Toon posts:

Monitor tikt af en toe

Pagina: 1
Acties:
  • 928 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb thuis een 17" Packard (Hell) Bell monitor aangesloten op mijn systeem met een Club3D Geforce 2 MX 400 videokaart. De monitor is zo'n 5 jaar oud.
De laatste tijd heb ik soms, bij tekstverwerken, internetten etc. dat mijn monitor zomaar ineens een tik geeft. Het is niet zo dat mijn beeld dan wegvalt, maar echt goed klinkt het eigenlijk niet.
Zou dit aangeven dat mijn monitor zijn einde nabij is, of zou het aan mijn videokaart kunnen liggen ?

Verwijderd

als je het aan het beeld niet ziet, kan het iig niet aan je videokaart liggen.

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-08 09:43

Remy

I usually get 100% accuracy

Dat is zeer waarschijnlijk stof dat in de loop der jaren is neergedwarreld in je monitor, en af en toe 'aanbrandt'. Heb ik al vaker gezien en gehoord bij monitoren die al een paar jaar oud zijn, mijn 21" heeft er heel soms ook last van. Even de monitor van de stroom afhalen en proberen het stof eruit te blazen kan al heel wat uitmaken. Je kan ook stofzuigen, maar dat is niet echt aan te raden vanwege statische electriciteit ;)

LinkedIn
Instagram

Verwijderd

Topicstarter
Misschien dat het aan de stroom zou kunnen liggen, maar dat lijkt me sterk, aangezien ik dan mag aannemen dat mijn systeem uit zou moeten springen, toch ?

Verwijderd

Topicstarter
ReemF schreef op 20 november 2003 @ 09:39:
Dat is zeer waarschijnlijk stof dat in de loop der jaren is neergedwarreld in je monitor, en af en toe 'aanbrandt'. Heb ik al vaker gezien en gehoord bij monitoren die al een paar jaar oud zijn, mijn 21" heeft er heel soms ook last van. Even de monitor van de stroom afhalen en proberen het stof eruit te blazen kan al heel wat uitmaken. Je kan ook stofzuigen, maar dat is niet echt aan te raden vanwege statische electriciteit ;)
Zou idd misschien wel kunnen ja, aangezien het een tikkend geluid is en de kamer wel wat stoffig is ja ...

Verwijderd

Dat doet de mijne ook al een tijdje. En sinds kort gaan de (sporadische) tikken gepaard met "pompen". Bij een tik krimt het beeld een beetje en springt meteen weer terug naar volledig scherm. het gaat om een zwart randje van nog geen halve centimeter breed, rondom.

Zal heb binnenkort eens een paar dagen van de stroom halene en openen. Kijken of ik veel last van stof heb.

Tenzij iemand een beter idee heeft. Ik open hem liever niet als het niet nodig is!

• JeroenTheStig
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:33
Verwijderd schreef op 20 november 2003 @ 09:44:
Dat doet de mijne ook al een tijdje. En sinds kort gaan de (sporadische) tikken gepaard met "pompen". Bij een tik krimt het beeld een beetje en springt meteen weer terug naar volledig scherm. het gaat om een zwart randje van nog geen halve centimeter breed, rondom.

Zal heb binnenkort eens een paar dagen van de stroom halene en openen. Kijken of ik veel last van stof heb.

Tenzij iemand een beter idee heeft. Ik open hem liever niet als het niet nodig is!
Pas op bij het openschroeven van je monitor, het is een heel karwei om het weer goed in elkaar te zetten. M'n Iiyama visionmaster 17" heb ik ooit ook eens open gehad, nou, ik ben blij dat hij het nog deed nadat ik hem weer in elkaar had geprakt.

Verwijderd

Is normaal gesproken stof die zich heeft verzamelt inde buurt van de hoogspanning van je monitor. Aangezien stof een nogal wat lagere doosrslagspanning heeft als lucht gaat ie dan tikken. Kun je het beste zo snel mogelijk wat aan doen, want zo'n doorslag is niet echt bevorderlijk voor je monitor. Hierdoor kan ie nl echt defect raken, of evt van in de fik vliegen, al zal dat laatste niet zo heel snel gebeuren, al heb ik er wel eens eentje gezien waarbij het wel was gebeurt ;)

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online
Verwijderd schreef op 20 november 2003 @ 09:44:

Openen is toch de enige optie denk ik. Schoonmaken is wel het minste wat je moet doen (een spuitbus lucht zou handig zijn).

Naast schoonmaken zou ik de onderkant van de print nalopen op rotte soldeeraansluitingen. Maar je moet wel weten wat je doet op dat moment, de binnenkant van een crt is geen speelgoed...

• Graham
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-06 23:35
Als je nog on-site garantie heb zou je natuurlijk de mannen van Iiyama kunnen bellen anders is open schroeven een optie maar doe dit nooit binnen het garantie termijn.

Als je hem open schroeft trek dan eerst de videokabel en netspanning eraf. Eenmaal open moet je nooit met je klauwen aan de beeldbuis zitten en ook niet aan de kabels rond de beeldbuis.

Een manier om het stof weg te halen is met een doek maar goed dat kan natuurlijk ook gevaarlijk zijn. Ik zou hier toch even informatie over vragen aan de fabrikant, die weten er immers meer over dat jij (waarschijnlijk).

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Als het 'tikken' gepaard gaat met een kleiner wordend beeld dat vervolgens meteen weer terugspringt, is je lijntrafo aan het doorbranden. De situatie kan nog weken zo blijven als het nu is, maar vroeg of laat zal je monitor overlijden.

• Graham
Ik heb nog effe mijn pa gemailt, die heeft nogal veel tv/monitors gerepareerd dus dacht die weet het wel....I'll quote him ;)
Graham,

de stekker er uit en intern the gebied rond de hoogspanning heel voorzichtig
stof vrij maken, ook de onderkant op de print bij de hooghspannings trafo

Mvg

voorzichtig voor spanning, iets beschadingen en/of buigen breken

• Xymox
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-07 10:59

Xymox

Determinism rulez !

En volgens mij moet je ook nog wat wachten nadat de stekker eruit is gehaald vanwege de condensators die nog spanning af kunnen geven en je een behoorlijke opdonder kunnen geven.

Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j

Verwijderd

Xymox schreef op 21 november 2003 @ 08:51:
En volgens mij moet je ook nog wat wachten nadat de stekker eruit is gehaald vanwege de condensators die nog spanning af kunnen geven en je een behoorlijke opdonder kunnen geven.
Geeft wel mooie zwarte puntjes op je vinger die best wel pijn doen als je zo'n print op de verkeerde plek vastpakt gelijk nadat je de stekker eruit hebt gehaald (ja, ik heb er ervaring mee ;) )
Maar inderdaad stekker eruit, en daarna nog een paar minuutjes wachten voordat je verder gaat.

Verwijderd

Na een paar minuutjes is die spanning nog niet weg hoor ;)
Duurt wel een paar uur..

Verwijderd

Verwijderd schreef op 21 november 2003 @ 15:32:
Na een paar minuutjes is die spanning nog niet weg hoor ;)
Duurt wel een paar uur..
Normaal gesproken wel ver genoeg om geen zwarte puntjes in je vingers te krijgen ;) Maar inderdaad voordat de spanning echt weg is zodat je het niet meer voelt duurt inderdaad een paar uur, maar ja dat duurt weer zo lang dat ik altijd gewoon begin. Levert je hooguit een kleine schok op :)

• Graham
Volgens mij gaat de spanning niet 123 weg, je kan gewoon meteen aan de slag maar kijk gewoon uit met wat je doet....je hand op de beeldbuis leggen bv...moet je niet doen.

Spanning is ook redelijk dodelijk volgens mij.

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Volgens mij gaat de spanning niet 123 weg
Nope, duurt idd meestal een minuut of 10.
je kan gewoon meteen aan de slag maar kijk gewoon uit met wat je doet....je hand op de beeldbuis leggen bv...moet je niet doen.
Het is dus niet verstandig om 'meteen aan de slag' te gaan. Als je zoveel haast hebt, ontlaad dan even de hoogspanningselco's dmv een bleeder (=dikke weerstand).
Spanning is ook redelijk dodelijk volgens mij.
Niet 'redelijk' maar 'zeer' dodelijk :) , vandaar het bovenstaande advies. Overigens hangt de 'dodelijkheid' van de spanning nogal af van hoe goed je contact maakt met de hoogspanning en hoe goed (of slecht) je contact maakt met aarde. Op rubberen zolen valt het nogal eens mee (meerdere malen 250V= overleefd zonder enig probleem O-) ), maar met blote voeten op een tegelvloer kun je het schudden...

[ Voor 4% gewijzigd door koraks op 21-11-2003 23:53 ]

• StRuJeKeR
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-01-2024
Heb hier al weleens een keer een serieuse tik gekregen van een 15" scherm. Gewoon na gebruik uit het stopcontact getrokken en wanneer ik de draad opzij legde contact gemaakt met de 2 pinnen. Doet niet echt deugt, pas nu wel beter op als ik een scherm uit het stopcontact trek.

• Graham
koraks schreef op 21 november 2003 @ 23:53:
Niet 'redelijk' maar 'zeer' dodelijk :) , vandaar het bovenstaande advies. Overigens hangt de 'dodelijkheid' van de spanning nogal af van hoe goed je contact maakt met de hoogspanning en hoe goed (of slecht) je contact maakt met aarde. Op rubberen zolen valt het nogal eens mee (meerdere malen 250V= overleefd zonder enig probleem O-) ), maar met blote voeten op een tegelvloer kun je het schudden...
Idd.... heb een paar ik 220 op mijn donder gehad....1x erg goed....was 7 en deed een pincet in een zo'n pc stroomkabel...die in het stop contact zat :P

Maar kijk gewoon goed naar wat je doet en je overleefd het wel, meestal of eigenlijk bijna altijd krijg je een opdonder door een domme fout.

• somnus
  • Laatst online: 11-03-2025
Ik heb dat dus ook al een paar keer voorgehad dat mijn monitor zo ne krak gaf en beeld effe verkleinde en terug groter werd dus heb ik dat kreng maar effe opengevezen en het een half uur later beteke vanbinnen afgekuist. Het was echt wel nodig zo te zien :)
Het leek allemaal wel geladen aangezien het stof met punten aan de kabels aanhing... (halve centimeter hoogte is zeker niet overdreven)

de kast zelf was ook wel redelijk vuil, fotoke van getrokken :) op dat lichter stuk staat dus normaal gezien de voet hé.
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/sandrine/files/monitor.jpg
btw het zag er écht wel donkerder uit dan je op de foto ziet, dus het is erger dan je denkt :p

[ Voor 10% gewijzigd door somnus op 23-11-2003 01:14 ]

• Graham
Jees...dat hem ik nog nooit gezien zelfs niet bij mijn monitor van minsten 12 jaar oud.

Toch is een beetje stofzuigen en zeemen niet mis zie je wel ;)

• Ghost-X
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01-08 00:17
Ziet er lekker uit dat kastje ;)

Maar ontopic, k zou ook als je garantie verlopen is ff kastje openschroeven en met iets zoals een compressor het stof eruit blazen, wel voorzichtig en niet gelijk met 8Bar volop spuiten natuurlijk.

Spanning is idd onder sommige omstandigheden zeer gevaarlijk, je kan 230v hebben als je idd goede schoenen hebt of op tapijt staat enz.Maar er zijn ook al eens dodelijke ogevallen gebeurd bij 50v (wisselspanning) dus wees voorzichtig.
En wees geen }:O haal de stekkers eruit...

The one you cant see...

Verwijderd

De spanning blijft niet in de condersatoren hangen, maar in het scherm zelf, en kan maaaanden blijven. Is overigens niet dodelijk, tenzij je een zwak hart hebt.
Het minst gevaarlijk is stofzuigen en/of blazen met (droge) perslucht.
Servicemonteurs ontladen zonodig het scherm door sluiting te maken tussen de aansluiting bij de beeldbuis en de litzekabels die er omheer lopen.
Pagina: 1