Toon posts:

Vastlopen Installatie Win98SE op P4-3Ghz

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik probeer op mijn nieuwe computer Win98SE te installeren, maar zodra Windows de eerste keer na installatie probeert op te starten loopt deze vast.
In veilige modus reeds de Intel Chipset Drivers geinstalleerd, na herstart wel detectie van Hardware maar na nieuwe opstart van Windows loopt deze nog steeds vast. Ik heb reeds in de BIOS zoveel mogelijk onboard devices uitgeschakelt mede, PCI Busmaster zelfs processor naar 1.5Ghz geclocked, maar het probleem blijft zich voordoen.
Configuratie: Asus P4P800 Deluxe, Pentium 4 - 3Ghz, 1Mb Geheugen, S-ATA 120Gb Schijf, Radeon 9800SE AIW, SB Audigy SE.
Uiteraard is dit een gedateerde OS, maar voor een dual boot met XP zou deze toch eerst geinstalleerd moeten worden. Iemand enige suggesties??

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het zou kunnen komen door je hoeveelheid geheugen.
Window s98SE gaat soms op zijn bek bij 1024MB geheugen. Zet dit eens terug via MSconfig naar 256MB en kijk of hij dan nog steeds zo lastig doet.

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:15

Floor-is

5.2

Mag ik mij afvragen waarom je win98SE op die processor wilt draaien? Net zoals ik me afvraag of dat OS wel SSE2 en HT ondersteunt, waar is je snelheidswinst dan nog?

Het je in het BIOS HT uitgezet? En win98 gaat idd niet meer dan 256 of 512MB begrijpen :o

BTW fiks ff die vrij nasty typo, neem aan dat je iets meer intern geheugen hebt.

Bericht hierboven

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad heb ik ook HT al eens uitgeschakelt en een geheugenreepje verwijderd (dan blijft er inderdaad toch nog 512Mb over). Ik zal eens proberen dit terug te brengen naar 256Mb wie weet geeft dit resultaat.
Dat Win98SE niet echt het maximale uit je systeem haalt is duidelijk, maar leek me wel makkelijk om deze computer dual boot te maken in geval van eventuele compatibiliteitsproblemen met bepaalde software.
Inmiddels staat XP er ook op en dat geeft qua installatie geen enkel probleem, alleen nog de laatste drivers installeren, maar dat komt morgen wel!!

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03:09

Jimbolino

troep.com

op een P4-3ghz, kun je makkelijk een Virtual Machine draaien met windows 98 erin, gaat denk ik beter dan dual boot...

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Verwijderd schreef op 20 november 2003 @ 01:56:
(...) een geheugenreepje verwijderd (dan blijft er inderdaad toch nog 512Mb over). Ik zal eens proberen dit terug te brengen naar 256Mb wie weet geeft dit resultaat.
512 is het maximum (zie hier de info over en oplossing voor dit probleem @ microsoft). Heb zelf trouwens 98SE op 512MB draaien en dat gaat perfect, dus met minder hoef je het imo niet te proberen. Voor je de andere 512MB weer terugzet, wel ff patchen, anders gaat het alsnog mis.

Perfect als in: "niet proberen Dual Optical te gebruiken", want dan gaat het mis. Met een simpele Pilot (Logitech, USB, optical) gaat het wel vlekkeloos :? Kortom: als de geheugenfix niet werkt (zoals je schrijft), hardware verwijderen (dus ook die muis en wellicht je SATA-drive) totdat het wel goed gaat. Want dat je PC de eerste keer na het opstarten al meldt dat je beter pen en papier kan gebruiken, dat lijkt mij geen symptoom van het te grote geheugen.

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Verwijderd

Floris schreef op 20 november 2003 @ 01:16:
En win98 gaat idd niet meer dan 256 of 512MB begrijpen :o
Daar heb ik nooit last van gehad, ik heb het geïnstalleerd en draaiend gehad op een P2-490 (350) met 768MB.

Blijft de vraag wat je in jawehs naam moet met Win98 op een P4.

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09-2025
Wat moet je inderdaad met Windows 98 op zo'n bak? Windows 98 ondersteund bijvoorbeeld geen USB 2.0 om zo maar iets te noemen ;)

Microsoft houdt ook eind 2003 op met de support voor Windows 98 en Me. Dit betekend dat ook bedrijven geen support meer krijgen van Microsoft voor de ontwikkeling van drivers, en ook worden er geen security patches meer uitgegeven.

Oftewel: Microsoft dumpt de 9x kernel. En terecht :)

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

• dCY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-01 13:16

dCY

Installeer VMWare... daar kan e een virtuele workstation aanmaken voor je windows 98..
Geen gezeik met dual boots...

:*)

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:01

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Alles leuk en wel maar er wordt gevraagd om een dual boot op te zetten.

Er was nog een NDIS patch maar die schijnt niet voor 98SE te zijn.

Ik was trouwens bij dit probleem en het lijkt dus iets met het inschakelen van een stukje hardware te zijn.... Heb je nog een oud S3 videokaartje liggen om te proberen ipv je ATI ?
Of probeer de videodrivers vanuit de veilige modus te installeren, hiermee gaan vaak wat AGP instellingen mee.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Pagina: 1