Mandrake 9.2 installatie Geen grafische interface.

Pagina: 1
Acties:

• Anubis801
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-12-2025
Ik zit hier met een dilemma. Ik probeer voor het eerst Mandrake linux te installeren op mijn systeem maar ik krijg na installatie geen grafische interface. Ik be nu al 2 dagen bezig en heb meerdere keren de installatie opnieuw gestart. Alles wat ik zie is zo'n boring login scherm. Ik heb als root ingelogd en dan (na veel zoeken op internet) startx getipt maar hij werkt niet ik krijg een heel scherm vol met foutmeldingen dat mijn VGA-adapter niet goed is geconfigureerd. XFdrake en harddrake worden niet als geldige commandos herkend. Ik heb nog zo'n knoppix cd hier liggen en die werkt wel flekkeloos maar een volledige installatie van Mandrake how maar. Hoe krijg ik mijn videokaart goed geconfigureerd. Ik ben TOTAAL newbie met lixux en weet dus niet eens hoe ik een editor moet starten. En zeker niet met enkel een login prompt.
Na 2 dagen begin ik toch een beetje gefrustreerd te raken.

VGA = Radeon 9600 pro
Mobo= Asus A7N8x-deluxe

[ Voor 4% gewijzigd door Anubis801 op 19-11-2003 20:46 ]

=/\= System Status =/\=

• Bertrik
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-06-2023
Ik heb een Radeon 9500 en bij mij start XFree niet goed op als de TV-out kabel is aangesloten, zonder tv-out wel. Probeer dus de tv-out eens los te halen.
Om harddrake en XFdrake te kunnen draaien moet je waarschijnlijk ingelogd zijn als root.

Verwijderd

Ik heb ook veel problemen met 9.2.
Met vorige versie ging alles vrijwel vlekkeloos, maar met deze versie zit het goed mis.
Ik gebruik Mandrake als server. Om zo min mogelijk problemen te krijgen installeer ik eerst een vorige versie. (nu dus 9.1) Daarna doe ik een upgrade, ga dan testen

Dit ging goed. Daarna heb ik de 9.2 upgrades gedownload en geinstalleerd. Toen ging het goed mis! Veel programma's zijn onbereikbaar en mijn ATI Radeon ging flippen. Ik kreeg KDE ook niet meer op 1280x1024. Alleen op 1280x960. Ook leek het of ik met 16 kleuren draai.

Voorlopig sla ik deze versie maar over. :( :( :( :(

• Anubis801
Bertrik schreef op 19 november 2003 @ 20:53:
Ik heb een Radeon 9500 en bij mij start XFree niet goed op als de TV-out kabel is aangesloten, zonder tv-out wel. Probeer dus de tv-out eens los te halen.
Om harddrake en XFdrake te kunnen draaien moet je waarschijnlijk ingelogd zijn als root.
Geen tv out aangesloten.
En ik ben als root ingelogd.

=/\= System Status =/\=

• Anubis801
Verwijderd schreef op 19 november 2003 @ 20:56:
Ik heb ook veel problemen met 9.2.
Met vorige versie ging alles vrijwel vlekkeloos, maar met deze versie zit het goed mis.
Ik gebruik Mandrake als server. Om zo min mogelijk problemen te krijgen installeer ik eerst een vorige versie. (nu dus 9.1) Daarna doe ik een upgrade, ga dan testen

Dit ging goed. Daarna heb ik de 9.2 upgrades gedownload en geinstalleerd. Toen ging het goed mis! Veel programma's zijn onbereikbaar en mijn ATI Radeon ging flippen. Ik kreeg KDE ook niet meer op 1280x1024. Alleen op 1280x960. Ook leek het of ik met 16 kleuren draai.

Voorlopig sla ik deze versie maar over. :( :( :( :(
Weet je toevallig waar ik de oude versie 9.1 kan downloaden dan? Op linux iso zie ik hem niet staan.

=/\= System Status =/\=

• RSpliet
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-11-2025

RSpliet

*blink*

heb je je /etc/X11/XF86Config al eens doorgelopen, daar zat ik ook n week vast met m'n nVidia Geforce FX 5600 ;). Sowieso, zijn de ATi drivers al geinstalleerd?

Zo niet:
1. Download dit bestandje en kwak m op een floppy/usbstick/je Linux partitie dmv Partition Magic via WIndows XP(bij Dual boot dan ;))
2. Mount t floppy of je USB stick ("# mount /dev/sda1 /mnt/floppy" voor USB stick, "# mount /dev/fda1 /mnt/floppy" voor floppy ;))
3. Installeer de driver dmv "# rpm -Fiv /mnt/floppy/path/naar/driver/bestandsnaam.rpm". Als je erg lui bent kan je na 3 letters van t bestandsnaam op tab drukken, De rest word dan voor je ingevult
4. Misschien een reboot voor de zekerheid
5. Log in als root en startx ;)

Dat zou moeten werken, zo niet, meld t ff...

Schaadt het niet, dan baat het niet

Verwijderd

Anubis801 schreef op 19 november 2003 @ 20:58:
[...]

Weet je toevallig waar ik de oude versie 9.1 kan downloaden dan? Op linux iso zie ik hem niet staan.
probeer dit eens ftp://mandrake.redbox.cz/Mandrake-old/iso/

Verwijderd

S3v3n_0f_n1n3 schreef op 19 november 2003 @ 21:02:
heb je je /etc/X11/XF86Config al eens doorgelopen, daar zat ik ook n week vast met m'n nVidia Geforce FX 5600 ;). Sowieso, zijn de ATi drivers al geinstalleerd?

Zo niet:
1. Download dit bestandje en kwak m op een floppy/usbstick/je Linux partitie dmv Partition Magic via WIndows XP(bij Dual boot dan ;))
2. Mount t floppy of je USB stick ("# mount /dev/sda1 /mnt/floppy" voor USB stick, "# mount /dev/fda1 /mnt/floppy" voor floppy ;))
3. Installeer de driver dmv "# rpm -Fiv /mnt/floppy/path/naar/driver/bestandsnaam.rpm". Als je erg lui bent kan je na 3 letters van t bestandsnaam op tab drukken, De rest word dan voor je ingevult

Tja dit is mogelijk een oplossing voor de ATI driver, maar hoe zit het dan met al die programma's die onberijkbaar lijken te zijn en KDE die gaat flippen.

Het lijkt wel of die patches die ik later ging ladeb de zaak verzieken.

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Anubis801 schreef op 19 november 2003 @ 20:45: startx getipt maar hij werkt niet ik krijg een heel scherm vol met foutmeldingen dat mijn VGA-adapter niet goed is geconfigureerd.
Denk je niet dat die foutmeldingen wat betekenen :?
Of moeten we in onze glazen bol gaan kijken, om te zien wat er precies aan de hand is :?

Log in als root, en ga eens naar /log/XFree86.0.log kijken, in die file staan die foutmeldingen, en probeer alle regels waar een (WW) voor staat eens te interpreteren, of zorg dat ze hier komen te staan, zodat wij ernaar kunnen kijken. Zonder die informatie kunnen we bar weinig.

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• Anubis801
S3v3n_0f_n1n3 schreef op 19 november 2003 @ 21:02:

Zo niet:

Dat bestand past niet op een floppy en ik heb geen usb stick. Hij staat op een ntfs partitie maar daar kom ik niet in vanuit linux. Vanuit knoppix kan ik het bestand niet kopiëren.
Ik ga wat andere distributies proberen en als ik dan nog niet uit kom dan hou ik het voor gezien.
Wat dat betreft kan linux nog wat van microsoft leren de GUI werkt tenminste ook zonder drivers. Dit is helemaal NIET gebruikersvriendelijk :(

=/\= System Status =/\=

• Anubis801
moto-moi schreef op 19 november 2003 @ 21:33:
[...]

Denk je niet dat die foutmeldingen wat betekenen :?
Of moeten we in onze glazen bol gaan kijken, om te zien wat er precies aan de hand is :?

Log in als root, en ga eens naar /log/XFree86.0.log kijken, in die file staan die foutmeldingen, en probeer alle regels waar een (WW) voor staat eens te interpreteren, of zorg dat ze hier komen te staan, zodat wij ernaar kunnen kijken. Zonder die informatie kunnen we bar weinig.
Ja maar hoe open je die logs als ik geen grafische interface heb? Voor jouw is dat misschien allemaal vanzelfsprekend maar voor mij is dat een monster van een raadsel.

=/\= System Status =/\=

• RSpliet
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-11-2025

RSpliet

*blink*

Ze zijn ook wel onder Linux zelf te downloaden, zonder GUI... zal eens ff rondkijken(onthoud, zonder Google kom je nergens!).

Edit1: voor Linux heb je de browser Lynx, da's een 'command line grafische' browser(beetje vaag, komt erop neer dat webpagina's worden weergegeven in de 8 standaard kleurtjes in je terminal, zodat ze simpel te gebruiken zijn). Als je daarmee t bestandje download(waarschijnlijk http://www2.ati.com/drive...lc22-4.3.0-3.2.8.i586.rpm <--die) staat ie wel op de juiste partitie ;).

Edit2: met de file-browser van Partition Magic kan je bestanden van een Windows Partitie naar een Linux partitie knallen, misschien lukt t daarmee wel?

Edit3: Linux is inderdaad niet zo gebruiksvriendelijk als Microsoft, als je dat niet wist had je niet voor Linux moeten kiezen ;). Ik zelf heb een weekje gezocht op een soortgelijk probleem, maar de aanhouder wint. En als t eenmaal staat krijg je t (bijna) nooit meer neer ;).

Edit4: Owjah, je kan de drivers ook op n cd'tje knallen, en die mouten ('# mount /dev/hd# /mnt/cdrom')

[ Voor 107% gewijzigd door RSpliet op 20-11-2003 19:02 . Reden: modulaire opbouw roels ;) ]

Schaadt het niet, dan baat het niet

• Anubis801
Ik wist wel dat linux minder gebruikersvriendelijk dan microsoft is. Ik heb Mandrake 9.1 gedownload en ge"installeerd en deze versie werkt wel GOED. Ik heb nu een GUI (ohoww MOOI) maar moet nog steeds de goede video drivers installeren. Nu zit ik allen vast met het feit dat ik niet weet hoe ik die Check.sh script moet runnen. ik heb in Run Command geprobeerd maar er gebeurt niets. Dubbelklikken op het bestand en het gebeurt niets. Hoe weet ik welke van deze 3 moet kiezen van het ATI website?
4.1.0
4.2.0
4.3.0

/edit

Ik heb de laatste gedownload en eropgeklikt. Maar nu zegt ie dit:
Problems occourred during installatio:
file /usr/X11R6/lib/libGL.so.1.2 from install of fglrx-glx22-4.3.0-3.2.8 conflicts with file from package XFree86-libs-4.3.5mdk

Wat is er hier aan de hand?

[ Voor 22% gewijzigd door Anubis801 op 20-11-2003 23:01 ]

=/\= System Status =/\=

Verwijderd

open een console window,
bijv K -> terminals -> xterm
ga naar de directory waar Check.sh staat, als het op je desktop staat dan is dat:
cd Desktop :)
type dan ./Check.sh of als je niet de goede rechten hebt; chmod 744 Check.sh && Check.sh
Ik wist wel dat linux minder gebruikersvriendelijk dan microsoft is.
wel kort door de bocht of niet? je bedoelt zeker dat je MS producten meer gewend bent dan non-MS producten, en dat jij ze daarom makkelijker vind (!=gebruikersvriendelijk).

• silentsnake
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-02 04:29
Ok misschien is het handig om X opnieuw te configureren:

1)

code:
1
XFree86 -configure

Dit maakt in de /root een XF86Config.new aan.

2)

code:
1
XFree86 -xf86config XF86Config.new

Als je hier een grijs scherm krijgt met een kruis in het midden komt is je configuratie goed. Hier kan je uitgaan door CTRL-ALT-BACKSPACE. Ga dan naar je /root/XF86Config en zoek dit stukje op:

code:
1
2
3
4
5
6
7
Section "Monitor"
        Identifier   "Monitor0"
        VendorName   "Monitor Vendor"
        ModelName    "Monitor Model"
        HorizSync    30-107
        VertRefresh  48-120
EndSection

Verander dit indien niet goed is, en check zeker of je HorizSync en VertRefresh goed staat. Dit kan je in de manual van je monitor terug vinden. Check daarna of dit stukje ook goedstaat:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Section "Screen"
        Identifier "Screen0"
        Device     "Card0"
        Monitor    "Monitor0"
        DefaultDepth 24
        SubSection "Display"
                Depth     24
                Modes   "1280x1024"  "1024x768"
        EndSubSection
EndSection

Met DefaultDepth stel je de standaard diepte van je kleuren in. Ook kan je bij Modes je resolutie veranderen indien nodig. Check voor de zekerheid ook ff of je video kaart goed staat ingesteld.

Check vervolgens nog een keer of X goed werkt met XFree86 -xf86config XF86Config.new. Als dit werkt, ga dan naar stap 3.

3)
code:
1
cp XF86Config.new /etc/X11/XF86Config

Hiermee vervang je je bestaande XF86Config bestand. Het is aan te raden dit te backuppen voordat je er overheen schrijft.

4)

Om GNOME standaard op te starten als je startx intikt:
code:
1
echo "/usr/X11R6/bin/gnome-session" > ~/.xinitrc

Om KDE standaard op te starten als je startx intikt:
code:
1
echo "exec startkde" > ~/.xinitrc

Als KDE of GNOME nou niet standaard opstart moet je ff checken bij drakconf of dm standaard wordt opgestart tijdens het booten.

Oh trouwens, je start harddrake zo: /etc/init.d/harddrake start

Succes

[ Voor 17% gewijzigd door silentsnake op 21-11-2003 15:27 ]

Verwijderd

ik heb (denk ik) hetzelfde probleem. Echter heeft mijn desktopomgeving het wel gedaan! Maar aangezien mijn schijf vol was dacht ik... ff rebooten en sindsdien kan ik ook niet meer in mijn desktopomgeving komen! hij blijft zeg maar in een soort console knipperen.. als ik dan als root inlog en ik tik in: KDE dan krijg ik een fatal error....
iemand ervaring mee?

• silentsnake
Verwijderd schreef op 21 november 2003 @ 16:05:
ik heb (denk ik) hetzelfde probleem. Echter heeft mijn desktopomgeving het wel gedaan! Maar aangezien mijn schijf vol was dacht ik... ff rebooten en sindsdien kan ik ook niet meer in mijn desktopomgeving komen! hij blijft zeg maar in een soort console knipperen.. als ik dan als root inlog en ik tik in: KDE dan krijg ik een fatal error....
iemand ervaring mee?
Je zou niet willen weten hoe blij ik was als ik helderziend was, maar helaas ben ik dat nogsteeds niet. Met alleen "een fatal error" komen we niet ver, dus je moet echt spesefiek de error posten.

Verwijderd

silentsnake schreef op 21 november 2003 @ 16:11:
[...]

Je zou niet willen weten hoe blij ik was als ik helderziend was, maar helaas ben ik dat nogsteeds niet. Met alleen "een fatal error" komen we niet ver, dus je moet echt spesefiek de error posten.
dat begrijp ik...sorry maar ik dacht: misschien weet iemand of dit soort errors kunnen voorkomen omdat je partitie vol is...? aangezien mijn desktopomgeving het wel heeft gedaan

• silentsnake
Als je in je shell bent tik in:

code:
1
df -k

Dan kun je zien of je partities volzitten of niet, maar ik denk eigenlijk niet dat dat de oorzaak is. Probeer ff je complete error te posten, daar hebben we meer aan ;)

Verwijderd

silentsnake schreef op 21 november 2003 @ 17:47:
Als je in je shell bent tik in:

code:
1
df -k

Dan kun je zien of je partities volzitten of niet, maar ik denk eigenlijk niet dat dat de oorzaak is. Probeer ff je complete error te posten, daar hebben we meer aan ;)
hmmmz vaag ik kom nou niet eens mn shell meer in.. Hij geeft een error op de swap partitie....("error on swappartition)
zou dus toch wel eens aan de volle partitie kunnen liggen toch?

• ronny
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-02-2024

ronny

Trotse vader

Ik zit nu met een vergelijkbaar probleem.
Ik heb Mandrake 9.2 naar tevredenheid op de computer staan, maar nu wil ik graag dual schreen activeren.
Ik heb in de lijst twee maal een Radeon 9000 in de hardware staan (primaiar en secundair)
maar als ik de instelling cq monitor van de een verander dan verandert hij ook bij de ander.
En hij cloned het scherm.

Maar als ik nieuwe drivers van Ati wil installeren geeft hij de volgende foutmeling.

Ik heb Xfree86 4.3, patch level 23mdk

file /usr/X11R6/lib/libGL.so.1.2 from install of fglrx-glx22-4.3.0-3.2.8 conflicts with file from package XFree86-libs-4.3.5mdk.

En als ik op google zoek op nederlandse pagina (leest wel zo makkelijk) kom ik alleen hier uit.

Wie of wat moet ik nog anders instellen zodat het wel werkt??

specs werkpaard Youngtimer Touring Car Campionship

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

zoek eens op 'xinerama' ? ;)

[ Voor 4% gewijzigd door moto-moi op 10-01-2004 12:17 ]

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Pagina: 1