Hosting, waarop letten voor betrouwbare email?

Pagina: 1
Acties:

• DMA
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-05 16:31
Ik ben bezig met het selecteren van een hosting provider (nu Demon). Het selecteren van het 'web-gedeelte' lukt allemaal wel. De bekende sites (webselect.nl, webhosters.nl, internetten.nl) geven daartoe genoeg houvast en ik heb wel een redelijk beeld van wat ik wil (alhoewel je je af kan vragen hoeveel waarde het heeft als kees@bakkeromdehoek.nl heeeeeeel tevreden is over het hosten van zijn 5-pagina website).
Wat ik echter moeilijker vind (en waar je weinig over leest): hoe beoordeel ik de email functionaliteit die de verschillende hosters aanbieden? Het gaat mij dan vooral om de betrouwbaarheid (aantal pop-accounts, aliasen, webmail, etc... spreekt voor zich).

Als een webpagina een tijdje offline is, is dat natuurlijk vervelend. Veel vervelender lijkt het me als een email-server crashed en er berichten verloren gaan. Nu weet ik niet precies hoe email-servers in elkaar steken om te beoordelen hoe reeel dat risico is. Is dat eigenlijk wel een issue? Of is de kans 0,00001% dat er bij off-line zijn berichten verloren gaan?
Waarop onderscheid een goede provider zich op dit vlak van een slechte? Kortom wat zijn de dingen om op te letten?

Verwijderd

Als een emailtje niet bezorgd kan worden, krijg je een bounce - een berichtje dat de server waar het naar toe moet niet bestaat of down is. Als er alleen geen connectie gemaakt kan worden proberen de meeste mailservers het een dag later nog een keer, tot een week lang ofzo, dus berichten zal je niet zo snel kwijt zijn.

Je kan wel een beetje afleiden hoeveel energie providers steken in hun email-servers. Spamfilters, IMAP servers en meer van die opties wijzen er op dat ze hun email serieus nemen.

• DMA
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-05 16:31
Het verloren gaan van email is dus (bijna) alleen een risico voor mailtjes die nog niet door mij gedownload zijn van de server, of die nog verzonden konden worden?
En dan alleen nog als de mailserver onherstelbaar crashed 'verdwijnen' deze berichten?
Zijn er nog andere 'faalmodi'?

[ Voor 6% gewijzigd door DMA op 19-11-2003 22:25 ]

Verwijderd

Zoek uit of de hoster meerdere malen per dag backups maakt van de e-mail (op een aparte server!), en gebruik maakt van RAID (mirroring). Er zijn er een aantal die dit doen en daarmee is de kans op het verlies van mail echt praktisch 0%.

• mol99
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-01 20:03
www.fastmail.fm hier kun je via je eigen domein mailen. Het is zeer betrouwbaar, ondersteunt IMAP en heeft een hele goed web interface.