Club3d Radeon 9700np + ZM80C-HP

Pagina: 1
Acties:

• StanTheMan
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-02 19:37
Heb vandaag bezig geweest om de Zalman ZM80C-HP te monteren op mijn Radeon 9700np.

Dit ging allemaal niet zonder problemen:
het lijkt alsof ik maar geen goed contact krijg tussen de core en het front koelblokje. Qua pasta zit het wel goed, er zit een laagje Arctic Silver 5 tussen (een dunne laag net zoals ik bij processoren doe). En bij de overige contacten heb ik de zalman thermal grease ertussen gedaan.

De heatsinks worden best warm, maar niet heel erg, als ik de bijbehorende ZM-OPC1 fan uitzet, resulteert dit soms al meteen in het verliezen van beeld.

De core ging eerst met de normale koeler richting de 380mhz, nu krijg ik onder de 300 al fouten in 3dmark.

Mijn vragen:
- welk blokje (A of B/brede of smallere) hebben jullie erbij gebruikt?
- klopt het dat de schroefjes die het front blokje vastmaken niet helemaal recht erin gaan, en er nog aardig wat ruimte over blijft: (blokje ligt relatief te hoog op de kaart, maar sluit wel aan op de (ring van de) core.
- nog tips bij het monteren van deze koelset op deze videokaart? Met name om de core goed te laten aansluiten op de heatsink.

[ Voor 3% gewijzigd door StanTheMan op 19-11-2003 19:32 ]

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:13
Ik heb zelf een Radeon 9500 Pro met de Zalman ZM80C-HP erop en ookal ben ik niet zo overclocker, bij mij werkt ie wel goed. Ik dacht blokje A, de smalle dus, gebruikt te hebben, aangezien volgens de handleiding die grotere voor de Geforce FX bedoelt was.

Verder heb ik volgens mij nergens scheve schroeven erin zitten, maar vond ik wel dat er soms vrij veel open ruimte overbleef tussen de schroefkop en de kaart zelf, wat dus niet door die rubbertjes gevuld werd.

Waar ik bij het installeren van deze koeling op heb gelet is dat alles goed vastzit, er recht op zit (het koelblokje op de core dus) en het allemaal een beetje synchroon met de andere kant zat. Ook is een goede platte core zonder al te veel rotzooi erop van stickers oid ook aan te raden :)

The devil is in the details.

• StarWing
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:44

StarWing

Huh ?!?

Zeker dat de HS goed contact maakt met je core ? Ik dacht dat bij die 9700's de shim rond de core hoger was dan de core zelf.

Ikzelf heb dit probleem met m'n 9500pro, kheb dat opgelost door een stukje koper van 1cm*1cm*1mm tussen de core en de HS te steken. Vanaf dan werd de kaart goed gecooled.

Page intentionally left blank.

Verwijderd

Heb de cooler meerdere keren gemonteerd op verschillende kaarten,
ook ZM80B-HP op een 9700pro. Ik heb er verder geen problemen mee ondervonden. De kaart wordt wel wat warmer dan met een actieve cooler. Op zich niet erg, videokaarten kunnen een behoorlijk warm worden.

Zorg wel voor een goede airflow

(stomme vraag: je hebt toch wel de plasticjes onder de blokjes vandaan gehaald?
ze zitten er niet altijd onder!)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2003 20:06 ]

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07-2025

Speedy-J

AMD Enthusiast

Tussen de core en het blok moet erg veel pasta zitten ,volgens mij ben jij nog niet op de zalman page geweest om dat ff na te chekken ;)

http://www.zalman.co.kr/english/news/20021018.htm

Ik gebruik er ook eentje btw.. :)

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

• StanTheMan
dat laatste is idd wel een belangrijk punt, zal m er zo wel afhalen..

(wel klote dat volgens mij de schroefjes nu zo strak zitten dat het lastig wordt om 'm eruit de draaien--> busjes draaien mee..

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

StanTheMan schreef op 19 november 2003 @ 20:50:
dat laatste is idd wel een belangrijk punt, zal m er zo wel afhalen..

(wel klote dat volgens mij de schroefjes nu zo strak zitten dat het lastig wordt om 'm eruit de draaien--> busjes draaien mee..
Heel fijn platbektangetje pakken :) ,Wat doe koelmeuk tussen je core en blok betreft gaat wel goedkomen...
succes !

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

• StanTheMan
bedankt,

maar het is eigenlijk wel stom dat het zo moet, als het contact tussen core en koelblok nou wel goed zou zijn, zou het veel beter koelen..

Die ring afschuren..?

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

StanTheMan schreef op 19 november 2003 @ 21:02:
bedankt,

maar het is eigenlijk wel stom dat het zo moet, als het contact tussen core en koelblok nou wel goed zou zijn, zou het veel beter koelen..

Die ring afschuren..?
Het is nu eenmaal zo... En blijf van die ring af als je je mooie ATi core niet will crushen met die dikke Zalman.. ,Ik nok af is hier geen slow motion chat you know ? ;)

• StanTheMan
wordt er helemaal gek van, heb er net een dikkere laag as5 op gesmeerd, maar nee hoor, nog steeds slecht

2d beeld is prima, maar 3d op core 200mhz--> fouten..

edit: nog een poging gewaagd, nu wordt de heatpipe best heet, en kan eigenlijk wel zeggen dat er niet veel temperatuurverschil is tussen de 2 heat spreaders, toch slecht beeld, kan het zijn dat de kaart nu al permanent beschadigd is..? ;(

[ Voor 44% gewijzigd door StanTheMan op 20-11-2003 01:11 ]

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

StanTheMan schreef op 19 november 2003 @ 23:12:
wordt er helemaal gek van, heb er net een dikkere laag as5 op gesmeerd, maar nee hoor, nog steeds slecht

2d beeld is prima, maar 3d op core 200mhz--> fouten..

edit: nog een poging gewaagd, nu wordt de heatpipe best heet, en kan eigenlijk wel zeggen dat er niet veel temperatuurverschil is tussen de 2 heat spreaders, toch slecht beeld, kan het zijn dat de kaart nu al permanent beschadigd is..? ;(
Ik hoop het niet voor je maar dit zou uiteraard wel kunnen ja dat de core nu door te veel warmte is gaan raar doen. :'(
Wat de warmte afgite betreft van de heatpipe zit je wel goed nu aangezien beide platen even warm worden..

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 18:39

Dark

who tweaked the light?

toen ik hem op een 9700p plaatste viel het me op dat het blokje voor deze kaart juist precies klein genoeg was om binnen de shim van de r300 core te passen, en op die manier maakt het ook gewoon goed contact, met een normale hoeveelheid pasta.

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:37
Een club3d pro? Ik heb ook nog die combo liggen om te monteren, dus daar zou de koeler wel contact maken met de GPU?

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Dark schreef op 20 november 2003 @ 12:58:
toen ik hem op een 9700p plaatste viel het me op dat het blokje voor deze kaart juist precies klein genoeg was om binnen de shim van de r300 core te passen, en op die manier maakt het ook gewoon goed contact, met een normale hoeveelheid pasta.
Vreemd hoor ! hier is het blokje even lang als de shim lang is ,Ik heb ook een ouder broertje van de Zalman,meschien dat er een enorm verschil zit in de ZM80-HP en de ZM80C-HP kwa bevestegings materialen :?

• StanTheMan
klopt eigenlijk wel, op de zm80c-hp, bij mij dus, zit er een heel minieme verlaging, het raakt de core daardoor iets beter (maar nog niet optimaal) dan bij de oude..

Maar de kaart is naar de mallemoeren..

Trouwens, ik heb dat ding er nu tig keer af en op gedaan (elke keer schoonmaken, en kijken of het verandering opleverde), maar 1 schroefgat van het "back" koelblokje is nu lam, heeft iemand zin om deze te ruilen tegen de brede blokjes? Dus de brede B blokjes voor de smallere A blokjes. Kleine vergoeding wil ik er wel voor geven.

[ Voor 58% gewijzigd door StanTheMan op 20-11-2003 13:48 ]

• StanTheMan
als ik later weer de zm80c-hp wil monteren: klopt het dat de witte bijgeleverde pasta niet geleidt en daardoor veiliger is om te gebruiken tussen de core en de heatsink base? Dit t.o.v. arctic silver 3/5 wat ik nu dus heb gebruikt, uiteraard ga ik AS nog wel gebruiken tussen de heatpipe en de sinks.

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

StanTheMan schreef op 01 december 2003 @ 14:37:
als ik later weer de zm80c-hp wil monteren: klopt het dat de witte bijgeleverde pasta niet geleidt en daardoor veiliger is om te gebruiken tussen de core en de heatsink base? Dit t.o.v. arctic silver 3/5 wat ik nu dus heb gebruikt, uiteraard ga ik AS nog wel gebruiken tussen de heatpipe en de sinks.
Klopt precies ,het is niet aan te raden ook om geleidende pasta daar op die core te gebruiken.
Die Zalman meuk is precies goed en gebruik ik ook uit bovengenoemde redenen ..

• StanTheMan
hij zit inmiddels met de zalman pasta tussen de core en heatsink op m'n hercules radeon 9800se @9800 aiw en 3dmark heeft het probleemloos gedaan..

Ben tevreden..
Pagina: 1