. Is wel zo gemakkelijk.

Ohja, 3D acceleratie zit er helas niet in met SiS kaartjes :'(
Nou, ik heb die die apt link in mijn sources.list gezet, en update gedraait.

daarna apt-get install sisxdriver en hij ging inderdaad z'n best installeren.

Daarna X opnieuw geconfigged, en mijn X startte helemaal niet meer op!

(EE) No devices detected.

gvd :( :(

Heb X 4.3.0 opnieuw erop gezet, oude config file teruggezet en nu doet hij het weer.

misschien nog een apart puntje wat icm. die sis kaartjes belangrijk is.
Dit draait op een iiyama ProLite E380S. TFTtje dus. Ik heb in de XF86Config specifieke options erin gezet voor dit ding, maar wat ik merk is dat soms als ik van console naar tty1 switch dat de alignment helemaal naar de mallemoer is.

Als ik dat naar KDE terugswitch is daar ineens het garbled probleem weg!
Als ik dan weer onder tty1 de auto-config optie gebruik van de TFT en deze weer alles goed zet en ik ga terug naar KDE dan is het garbled probleem er weer.

Bij KDE heb ik niet het probleem dat de alignment verkeerd staat, maakt niet uit hoe hij uitgelijnd staat onder tty1.

maar even een status overzicht nu:

Ik heb nu dus werkend X 4.3.0 en KDE 3.1.4 op 1024x768 op 16bit. Heb 24 bit nog niet getest. Verder helemaal geen problemen met het display behalve die menu/scroll/titelbalken die dus distorten.

Wat moet ik nu concreet doen?

Upgraden naar een unstable van X? of die videokaartdriver alsnog apt'en?
Nog andere dingen waar ik op moet letten zonder dat ik dadelijk heel dit systeem overhoop haal?

• sebas
Het klinkt heel erg naar problemen met je driver. Probeer eens de optie die ik boven noemde.

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-12-2025
Je kan allicht opnieuw die driver proberen te installeren. hij maakt een bacup van je oude, dus als het niet werkt hoef je alleen die even terug te zetten en je XFree86 doet het weer. Hoef je 't net helemaal opnieuw te installeren.

Drivers voor XFree86 staan in /usr/X11R6/lib/modules/drivers/

En als het niet werkt: heb ej alle relevantie op die site al gelezen? Ik weet dat het een hele lap tekst is, maar misschien staan er wel tips voor jouw specifieke situatie.

En sebas, jouw tip was toch 4.3 te installeren, en dat heeft-ie toch gedaan? :? DRI werkt zoals gezegd niet (en heeft ook geen invloed op dit probleem).

Gebruik je trouwens de DVI connector of de VGA connector? Die eerste werkt waarschijnlijk makkelijker dan de tweede (heb je geen auto-configure meer nodig e.d.)

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

• Warbringer
ajvdvegt schreef op 20 november 2003 @ 17:27:
Je kan allicht opnieuw die driver proberen te installeren. hij maakt een bacup van je oude, dus als het niet werkt hoef je alleen die even terug te zetten en je XFree86 doet het weer. Hoef je 't net helemaal opnieuw te installeren.

Drivers voor XFree86 staan in /usr/X11R6/lib/modules/drivers/

En als het niet werkt: heb ej alle relevantie op die site al gelezen? Ik weet dat het een hele lap tekst is, maar misschien staan er wel tips voor jouw specifieke situatie.

En sebas, jouw tip was toch 4.3 te installeren, en dat heeft-ie toch gedaan? :? DRI werkt zoals gezegd niet (en heeft ook geen invloed op dit probleem).

Gebruik je trouwens de DVI connector of de VGA connector? Die eerste werkt waarschijnlijk makkelijker dan de tweede (heb je geen auto-configure meer nodig e.d.)
X 4.3.0 is al geinstalleerd ja. DRI heb ik al proberen mee te complieren in de kernel een poos geleden maar inderdaad, werkt niet.

De TFT heeft geen DVI-in dus moet wel VGA. (T'is low budget ding. Het is een PC van de zaak dus tja).

Ik heb inderdaad heel die site doorgelezen, maar het gaat voornamelijk om het werkend krijgen van de SiS kaartjes. Niet over het fijnstellen van de kaartjes.

Er staat ook een heel uitgebreid verhaal bij over TV's aansluitne en alle X-config opties maar ook die zijn niet van toepassing voor mij.

Ik zal anders nogmaals eens proberen die driver te installeren als ik morgen weer aan het werk ben. Wel fijn dat ik in de baas z'n tijd mijn linux bakje naar hartelust kan configgen :)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Vaag allemaal, ik heb de sis 630 en gebruik de driver al tamelijk lang. Heeft altijd gewerkt met verschillende distributies, en ook zonder DRI doet ie het prima. Ook Dual-head en TV-out heb ik werkend.

• sebas
ajvdvegt schreef op 20 november 2003 @ 17:27:
Jawel, maar ook al werkt DRI niet op deze kaart, daar vind je nieuwe drivers als debjes, ik had ze vorige week nog geupgrade, zowel kernel drivers als drivers voor XFree zijn er te vinden. Niet alleen dri rommel dus, maar gewoon nieuwere drivers dan bij XFree 4.3 standaard zitten. Draaien hier als een zonnetje. :)

Pagina: 1