Met Linux op WindowsXP PC?

Pagina: 1
Acties:

• Martin?81
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:40

Martin?81

Honda CBR600RR 2004

Topicstarter
Stel, ik heb hier een PC met Linux er op. Alles lijkt te werken. Het is de eerste keer. Ik had nog een PC-tje over met aardige capaciteiten... ;)

Nu heb ik op een andere PC met WindowsXP wat MP3's staan, legaal in dit geval, want ik heb ook de CD van deze artiest. :)

Ik kan wel van de MP3-files kopieëren naar de Linux PC en dan afspelen, maar direct vanaf de Windows PC afspelen lukt niet...

Hoe komt dat? Kan er niet echt duidelijke info over vinden. TNX. :)

• capedro
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-12-2025
Er zijn 2 mogelijkheden...

1) Via WinSCP.
Dit is de simpelste manier.... en verwacht hiermee de minste problemen... je moet alleen ssh hebben draaien....

2) Op je Windows XP bak een share aanmaken met de mp3z... en die via Linux mounten middels het commando:
code:
1
mount -t smbfs -o username=[username],workgroup=[werkgroepnaam],uid=[uid op je Linux PC],ip=[ip-WinXP] \\winxp\[sharename] /mnt/mp3z

Het commando heb ik ff uit mijn hoofd gedaan... hoop dat de opties goed zijn :|

Optie 1 is het snelst realiseerbaar en WinSCP draait gewoon op je XP bak.

My weblog

Verwijderd

Ik geloof niet dat de TS dat wil, want de bestanden kopieren lukte al.

Kijk eens naar samba, smbmount, smbclient. Dat zijn de programma's die je nodig hebt om Windows shares te benaderen.

• Martin?81
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:40

Martin?81

Honda CBR600RR 2004

Topicstarter
Nee inderdaad. Ik kan met Linux de andere Windows-PC in het netwerk gewoon benaderen en van en naar kopieëren.

Ik wil alleen m'n MP3's niet eerst naar de Linux PC te hoeven kopieëren voordat ik ze kan afspelen daarop, maar rechtstreeks afspelen vanaf de Windows PC. :)

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
daar is smbfs voor, zoals capedro zei.

• Wbdsgnr
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-02 20:47

Wbdsgnr

Discombobulated?

In konqueror kan je geloof ik gewoon smb://naam/ intypen en dan zie je het zoals in windows zeg maar, ik denk dat je daarmee ze wel gewoon kan afspelen, (open with xmms ofzo)

Verwijderd

Ik speel mp3s via Samba server file sharing vanaf mijn winbak. Werkt prima.

apt-get install samba (als je debian gebruikt >:) )

Er is een handig webmin-module om Samba server te configureren, mocht dat problemen opleveren.

-heidi-

edit: Mijn excuses, hier ging het niet over.. :( negeer dit bericht

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2003 20:13 ]

• _Squatt_
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wbdsgnr schreef op 19 november 2003 @ 20:00:
In konqueror kan je geloof ik gewoon smb://naam/ intypen en dan zie je het zoals in windows zeg maar, ik denk dat je daarmee ze wel gewoon kan afspelen, (open with xmms ofzo)
Als je opent met Xmms gaat konqueror eerst de mp3 naar je eigen pc kopieren. Dit omdat Xmms geen gebruik maakt van ioslaves. Met een KDE mp3 speler (bijv. Noatun) kan het wel.

De manier met smbmount werkt natuurlijk met willekeurig welke mp3 speler.

"He took a duck in the face at two hundred and fifty knots."

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:47
Wbdsgnr schreef op 19 november 2003 @ 20:00:
Nee, dat werkt dus niet, dat is juist het probleem wat de topicstarter bedoelt. XMMS herkent helaas die 'smb://blaat' URL's niet (logisch ook, want het is geen KDE prog).

Smbfs is inderdaad de oplossing.

• Bas!
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-11-2025
Wilke schreef op 20 november 2003 @ 09:45:
[...]

Nee, dat werkt dus niet, dat is juist het probleem wat de topicstarter bedoelt. XMMS herkent helaas die 'smb://blaat' URL's niet (logisch ook, want het is geen KDE prog).

Smbfs is inderdaad de oplossing.
is een oplossing, mplayer herkent smb:// en kan mp3's spelen, nautilus herkent het ook via gnome-vfs en met een gstreamer plugin moet dat dus ook wel werken
Pagina: 1