Toon posts:

Redundantie op noodstroomvoorziening

Pagina: 1
Acties:
  • 242 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
In het kader van preventieve maatregelen omtrent het in de lucht houden van het serverpark vroeg ik mij af of het nut heeft om wanneer je twee servers hebt met een paralle PDU (Power Distribution Unit) beide op andere noodstroomvoorzieningen aan te sluiten.

Momenteel zijn beide PDU's op twee aparte stroomgroepen aangesloten maar is er qua noodstroom geen voorziening.

Het begrip 'nut' is natuurlijk zéér breed maar ik vroeg me af wat regulier is in dit geval?

Verwijderd

regulier hangt af van de risico's en budget. Mijn voorkeur gaat uit naar 2 voedingen in de server op een aparte UPs die op een aparte groep en fase staat. Het nut van eea is bedrijfsafhankelijk

*erg* belangrijk in je huidige setup; staan de twee aparte groepen op dezelfde fase, zo ja dan is dat een knelpunt....

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 20 november 2003 @ 10:56:
regulier hangt af van de risico's en budget. Mijn voorkeur gaat uit naar 2 voedingen in de server op een aparte UPs die op een aparte groep en fase staat. Het nut van eea is bedrijfsafhankelijk

*erg* belangrijk in je huidige setup; staan de twee aparte groepen op dezelfde fase, zo ja dan is dat een knelpunt....
Sorry ben niet echt into stroom, wat bedoel je met fase?

Verwijderd

over het algemeen krijg je 3 fases binnen tussen de fases heb je 380v, ten opzichte van de nul 230v. De fases zijn ieder ook afgezekerd. Als je dus twee aparte groepen op een server hebt staan die op dezelfde fasen staat en die geeft de geest ben je de pineut.

Met alle respect; als je niet echt "in de stroom bent" probeer dan iemand binnen je bedrijf te vinden die wat meer weet.

suc6

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 20 november 2003 @ 11:11:
over het algemeen krijg je 3 fases binnen tussen de fases heb je 380v, ten opzichte van de nul 230v. De fases zijn ieder ook afgezekerd. Als je dus twee aparte groepen op een server hebt staan die op dezelfde fasen staat en die geeft de geest ben je de pineut.

Met alle respect; als je niet echt "in de stroom bent" probeer dan iemand binnen je bedrijf te vinden die wat meer weet.

suc6
Thanks voor je uitleg, ik zal het aan de stroomman voorleggen ;) Hij heeft me in principe al van veel informatie voorzien, maar heeft het gelukkig niet al te veel technische diepgang gegeven, die voor een BI-er adacadabra is.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2003 11:50 ]

• reddog33hummer
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-02 17:13

reddog33hummer

Dat schept mogelijkheden

Als je daar toch mee bezig bent met de ups'en. Denk ook aan de blusinstalatie in combinatie met de UPS'en.

Bij brand gaat de stroom van het gebouw en.... oeps de UPS'en samen met het bluswater.

Backup not found (R)etry (A)bort (P)anic<br\>AMD 3400+ 64, 2 GB DDR, 1,5 TB Raid5

• ReLight
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-02 20:42

ReLight

echo("What Now ? !")

Even voor de records, zo'n installatie wordt ook wel ee "NO-Break" power supply genoemd.

Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-02 12:22

zomertje

Barisax knorretje

En let op, ik heb gemerkt dat je bij de p-series van IBM niet zomaar een van de 2 stekkers eruit kan trekken :X

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-02 08:34

killercow

eth0

vaak gebruiken ze dan ook geen water om te blussen maar een of ander gas (voorheen Halon) wat ook je elctronica niet corrodeert.

(ik heb hier btw nog een 120KVA ups staan welke te koop is, maar dit zal wel als spam gezien worden)
Dus als er iemand intresse heeft (topic starter) dan hoor ik het wel, maar ik denk dat je met een 2kva ups al aardig in de buurt komt voor 2 servers.

openkat.nl al gezien?

• EricV
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-03-2024

EricV

Telematicus collosus

killercow schreef op 21 november 2003 @ 09:27:
vaak gebruiken ze dan ook geen water om te blussen maar een of ander gas (voorheen Halon) wat ook je elctronica niet corrodeert.
Pas als iemand dit zegt tegen een weldenkende brandweerman. Als de brandweer komt spuiten ze gewoon alles nat hoor.
Als er brand is kan je maar beter je backuptapejes weer is uit de kluis halen. :P

Verwijderd

eric veraart schreef op 23 november 2003 @ 17:40:
Als er brand is kan je maar beter je backuptapejes weer is uit de kluis halen. :P
Nee, juist erin laten zitten totdat de brand geblust is 8)7

Je kunt je zoveel beveiligen als je wilt en als er budget is. Makkelijke dingen zijn inderdaad aparte groepen en aparte fasen (http://www.rustbuster.nl/Krachtstroom/Krachtstroom.htm) en ik zou ook zéker voor één noodstroomvoorziening kiezen.
Een UPS heeft naast de functie van het (even) door kunnen laten draaien van de aangesloten apparaten ook de functie van stroombuffer en -filter - hence the Uninterruptable Power Supply ;) Het is dus altijd verstandig zo'n ding ertussen te zetten om korte dips of tops in de stroomvoorziening op te vangen.

Bedenk wel dat een UPS over het algemeen geen volledige noodstroomvoorziening is. Zeker als je een serverpark hebt moet je echt met generatoren en dergelijken aan komen zetten als je machines wilt laten doordraaien.

Al met al zal het flink kostbaar zijn om twee verschillende noodstroomvoorzieningen aan te leggen voor servers met redundante voedingen. Ik denk niet dat die investering het waard is.
Je kunt wel, en dat raad ik je zelfs aan, allebei de voedingen op een eigen UPS zetten.

killercow schreef op 21 november 2003 @ 09:27:
(ik heb hier btw nog een 120KVA ups staan welke te koop is, maar dit zal wel als spam gezien worden)
Als je het al weet, waarom post je dan toch :?

Verwijderd

De tapes sla je niet in een kluis op maar buiten het pand. Als de brand begint op de plaats waar de kluis staat kan het toch nog wel heel heet worden in de kluis. Dan ben je nog al je gegevens kwijt. Wij slaan de kwartaal backup's in de kluis op, de actuele gegevens worden iedere dag in een koffer meegenomen BUITEN het pand. (encrypted).

Verwijderd

Verwijderd schreef op 23 november 2003 @ 18:24:

Bedenk wel dat een UPS over het algemeen geen volledige noodstroomvoorziening is. Zeker als je een serverpark hebt moet je echt met generatoren en dergelijken aan komen zetten als je machines wilt laten doordraaien.
precies een ups is alleen bedoelt om kleine dips op te kunnen vangen en bij langere periodes de servers gecontroleerd uit te laten gaan. Een UPS is niet bedoelt om de server te laten draaien als er gedurende langere periode stroomuitval is!!!

• EricV
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-03-2024

EricV

Telematicus collosus

Verwijderd schreef op 24 november 2003 @ 11:50:
De tapes sla je niet in een kluis op maar buiten het pand. Als de brand begint op de plaats waar de kluis staat kan het toch nog wel heel heet worden in de kluis. Dan ben je nog al je gegevens kwijt. Wij slaan de kwartaal backup's in de kluis op, de actuele gegevens worden iedere dag in een koffer meegenomen BUITEN het pand. (encrypted).
Gut wat zijn jullie miereneukers over wat ik zei. Dit topic gaat over stroom, en niet over backup-procedures.
Als jullie graag een lezing van me willen over backup-procedures en/of brandveiligheid van kluizen, dan open je toch daar een topic over.

• ReLight
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-02 20:42

ReLight

echo("What Now ? !")

Het is allemaal niet zo moeilijk, en allemaal gerelateerd aan budget natuurlijk.

Het draait allemaal om beschikbaarheid.
Als je de stroom voorziening gaat door rekenen en bepaald dat je 100% dekking wilt, iets wat je met budget voor elkaar kan krijgen afhankelijk van je omvang en schaal. Voor een echt server park van een internationaal 24x7 multinational waar net die db server in jou park zit die bedrijfs kritisch is que toepassing en markt presentatie/verandwoordelijheid dan is geen budget te hoog. Er moet natuurlijk naar impact gekeken worden.

Het toverwoord is dus 'realisme'. Een operations topman van een middelbedrijf die dus 'guaranateed 200% failsafe' begint te roepen is dus stom bezig. Maar dromen moet je nietwaar ? Onze taak omdat naar beneden te halen.

oprations risico = outage impact x chance.

is een simple manier om een matrix in elkaar te schroeven.
outage impact is dus de restore tijd en mix van bedrijfs impact
chance is dus de geschatte of histrorische inschatting. (hoe vaak gaan een Eneco centrale onderuit ?)

Optimaal is op een z.g. power ring aangesloten te zitten tussen 2 centrales, en op je faciliteit een no break systeem. Altijd verschillende groepen gebruiken in je eind kasten per PDU, en elke PDU van een set van 2 op een andere fase. Elke powersupply dan natuurlijk op de andere PDU. Dat is dan redelijk veilig, maar nog steeds niet 100%.

Want ook al heb je een diesel generator, en is deze altijd standby met een vervanging erbij, op het moment dat de centrales (net als in NY) er een week uitligt kan jij geen diesel meer krijgen ervoor. Tenzij je naast de shell gaat bivakeren.

Je redding zit hem dan in de kleine lettertjes van je SLA's met je 'klanten' en dat heet dan overmacht en dan ga je naar huis. ..op de fiets..

Hoe krijg je dit nu aan het verstand daarboven? Je eens in de kosten verdiepen, offertes opvragen, en dan in een mooie 'niet gegarandeerde' beschikbaarheids grafiek uitzetten tegen de kosten.
In jouw geval zal dat dan uitkomen vermoed ik op 2 UPS's die elk 1 PDU voeden etc ect.
Zorg ervoor dat deze UPS'en op verschillende groepen zitten in het bedrijf. Het liefste gescheiden van de normale groepen van het kantoor buiten een aardlek om. Of apparte aardlek.

:) ik hoop dat je er wat aan hebt. idd onlangs het zelfde riedeltje doorstaan. >:)

Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE

• localhost
  • Registratie: November 1999
  • Niet online

localhost

Ook in geel, groen, paars, wit

zomertje schreef op 21 november 2003 @ 09:13:
En let op, ik heb gemerkt dat je bij de p-series van IBM niet zomaar een van de 2 stekkers eruit kan trekken :X
Ik begreep van IBM dat dit afhankelijk is van de hoeveelheid "hardware" in je serverkast.

Verwijderd

Bij de IBM xSeries is het niet zo'n probleem, als je één van de voedingen disconnect gaat 'ie wel alle fans e.d. op full throttle draaien, maar dat herstelt weer zodra de stroomvoorziening weer netjes dual is.

Let wel even op dat zowel de twee (of meer) PDU's als de UPS'en je TOTALE vermogen goed aankunnen, al te vaak gezien dat het bijkoppelen van een schermpje, wat routers, switches en een console switch de zaak plattrokken, omdat daar geen rekening mee was gehouden in de planning...idem met lokale koeling (kast- of ruimte-airco en -fans). Als je stroom uitvalt zijn misschien je server e.d. wel gedekt, maar je bent dan wel meteen je koeling kwijt en heb je binnen een uur crashende servers wegens hitte.

Mark.
Pagina: 1