Via de search stuitte ik op een tweetal topics (één over Planet ADSL en één over Wanadoo ADSL), beide niet overeenkomend met mijn situatie en/of onvolledig in de startpost/oplossing, vandaar dat ik heb besloten een nieuw topic te openenen met een uitgebreide startpost.
Omstreeks juli 2000 ging ik een abonnement aan met Casema: Wanadoo Cable Basic. Dit abonnement is in augustus 2002 omgezet naar Wanadoo Cable Broadband Premium, waarbij een nieuw contract getekend is. In beide gevallen zijn de algemene voorwaarden ter hand gesteld: ik heb via post een exemplaar ontvangen.
Mijn doel
Ik zou het abonnement met inachtneming van een opzegtermijn van één maand willen opzeggen, conform de voorwaarden waar ik destijds (aug. 2002) voor getekend heb.
Het probleem
In de voorwaarden van 2002 staat dat je na het eerste contractjaar te allen tijde kunt opzeggen, waarbij een opzegtermijn van één maand in acht moet worden genomen. Echter, de voorwaarden zijn met ingang van 6 oktober 2003 gewijzigd en deze geven aan dat het contract stilzwijgend met een nieuw contractjaar wordt verlengd, hier ook met een opzegtermijn van één maand. Bij de nieuwe voorwaarden moet je dus uiterlijk één maand voordat het nieuwe contractjaar ingaat kenbaar maken dat je het contract wenst te ontbinden.
De oude voorwaarden die ik getekend heb
Gelukkig heb ik de algemene voorwaarden waar ik in augustus 2002 voor getekend heb nog in mijn bezit. Ik zal de artikelen die van toepassing zijn even quoten:
Ook hier zal ik de artikelen die van toepassing zijn even quoten, nu dus uit de nieuwe/gewijzigde voorwaarden:
De ontvangen e-mail over de wijziging
Onderstaande mail is ontvangen op 6 september 2003, precies één maand voordat de wijziging in zou gaan.
In de oude voorwaarden (waar ik akkoord mee ben gegaan) staat niet vermeld dat wijzigingen via e-mail bekend worden gemaakt, dus ik was hier niet op voorbereid. Daarbij vind ik het schandalig dat ze zoiets belangrijks wegstoppen in een mail over een snelheidsverhoging, dat heeft er mede voor gezorgd dat ik het niet heb gezien. Los daarvan, is een termijn van één maand wel acceptabel om je bezwaren kenbaar te kunnen maken? In het oude topic over Wanadoo ADSL was de topicstarter geloof ik nog net binnen dit termijn van één maand, maar ik zit er dus buiten en dit maakt de situatie een stukje moeilijker.
Verder las ik in een ander topic iets over een algemene toetsingsregel voor bedingen in algemene voorwaarden. Dit zou inhouden dat een beding onder bepaalde omstandigheden als onredelijk kan worden beschouwd, waardoor het ongeldig kan worden verklaard.
Samenvattend:
Heeft Casema volgens de wet gehandeld en zit ik inderdaad nog tot aug 2004 aan het contract of is er inderdaad wat te zeggen voor mijn bezwaren en heb ik goede kansen om van het contract af te komen? Wat zijn mijn mogelijkheden precies? Zou iemand met verstand van zaken (Wekkel?) hier zijn/haar licht over kunnen laten schijnen, want na de reeds bestaande topics te hebben gelezen blijf ik nog steeds met vragen zitten.
Omstreeks juli 2000 ging ik een abonnement aan met Casema: Wanadoo Cable Basic. Dit abonnement is in augustus 2002 omgezet naar Wanadoo Cable Broadband Premium, waarbij een nieuw contract getekend is. In beide gevallen zijn de algemene voorwaarden ter hand gesteld: ik heb via post een exemplaar ontvangen.
Mijn doel
Ik zou het abonnement met inachtneming van een opzegtermijn van één maand willen opzeggen, conform de voorwaarden waar ik destijds (aug. 2002) voor getekend heb.
Het probleem
In de voorwaarden van 2002 staat dat je na het eerste contractjaar te allen tijde kunt opzeggen, waarbij een opzegtermijn van één maand in acht moet worden genomen. Echter, de voorwaarden zijn met ingang van 6 oktober 2003 gewijzigd en deze geven aan dat het contract stilzwijgend met een nieuw contractjaar wordt verlengd, hier ook met een opzegtermijn van één maand. Bij de nieuwe voorwaarden moet je dus uiterlijk één maand voordat het nieuwe contractjaar ingaat kenbaar maken dat je het contract wenst te ontbinden.
De oude voorwaarden die ik getekend heb
Gelukkig heb ik de algemene voorwaarden waar ik in augustus 2002 voor getekend heb nog in mijn bezit. Ik zal de artikelen die van toepassing zijn even quoten:
De nieuwe voorwaarden die op 6 oktober 2003 zijn ingegaanArtikel 13: Duur en beëindiging van het
Internet Abonnement
1. Het Internet Abonnement wordt aangegaan voor onbepaalde tijd, tenzij op het Inschrijfformulier een afwijkende periode is overeengekomen. Voor Klanten die een Internet Abonnement vóór 1 juli 2002 hebben afgesloten geldt een minimumduur van drie (3) kalendermaanden. Voor Klanten die een Internet Abonnement afsluiten vanaf 1 juli 2002 geldt een minimumduur van twaalf (12) kalendermaanden. Na afloop van de minimumduur kan de Klant het Internet Abonnement schriftelijk opzeggen per de eerste dag van de maand, met inachtneming van een opzegtermijn van één (1) kalendermaand.
2. De Klant kan het Internet Abonnement tussentijds schriftelijk opzeggen per de eerste dag van de maand, met inachtneming van een opzegtermijn van één (1) kalendermaand, voor de afloop van de minimumduur van het Internet Abonnement:
a. indien de Klant aantoonbaar verhuist naar een (verzorgings) gebied waar de Casema Internet Diensten niet geleverd worden;
b.bij overlijden van de Klant.
Artikel 18 Wijzigingen
1. De Klant kan bij Casema Klantenservice telefonisch of via de website verzoeken om wijziging van zijn Abonnementsvorm. Casema kan schriftelijke bevestiging van dit (telefonische) verzoek van de Klant verlangen. Desgevraagd zal Casema de Klant informeren over de aan de wijziging van de Abonnementsvorm verbonden vergoedingen.
2. Casema heeft het recht de Algemene Voorwaarden, de Abonnementsvorm(en), de inhoud en samenstelling van de Casema Internet Diensten, de vergoedingen en (de specificaties van) het Kabelmodem te wijzigen, daarbij rekening houdend met de redelijke belangen van de Klant. Casema zal dergelijke wijzigingen zo veel mogelijk vier (4) weken voor de invoering van de betreffende wijzigingen aan de Klant bekend maken.
Ook hier zal ik de artikelen die van toepassing zijn even quoten, nu dus uit de nieuwe/gewijzigde voorwaarden:
Het is duidelijk dat ze in de nieuwe voorwaarden laten weten dat wijzigingen via e-mail bekend worden gemaakt, terwijl dat vroeger niet gesteld was. Dit was dan ook één van de redenen dat ik erg laat achter deze wijziging kwam. Terugzoekend heb ik inderdaad een e-mail gehad over de wijziging, zie onder.Artikel 13 - Duur en beëindiging van het Internet Abonnement
1. Het Internet Abonnement wordt aangegaan voor een minimumduur van twaalf (12) kalendermaanden. Na afloop van de minimumduur wordt, behoudens opzegging conform dit artikel 13.2, het Internet Abonnement telkens automatisch verlengd met twaalf (12) kalendermaanden. De Klant kan het Internet Abonnement schriftelijk opzeggen met inachtneming van een opzegtermijn van minimaal een kalendermaand voor het verstrijken van de termijn van twaalf (12) kalendermaanden.
2. De Klant kan het Internet Abonnement tussentijds schriftelijk opzeggen per de eerste dag van de maand, met inachtneming van een opzegtermijn van één (1) kalendermaand, voor de afloop van de minimumduur van het Internet Abonnement:
a. indien de Klant aantoonbaar verhuist naar een (verzorgings) gebied waar de Casema Internet Diensten niet geleverd worden;
b. bij overlijden van de Klant.
Artikel 18 - Wijzigingen
1. De Klant kan bij Casema Klantenservice telefonisch of via de website verzoeken om wijziging van zijn Abonnementsvorm. Casema kan schriftelijke bevestiging van dit (telefonische) verzoek van de Klant verlangen. Desgevraagd zal Casema de Klant informeren over de aan de wijziging van de Abonnementsvorm verbonden vergoedingen.
2. Casema heeft het recht de Algemene Voorwaarden, de Abonnementsvorm(en), de inhoud en samenstelling van de Casema Internet Diensten, de vergoedingen en (de specificaties van) het Kabelmodem te wijzigen, daarbij rekening houdend met de redelijke belangen van de Klant. Casema zal dergelijke wijzigingen zo veel mogelijk vier (4) weken voor de invoering van de betreffende wijzigingen in ieder geval aan de Klant middels bericht aan het hoofd e-mail adres bekend maken.
De ontvangen e-mail over de wijziging
Onderstaande mail is ontvangen op 6 september 2003, precies één maand voordat de wijziging in zou gaan.
Bezwaren en vragenSubject: Speciaal voor u snelheidsverhoging naar 1024 kbit/s
In deze e-mail vindt u een aantal onderwerpen die belangrijk zijn voor u:
Gratis snelheidsverhoging
Gratis onbeperkt downloaden
Aanpassing Algemene Voorwaarden
Binnenkort gratis antivirus software
...
...
Aanpassing Algemene Voorwaarden
Met ingang van 6 oktober 2003 worden de Algemene Voorwaarden Aanvullende Diensten Internet gewijzigd*. Het betreft een aantal tekstuele wijzigingen, wijzigingen die zijn bedoeld om de voorwaarden als zodanig (meer) consistent te maken dan wel wijzigingen die zijn gemaakt met betrekking tot de levering van nieuwe diensten en /of abonnementsvormen.
De voornaamste wijziging betreft de Algemene Voorwaarden Aanvullende Diensten Internet artikel 13. Het betreft hier een wijziging van de contractduur van het internetabonnement. Per 6 oktober a.s. is deze contractduur voor alle abonnees gelijk. Het betreft een contractduur van 12 maanden met een automatische verlenging van 12 maanden, waarbij het mogelijk is om met in achtneming van een opzegtermijn van minimaal een maand voor het verstrijken van de 12 maanden op te zeggen.
...
* Indien deze wijziging van de voorwaarden voor u een verzwaring van de verplichting als gevolg heeft dan neemt Casema het gestelde in artikel 15 lid 3 van de Algemene Voorwaarden NV Casema startabonnement in acht, namelijk dat het recht bestaat om het abonnement, met in achtneming van een opzegtermijn van één maand doch in ieder geval per wijzigingsdatum tussentijds te beëindigen.
In de oude voorwaarden (waar ik akkoord mee ben gegaan) staat niet vermeld dat wijzigingen via e-mail bekend worden gemaakt, dus ik was hier niet op voorbereid. Daarbij vind ik het schandalig dat ze zoiets belangrijks wegstoppen in een mail over een snelheidsverhoging, dat heeft er mede voor gezorgd dat ik het niet heb gezien. Los daarvan, is een termijn van één maand wel acceptabel om je bezwaren kenbaar te kunnen maken? In het oude topic over Wanadoo ADSL was de topicstarter geloof ik nog net binnen dit termijn van één maand, maar ik zit er dus buiten en dit maakt de situatie een stukje moeilijker.
Verder las ik in een ander topic iets over een algemene toetsingsregel voor bedingen in algemene voorwaarden. Dit zou inhouden dat een beding onder bepaalde omstandigheden als onredelijk kan worden beschouwd, waardoor het ongeldig kan worden verklaard.
Samenvattend:
Heeft Casema volgens de wet gehandeld en zit ik inderdaad nog tot aug 2004 aan het contract of is er inderdaad wat te zeggen voor mijn bezwaren en heb ik goede kansen om van het contract af te komen? Wat zijn mijn mogelijkheden precies? Zou iemand met verstand van zaken (Wekkel?) hier zijn/haar licht over kunnen laten schijnen, want na de reeds bestaande topics te hebben gelezen blijf ik nog steeds met vragen zitten.
[ Voor 5% gewijzigd door Neman op 20-11-2003 01:40 ]