Toon posts:

Problemen bij samenstelling Dual Rigje

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Aangezien ik een fervent multitasker ben en gaming me toch niet echt meer iets zegt heb ik besloten om dan ook te investeren in een dual systeempje.
Nu zit ik met een aantal vragen.

Eerst en vooral aangaande de keuze tss Opteron en Xeon (jaja eeuwige twist)
Nu gaat het me niet over de snelheid ervan maar over de 'economische levensduur' :)

Ik zou op het ogenblik gaan voor een Xeon systeempje maar het zou toch op zen minst 1,5 - 2 jaar moeten meegaan. Nu heb ik echter men twijfels door de opkomst van 64-bit platform.
Zou het niet verstandiger zijn hierin te investeren? 8)7

Dan aangaande het geheugen.
Welk geheugen zou ik het beste gebruiken? Ik dacht aan 4 * 256 of 4 * 512 maar wat ik me afvroeg was of ik goed zou afzijn met Mushkin geheugenchips aangezien deze 2-2-2 timings hebben. (enkel in geval van Xeon -> Asus PC-DL ondersteunt unreg geheugen).
Voor welk geheugen zou ik moeten gaan bij Opteron?

• Rhy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-12-2024

Rhy

Once a nerd; always a geek

maak jezelf de kop niet gek met Xeon en investeer gewoon in tweedehands Dual AMD XP/MP systeem. Geld wat je uitspaart kan je mooi steken in de upgrades.

Verwijderd

Topicstarter
Mja ik zit zo een beetje met een twijfelgeval.

Het is vooral de 1mb cache die me aanspreekt bij de Xeon 3.06 en de Opteron CPU's. Het lijkt me ook niet echt verstandig om het einde van een generatie CPU's nu nog aan te kopen. De vervanger is immers vollop in opmars.
Qua prijs zou het natuurlijk heel wat schelen en zou ik dan wel kunnen investeren in een lekkere RAIDsetup |:(

Ik heb Xeons en normaal ook Opterons aan redelijk gunstige prijzen
Xeon 2,4 aan kleine 300
Xeon 2,8 aan 420 8)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2003 19:34 ]

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-08 09:13
Ligt er helemaal aan wat je er mee wilt gaan doen..
En vooral ook hoeveel geld je ervoor over hebt..

Op dit moment is een dual opteron systeem nog vrij prijzig..

Om je enig leesvoer te geven : reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie november 2003 :)

Verwijderd

Topicstarter
Welja gaat vooral dienen op DVDtjes te rippen enz.
Wil ook wel de nieuwste games kunnen draaien. Ik speel niet echt veel maar zou toch graag Doom3 en HL2 kunnen meepikken.

• Karel2001
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-06-2022
Ik ga zelf voor een Dual Xeon systeem, waarom ?

Dual Opteron is pas leuk bij de 246 (en die kost Euro 899 per stuk), voor Euro 1040 heb ik Dual Xeons 3.06Ghz :9 . Verder voldoet dit systeem 2-3 jaar, en kan ik overstappen op 800Mhz fsb Xeons als die uitgebracht worden.

Een goed topic over Dual Xeons:
[rml][ Ervaringen] Dual Xeon workstations[/rml]

oh ja: voor Euro 249,00 een Asus PC-DL Deluxe...een dual Opteron MB kost ongeveer Euro 500...

[ Voor 11% gewijzigd door Karel2001 op 19-11-2003 20:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hoe je kan overstappen?
De huidige mobo's hebben toch nog geen 800Mhz FSB xeon support? Of heb ik het mis?
Die PC-DL alleszinds niet.

• Karel2001
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-06-2022
Verwijderd schreef op 19 november 2003 @ 20:21:
Hoe je kan overstappen?
De huidige mobo's hebben toch nog geen 800Mhz FSB xeon support? Of heb ik het mis?
Die PC-DL alleszinds niet.
de PC-DL heeft een 875 chipset...

http://www.intel.com/desi...=ipp_desk_chip+prod_875p&

800Mhz ondersteuning dus, ik denk dat er een bios update komt die het mogelijk maakt

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Karel2001 schreef op 19 november 2003 @ 20:17:
Verder voldoet dit systeem 2-3 jaar, en kan ik overstappen op 800Mhz fsb Xeons als die uitgebracht worden.
Ik denk niet dat het Socket hetzelfde zal blijven .. De Nocona (FSB@133/166) zal nog deels op Socket604 uitkomen, maar de "Pentium 5 Xeon's" Nocona 'B', Jayhawk en Potomac zullen echt wel een andere Socket krijgen .. Zie ook de CPU overzicht op mijn site :)

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:05
Een Opteron systeem bouwen is duurder dan een gelijk presterend Xeon systeem.

Wat het 64 bits verhaal betreft, de 64bits Win XP versie laat nog wel even op zich wachten en dan ben je er nog niet: bijpassende 64bits software en drivers zijn een must om hier (optimaal) gebruik van te maken. Nu kan ik niet in de toekomst kijken maar ik zou rustig durven gokken dat 't nog 1,5~2 jaar duurt eer dit allemaal enigszins uitgekristaliseerd is en gemeengoed is geworden. Tegen die tijd kun je wel weer aan iets nieuws denken en zal er meer keuze zijn op dit gebied. Zeker als je nu niet het duurste van het duurste neemt :)

Neemt niet weg dat een Opteron systeem erg cool is :P Maar 'coolheid' heeft z'n prijs. bekijk ook wat reviews. Doorgaans zijn er twee Opteron's 246 à € 899,- voor nodig om twee Xeon's 3.06 à € 518,- van repliek te dienen en wanneer je twee gelijk geprijsde jongens pakt, namelijk de Xeon 2.8 (€ 369,-) en Opteron 242 (€ 380,-) zal de Opteron 't over het algemeen niet kunnen bijbenen binnen desktop/workstation toepassingen. Daarnaast ben je verplicht registered geheugen te nemen in combinatie met de Opteron's terwijl er genoeg Xeon borden zijn waar je het gangbare en goedkopere unbuffered spul in kunt/moet proppen. Ook kun je goedkoper PCI-X Xeon borden krijgen, zelfs in ATX formaat zodat je geen extra grote dure kast hoeft te nemen (mocht PCI-X een vereiste zijn).

Wel, dit is hoe ik er nu tegenaan kijk. Zelf ben ik namelijk ook naar wat nieuws aan het kijken en dan denk je hier wel over na ja.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Pagina: 1