Toon posts:

[win2k] Internet delen wil niet werken

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik werk thuis met een netwerkje van 3 computers waarvan 1 internetserver en 2 gewoon. Maar nu wil het me met geen enkele mogelijkheid lukken om de internetverbinding te delen op mijn nieuwe windows installatie. Op exact dezelfde hardware heeft de verbinding ruim een jaar gewerkt maar die installatie bestaat niet meer na een format grapje van mijn broertje. :(

Nu werkt internet zelf wel op de computer, en heb ik echt alles geprobeerd om het internet werkend te maken.
* Windows opnieuw installeren
* Netwerk op alle manieren instellen, ook met en zonder ipx en netbeu en vaste ip's
* Netwerkkaarten en ISDN adapters verwijderen en vervangen, en verschillende drivers geinstalleerd.

Op de server en mijn eigen computer draait Win2k NL en op 1 andere computer draait WinXP NL.
Beide win2k installaties zijn nieuw en voorzien van de nodige veiligheidsupdates en SP3 of 4.

Wat kan het nu nog zijn dat ik de verbinding niet werkend krijg op enige andere pc!!
Op beide win2k computers draait ZoneAlarm 3.1.395 en op mijn eigen ook Norton AV2004. Maar voordat deze software geinstalleerd was of wanneer ze staat uitgeschakeld werkt internet nog niet.

Wanneer ik geen ZoneAlarm op 1 van beide computer draai krijg in een foutmelding van "SVCHOST.exe" en daarna werken veel windows functies zoals zoeken in IE niet meer.
En mijn Norton AV2004 heeft een keer W32.blaster.worm gevonden maar die heeft hij toen verwijderd en mijn computer is nu virusvrij.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2003 19:21 ]

Verwijderd

Topicstarter
Voor de duidelijkheid heb ik hier de ip config's

Server:
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/Win2000_server.jpg

Client:
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/Win2000_client.jpg

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:51
(22:37:16) (@blackd) 1) patchen, SP3 is heus nie up to date
(22:37:19) (@blackd) 2) gateway instelle
(22:37:23) (@blackd) 3) dns instelle
(22:37:29) (@blackd) of 2 & 3 dhcp aan enzo

:)

Verwijderd

Omdat je je gateway + DNS servers bent vergeten bij de client.
Dat moet het IP adres zijn van je server.
De DNS kan die van je server zijn, mits je daar DNS forwarding op hebt draaien, zo niet dan moet je op je client de DNS servers van je ISP opgeven.

En altijd eerst testen zonder firewall, daarna pas als het werkt zonder FW, met gaan lopen rommelen dat weet je iig dat het zonder wel gewoon werkt.

Verwijderd

Topicstarter
MikeN schreef op 19 november 2003 @ 22:37:
(22:37:16) (@blackd) 1) patchen, SP3 is heus nie up to date
(22:37:19) (@blackd) 2) gateway instelle
(22:37:23) (@blackd) 3) dns instelle
(22:37:29) (@blackd) of 2 & 3 dhcp aan enzo

:)
Ik heb de gateway en DNS al minstens 10 x opnieuw ingesteld, maar in principe zal het ook moeten werken zonder dat in te stellen. Op de server draai ik met SP3 en op mijn eigen pc SP4 maar ook zonder de patches zou alles moeten werken en dat doet het niet. Op de server heb ik ook al SP4 geinstalleerd maar toen wilde het ook niet werken.

Als ik geen firewall draai dan krijg ik een foutmelding van "SVCHOST.exe" dus dat bestand heb ik de internet en netwerktoegang op beide computers geblokkeerd. Wat houd dit bestand precies in.

En MikeN wat bedoel je precies met DHCP aan, kan ik daar ergens iets van instellen en waar.

Ik heb het ondertussen ook al geprobeerd met WinRoute Lite 4.2.5 maar ook met dit programma werkt het niet.

Ik weet het zelf nu echt niet meer wat het mogelijke probleem is, ik ben er nu zelf al 3 á 4 weken mee bezig zonder resultaat. :'(

• arikkert
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-07 11:57
zucht ...
omdat je er al 3 weken mee bezig bent vooruit dan maar:
Probleem zit op je clients.
op winxp nl : instelllingen ->netwerkverbindingen -> lanverbinding -> algemeen -> eigenschappen -> tcp/ip eigenschappen.
standaard gateway 192.168.0.1 en dns server van je server overnemen.
voor win2k vast netzoiets.

[ Voor 23% gewijzigd door arikkert op 20-11-2003 19:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het is niet dat ik niet snap dat je de DNS en Gateway in moet voeren, daarvoor heb wel voldoende verstand van netwerken. Ik werk al 6 jaar met kleine netwerkjes en zo'n 3 jaar met internet delen.
Toevallig had ik met die screenshot even geen dns en gateway ingesteld omdat ik alles al meerdere keren heb geprobeerd.

Maar nadat ik alle instellingen van mijn internetverbinding juist heb ingesteld wil het gewoon nog steeds niet werken.

Ik heb maar een nieuwe screenshot gemaakt van mijn ipconfig op de client:
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/Win2000_client_2.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2003 20:46 . Reden: Nieuwe screenshot ]

• MikeN
Als ik geen firewall draai dan krijg ik een foutmelding van "SVCHOST.exe" dus dat bestand heb ik de internet en netwerktoegang op beide computers geblokkeerd. Wat houd dit bestand precies in.
Dat komt doordat 1 van je pc's in je interne netwerk besmet is met MS Blaster en je niet goed gepatched bent, of omdat je pc met directe verbinding naar internet niet goed gepatched is. Ga even [search=RPC], install die updates, clean de zooi, en kijk dan nog eens verder.

[ Voor 4% gewijzigd door MikeN op 20-11-2003 22:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
Je had het goed, de server was inderdaad nog besmet met ms.blaster

Ik kan me niet voorstellen hoe die hier op is gekomen, omdat ik de HD opnieuw heb gepartioneerd en dus geformateerd. Dat virus moet dus haas via windows update of via het netwerk binnen zijn gekomen.

Het virus is nu verwijderd met de tool van Symantec maar ook nu wil het internet niet werken. Richt het virus ook blijvende schade aan die niet met de tool kan worden gerepareerd?

• MikeN
Lees even over het virus. Als jij je bak ongepatched en zonder firewall aan het internet hangt ben je binnen een paar minuten besmet. Hoef je verder niets voor te doen.

Client instellingen zoals je die op Thursday 20 November 2003 19:46 postte lijken me goed. Weet je zeker dat je 192.168.0.1 je server is en die ook echt internet deelt? (Dus ICS oid draait?)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu na heel veel pogingen en uren downloaden via mijn ISDN lijn alle updates binnen, en ben 100% virus vrij.

Maar echt waar, het wil gewoon weg niet werken.

Is het nu echt noodzakelijk om weer een volledige format uit te voeren op beide pc's want dat is iets wat ik nu echt niet wil gaan doen. Ik ben voor al de updates wat ook wel eens mis ging zo'n 20 uur online geweest en dat ga ik straks zien op de rekening.

De server is ook een oud beestje een: P1@200 mhz met 64 mb aan boord, dus ook nog eens lekker traag.

Is er mischien een patch te vinden wat de schade van het virus kan herstellen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nog steeds bezig om het probleem op te lossen en heb het nu ook nog een paar keer geprobeerd met Winroute Lite 4.25. Hiervoor heb ik ook alle ip's ingesteld zoals winroute ze voorschoteld maar dit werkt ook niet. Wel krijg ik een error in de Logfile die er zo uit ziet:
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/winroute425.jpg

Zou het kunnen zijn dat ik voor ICS of voor Winroute die poort open moet zetten of wat dan ook. Ik heb deze error er in staan met of zonder Zonealarm aan.

• silentsnake
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-06 05:34
Umm...misschien dat ik er overheen gelezen heb hoor, maar heb je uberhaupt internet delen wel aangezet? Als je dat niet activeerd dan doet ie het ook niet.

• MetZyZteM
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01-11-2023
En je draait ook DNS op je local bak? 192.168.0.1?

• DkF
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-08 17:10

DkF

Verwijderd schreef op 20 november 2003 @ 19:46:
Het is niet dat ik niet snap dat je de DNS en Gateway in moet voeren, daarvoor heb wel voldoende verstand van netwerken. Ik werk al 6 jaar met kleine netwerkjes en zo'n 3 jaar met internet delen.
Euhm, ja.... Bij dit soort uitspraken begin ik dus meestal te twijfelen...
Zeker als ik zie hoe je dus je server even onbeveiligd aan inet hangt en vervolgens een Blaster-worm oploopt...

Kennis en ervaring spreken meestal voor zich, bijvoorbeeld uit de info in je antwoorden en geprobeerde alternatieven...

Maar dat ter zijde ;)
Verwijderd schreef op 23 november 2003 @ 21:54:
Ik ben nog steeds bezig om het probleem op te lossen en heb het nu ook nog een paar keer geprobeerd met Winroute Lite 4.25. Hiervoor heb ik ook alle ip's ingesteld zoals winroute ze voorschoteld maar dit werkt ook niet. Wel krijg ik een error in de Logfile die er zo uit ziet:

<plaatje>

Zou het kunnen zijn dat ik voor ICS of voor Winroute die poort open moet zetten of wat dan ook. Ik heb deze error er in staan met of zonder Zonealarm aan.
Zo te zien probeer je hier Winroute als DNS server te draaien terwijl Windows dat ook nog zelf doet, zou dat kunnen?

[ Voor 17% gewijzigd door DkF op 24-11-2003 16:52 ]

Verwijderd

Als je nu een oud pctje neemt en daar www.smoothwall.org op draait en je in één keer van dat gelul af. Werkt erg simple super stabiel en tevens een hele goede firewall. Dan kun je Zonealarm ook een schopgeven!
Pagina: 1