[apache conf] Rechten van group

Pagina: 1
Acties:

• Stilgar
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Situatie:

Testsysteem met Linux (2.4.18) en Apache 1.26

Ik heb een user 'test', en een group 'test'. Gebruiker 'test' heeft een public_html directory. Ik zet hier een file in, 'test.html', en doe:
code:
1
chown test:test test.html

De webserver draait onder de 'www-data' user en 'www-data' groep.

Probleem:
Ik wil de permissies strak regelen. Zo wil ik dat test.html wel gelezen kan worden door de Apache, maar niet door andere gebruikers.

In mijn gedachten is de logische stap het toevoegen van de user 'www-data' aan de groep 'test', en een chmod:
code:
1
chmod 640 test.html

Als ik su naar user 'www-data' kan ik de file prima lezen. Maar, via Apache kan ik de pagina niet opvragen, in mijn errorlog staat:
code:
1
Permission denied: file permissions deny server access: /home/test/www-data/test.html

Weet iemand misschien of dit op te lossen is, en zoja, hoe?

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-02 11:46

Predator

Suffers from split brain

PNS -> NOS

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Verwijderd

apache kan niet aan alle bestanden aan op de gebruikers directoty, en zoekt standaard (zo staat et in conf) in de public_html directory.

Ben je zeker dat dat in je apache.conf wel juist staat en dat je die directory ook eens correct gechmod hebt ? De file zelf chmodden is niet altijd voldoende.

• pinball
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

pinball

Electric Monk

kan www-data de hele dirstructuur lezen? dwz: heb je gezorgd dat ie niet alleen op test.html rechten heeft, maar ook toegang (execute dus) tot de bovenliggende directories ( / /home enz.)?

Whenever you find that you are on the side of the majority, it is time to reform.

• Stilgar
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik heb het inmiddels opgelost. Er stond inderdaad een vreemd bitje aan op de home dir (/home/test). Ben alweer vergeten welke het was...

Vreemde is dat als ik test.html een chmod o+r gaf, het wel werkte. Daarom heb ik verder niet direct aandacht besteed aan de permisies van de directories. Ook kon ik er als www-data gewoon bijkomen vanuit de root.

Ik heb inmiddels ook al een betere methode uitgevonden om hetzelfde effect te bereiken:
code:
1
2
chown test:www-data www-data
chmod g+s www-data

Werkt prima, en ik hoef de user www-data niet meer in de groep van elke user te zetten.

Bedankt voor de reacties in ieder geval!