Situatie:
Testsysteem met Linux (2.4.18) en Apache 1.26
Ik heb een user 'test', en een group 'test'. Gebruiker 'test' heeft een public_html directory. Ik zet hier een file in, 'test.html', en doe:
De webserver draait onder de 'www-data' user en 'www-data' groep.
Probleem:
Ik wil de permissies strak regelen. Zo wil ik dat test.html wel gelezen kan worden door de Apache, maar niet door andere gebruikers.
In mijn gedachten is de logische stap het toevoegen van de user 'www-data' aan de groep 'test', en een chmod:
Als ik su naar user 'www-data' kan ik de file prima lezen. Maar, via Apache kan ik de pagina niet opvragen, in mijn errorlog staat:
Weet iemand misschien of dit op te lossen is, en zoja, hoe?
Testsysteem met Linux (2.4.18) en Apache 1.26
Ik heb een user 'test', en een group 'test'. Gebruiker 'test' heeft een public_html directory. Ik zet hier een file in, 'test.html', en doe:
code:
1
| chown test:test test.html |
De webserver draait onder de 'www-data' user en 'www-data' groep.
Probleem:
Ik wil de permissies strak regelen. Zo wil ik dat test.html wel gelezen kan worden door de Apache, maar niet door andere gebruikers.
In mijn gedachten is de logische stap het toevoegen van de user 'www-data' aan de groep 'test', en een chmod:
code:
1
| chmod 640 test.html |
Als ik su naar user 'www-data' kan ik de file prima lezen. Maar, via Apache kan ik de pagina niet opvragen, in mijn errorlog staat:
code:
1
| Permission denied: file permissions deny server access: /home/test/www-data/test.html |
Weet iemand misschien of dit op te lossen is, en zoja, hoe?